Logga in

Visa fullständig version : Mat-schema/upplägg

PunchSlap
2011-04-27, 20:25
Hoppar rakt på sak här : Är 15 år kille 170cm 55kg(ungefär)
Styrketränar 3 dagar i veckan(delat upp kroppen i 3 delar så inget discobyggande här inte) och springer minst 2 dagar i veckan. Är väldigt smal och har nästan inget kroppsfett alls verkar det som, tror jag har hög ämnesomsättning eller nåt.
Just nu äter jag såhär :

- Frukost 06.30 : Gröt(1 dl havregryn och 2,5 dl mjölk+salt med en margarinklick i),2 st smörgåsar med kalkon/skinka(eller annat kött) och ost, varm oboy. Kan byta från gröt till 2 stekta ägg eller hemmagjord musli ibland

- Lunch 11.30 - 12.00 i skolan : Vad skolan bjuder

- Middag 16.00 : Vad mamma gjort, blir oftast stuvade makaroner+korv, fiskpinnar+mos+sås,köttgryta, ris+strimlad korv(minns inte vad de heter)

- Kvällsmat 20.00 : Samma som frukost

När jag är ledig från skolan blir det ingen lunch.

Får jag i mig tillräckligt med näring med det här?

Eller blir jag tvungen att göra som den här killen? :
http://www.scoobysworkshop.com/nutrition.htm
(äta 6 st små mål per dag)

Är det bra om jag lägger in mellanmål i form av vad han i videon gör, mellan mina stora mål?

Räcker det om jag köper hem nått proteinpulver och fortsätter som jag gör för att få i mig tillräckligt med protein? Isånnafall, vilken typ/märke/sort? Vassle eller kasein? Vart kan jag köpa? Hur mycket per glass? Hur ofta?

Vad tycker ni?

1684_
2011-04-28, 05:06
jag tycker det låter bra, släng in lite mer fett om du kan, drick mer mjölk, käkar du grönsaker?
Proteinet kan du ju svepa en drink om du vill, annars kör med kvarg / keso blandingar med torkade nötter å grejer till + smörgås med ägg (mellanmålet).

PunchSlap
2011-04-28, 16:41
Jo lite grönsaker käkar man väl, i skolan och kan värma frysta grönsaker hemma och lägga i tomatsås som mellanmål ibland. Har aldrig stött på nåt kvarg nån gång, men då menar du att jag ska lägga i typ mandlar, russin, frukt(?), och kanske frysta grönsaker i en keso eller kesellaburk och äta upp alltihop? Eller nån speciell mängd? Har aldrig ätit keso så jag vet inte ;) Funkar det också som mål direkt efter träning?

PunchSlap
2011-04-28, 17:47
Är hemmagjord gainer eller proteindryck nåt att fundera på? När ska man ta dessa isånafall? Vad är bra recept på hemmagjorda gainers eller proteindryckar? Kollat runt lite och det står "innan träning" på endel sidor och "2-3 ggr om dagen" på andra sidor. Kan nån klargöra hur det ligger till? Ska jag köra med både gainer och proteindryck(hemmagjort)? Kan jag ta dom som mellanmål istället för nåt fast?

1684_
2011-04-28, 18:19
Keso e gott, speciellt naturell med lite grejer, ja säng i nötter, kanel, torkad frukt, skiva i banan. Perfekt mellanmål.dra iaf i dig 250g åt gången tycker jga kan vara rimligt. kvarg e dock surare så där om man inte e van, kan man ju ha i sylt i?
Jo de e helt okej efter träning, men då ska man nog ha med sig lite matliga smörgåsar med. för lite keso räcker inte, sen e keso kasein protei (långsamt) å efter träning kan de vara bra med vassle!

Klart du kan boosta till en kaloririk smoothie om du vill. Släng till bär å frukt, lite vispgrädde å rödmjölk, kanske nån tsk olivolja eller så, om du orkar lite havregryn å honung så har du nog endel kalorier där! Något jag själv aldrig tyckt om e att dricka kalorier på de sättet, jag vill tugga och njuta ;)

mikaelj
2011-04-28, 18:20
Hemmagjord gainer: 1½ liter mjölk.