handdator

Visa fullständig version : Smärta i underarmar och axlar.


eequal
2011-04-28, 16:52
Denna smärta kom till och från i början av min "gym karriär" och då antog jag att det var ben leder osv som var ovana vid tyngderna. Så då tog jag ett uppehåll på en vecka så var det borta. Men nu på senaste har denna smärta kommit och gått hela tiden. Den värsta smärtan är på ovansidan underarmarna när jag släpper skivstången efter t.ex. biceps curls. Kan även gå en ilande smärta hela vägen upp i axeln vid vissa lägen....

Detta är väldigt jobbigt då det är näst intill omöjligt att träna med smärtan. Tror inte att dessa 1v pauser från träningen är en bra lösning på problemet då det troligtvis bara är tillfälliga lösningar :/

Så vad ska jag göra? Har ni några tips eller idéer om vad det kan vara?

ceejay
2011-04-28, 16:53
Stel pronator(muskel) i underarmen. Stretcha ut den genom att vrida händerna utåt. Detta kan jag nästan sätta några kronor på ;)

4e gången på en vecka jag skriver detta nu ;) Har du kört bicepscurls med ez-stången något?

eequal
2011-04-28, 16:57
Sorry men sökfunktionen bugga sönder för mig :S vad jag än sökte på stod det att det inte gick att hitta nått.

Asså jag kör med rak stång, ez stång, hantelcurls osv. Vet att jag är lite orörlig när det gäller rotationen i handlederna. Brukar smärta mer vid rak stång eller smalt grepp på ez stång. Där av kör jag bred fattning med ez stång kanske varannan gång jag tränar biceps.

ceejay
2011-04-28, 17:00
Då kan det vara en idé att stretcha som jag sa. Skippa ez-stången.

eequal
2011-04-28, 17:01
Okej, asså ja får väl hoppas på att det är den där jävla ez stången. Tycker iofs att jag i princip aldrig kör den längre :/ blev bara så paff då det kom ilningar ända upp i axeln :S

ceejay
2011-04-28, 17:02
Axeln har jag inte hört tidigare, men börja stretcha ut underarmsmusklerna

eequal
2011-04-28, 17:04
Okej tack, kom faktiskt att fundera kring just dålig rotation i handlederna när jag var på gymmet. Tack för hjälpen!

Lindrian
2011-04-28, 17:04
Om smärtan är på utsidan av underarmen, närmare armbågen, kan det vara golfarmbåge.

eequal
2011-04-28, 17:12
Om smärtan är på utsidan av underarmen, närmare armbågen, kan det vara golfarmbåge.
Svårt att placera smärtan, tycker att den mesta dels är just på mitten av utsida underarm. Värst som sagt när man släpper hanteln/skivstången. Eller i toppläget av bicepscurls. I armbågen känns det mer om man t.ex. kör skullcrushers.

Lindrian
2011-04-28, 17:18
Svårt att placera smärtan, tycker att den mesta dels är just på mitten av utsida underarm. Värst som sagt när man släpper hanteln/skivstången. Eller i toppläget av bicepscurls. I armbågen känns det mer om man t.ex. kör skullcrushers.

Okej då har du förmodligen, likt nästan alla andra här på kolo, stela pronatorer som behöver stretchas ut. Tycker personligen det är ett helvete men vad ska man göra. Skippa EZ-stången helt och hållet. Skippa även skullcrushers då de har en tendens att förgöra armbågar.

eequal
2011-04-28, 17:22
Okej det är väl bara att börja stretcha då :P Kan det va en orsak till att jag får brutal pump i underarmarna vid t.ex. biceps curls osv?

Jasså? jag tycker att det är bland de skönaste övningarna för mina armbågar :P Skullcrushers med skivstång och även smalbänk är för jävliga däremot.

Lindrian
2011-04-28, 17:24
Okej det är väl bara att börja stretcha då :P Kan det va en orsak till att jag får brutal pump i underarmarna vid t.ex. biceps curls osv?

Jasså? jag tycker att det är bland de skönaste övningarna för mina armbågar :P Skullcrushers med skivstång och även smalbänk är för jävliga däremot.

Biceps och underarmar går ofta hand i hand, speciellt om man inte kör med rak skivstång eller liknande. Då involveras underarmar mer.

Nja skullcrushers undviker jag gärna. Smalbänk och liknande är däremot fina övningar!

Tvåan
2011-04-28, 19:33
Om smärtan är på utsidan av underarmen, närmare armbågen, kan det vara golfarmbåge.

Kanske missuppfattar hur du menar men vid golfarmbåge sitter ju smärtan på insidan av armbågen? Tycker du beskriver tennisarmbåge mer :Virro

Lindrian
2011-04-28, 19:35
Kanske missuppfattar hur du menar men vid golfarmbåge sitter ju smärtan på insidan av armbågen? Tycker du beskriver tennisarmbåge mer :Virro

Ja sorry. Blandade ihop dem.

eequal
2011-04-28, 21:45
Tackar för svaren, får börja stretcha handleds rotationen då.... Och ge fan i EZ stången, ska fan kasta ut den genom gymmets fönster så ingen annan får detta problem ;)