handdator

Visa fullständig version : Stretchingsrutin att köra efter Styrketräning?


Chaliza
2011-04-28, 18:18
Tjenare käre Kolo medlemmar!

Jag undrar bara om någon kan något bra stretchingsrutin som man kan köra efter ett tungt styrkepass, jag syftar mest på armar och axlar men helkropps är jag också intresserad av.

Sen till lite diskussion: Hur ofta stretchar du och hur?

Lindrian
2011-04-28, 18:22
Tjenare käre Kolo medlemmar!

Jag undrar bara om någon kan något bra stretchingsrutin som man kan köra efter ett tungt styrkepass, jag syftar mest på armar och axlar men helkropps är jag också intresserad av.

Sen till lite diskussion: Hur ofta stretchar du och hur?

Ingen direkt rutin. Stretchar de muskler jag använder + de min rehab kräver. Brukar även stretcha de muskler jag kan känna strama eller liknande. Stretchar efter varje träningspass, och stretchar de muskler enligt min rehab dagligen. Negativa är ju att det är fruktansvärt tråkigt, inte alls är särskilt skönt och tar jävligt lång tid. Kan hända att jag får stretcha i 20 minuter.

Paperbasket
2011-04-28, 18:36
Förstår inte vitsen med att stretcha musklerna efter ett styrketräningspass då de övningar man kör under passet i princip fungerar som stretch.

Lindrian
2011-04-28, 18:54
Förstår inte vitsen med att stretcha musklerna efter ett styrketräningspass då de övningar man kör under passet i princip fungerar som stretch.
Va? Skämtar du med mig?

Spridis
2011-04-28, 19:03
Stretchar aldrig.

cero
2011-04-28, 19:03
Va? Skämtar du med mig?

Stretcha kan man väl göra om man är stel, eller om man bara vill. Men annars ser jag inga fördelar?

Trisse
2011-04-28, 19:06
Stretcha kan man väl göra om man är stel, eller om man bara vill. Men annars ser jag inga fördelar?

+1000

Varför vill du stretcha TS ?

BonkyBo
2011-04-28, 19:07
Stretcha kan man väl göra om man är stel, eller om man bara vill. Men annars ser jag inga fördelar?

För att öka sin rörlighet där det krävs?

cero
2011-04-28, 19:11
För att öka sin rörlighet där det krävs?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5020508&postcount=6

Trisse
2011-04-28, 19:12
För att öka sin rörlighet där det krävs?

Det var ju det han sa. Stretcha där man är stel.

Chaliza
2011-04-28, 19:12
+1000

Varför vill du stretcha TS ?

För tror mina underarmar smärtar ibland pga dålig stretchning och sen så mina triceps bör stretchas. Va hos en massör som gjorde någon massage och då skulle jag ligga på mage och sen trycka med armarna så hårt jag kunde uppåt så skulle hon hålla emot, innan massage hade jag typ 0 kraft sen efter massage kunde jag lätt trycka upp hennes hand.

don ramon
2011-04-28, 19:19
Mobility WOD (http://www.mobilitywod.com/) ligger nog på närmare 300 youtubeklipp vid det här laget.

"Don't go in to the pain cave"

emi23j
2011-04-28, 19:42
Mobility WOD (http://www.mobilitywod.com/) ligger nog på närmare 300 youtubeklipp vid det här laget.

"Don't go in to the pain cave"

Grym sida!


Till TS: Kör rörlighetsträning innan du börjar istället, det upplever då jag som effektivt.

cero
2011-04-28, 19:49
Kör rörlighetsträning innan du börjar istället, det upplever då jag som effektivt.

Inlägg av Grub:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=510704&postcount=6

Men det tror jag är främst om det handlar om statisk rörlighetsträning. Vet inte riktigt vilket du syftade på.

King Grub
2011-04-28, 19:50
Stretchar alltid allt som har tränats, mycket hård stretch. Efter ben blir det t ex, gluteus x 6, insida/ljumske x 1, höftböjare x 4, framsida x 2, lårbiceps x 4, split för insida/ljumske

cero
2011-04-28, 19:51
Där är du ju. Du skulle inte kunna förtydliga om det handlar om statisk eller dynamisk stretchning i inlägget jag refererar till?

spoon
2011-04-28, 19:53
Stretchar efter att jag har sprungit.

Innan styrketräning kör jag dynamisk uppvärning på dom muskelgrupper som jag brukar ha problem med (Adductor och Ljumskar) Strethar oftast inte efter styrketräning utan satsar mer på uppvärmningen då.

Livankaret
2011-04-28, 19:54
Stretchar alltid allt som har tränats, mycket hård stretch. Efter ben blir det t ex, gluteus x 6, insida/ljumske x 1, höftböjare x 4, framsida x 2, lårbiceps x 4, split för insida/ljumske

Hur ser stretchövningarna ut tidsmässigt?

emi23j
2011-04-28, 20:25
Inlägg av Grub:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=510704&postcount=6

Men det tror jag är främst om det handlar om statisk rörlighetsträning. Vet inte riktigt vilket du syftade på.

Hur kan man ens köra statisk rörlighetsträning? Om du har några övningar så tar jag gärna del av dessa.

Det jag menar är som det låter rörlighetsträning, dynamiska övningar.

Personligen kör jag bland annat dessa på en bendag:

10 firehydrant cirles (åt varje håll)
10 fågelhunden (per sida)
5-10 mountain climbers (per ben)
5-10 groiners
10 Iron cross (tror den heter ironcross, typ som skorpionen men man ligger på rygg)
10 skorpionen

the_matsson
2011-04-28, 22:10
Personligen känner jag inget större behov av att stretcha efter jag har tränat, däremot skulle jag inte kunna vara utan min stretching innan träningen.

Stretchar numera alltid 10-20 minuter innan jag påbörjar träningspasset. Framförallt är det höftböjare, och fram- och baksida lår jag behöver stretcha eftersom de känns alldeles för stela för att jag ens ska kunna bänkpressa skönt utan det.

Inför böj- och markpass stretchar jag för att kunna få ett bättre rörelsemönster.

Jag är medveten om att man tappar lite tillfällig styrka om man stretchar muskeln rejält innan, men det jag vinner i rörlighet och därmed skadeförebyggande är lätt värt det!

the_matsson
2011-04-28, 22:11
Och förresten kommer jag väl antagligen börja med någon rörlighets-hittepå för bröstryggen/axlarna/thoracic spine snart också.

MobilityWOD är en fantastisk sida! ;)

don ramon
2011-04-29, 07:06
Personligen känner jag inget större behov av att stretcha efter jag har tränat, däremot skulle jag inte kunna vara utan min stretching innan träningen.

Stretchar numera alltid 10-20 minuter innan jag påbörjar träningspasset. Framförallt är det höftböjare, och fram- och baksida lår jag behöver stretcha eftersom de känns alldeles för stela för att jag ens ska kunna bänkpressa skönt utan det.

Inför böj- och markpass stretchar jag för att kunna få ett bättre rörelsemönster.

Jag är medveten om att man tappar lite tillfällig styrka om man stretchar muskeln rejält innan, men det jag vinner i rörlighet och därmed skadeförebyggande är lätt värt det!

Det är i princip samma här. Jag stretchar de muskelgrupper där jag upplever att jag har rörlighetsbegränsningar. Jag siktar speciellt in mig på höft, ben samt axlar.

Jan M
2011-04-29, 11:13
Stretchar de muskelgruppen jag, liksom många andra, är orörlig i. Höftböjare, fram-och baksida lår, rumpa och bröstmusklerna.

Hur var det nu, är det vedertaget att stretching av bröstmusklerna stödjer en bättre kroppshållning och mindre framåtdriv av axelpartiet, eller är det bara något jag själv upplever?

cero
2011-04-29, 15:48
Det jag menar är som det låter rörlighetsträning, dynamiska övningar.

Jag läser det som träning för att bli mer rörlig.