handdator

Visa fullständig version : Smärta i övre bröstrygg


Lindrian
2011-04-27, 21:24
Tjena!

Har de senaste dagarna känns av ganska intensiv smärta i bröstryggen. Jag har svårt att återskapa smärtan, den kommer endast i vissa ställningar. Ibland kan jag känna den när jag reser mig eller när jag för huvudet bakåt. Jag kände den idag under magträningen när jag körde dragonflags. När jag var i toppläget (benen rakt upp, all vikt på traps) så kände jag av smärtan. Den går över lika fort som den kommer, givet att jag byter position eller något.

Smärtbeskrivningen är väl att den inte är allt för kraftig, alltså, det får mig inte att säga "aj" men den är obehaglig och när den kommer så "sticker den till" liksom. Tänk er den smärtan man känner när man sätter en nerv i kläm, fast absolut inte lika intensiv och smärtsam. Men åt det hållet.

Skulle vilja säga att smärtan är kring ryggraden, mellan skulderbladen. Någonstans i det området.

Vad beror detta på och vilka åtgärder bör jag vidta?

Kan nämna att jag inte kände av något under ryggpasset i helgen. Körde marklyft och shrugs (riktigt tungt) och dragonflags utan några problem. Smärtan kom inte förens några dagar senare.

Lindrian
2011-04-27, 22:13
Kan tillägga att smärtan ibland känns i början av nacken.

Tunga Vikter
2011-04-27, 23:20
Har liknande problem. Min smärta är mer en "hugg" känsla. Som om någon sticker ett spjut eller kniv igenom mig. Har haft detta nu i ca 2 månader. Har haft ont i bröstrygg/nacke nu i totalt snart 3 och en halv månader. Har varit hos, naprapat, kiropraktiker samt sjukgymnast och det jag tycker hjälpt bäst var faktiskt sjukgymnasten som gav mig övningar att göra hemma. Har även fått MRT och den visade inget ovanligt.

Det som tagit bort min smärta lite är stretcha bröst och kör olika former utav rörlighetsövningar. Har även köpt en foam roller som jag rullar på 3 gånger om dagen. Samt att jag stretchar mina höfter.

Kan du beskriva lite mer om dina problem. Har du några symtom som yrsel, illamående, osv? Knakar eller knastrar din rygg eller nacke?

Lindrian
2011-04-27, 23:24
Har liknande problem. Min smärta är mer en "hugg" känsla. Som om någon sticker ett spjut eller kniv igenom mig. Har haft detta nu i ca 2 månader. Har haft ont i bröstrygg/nacke nu i totalt snart 3 och en halv månader. Har varit hos, naprapat, kiropraktiker samt sjukgymnast och det jag tycker hjälpt bäst var faktiskt sjukgymnasten som gav mig övningar att göra hemma. Har även fått MRT och den visade inget ovanligt.

Det som tagit bort min smärta lite är stretcha bröst och kör olika former utav rörlighetsövningar. Har även köpt en foam roller som jag rullar på 3 gånger om dagen. Samt att jag stretchar mina höfter.

Kan du beskriva lite mer om dina problem. Har du några symtom som yrsel, illamående, osv? Knakar eller knastrar din rygg eller nacke?
Ja kanske mer är en huggande känsla. Dock inte alls särskilt intensiv hos mig. Mest obehaglig.

Vilka övningar rekommenderade dem dig?

Nej inga sådana symptom alls. Känner bara av det ibland. Nu när jag skriver detta känner jag faktiskt av det lite då jag vrider huvudet för att kolla på min andra skärm. Men annars är det inget knakande, illamående eller yrsel.

TurningTorso
2011-04-28, 09:24
Om man har aktiva triggerpunkter så kan de mycket väl ge väldigt skarp smärta.
Exempelvis TrPs i trapezius kan ge smärta mellan skuldrorna. Sen är det ju extra krångligt att smärtan inte behöver sitta där det gör ont men det kan säkert någon utbildad människa räkna ut. Trps i nedre trapezius har jag för mig kan ge smärta både mellan skuldror och nacke, men det finns säkert tusen andra alternativ också.

Lindrian
2011-04-28, 12:11
Jag har haft en kompis massera mig och trycka överallt på ryggen, utan någon direkt smärta. Kändes jävligt skönt dock. Han är ingen proffs men han kan iaf massera.

Nu på morgonen och förmiddagen har jag bara kännt mig allmänt stel i nacken/bröstryggen och ev. känt av lite smärta.

debbe
2011-04-28, 13:09
testa stretchen "katt-skjuta-rygg-stretchen" den träffar rätt ställe

Lindrian
2011-04-28, 15:35
testa stretchen "katt-skjuta-rygg-stretchen" den träffar rätt ställe
Vad är detta för något? Kan du utveckla?

debbe
2011-04-28, 16:30
Jag kan försöka =]


Jag var stel mellan skulderbladen tidigare och fick en stretchövning rekommenderad här på forumet.

Tänk dig en katt, du vet när den skjuter rygg, så ska du göra!

Man står på alla fyra sen trycker du upp ryggen så den bildar en ostbåge :)

Hoppas det hjälpte!

Lindrian
2011-05-01, 14:07
Jag kan försöka =]


Jag var stel mellan skulderbladen tidigare och fick en stretchövning rekommenderad här på forumet.

Tänk dig en katt, du vet när den skjuter rygg, så ska du göra!

Man står på alla fyra sen trycker du upp ryggen så den bildar en ostbåge :)

Hoppas det hjälpte!

Tjena.. Den gjorde inte mycket för mig. Jag känner ju att den stretchar musklerna men framkallar ingen smärta eller liknande.

Myopic
2011-05-23, 19:00
Hej på er! Jag har lite av samma problem, har också känningar i "bröstryggen" samt lite stel nacke. Det började med att jag var lite öm i musklerna mellan skulderbladen runt ryggraden men nu dom senaste 2 veckorna har jag speciellt på morgonen sjukt i just "bröstryggen".
Jag brukar börja morgonen med en "Cat-Stretch" vilket gör att bröstet knäpper till en gång och smärtan är borta.. Ett annat bra alternativ är att helt enkelt trycka fram bröstet och ihop skulderbladen (stående). Men som sagt, för mig måste det "knäppa" till i bröstet innan det avtar helt och hållet. Sedan är det inga problem.
Har inga som hälst problem under träning, endast då jag kör dips känner jag av det. Men inte i några bröst eller ryggövningar. Efter träningen kan jag dock känna att jag är öm.
Det blir ju att man går runt och funderar vad man borde göra men det är svårt att säga. Har funderat på att gå till en massör eller en som kan knäcka kotor, kan återkomma med svar efter jag provat någondera
Utöver min styrketräning kör jag 1 dag för stretching och 1 dag Yoga och är överlag ganska vigulant, så vet inte riktigt hur problemet har uppstått..
Ska länka några stretchningar som verkligen fokuserar på "bröstryggen" och har hjälpt mig..

Sittande ryggrads-stretch + Cat-Stretch. På den första ser ni till at trycka ordentligt med armbågen mot knä't så ni känner det i ryggraden, den övninger stretchar även glutes
http://www.youtube.com/watch?v=cNyKkh_OgKQ

Har ni ännu problem eller har det släppt för er ?

Mvh/ M

TurningTorso
2011-05-24, 18:41
Googla "t-spine mobility". Poppar upp en artikel från stronglifts som är bra bl a.

beckman88
2011-05-28, 11:07
Tjena.. Den gjorde inte mycket för mig. Jag känner ju att den stretchar musklerna men framkallar ingen smärta eller liknande.

Det är nog det som är poängen? Eller är en stretch bara bra om det gör ont?