handdator

Visa fullständig version : Bra grund för nybörjare i styrketräning?


Antoniuss
2011-04-28, 08:24
Tjena

Är 20 år, ca 173 cm lång och väger ungefär 76 kg, har under väldigt lång tid funderat på att träna mer regelbundet och ordentligt, men inte riktigt fått tummen ur r*ven.

Har ungefär varje vinter tänkt att nu jäklar ska man ta tag i kosten samt träning men ändå så har det inte riktigt blivit av, tyvärr.

Är ganska stark för en som inte tränar, tror jag... (relativt givetvis)
Men har en del fett på kroppen som jag nu är sjukt taggat på att bli av med, menar inte på att jag vill ha en bra träning som ger mig slankis kroppen lagom till sommarn, tar tid är väl medveten om det :)

Men eftersom jag inte är så erfaren av träning, så har jag inte så bra koll på vikter, antal repetitioner osv.

Just nu tränar jag såhär

Dag 1 Armar
Dag 2 Mage
Dag 3 Vila
Dag 1 Armar
osv


Ska också tillägga vad det innebär.

Armar: Chins 3x3, hantlar - 3x10, 3x10 (vet ej vad man kallar d olika övningarna) avslutar sedan med en övning där jag håller hantlarna från kroppen i 3x10 sec, samt armhävningar.

Mage Situps 20x3 (har även testat att lägga till vikter så att man max orkar 10 st, är det effektivare?) 3x5 hänger på en chinsstång och lyfter upp
benen i en 90 graders vinkel.


Men från att gå från text till fråga, hehe inser att inte alla orkar läsa.

Deffa först träna sen, tvärtom eller samtidigt?
Finns det några bra böcker eller sidor där man ser hur man ska gör?

Har mycket mer frågor men tar det allt eftersom då det kan bli rörigt :)

Tackar på förhand.

Mvh Anton

mikaelj
2011-04-28, 08:35
Det är ett värdelöst träninsprogram.

Följ det här http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ eller z_bumbis nybörjarprogram.

Zorban
2011-04-28, 08:36
Du ska Alltid styrketräna, oavsett om du deffar eller inte. Detta för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Om du tycker du är för "tjock" så deffa men styrketräna samtidigt. Här är bibeln för viktnedgång: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Ett tips är att börja på gym, ska du bara träna armar och mage med så låg belastning? Armhävningar ger dig inte direkt större muskler. Och 10kg-hantlarna tar dig inte särskilt långt. Situps utan vikter är helt värdelöst också :) Skaffa ett gymkort och börja med något beprövat nybörjarprogram.

kettlebellGuden
2011-04-28, 08:38
Sit ups bör du undvika. It's bad for ya!

HulkH
2011-04-28, 08:44
Sit ups bör du undvika. It's bad for ya!

Hur menar du nu?



OnT: Du har en hel del att läsa på Antoniuss. Följ som sagt de schema som Mikaelj länkade.

Adama
2011-04-28, 08:45
Som sagt, läs på ordentligt om diverse nybörjarprogram.

Du blir inte "stor & stark" av att enbart köra diverse hantelövningar för armar. Du behöver träna hela kroppen, rygg, bröst, ben, bål, axlar.

Antoniuss
2011-04-28, 09:23
Wow, trodde inte svaren skulle komma så fort

Tackar för länkarna skall läsa igenom dom.

Hantlarna jag har går upp till 30kg så det är ju inte så mycket men man måste börja någonstans.

Men vill nu gärna få in lite övningar som jag vet att jag kan göra så man slipper se ut som en vilsen and på gymmet.
Har inte bra koll på vilka övnigar som tränar vilka muskler, finns det någon bra sida där man kan kolla upp sådant?

mikaelj
2011-04-28, 09:27
Men vill nu gärna få in lite övningar som jag vet att jag kan göra så man slipper se ut som en vilsen and på gymmet.

Det står i länken jag gav dig ovan. Öppna den och börja träna efter det.

Måndag: pass A
Tisdag: vila
Onsdag: pass B
Torsdag: vila
Fredag: pass A
Lör-sön: vila
Måndag: pass B
Tisdag: vila
osv.

Har inte bra koll på vilka övnigar som tränar vilka muskler, finns det någon bra sida där man kan kolla upp sådant?

Börja med ett nybörjarprogram så täcker du det du behöver täcka. Mer behöver du inte veta. (Du kommer att känna det.)

Galningen
2011-04-28, 09:27
Övningsbanken (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071) är underbar!

Akerhage
2011-04-28, 09:27
Har inte bra koll på vilka övnigar som tränar vilka muskler, finns det någon bra sida där man kan kolla upp sådant?Övningsbank: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

HulkH
2011-04-28, 09:27
Övningsbanken här på forumet? Tror den heter så i alla fall.

Om du kollar schemat som mikaelj länkade så är det bara kolla upp övningarna som finns med där på youtube.


EDIT: Många hann före :D

Yardbird
2011-04-28, 15:55
Och för säkerhets skull länkar jag direkt till Z_bumbis förslag till nybörjarprogram: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Kunde inte se att nån annan gjort det och jag vet själv att jag undrade vem i helvete den där z-bumbi var som alla snackade om hela tiden. Såg framför mig att det var den där "Gramse" från bumbibjörnarna... det ser jag iofs fortfarande framför mig *cupid*

Hur menar du nu?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164612&highlight=situps
Var nog det han syftade på?

Antoniuss
2011-04-29, 14:44
Tackar :D

Kollade närmare på chemat du gav mikaelj och allt positivt man kunde läsa om det låter lovande, blev fundersam dock över att det va så få övningar per tillfälle, bara 3st? Men är ingen expert, ska testa och se vad det ger.

Övningsbanken som ni tipsade om va precis det jag sökte efter, underbart!

Har precis inhandlat 4kg protein så proteinbrist samt övningar/träningschema (tack vare er) kan jag inte skylla på vid uteblivet resultat ;)

mikaelj
2011-04-29, 14:52
Tackar :D

Kollade närmare på chemat du gav mikaelj och allt positivt man kunde läsa om det låter lovande, blev fundersam dock över att det va så få övningar per tillfälle, bara 3st?

Fem set böj och ett set marklyft är ganska vidrigt, men för någon som aldrig tränat tungt förstår jag att det kan verka lite. ;-)

Jättebra att du ger det ett försök! Du, liksom de flesta andra, kommer antagligen bli väldigt nöjd med programmet.

KalleTeodor
2011-04-29, 15:48
Det är ett värdelöst träninsprogram.

Följ det här http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ eller z_bumbis nybörjarprogram.

WTF på det programmet, någon som kör med det`?

Gasp
2011-04-29, 15:52
Tjena
Just nu tränar jag såhär

Dag 1 Armar
Dag 2 Mage
Dag 3 Vila
Dag 1 Armar
osv

Mvh Anton

disco disco :bpump:

mikaelj
2011-04-29, 16:19
WTF på det programmet, någon som kör med det`?

Med tanke på din egen ålder, träningserfarenhet/-program och nuvarande styrka kanske det vore något för dig själv att börja med...

Honken
2011-04-29, 16:39
WTF på det programmet, någon som kör med det`?

Den formen av träning (SS, 5x5, PTTP, Justa ect) har andvänts framgångsrikt av byggare, styrkelyftare, tyngdlyftare, atleter och svenssons i decennier.

klupknum
2011-04-29, 17:02
WTF på det programmet, någon som kör med det`?

Jag började med det för två veckor sen efter mikaelj gav mig rådet att börja med det istället för mitt gamla, känns jävligt bra och kommer att fortsätta med det.

rooz
2011-04-29, 17:03
WTF på det programmet, någon som kör med det`?

Stronglifts? Ja, det gör folk (inkl mig själv)

Jag erbjuder dig att pröva min version...

Antoniuss
2012-01-03, 00:51
Hallå igen, dags för en liten uppdatering känner jag..

Vilket inte är någon positiv sådan, vikten jag har nu är ist 86kg och det är inte +10 kg muskler tyvärr, men så kom nu en dag där jag fick en upplevelse att så här kan det fan inte se ut och inte är det hälsosamt heller.
Så har nu börjat köra igång här igen, märker även att man påverkas av sin umgänges krets som i mitt fall inte är någon vidare aktiv skara.

Ett problem jag har är att jag är fasligt dålig på att fatta hur jag skall äta, (när,vad, hur mycet m.m)
Tänkte först börja med att dra ner på sockermängden som vart alldeles för hög nu under vinter.
Till att börja med så skall jag banka in i mig att det är bra med en stabil frukost för att minska slarvandet resten av dagen.

1 dl havregryn (gröt)

och en protein shake,

men hur mycket vätska skall man ha i sig på morgonen?

tänkte blanda shaken med dubbla mängd vatten, alltså 600ml för att få i mig ordentligt med vätska, bra ide?

Har förövrigt börjat dricka vatten till alla måltider, hur farligt är det med röd mjölk som jag tidigare drack?

Sen behöver jag även komma på en slags motivation som håller i längden, för att få träningen så seriös som möjligt, alltså inte bara snyggare kropp mer tjejer om ni fattar.
Är det ett bra sett att lägga upp bilder?

Har dessutom ändrat min startsida från sweclockers till detta forum för att verkligen försöka få igång tänket.

mvh

willtjam
2012-01-03, 00:54
Drick så du inte är törstig längre?
Röd mjölk är väl bra om du vill ha i dig protein, fett och kolhydrater. Vill du inte det däremot så får du nog avstå.
Den bästa motivationen kommer nog inifrån skulle jag vilja säga. Hitta sätt som fungerar på dig och fortsätt med det.

Rova
2012-01-03, 01:25
Hitta en gympartener! blir tre gånger roligare då, kan rekommendera 5x5 SL, och för loggbok över det du gör på gymmet.
När jag började med 5x5 så fick jag mycker mer motivation till att köra på mer. Man får svart på vitt hur det går, och är riktigt roligt när det går bra, själv har jag kört det i en månad och har ökat mycket i alla övningar, plus att direkt efter jag är klar med passet så längtar jag tills jag får gå tillbaka till gymmet för att se hur det kommer gå nästa pass.

Antoniuss
2012-01-04, 22:38
Det har du nog rätt i att bästa motivation hittar jag inom mig, problemet för mig brukar bli att jag ändå inte typ känner mig missnöjd även om jag är lite små fet, vilket gör att jag slarvar.

Sjukt irriterande dock när jag tänker efter...

Hmm gympartner, har ju tränat med polare förut och håller med om att det blir betydligt roligare, men dom jag har bor ju givetvis ine nära mig, men får la hitta nya!


Sen är jag ju också sjukt dålig på att fatta vad jag skall äta så att det blir en korrekt viktnedgång, alltså för mycket, för lite m.m.
och spelar det någon roll hur man fördelar maten underdagen t.ex om man äter en ordentlig frukost (kl 06.00) och sen under dagen tar man kanske bara en frukt, smörgås och sedan efter träning framåt kvällen ( äter man en rejäl middag) bra eller anus?

willtjam
2012-01-04, 22:42
Allting står i deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881). :)

Rakanichy
2012-01-04, 22:47
Spelar ingen roll när du äter så länge du får i dig det du ska när du går till sängs.