handdator

Visa fullständig version : Problem med magmuskulaturen


MackeJuve
2011-04-28, 15:42
Tja fan! Har ett litet problem som någon kanske känner igen sig i(????). När jag tränar mage, med kabelmaskin eller magmaskin, eventuellt även när jag gör vanliga crunches emellanåt minns ej riktigt, så sträcker jag mig i magmusklerna titt som tätt. Det känns som ett sorts kramp(kanske är det det är?) och jag måste genast ställa mig upp och luta mig bakåt och sträcka ut magmuskulaturen alternativt lägga mig på mage och brösta upp mig. Det här är en mycket irriterande sak som förstört många magpass. Försöker värma upp magen, genom att köra lite lätt och stegra, men funkar inte.

Vad kan detta bero på?

Ponitus
2011-04-28, 16:36
Brukar bli så med mina underarmar och ibland biceps när jag kör rejäla tree-sets. Hela armen bara krampar och drar sig uppåt. Galet.
Så det kanske kan vara att du tränar magen förjävla intensivt?

TurningTorso
2011-04-28, 16:37
Det är nog kramp om det blir bättre av att sträcka ut det. När något går sönder känns det annorlunda och man vill absolut inte sträcka på sig.

Finns ju olika idéer om varför man får kramp. Kör du mage ihop med någon annan övning som tar hårt på magen? Kör du bara flexövningar för mage eller kör du några anti-flexion, typ plankan, roll outs osv? Jag har fått för mig att det är lättare att slippa kramp då, men jag kanske har fel...

Guddi
2011-04-28, 19:03
Det är kramp som du får. Troligen gör du med stor flektion och en hel del repetitioner. Välj en övning där du inte flekterar så mycket och utför den tungt så det bara blir en 5-10 reps så slipper du säkert problemen.

MackeJuve
2011-04-28, 19:28
Tack för svaren! Idag gick det bra, körde lite annorlunda. Så hoppas på en positiv forts.