handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar (läs: hjälp eftersökes) på mitt nuvarande träningsupplägg


mazze
2011-04-28, 13:33
Jag har lite funderingar på om jag kanske missar nåt eller om jag borde lägga till/ ta bort nån övning, vore sjysst med lite hjälp här :).

I dagsläget ser mitt träningsupplägg ut såhär:

Pass A:
Squat
Bänkpress (eller hantelpress)
Vadpress (lr vad det nu heter)
Triceps (liggandes på bänk, med en 12 kilo stång..vikten bakom huvet... Om ni hänger med).
Magträning

Pass B:
Marklyft
Chins (handflator mot mig)
Sittande rådd (ryggen 90 grader)
Sidlyft med hantlar

Jag alternerar passen så jag kör varje pass tre gånger på två veckor.
Måndag: pass A, Onsdag: pass B, Fredag: pass A
Måndag: pass B, Onsdag: pass A, Fredag: pass B

Träningen går ut på att öka vikterna progressivt. Lägger till cirka 0,5-1 kilos vikt per pass och övning tills reppen stagnerar, ligger mellan 6-8 rep på de flesta övningar, håller mig vid samma vikt tills jag klarar 8 "felfria" rep innan jag ökar vikten igen. Och om någon undrar så är det 2 arbetsset som gäller (med några uppvärmningsset innan)

Så min egentliga fråga är, skulle ni byta ut / lägga till nån övning?

MrMuggelSnuggel
2011-04-28, 13:50
Skulle bytt sittande rodd mot skivstångsrodd och kanske gjort lite militärpressar ibland men det är bara jag.. Jag tycker det i sin helhet ser väldigt bra ut.

mazze
2011-04-28, 20:51
Hmm ja militärpressar skulle man kunna trycka in där. Kanske byta ut marklyften varannan gång så man bara kör den en gång i veckan och köra militärpress på andra passet istället.

Lindrian
2011-04-28, 21:38
Hmm ja militärpressar skulle man kunna trycka in där. Kanske byta ut marklyften varannan gång så man bara kör den en gång i veckan och köra militärpress på andra passet istället.

Tryck in militärpress innan: Sidlyft med hantlar

the_matsson
2011-04-28, 22:05
Tycker också det ser bra ut, men mitt bud blir: Byt ut sidlyft med hantlar mot militärpress!

mazze
2011-04-29, 08:00
Får prova bägge alternativen och se vilken som känns bäst =). Blir förmodligen att byta ut sidolyften helt, känns onödigt att köra en isolationsövning på axlar direkt efter att man redan kört en axelövning.

Då är frågan vilken ordning man borde satsa på, tyngst först och "lättast" sist men är militärpress eller chins bäst passande att ha sist.

Donkey Kong
2011-04-29, 10:35
Halloj!
Intressant program, jag skulle vilja veta lite bakgrund på dig (ålder, kön, längd, vikt), hur länge du tränat och vad du vill uppnå, så kan jag ge mina usla fem ören i tips. :D

Kör lita allmänt ändå här:

För axlarna är "min nya" favorit stående militärliknande press, fast med hantel, jag kör varannan också och ej djupt för att få bättre kontroll, samt det tvingar rygg mage att vara stabilt. MEN en gång i tiden när jag siktade på att bli stark i axlar, körde jag enbart sittande axelpress backom nacken i smith samt svagt bakåtlutande axelpress i hammermaskin (den tar lite mer mitt på) och det funkade då, hyfsat (jag är svag i axlar, speciellt baksida).

Personligen kör jag alltid tyngst/störst muskegrupp först, vilket då brukar bli ben eller rygg, ben axlar är en klassisk kombo, eller rygg biceps (samma biceps...) eller kontra rygg triceps (kan vara bra om det redan finns tryck i biceps eller biceps är slutkörd).

Kom på också att jag alltid haft dåliga lats, så möjligen, passa på redan nu att byta chinsen mot breda med händerna bort från dig, det tror jag du tjänar mycket på längre fram.

mazze
2011-05-02, 16:00
Halloj!
Intressant program, jag skulle vilja veta lite bakgrund på dig (ålder, kön, längd, vikt), hur länge du tränat och vad du vill uppnå, så kan jag ge mina usla fem ören i tips. :D


28 år gammal man, typ 168 cm och väger nu 63 kilo på runt 10% kroppsfett.
Jag har byggt mitt schema utifrån SL, fast gjort modifieringar på det för att passa mig mer, t.ex. inte 5 set utan 3 set samt ändrat lite i övningschemat samt sänkt "the progression rate" från 2-5 kilo ökning till 0,5-1 kilo ökning per vecka / övning.. så om du gillar träningprogrammet jag kör efter så borde du kolla upp SL och se om det är något som passar dig =).

Jag tränade mycket förr i tiden, men skadade mig efter att ha kört doggcrap metoden. Just träningsmässigt och sådant har jag bra koll =), men jag kände ändå att jag kunde posta här och se om folk ville komplettera med ytterligare övningar =).

Donkey Kong
2011-05-03, 15:22
Halloj!
Ja, då har jag inget att "lära dig", själv kör jag nåt slags hemmasnickrat tomteprogram... Jag är ju 38 och småfet (eller bara fet, beroende på vem man frågar...). Mest för styrka, lite för smidighet, skadeförebyggning (axel + rygg i dålig form). Det viktigaste för mig är dock motivationen - det måste vara kul att träna. Kör endast 2 gånger per vecka (med 90 minuter inklusive upp o nervärmning 2-3 muskelgrupper, det blir ungefär 3 helkropps per två veckor om jag tänker rätt - du kör dubbelt så mycket?), men när jag ökar till 3 gånger tappar jag motivationen, så jag tänker 2 x veckan blir 100 per år, funkar hyfsat, så länge jag masar mig dit.

Alla övningar du kör, kör jag också, det var därför jag gillade programmet. :D

Triceps "Skullcruschers"(?) kör jag ibland liggande, ibland stående, oftast enhands (?). ca 1 gång per månad kör jag dips med extravikt för maxning för att kolla "hur styrkan ligger".
Sittande rodd är en klar favorit, jag har lagt den tillsammans med axlar nu, rätt eller fel, det är som en axelövning för mig.
Jag ser även att du inte har någon speciell bicepsövning, det har jag inte heller (ryggövningarna tar hand om biceps), ca 1 gång per månad provar jag en maxning där också i koncentrationscurl eller hammercurl, ibland i samband med "tricepstestet" för de kan lura varandra att bli starkare de två antagonisterna tillsammans.
För bröst kör jag den liggande överhuvudlyftet (?) nästan som en skullcruscher, fast med en hantel och tvåhandsgrepp? Ibland liggande bröst hantelpress med enhandsgrep, för balans/chock av kropp. Oj det vart långt det här, men jag gillar ditt program, gav mig dessutom några bra idéer!