handdator

Visa fullständig version : Negativ träning


Basics
2011-04-27, 19:40
Hej. Jag körde bänk på gymmet häromdan, och när jag var klar kom en stor kille fram och började prata. Han sa att det bästa för att öka i bänken var negativ träning, alltså träning med långsam excentrisk fas. Stämmer detta?
Blir man bara starkare i den excentriska fasen?

Jag tänkte kanske köra mm2k, vilket innehåller en del negativ träning. Kompletterat med koncentrisk explosiv träning, kan det bli bra?

Rikard Jansson
2011-04-27, 19:45
Väldigt bra för viktvana, samt för att bli starkare i den excentriska fasen

limenka
2011-04-27, 19:46
väldigt bra för viktvana, samt för att bli starkare i den excentriska fasen

+1

MtotheM
2011-04-27, 19:47
Fast borde inte man då även ha en vikt som är anpassad till excentriska fasen? Alltså en tyngre vikt än den man skulle normalt reppa med och ha någon som hjälper en upp mellan reppen?

Rikard Jansson
2011-04-27, 19:48
Fast borde inte man då även ha en vikt som är anpassad till excentriska fasen? Alltså en tyngre vikt än den man skulle normalt reppa med och ha någon som hjälper en upp mellan reppen?

Rätt så värdelöst att köra annat än med +100% av 1RM, helst ettor eller tvåor

Edit; d.v.s. jag som maxar typ 130, kör negativa ettor på 130

Basics
2011-04-27, 19:55
Får man ingen koncentrisk styrka alls av negativ träning?

Rikard Jansson
2011-04-27, 20:04
Jo, dock är det ändå inte målet. Sen är det inte som om man kör endast negativa reps mer än kanske 5% av den totala träningsvolymen

JimmyJoe
2011-04-27, 20:15
Jo, dock är det ändå inte målet. Sen är det inte som om man kör endast negativa reps mer än kanske 5% av den totala träningsvolymen

Enligt vad? man kan la köra 40-50% eller vad man nu än känner för. Jag gillar att köra mycket negativa.

Rikard Jansson
2011-04-27, 20:20
Enligt vad? man kan la köra 40-50% eller vad man nu än känner för. Jag gillar att köra mycket negativa.

Hur har det fungerat då? (nyfiken, inte kritiserande)

JimmyJoe
2011-04-27, 20:22
Ökade bra förut sen så skadade jag axeln. (inte i bänken) så har stått stilla i bänken pg.a det ett tag nu. Dessutom så gillar jag smärtan och har lättare att plåga mig lite längre när jag kör negativa.

hoog
2011-04-27, 20:31
Aldrig hört talas om detta innan, om man kör negativ träning, ska man köra på samma vikter då? Blir ju otroligt jobbigt att lyfta sakta med tunga vikter.

Funkar negativ träning lika bra för armar osv som det gör med bröst?

MtotheM
2011-04-27, 20:36
Rätt så värdelöst att köra annat än med +100% av 1RM, helst ettor eller tvåor

Edit; d.v.s. jag som maxar typ 130, kör negativa ettor på 130

Hmm, tycker det låter vettigare att köra excentriskt med vikter över 1rm. Typ minst 2"rep" på 100%1rm

limenka
2011-04-27, 20:43
Att köra lätta negativa låter bara konstigt.

Jag kör negativa på 5-20% över 1RM.

ChrisDEFC
2011-04-27, 20:51
Att köra lätta negativa låter bara konstigt.
Jag kör negativa på 5-20% över 1RM.

Om det inte är som rehab då. Har man haft en muskelbristning så växer blodkärl in i musklerna och dessa blodkärl kommer sen i kläm när man tränar och man upplever smärta. Då är negativ träning kanon för då stryper man syretillförseln och "spränger" dessa blodkärl och kommer därför tillbaka till full belastning snabbare än om man kör på som vanligt då man kommer hämmas av smärtan.

I övrigt så håller jag med Rikard J första post helt. Dessutom om man kommit till en plattå i exempelvis bänken och fastnat på ex 100kg så kan negativa reps på 100-120 vara det som gör att det lossnar. Dock ska man börja lite försiktigt för man kan få enorm träningsvärk om man inte är van, första gången jag gjorde detta hade jag träningsvärk i bröst och axlar i 5-6dagar. Hade då kört tungt i bänken först och sen avslutat med negativa på 20% över 1rm.

Yardbird
2011-04-27, 20:51
Jag skulle tro att negativ träning funkar bra på mindre övningar för ben och armar framför allt om man kör själv. Helt enkelt pga att man i mindre övningar kan hjälpa till med båda händerna/benen i den koncentriska fasen för att sedan släppa ena lemmen och köra den excentriska fasen med andra armen/benet.

Sen är det väl ganska vanligt att man kör negativa reps i t.ex. chins?

Det är i alla fall så jag kört det. Även om jag kört det rätt lite. Men jag har, som TS började med att skriva, också uppfattat det som att man har mycket att vinna vid att lägga fokus på den excentriska delen. Explosiv koncentrisk del och långsam, kontrollerad excentrisk.

Donkey Kong
2011-04-27, 21:36
Hoppas jag inte blandar ihop detta nu... Detta "trick" med negativ träning brukar jag testa ibland med biceps i koncentrationscurl. Kanske orkar jag 0.8-1 reps själv, sen får andra armen/handen snabbt hjälpa till att få upp vikten, så släpper jag ner den så sakta jag kan igen så jag får ihop 5-6 reps. Har tjänat mig bra genom åren - hyfsat armstark, men "obiffig" och småfet. :D
Egentligen tror jag många kör en liknande teknik, kanske utan att de tänker på det - lite snabbt ryckig okontrollerad rörelse upp, sen sakta ner? Lite sådär "småfusk" när vikterna börjar närma sig personliga gränsen?
Har även testat det med inte lika bra resultat i chins. Lagt på mellan 5-15 kilo och "klättrat" upp och släppt ner så sakta som möjligt (det blir en riktig saftig tjockisbomb det...). Detta fick jag dock inte att fungera för mig då jag blev sämre och sämre på chinsen, iofs är jag fortfarande dålig på dem! :D

limenka
2011-04-27, 21:47
Om det inte är som rehab då. Har man haft en muskelbristning så växer blodkärl in i musklerna och dessa blodkärl kommer sen i kläm när man tränar och man upplever smärta. Då är negativ träning kanon för då stryper man syretillförseln och "spränger" dessa blodkärl och kommer därför tillbaka till full belastning snabbare än om man kör på som vanligt då man kommer hämmas av smärtan.

.

Aha..visste inte det:thumbup:

stevebc
2011-04-27, 22:12
Rätt så värdelöst att köra annat än med +100% av 1RM, helst ettor eller tvåor

Edit; d.v.s. jag som maxar typ 130, kör negativa ettor på 130Varför är det bättre med ettor och tvåor? Om det man är ute efter är att öka i massa.

hurril
2011-04-27, 22:17
Rätt så värdelöst att köra annat än med +100% av 1RM, helst ettor eller tvåor

Edit; d.v.s. jag som maxar typ 130, kör negativa ettor på 130

Nej.

Rikard Jansson
2011-04-27, 22:22
Anser att det är det i samband med +1RMvikter, då jag tror man tjänar mer på att köra flera stycken ettor där man håller emot lääänge, än spränga sig med en femma på 120% av 1RM. Lagom är bäst :thumbup:

stevebc
2011-04-27, 22:35
Anser att det är det i samband med +1RMvikter, då jag tror man tjänar mer på att köra flera stycken ettor där man håller emot lääänge, än spränga sig med en femma på 120% av 1RM. Lagom är bäst :thumbup:Ja. Fast jag kör treor där jag håller emot 5 s per rep på 100-105% av 1RM. Det känns som att stången mest står still om man håller emot längre än 5 s på en repetition, om man inte har jättelång lyftväg.

Rikard Jansson
2011-04-27, 22:37
Ja. Fast jag kör treor där jag håller emot 5 s per rep på 100-105% av 1RM.

Jag tränar nästintill aldrig över 90% av RM, vilket är lågt, så negativa på 100% blir ganska tungt för mig ^^

BengtBurk
2011-04-28, 13:33
Nej.

Hur tycker du att man ska lägga upp den excentriska träningen? (Bara nyfiken).

hurril
2011-04-28, 14:26
Hur tycker du att man ska lägga upp den excentriska träningen? (Bara nyfiken).

3 set om 3-5 reps på vikter mellan 90 och 110% av 1RM, en gång per moment och vecka, två veckor av tre. Den excentriska fasen bör man sikta på runt fem sekunder; den koncentriska bör inte vara belastningslös men säg 50-60% kanske. Hellre sikta på fin TUT än väldigt tunga vikter; börja på 90% och ha inte samma vikt i alla tre set utan hellre t ex: 90-92.5-92.5 som första pass t ex, till nästa pass lite tyngre men fortfarande ett lättare instegsset. Orsaken är att det är jävligt tungt (på ren svenska.)

emi23j
2011-04-28, 14:51
3 set om 3-5 reps på vikter mellan 90 och 110% av 1RM, en gång per moment och vecka, två veckor av tre. Den excentriska fasen bör man sikta på runt fem sekunder; den koncentriska bör inte vara belastningslös men säg 50-60% kanske. Hellre sikta på fin TUT än väldigt tunga vikter; börja på 90% och ha inte samma vikt i alla tre set utan hellre t ex: 90-92.5-92.5 som första pass t ex, till nästa pass lite tyngre men fortfarande ett lättare instegsset. Orsaken är att det är jävligt tungt (på ren svenska.)


Nu kommer det här att låta negativt eftersom att ordet varför används MEN. Varför förespråkar du excentrisk träning på 90% av 1RM? Om man ändå tränar på en vikt som man klarar av koncentriskt känns det ju lika bra att trycka upp den.
Thomeé mfl rekommenderar i af i "Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering" att excentrisk träning utförs på 100-125% av 1RM i den excentriska fasen. I den koncentriska fasen skriver man att det spelade mindre roll ur ett prestationsmässigt syfte (lyfthastighet och hopphöjd) om man använder 60% eller 80% av 1RM.

hurril
2011-04-28, 14:58
Nu kommer det här att låta negativt eftersom att ordet varför används MEN. Varför förespråkar du excentrisk träning på 90% av 1RM? Om man ändå tränar på en vikt som man klarar av koncentriskt känns det ju lika bra att trycka upp den.
Thomeé mfl rekommenderar i af i "Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering" att excentrisk träning utförs på 100-125% av 1RM i den excentriska fasen. I den koncentriska fasen skriver man att det spelade mindre roll ur ett prestationsmässigt syfte (lyfthastighet och hopphöjd) om man använder 60% eller 80% av 1RM.

För att det är för tungt att börja tyngre än så första gången man gör det. 125% blir så fantastiskt tungt att det är rent farligt. Jag angav ett intervall som inte är extremt, det baseras dels på norsk forskning jag tagit del av och erfarenheter man dragit i bland annat Öjeby AK.

Halldin
2011-04-28, 17:04
Kan inte det här ha att göra med hur långt gången man är i sin träningskarriär också? Läste nyligen ett inlägg av Mike TuschererererE+010 (http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/training-articles/282-the-russian-classification-chart) där han menar på att en novis (någon som lyfter mindre än Klass III enligt denna tabell):

http://www.reactivetrainingsystems.com/images/stories/classification%20chart.jpg

gör bäst i att hålla sig runt 80-85% merparten av tiden medan MS/MSIC får göra 100%+-moment regelbundet.

Tankar om det?

stevebc
2011-04-28, 17:09
Nu kommer det här att låta negativt eftersom att ordet varför används MEN. Varför förespråkar du excentrisk träning på 90% av 1RM? Om man ändå tränar på en vikt som man klarar av koncentriskt känns det ju lika bra att trycka upp den.
Thomeé mfl rekommenderar i af i "Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering" att excentrisk träning utförs på 100-125% av 1RM i den excentriska fasen. I den koncentriska fasen skriver man att det spelade mindre roll ur ett prestationsmässigt syfte (lyfthastighet och hopphöjd) om man använder 60% eller 80% av 1RM.Det handlar om att du kan ha längre TUT och mer vikt än med konventionell träning.

Även om du går så långt ner som 90% så blir det ändå längre TUT än vad du hade orkat utan.

Jag gör kanske 4 reps på 90% av 1RM. Räknar man två-tre sekunder per rep blir det 8-12 sekunders TUT. Använder jag samma vikt för att träna excentriskt gör jag garanterat femmor med 5 s sänkning per rep, dvs 25 sekunders TUT - mer än dubbelt så länge som konventionell träning.

3 set om 3-5 reps på vikter mellan 90 och 110% av 1RM, en gång per moment och vecka, två veckor av tre. Den excentriska fasen bör man sikta på runt fem sekunder; den koncentriska bör inte vara belastningslös men säg 50-60% kanske. Hellre sikta på fin TUT än väldigt tunga vikter; börja på 90% och ha inte samma vikt i alla tre set utan hellre t ex: 90-92.5-92.5 som första pass t ex, till nästa pass lite tyngre men fortfarande ett lättare instegsset. Orsaken är att det är jävligt tungt (på ren svenska.)Ungefär så har jag själv tränat några veckor nu. Jag började på 90-95% (det var tyngre än vad jag trodde) och har nu ökat till strax över 100%.

ChrisDEFC
2011-04-28, 23:18
Hoppas jag inte blandar ihop detta nu... Detta "trick" med negativ träning brukar jag testa ibland med biceps i koncentrationscurl. Kanske orkar jag 0.8-1 reps själv, sen får andra armen/handen snabbt hjälpa till att få upp vikten, så släpper jag ner den så sakta jag kan igen så jag får ihop 5-6 reps. Har tjänat mig bra genom åren - hyfsat armstark, men "obiffig" och småfet. :D
Egentligen tror jag många kör en liknande teknik, kanske utan att de tänker på det - lite snabbt ryckig okontrollerad rörelse upp, sen sakta ner? Lite sådär "småfusk" när vikterna börjar närma sig personliga gränsen?
Har även testat det med inte lika bra resultat i chins. Lagt på mellan 5-15 kilo och "klättrat" upp och släppt ner så sakta som möjligt (det blir en riktig saftig tjockisbomb det...). Detta fick jag dock inte att fungera för mig då jag blev sämre och sämre på chinsen, iofs är jag fortfarande dålig på dem! :D

Så tränade jag i höstas för att komma tillbaka från en 1½år segdragen bicepsskada som läkte och drogs upp om vartannat. Jag började på 7kg hantlarna och det gjorde rätt ont att hålla emot, inom några veckor vad jag uppe på 20kg utan smärta. Kan nämna att jag börjar få tillbaka full styrka och volym i bicepsen och inte haft några känningar i bicepsen efter 2-3månader med denna typ av rehab. Det som ska nämnas är att har man en gammal skada som gör ont så är det okej med lite smärta i negativa fasen (även om det är bäst att kolla med en sjukgymnast först så att det faktiskt är denna typ av skada som kan tränas bort med excentrisk träning). Dessutom tror jag att man kan köra detta som pre-hab alltså förebygga skador för jag tror att muskeln blir hyfsat stryktålig genom denna typ av träning strax över 1rm. Det är iaf min upplevelse med min bicepsmuskel.

Jan M
2011-04-29, 11:36
Hur är det med det man brukade höra på gymmen förr om att
"det är under den negativa fasen muskeln bryts ner, för att sedan kunna byggas upp igen en aning större. Vid bodybuilding är den negativa fasen därför det enda som behövs egentligen."

Något lekman generellt fortfarande står fast vid? :)

Baler Evans
2011-04-29, 13:57
Jag ser negativ träning och träning till och bortom vikt och teknisk failiure lite som religon det fungerar för vissa but im not a believer...

Donkey Kong
2011-04-29, 14:50
Så tränade jag i höstas för att komma tillbaka från en 1½år segdragen bicepsskada som läkte och drogs upp om vartannat. Jag började på 7kg hantlarna och det gjorde rätt ont att hålla emot, inom några veckor vad jag uppe på 20kg utan smärta. Kan nämna att jag börjar få tillbaka full styrka och volym i bicepsen och inte haft några känningar i bicepsen efter 2-3månader med denna typ av rehab. Det som ska nämnas är att har man en gammal skada som gör ont så är det okej med lite smärta i negativa fasen (även om det är bäst att kolla med en sjukgymnast först så att det faktiskt är denna typ av skada som kan tränas bort med excentrisk träning). Dessutom tror jag att man kan köra detta som pre-hab alltså förebygga skador för jag tror att muskeln blir hyfsat stryktålig genom denna typ av träning strax över 1rm. Det är iaf min upplevelse med min bicepsmuskel.

Spännande och kul att höra att det går bra ChrisDEFC! Lite ont tror jag inte heller är "dåligt" jag skiljer på ont och "ont-ont" som är skadligt. :D
OT - kan detta funka på axlar? Fast hur gör man då egentligen?

hurril
2011-04-29, 14:54
Kan inte det här ha att göra med hur långt gången man är i sin träningskarriär också? Läste nyligen ett inlägg av Mike TuschererererE+010 (http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/training-articles/282-the-russian-classification-chart) där han menar på att en novis (någon som lyfter mindre än Klass III enligt denna tabell):

http://www.reactivetrainingsystems.com/images/stories/classification%20chart.jpg

gör bäst i att hålla sig runt 80-85% merparten av tiden medan MS/MSIC får göra 100%+-moment regelbundet.

Tankar om det?

Excentrisk träning "behövs" inte när man är lägre klassad eftersom mindre slitsamma metoder redan ger "maximal effekt" (som jag ser det.) Men jag lyssnar gärna på lite resonemang runt det.

Donkey Kong
2011-04-29, 15:02
Jag håller med om det mesta här. Negativ träning och träning på tyngre vikt än man egentligen klarar är nog mycket riktigt inte alls för nybörjare! Belastning på senor, skelett, muskelfästen med mera är nog inte alls bra så tidigt i "karriären" det är annat som prioriteras, som rätt utförande, rätt hastighet, rätt rörelse. På senare tid har jag också börjat dela "träningfolk" i liksom 3 grupper - nybörjare, motionärer och proffs. Jag kan tänka mig att negativ träning är för avancerade motionärer (lämpligt nog precis där jag är, hehe) och uppåt. För länge sen körde jag biceps preachercurls negativt med en "kompis som hjälpte upp" detta gav mig nära nog inflamation i vänstra biceps, den var svullen och orörlig i 10 dar - rekommenderas ej. Kan nämnas att vid tillfället hade jag säker tränat 3 gånger sammanlag i mitt liv (ja, det kallas ung och dum...). :D

z_bumbi
2011-04-29, 15:37
Excentrisk träning "behövs" inte när man är lägre klassad eftersom mindre slitsamma metoder redan ger "maximal effekt" (som jag ser det.) Men jag lyssnar gärna på lite resonemang runt det.

Det är lite ironiskt att de som kör det mest är de som nyss har börjat träna, jag tänker på bänk med "pass", apfula bicepscurlar eller alla övningar där "du kan tre till om jag lyfter halva vikten" praktiseras.

Annars så har jag använt det för att få till formen och ge viktvana men då behöver det på intet sätt vara mer än 1rm.

hurril
2011-04-29, 15:45
Det är lite ironiskt att de som kör det mest är de som nyss har börjat träna, jag tänker på bänk med "pass", apfula bicepscurlar eller alla övningar där "du kan tre till om jag lyfter halva vikten" praktiseras.

Annars så har jag använt det för att få till formen och ge viktvana men då behöver det på intet sätt vara mer än 1rm.

Ja det håller jag med om. För att bana tror jag man kommer långt redan med att sänka vikten på det normalt långsamma viset istället för att försöka imitera Rånne C.

emi23j
2011-04-29, 15:48
För att det är för tungt att börja tyngre än så första gången man gör det. 125% blir så fantastiskt tungt att det är rent farligt. Jag angav ett intervall som inte är extremt, det baseras dels på norsk forskning jag tagit del av och erfarenheter man dragit i bland annat Öjeby AK.

Det tänket kan jag köpa!


Det handlar om att du kan ha längre TUT och mer vikt än med konventionell träning.

Även om du går så långt ner som 90% så blir det ändå längre TUT än vad du hade orkat utan.

Jag gör kanske 4 reps på 90% av 1RM. Räknar man två-tre sekunder per rep blir det 8-12 sekunders TUT. Använder jag samma vikt för att träna excentriskt gör jag garanterat femmor med 5 s sänkning per rep, dvs 25 sekunders TUT - mer än dubbelt så länge som konventionell träning.

Ungefär så har jag själv tränat några veckor nu. Jag började på 90-95% (det var tyngre än vad jag trodde) och har nu ökat till strax över 100%.

Visst blir TUT längre som du säger. Dock blir jag lite nyfiken på hur du ser på volymen, hur stor del av passet använder du till excentrisk träning? Jag är själv väldigt oerfaren på excentrisk träning och använder det i princip inte alls, delvis för att jag i 99% av tillfällen tränar ensam.
De gånger som jag "excentriskt" så har det enbart varit som ett komplement, alltså kör först vanligt (exc-konc) tills jag kommer upp på, eller nära, mitt maximum för att sedan avsluta några set med excentriska "lyft"

Excentrisk träning "behövs" inte när man är lägre klassad eftersom mindre slitsamma metoder redan ger "maximal effekt" (som jag ser det.) Men jag lyssnar gärna på lite resonemang runt det.

Thomeé m fl säger i princip samma sak.

stevebc
2011-04-29, 22:21
Jag kör 1-3 set var eller varannan vecka. Inte mer än så.

ChrisDEFC
2011-04-30, 00:18
Spännande och kul att höra att det går bra ChrisDEFC! Lite ont tror jag inte heller är "dåligt" jag skiljer på ont och "ont-ont" som är skadligt. :D
OT - kan detta funka på axlar? Fast hur gör man då egentligen?

Jag och flera med mig kör i smith för att det helt enkelt är lättare för passaren att hjälpa vikten upp utan att ställa till det med balansen men det förutsätter ju att du har en polare som kan hjälpa till. Men har du det så fungerar det bra. Börja lite försiktigt dock.

Anders The Peak
2011-04-30, 09:59
3 set om 3-5 reps på vikter mellan 90 och 110% av 1RM, en gång per moment och vecka, två veckor av tre. Den excentriska fasen bör man sikta på runt fem sekunder; den koncentriska bör inte vara belastningslös men säg 50-60% kanske. Hellre sikta på fin TUT än väldigt tunga vikter; börja på 90% och ha inte samma vikt i alla tre set utan hellre t ex: 90-92.5-92.5 som första pass t ex, till nästa pass lite tyngre men fortfarande ett lättare instegsset. Orsaken är att det är jävligt tungt (på ren svenska.)

Det här är en kraftig missuppfattning av SL eliten. En snabb excentrisk fas ger ca 30-35% större ökning jämfört med en långsam excentrisk fas. När man kör den excentriska fasen snabbt behöver man inte alls lika mycket vikt som vid den långsamma.

Rikard Jansson
2011-04-30, 10:01
Det här är en kraftig missuppfattning av SL eliten. En snabb excentrisk fas ger ca 30-35% större ökning jämfört med en långsam excentrisk fas. När man kör den excentriska fasen snabbt behöver man inte alls lika mycket vikt som vid den långsamma.

Va? För att undvika missförstånd - excentrisk=negativa, right?

Anders The Peak
2011-04-30, 10:02
Va? För att undvika missförstånd - excentrisk=negativa, right?

Så heter det också.

Rikard Jansson
2011-04-30, 10:08
Så heter det också.

30-35% mer ökning i vad?

BengtBurk
2011-04-30, 11:59
Det här är en kraftig missuppfattning av SL eliten. En snabb excentrisk fas ger ca 30-35% större ökning jämfört med en långsam excentrisk fas. När man kör den excentriska fasen snabbt behöver man inte alls lika mycket vikt som vid den långsamma.

Ökning i vad? Studie tack!

hurril
2011-04-30, 12:28
Det här är en kraftig missuppfattning av SL eliten. En snabb excentrisk fas ger ca 30-35% större ökning jämfört med en långsam excentrisk fas. När man kör den excentriska fasen snabbt behöver man inte alls lika mycket vikt som vid den långsamma.

Så tränar många redan idag sin konventionella träning. Snabbt ner med fart, "studsa" mot kropp och stretchreflex och sen snabbt upp. Träningen vi talar om här är ett komplement till den (eller vice versa beroende på hur man värderar dem).

Anders The Peak
2011-04-30, 14:53
Så tränar många redan idag sin konventionella träning. Snabbt ner med fart, "studsa" mot kropp och stretchreflex och sen snabbt upp. Träningen vi talar om här är ett komplement till den (eller vice versa beroende på hur man värderar dem).
Jaha jag tror inte att man ska studsa överhuvudtaget...

Rikard Jansson
2011-04-30, 14:55
Varför ska man gå ner fort? Ska man sänka vikten och gå ner fortare för att öka 30% snabbare i bänk? Vad pratar du om nu?

Proxy
2011-04-30, 14:57
Varför ska man gå ner fort? Ska man sänka vikten och gå ner fortare för att öka 30% snabbare i bänk? Vad pratar du om nu?

"V-style type of training", det som kroppsbyggare gör. Dumheter med andra ord. ;)

Rikard Jansson
2011-04-30, 14:58
"V-style type of training", det som kroppsbyggare gör. Dumheter med andra ord. ;)

Tänkte något sådant. TS frågade efter hur man blev stark, så förstår inte vad byggare har här att göra ^^

Anders The Peak
2011-04-30, 14:59
Varför ska man gå ner fort? Ska man sänka vikten och gå ner fortare för att öka 30% snabbare i bänk? Vad pratar du om nu?

Nervaktiveringen ökar kraftfullt dvs fler motorenheter och kraftutvecklingen ökar med hastigheten både excentriskt och koncentriskt.
Force= Mass * Acceleration

Rikard Jansson
2011-04-30, 15:01
Nervaktiveringen ökar kraftfullt dvs fler motorenheter och kraftutvecklingen ökar hastigheten.
Force= Mass * Acceleration

Ja, något det ofta ägnas åt på uppvägen. Att göra det på nervägen verkar bara vara ett slöseri med tid när man istället kan träna upp viktvanan, och den excentriska superstyrkan på plusmaximala vikter. Att släppa stången fort görs i alla andra reps, alla andra träningsdagar

Anders The Peak
2011-04-30, 15:03
Ja, något det ofta ägnas åt på uppvägen. Att göra det på nervägen verkar bara vara ett slöseri med tid när man istället kan träna upp viktvanan, och den excentriska superstyrkan på plusmaximala vikter. Att släppa stången fort görs i alla andra reps, alla andra träningsdagar

Du har helt fel... Du ökar kraften på muskeln mångfalt.

Rikard Jansson
2011-04-30, 15:07
Jag har ingen som helst aning om vad du pratar om så jag lägger ner

Anders The Peak
2011-04-30, 15:20
Jag har ingen som helst aning om vad du pratar om så jag lägger ner

Jag tycker att du ska ta till dig vad jag skriver och inte hålla på och fortsätta som om SL nördarna alltid har rätt.

Vad jag pratar om upptäckte man redan 1954 Bigland-Ritchie och Lippold var pionjärer på området.

Rikard Jansson
2011-04-30, 15:23
Förklara isåfall vad du menar. Hur ser setten ut, med vad för vikt och hur många reps, och vad ger det och varför?

Anders The Peak
2011-04-30, 15:37
Förklara isåfall vad du menar. Hur ser setten ut, med vad för vikt och hur många reps, och vad ger det och varför?
Vad det ger är att du omvandlar typ 1 fibrer till typ 2 fibrer. Man kan även involvera plyometrisk träning i din normala träning och få till fibertypsförändringar på relativt kort tid 6-12 veckor. Men det är vid snabb excentrisk träning som man får den största utdelningen av träningen. Det är därför man ska försöka utnyttja det i sin sk hypertrofiträning i reps kring 8-12 då kör man så snabbt man kan på en vikt man klarar av att accelerera i 8-12 reps dvs man slutar innan man börja sega med vikten. I SL träningen kan man säga att speed bench motsvarar byggträningen och med hjälp av kedjor eller gummiband ökas farten excentriskt och ger mervärde i uppbyggnadsträningen.

Speed bench
Ot4FefcELCA
Fast jag gillar Fredrik Smulters speedbänkar bättre som exempel.

Rikard Jansson
2011-04-30, 15:40
Då förstår jag. Men det är ju inte riktigt samma sak. Jag själv kör ju speedbänk på typ 50 kg, och negativa ettor på 130+

Anders The Peak
2011-04-30, 15:44
Då förstår jag. Men det är ju inte riktigt samma sak. Jag själv kör ju speedbänk på typ 50 kg, och negativa ettor på 130+

Nu försökte jag bara förklara principen bakom träningen. Om du nu kör negativt på 130 kg bör du köra snabbt utan att träffa bröstkorgen så att du vet att du måste bromsa upp vikten dvs du måste ha kontroll på vikt och vad du gör. Om du ska pröva börja med 100% 1RM för att träna upp rörelsetekniken.

Rikard Jansson
2011-04-30, 15:52
Nu försökte jag bara förklara principen bakom träningen. Om du nu kör negativt på 130 kg bör du köra snabbt utan att träffa bröstkorgen så att du vet att du måste bromsa upp vikten dvs du måste ha kontroll på vikt och vad du gör. Om du ska pröva börja med 100% 1RM för att träna upp rörelsetekniken.

130 kg är lite drygt 1RM, och det låter som något som skulle funka för var man, men om jag försöker mig på det där så pajar jag axlarna

Anders The Peak
2011-04-30, 16:06
130 kg är lite drygt 1RM, och det låter som något som skulle funka för var man, men om jag försöker mig på det där så pajar jag axlarna

Man måste inte slänga ned stången utan lyfta ned den så fort du kan utan att tappa kontrollen på vikten. Det är betydligt lättare i hypertrofiläget mellan 8-12 reps då har man mer att spela på jämfört med vara nära sitt max.

stevebc
2011-04-30, 16:08
Nervaktiveringen ökar kraftfullt dvs fler motorenheter och kraftutvecklingen ökar med hastigheten både excentriskt och koncentriskt.
Force= Mass * AccelerationMen du känner också till begreppet TUT och hur viktigt det är för massbyggande.

Anders The Peak
2011-04-30, 16:28
Steve jag tror mer på tension än TUT.

Richard här kan du läsa lite mer om hur man kan lägga upp träningen (http://www.strengthandconditioning.org/research.aspx).
Topic - Eccentric Training (http://www.strengthandconditioning.org/dimages/Eccentric%20Training.pdf)

Warren Frost is the Sport Scientist/Medical Coordinator for the New Zealand Cricket Team and holds a Bachelor of Physical Education Degree

Topic - Combining Scientific Into Practrical Methods to Increase the Effectiveness of Maximal Power Training (http://www.strengthandconditioning.org/dimages/Power%20training%20methods%20V2-1.pdf)

hurril
2011-04-30, 18:24
Jaha jag tror inte att man ska studsa överhuvudtaget...

När jag tränar knäböj med paus i botten så sänker jag ofta väldigt snabbt ner till sittet. Men hur du ser på studs är ganska ointressant.

Anders The Peak
2011-04-30, 18:31
När jag tränar knäböj med paus i botten så sänker jag ofta väldigt snabbt ner till sittet. Men hur du ser på studs är ganska ointressant.
Varför pausar du i botten? Det låter som om du har gått på en byggarmyt(TUT). Jag tror att paus passar bäst vid boxböj.

Stefan J
2011-04-30, 18:34
Varför pausar du i botten? Det låter som om du har gått på en byggarmyt(TUT). Jag tror att paus passar bäst vid boxböj.

Att lära sig lyfta med mindre lagrad elastisk energi (stoppböj) eller ingen alls (om man skulle göra dead-squats) är ett väldigt bra komplement för styrka.

Deceiver85
2011-04-30, 18:42
Att lära sig lyfta med mindre lagrad elastisk energi (stoppböj) eller ingen alls (om man skulle göra dead-squats) är ett väldigt bra komplement för styrka.
Brukar bli några explosivt negativa reps i böjen typ varannan vecka, normalt även kallat fail :D

Skämt åsido, när jag prövade en vända MM2K var den negativa träningen den absolut värsta och totalt intetsägande av hela upplägget. Isåfall tror jag mer på döda stopp, som i pausböj och bänk till pinnar...

Anders The Peak
2011-04-30, 18:45
Att lära sig lyfta med mindre lagrad elastisk energi (stoppböj) eller ingen alls (om man skulle göra dead-squats) är ett väldigt bra komplement för styrka.

Du kan ha så rätt. Börjar bli ringrostig när det gäller SL. Har haft min period i det och har sviter av det som gör att jag har svårt att konkurrera på någon högre nivå i dagsläget. Då är det bättre att vara sk byggare och dela med sig av erfarenheterna från SL flaket och cable-crossen.

Anders The Peak
2011-04-30, 18:48
Brukar bli några explosivt negativa reps i böjen typ varannan vecka, normalt även kallat fail :D

Skämt åsido, när jag prövade en vända MM2K var den negativa träningen den absolut värsta och totalt intetsägande av hela upplägget. Isåfall tror jag mer på döda stopp, som i pausböj och bänk till pinnar...
Läs hur jag beskrivit den excentriska träningen...Man måste inte följa program slaviskt när man har tränat så länge som du. Det är som att man inte kan träna om träningspartnern inte kan. Eller värre tränare Pentti är inte på plats hur ska det här gå?

Stefan J
2011-04-30, 18:49
Du kan ha så rätt. Börjar bli ringrostig när det gäller SL. Har haft min period i det och har sviter av det som gör att jag har svårt att konkurrera på någon högre nivå i dagsläget. Då är det bättre att vara sk byggare och dela med sig av erfarenheterna från SL flaket och cable-crossen.

Jag förringar inte på något sätt dina kunskaper för är mycket kunnig inom både lyftning och byggning. Men jag tycker att dödbänkar gjort under för min träning, och då borde rimligtvis en böjare kunna ha nytta av detta också. Även om just dödbänk förmodligen är en av de sämre hypertrofiövningarna som finns.

Vad hade du för stats i styrkelyft och i vilken viktklass om man får fråga?

Anders The Peak
2011-05-01, 09:02
Jag förringar inte på något sätt dina kunskaper för är mycket kunnig inom både lyftning och byggning. Men jag tycker att dödbänkar gjort under för min träning, och då borde rimligtvis en böjare kunna ha nytta av detta också. Även om just dödbänk förmodligen är en av de sämre hypertrofiövningarna som finns.

Vad hade du för stats i styrkelyft och i vilken viktklass om man får fråga?

Från 67.5 upp till 90 kg. I 67.5 gjorde jag som junior 200, 130, 210=530 eller 540 kg på träning.

Anders The Peak
2011-05-01, 09:21
3 set om 3-5 reps på vikter mellan 90 och 110% av 1RM, en gång per moment och vecka, två veckor av tre. Den excentriska fasen bör man sikta på runt fem sekunder; den koncentriska bör inte vara belastningslös men säg 50-60% kanske. Hellre sikta på fin TUT än väldigt tunga vikter; börja på 90% och ha inte samma vikt i alla tre set utan hellre t ex: 90-92.5-92.5 som första pass t ex, till nästa pass lite tyngre men fortfarande ett lättare instegsset. Orsaken är att det är jävligt tungt (på ren svenska.)
Tänkte bara lägga till en sak:

Adaptation to chronic eccentric exercise in humans: the influence of contraction velocity.

Paddon-Jones D, Leveritt M, Lonergan A, Abernethy P.

Department of Surgery, University of Texas Medical Branch, Galveston 77550, USA. djpaddon@utmb.edu

We compared changes in muscle fibre composition and muscle strength indices following a 10 week isokinetic resistance training programme consisting of fast (3.14 rad x s(-1)) or slow (0.52 rad x s(-1)) velocity eccentric muscle contractions. A group of 20 non-resistance trained subjects were assigned to a FAST (n = 7), SLOW (n = 6) or non-training CONTROL (n = 7) group. A unilateral training protocol targeted the elbow flexor muscle group and consisted of 24 maximal eccentric isokinetic contractions (four sets of six repetitions) performed three times a week for 10 weeks. Muscle biopsy samples were obtained from the belly of the biceps brachii. Isometric torque and concentric and eccentric torque at 0.52 and 3.14 rad x s(-1) were examined at 0, 5 and 10 weeks. After 10 weeks, the FAST group demonstrated significant [mean (SEM)] increases in eccentric [29.6 (6.4)%] and concentric torque [27.4 (7.3)%] at 3.14 rad x s(-1), isometric torque [21.3 (4.3)%] and eccentric torque [25.2 (7.2)%] at 0.52 rad x s(-1). The percentage of type I fibres in the FAST group decreased from [53.8 (6.6)% to 39.1 (4.4)%] while type IIb fibre percentage increased from [5.8 (1.9)% to 12.9 (3.3)%; P < 0.05]. In contrast, the SLOW group did not experience significant changes in muscle fibre type or muscle torque. We conclude that neuromuscular adaptations to eccentric training stimuli may be influenced by differences in the ability to cope with chronic exposure to relatively fast and slow eccentric contraction velocities. Possible mechanisms include greater cumulative damage to contractile tissues or stress induced by slow eccentric muscle contractions.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial
Research Support, Non-U.S. Gov't

PMID: 11606016 [PubMed - indexed for MEDLINE]

hurril
2011-05-01, 10:24
Varför pausar du i botten? Det låter som om du har gått på en byggarmyt(TUT). Jag tror att paus passar bäst vid boxböj.

De två övningarna har nästan ingenting gemensamt med varandra. I boxböj sitter man dött, ofta relativt brett, i en vinkel man normalt inte kan nå utan boxen, i varierande höjd (med någon tanke bakom vad just den höjden ska ha för effekt) och ofta med olika saker som påverkar belastningskurvan. Pausböjen ökar rörlighet, tränar in djupet, förbättrar förmågan att satsa ner riktigt djupt och snabbt eftersom man ändå ska stanna där och sedan, som Stefan J. redan sagt: får man öva på att övervinna en död start vilket har många fina effekter.

hurril
2011-05-01, 10:29
Tänkte bara lägga till en sak:

Otränade personer, Anders. Sen undrar jag: vilka övningar? Hur lång excentrisk fas? Hur stor belastning? Handlade det om att hålla emot något som rörde sig med konstant fart med all kraft du förmår uppbringa?

Mitt påstående var kvalificerat med hur jag nått det.

Halldin
2011-05-01, 13:11
Nervaktiveringen ökar kraftfullt dvs fler motorenheter och kraftutvecklingen ökar med hastigheten både excentriskt och koncentriskt.
Force= Mass * Acceleration
Det där kan jag inte svälja utan vidare, så du får gärna utveckla. I den koncentriska fasen låter det väl ditt resonemang ganska rimligt, men i den excentriska fasen borde det väl precis tvärtom?

Ta extremfallet att du inte håller emot stången alls, det vill säga fritt fall. Då borde kraften (nedåt) vara den störst tänkbara, antaget konstant massa och att ingen kraft läggs på ovanifrån. Det säger ju dock ingenting om vad dina muskler håller på med. I det andra extremfallet av den excentriska fasen står stången (i princip) helt stilla och det är när musklerna bidrar med en lika stor kraft uppåt som stången gör neråt. Sen har du alla lägen däremellan.

Jag har bara grundläggande kunskaper i fysik så är jag ute och cyklar får du som sagt gärna utveckla lite.

creperiet
2011-05-01, 13:48
Vad Anders menar, tror jag, är att när stången har högre hastighet på nervägen, krävs att musklerna utvecklar en högre effekt just i vändögonblicket (förutsatt att man inte studsar någonstans). För att lyckas med det kopplar kroppen på fler av fibrerna som har möjlighet till detta.

Halldin
2011-05-01, 13:55
Vad Anders menar, tror jag, är att när stången har högre hastighet på nervägen, krävs att musklerna utvecklar en högre effekt just i vändögonblicket (förutsatt att man inte studsar någonstans). För att lyckas med det kopplar kroppen på fler av fibrerna som har möjlighet till detta.
Ah, så kanske det är. Tyckte inte det framgick riktigt. Dock undrar jag om det räcker för att dra några slutsatser, tiden som spenderas med att hålla emot borde väl inte vara oväsentlig heller?

Anders The Peak
2011-05-01, 15:06
Otränade personer, Anders. Sen undrar jag: vilka övningar? Hur lång excentrisk fas? Hur stor belastning? Handlade det om att hålla emot något som rörde sig med konstant fart med all kraft du förmår uppbringa?

Mitt påstående var kvalificerat med hur jag nått det.

Hurril vet du varför man använder otränade personer? Jo det är för att kunna se resultat i en större grupp. Du kan lugnt dra slutsatsen att det gäller för alla individer oavsett träningsbakgrund.

Pepz
2011-05-01, 15:06
Hurril vet du varför man använder otränade personer? Jo det är för att kunna se resultat i en större grupp. Du kan lugnt dra slutsatsen att det gäller för alla individer oavsett träningsbakgrund.

är jag ytterst skeptisk till.

Anders The Peak
2011-05-01, 15:09
Ah, så kanske det är. Tyckte inte det framgick riktigt. Dock undrar jag om det räcker för att dra några slutsatser, tiden som spenderas med att hålla emot borde väl inte vara oväsentlig heller?
Men vid studier ger en snabb excentrisk fas ca 30-35% mer i resultat av faktisk styrka/muskelmassa/kraftutveckling.
Äh nog pratat om det här. Ni får göra precis som ni själva känner. För det var bara ett försök att vidga vyerna på de lite trångsynta.

Anders The Peak
2011-05-01, 15:10
är jag ytterst skeptisk till.
Nu kör jag lite kolozzeum stil över det här. Bevisa det med studier innan jag tror på dig!
Men jag antar att du bara kommer hitta studier som stöder mitt uttalande.

Halldin
2011-05-01, 15:27
Men vid studier ger en snabb excentrisk fas ca 30-35% mer i resultat av faktisk styrka/muskelmassa/kraftutveckling.
Äh nog pratat om det här. Ni får göra precis som ni själva känner. För det var bara ett försök att vidga vyerna på de lite trångsynta.
Jag har inte så mycket mer än ditt ord att gå på dock. :/

Anders The Peak
2011-05-01, 17:05
Jag har inte så mycket mer än ditt ord att gå på dock. :/

Kul att se att ni inte läser det jag länkar in posterna.

Halldin
2011-05-01, 17:07
Kul att se att ni inte läser det jag länkar in posterna.
Jodå, jag läste (utdraget ur) studien du länkade in. Källkritisk som man bör vara så är det svårt att lägga för mycket tyngd vid det då det dels är 6-7 personer i varje grupp vilket är för lite, men även som tidigare nämnt att det utfördes på helt otränade individer.

Eller sitter du på ännu fler studier så man kan få en större bild? Du skrev ett påstående som om det vore en sanning och "studier" i plural så jag antar att du har det?

Basics
2011-05-01, 17:09
Anders, nu kan jag inte kolla på länkarna av nån anledning, men vad säger du om den forskning som pekar på att excentrisk träning skapar mest skador på muskelfibrerna? Jag kanske missar något som du har skrivit, ursäkta mig i så fall.

kottovic
2011-05-01, 17:15
Kul att se att ni inte läser det jag länkar in posterna.

Är tacksam för länkarna, nu är det upp till sanningen att se om det fungerar...annars får jag nog se över utförandet. "Milos Sarcev" metoden med 3s ner har bara gett trötthet.

Pepz
2011-05-01, 17:16
Nu kör jag lite kolozzeum stil över det här. Bevisa det med studier innan jag tror på dig!
Men jag antar att du bara kommer hitta studier som stöder mitt uttalande.

följande är detta jag är skeptisk till :

Du kan lugnt dra slutsatsen att det gäller för alla individer oavsett träningsbakgrund.

detta gör inte ens forskarna i sina egna studier så det är märkligt att du kan göra det.

resultatet i studien du hänvisar till anser jag är långt ifrån att dra slutsatsen att samma gäller för en elittränande styrkelyftare

Anders The Peak
2011-05-01, 18:07
följande är detta jag är skeptisk till :



detta gör inte ens forskarna i sina egna studier så det är märkligt att du kan göra det.

resultatet i studien du hänvisar till anser jag är långt ifrån att dra slutsatsen att samma gäller för en elittränande styrkelyftare

Jag tror faktiskt att man kan dra samma slutsats men pga hur nära man är sitt genetiska max därav blir utdelningen avgörande av träningsgradenen. Precis som du säger att du har inte förbättrat dina Raw lyft på flera år så blir kanske inte resultatet lika lättavläst(lika stort procentuellt)jämfört med otränade eller personer som bara tränat något år.

Anders The Peak
2011-05-01, 18:10
Är tacksam för länkarna, nu är det upp till sanningen att se om det fungerar...annars får jag nog se över utförandet. "Milos Sarcev" metoden med 3s ner har bara gett trötthet.
Det här att träna långsamt gör bara att man måste sänka vikterna för att klara av sina set. Därför bör man hitta tempot som fungerar bäst för en själv.
Som du vet säger jag snabbt tempo både upp och ned men fortfarande kontrollerat och inget slängande med vikterna. Förutom om man inte kör plyometriskt med vikterna. Tex bänkpress i smith kastar upp stången och fångar upp den på nedvägen på relativt lätta vikter. Om man klarar 130 kg är en serie på 50,60,70 kg lagom

hurril
2011-05-01, 18:13
Hurril vet du varför man använder otränade personer? Jo det är för att kunna se resultat i en större grupp. Du kan lugnt dra slutsatsen att det gäller för alla individer oavsett träningsbakgrund.

Nej den slutsatsen kan ingen av oss bara lugnt dra. Det finns studier som visar att en tolerans uppstår och det känner du till!

Anders The Peak
2011-05-01, 18:14
Nej den slutsatsen kan ingen av oss bara lugnt dra. Det finns studier som visar att en tolerans uppstår och det känner du till!

Läs mitt svar till Pepz

hurril
2011-05-01, 18:17
Läs mitt svar till Pepz

Jag håller inte med (om jag förstår ditt inlägg rätt - det är inte direkt solklart formulerat).

Anders The Peak
2011-05-01, 18:22
Jag håller inte med (om jag förstår ditt inlägg rätt - det är inte direkt solklart formulerat).

Hur vill du påstå att det ser ut då?

När det gäller dina förstår inte/håller inte med osv. Upplever jag dem mest som provokationer som du använder i alla diskussioner oavsett ämne..

hurril
2011-05-01, 18:27
Hur vill du påstå att det ser ut då?

När det gäller dina förstår inte/håller inte med osv. Upplever jag dem mest som provokationer som du använder i alla diskussioner oavsett ämne..

Ibland är det svårt att bli emotsagd, Anders. Läs gärna ditt svar till Pepz så ser du själv att det nog inte blev så bra. Jag tror att du säger något i stil med att nybörjaren får mest resultat av en given stimulisort, den elittränade minst. Men effekten finns. Förstår jag dig rätt då?

Jag skulle säga att det finns tusen olika sätt för en otränad person att träna men kanske bara 3 (ja, jag drar siffrorna ur röven - det är deras inbördes förhållande som är intressant) som ger någon signifikant effekt på en elitatlet. Så klart finns fler som ger _någon_ effekt men detta är så som jag ser på det. Det betyder att jag inte tror att man kan dra några särskilda slutsatser av att låta otränade stackare få smaka excentrisk smärta i ett labb.

Anders The Peak
2011-05-01, 18:29
Ibland är det svårt att bli emotsagd, Anders. Läs gärna ditt svar till Pepz så ser du själv att det nog inte blev så bra. Jag tror att du säger något i stil med att nybörjaren får mest resultat av en given stimulisort, den elittränade minst. Men effekten finns. Förstår jag dig rätt då?

Jag skulle säga att det finns tusen olika sätt för en otränad person att träna men kanske bara 3 (ja, jag drar siffrorna ur röven - det är deras inbördes förhållande som är intressant) som ger någon signifikant effekt på en elitatlet. Så klart finns fler som ger _någon_ effekt men detta är så som jag ser på det. Det betyder att jag inte tror att man kan dra några särskilda slutsatser av att låta otränade stackare få smaka excentrisk smärta i ett labb.

Nu försöker du snacka dig ur situationen utan ett uns av substans...

hurril
2011-05-01, 18:32
Nu försöker du snacka dig ur situationen utan ett uns av substans...

Det finns ingen situation att snacka sig ur här Anders. Jag förklarade varför jag inte tycker att man kan dra några särskilda slutsatser av studier på otränade personer i just det här sammanhanget. Det betyder inte att jag inte är intresserad av studien du visar däremot.

Livankaret
2011-05-01, 19:01
Ibland är det svårt att bli emotsagd, Anders.

Får ibland en lågstadiekänsla, ungefär som när något drygt as började mata på med: varför då? Varför det? Varför då? Varför det? Varför då? ...oavsett vad man sa. :D Been there?

Är väl bra att du ifrågasätter men känns ofta som att det handlar mer om att sänka Anders än att föra diskussionerna framåt.

Du har säkert en poäng med att ifrågasätta, vore bra om poängen kom i fokus istället för just ifrågasättandet. Jag läser, blir intresserad, väntar på poängen men så är inlägget plötsligt slut. Blir asarg. :D

hurril
2011-05-01, 19:02
Får ibland en lågstadiekänsla, ungefär som när något drygt as började mata på med: varför då? Varför det? Varför då? Varför det? Varför då? ...oavsett vad man sa. :D Been there?

Är väl bra att du ifrågasätter men känns ofta som att det handlar mer om att sänka Anders än att leda diskussionerna framåt.

Har du läst det jag skrivit som svar till Anders?

C.E.J.
2011-05-01, 19:07
Ibland undrar jag om AndersTP gör sig till bara för att höja hurrils blodtryck...

Livankaret
2011-05-01, 19:16
Har du läst det jag skrivit som svar till Anders?

Var ett allmänt iaktagande. :D

Jag ser upp till dig vad gäller träning och din rockabillyfrisyr. Är väl kanske därför jag önskar att du skrev ner mer tankar bakom dina ifrågasättanden. Jag vill rota mer i din hjärna helt enkelt.

Sedan är det ju rätt underhållande när du spelar allanballan också så sluta inte med det för allt i världen. :D

Anders The Peak
2011-05-02, 07:58
Det finns ingen situation att snacka sig ur här Anders. Jag förklarade varför jag inte tycker att man kan dra några särskilda slutsatser av studier på otränade personer i just det här sammanhanget. Det betyder inte att jag inte är intresserad av studien du visar däremot.

Du försöker snacka dig ur situtionen fortfarande och försöker med enkla knep att låta trovärdig. Du kommer inte med något som helst av värde du är värre än de flesta byggarromatiker som aldrig lyckades med att få större armar än 40cm efter 15 års hårt gymmande som alltid ska förklara vad som är rätt och vad som är fel i hur folk tränar.

Corpobal
2011-05-02, 12:27
Blir man bara starkare i den excentriska fasen?

Jag tänkte kanske köra mm2k, vilket innehåller en del negativ träning. Kompletterat med koncentrisk explosiv träning, kan det bli bra?

Is eccentric action more advantageous for isometric strength training than isometric and concentric actions because higher muscle forces can be produced during eccentric action?

In most cases, eccentric strength training does not lead to higher isometric strength and is comparable with isometric and concentric training (Table 4.1). Even when eccentric training is shown to be more effective for increasing isometric strength, it often has sideeffects such as muscle injury and soreness (for reviews, see Armstrong 1984; Prilutsky 1989; Friden & Lieber 1992; see also Chapter 28).

Therefore, it appears that combining different types of exercise is a better method for strength training. It should be noted that strength training may be action type specific (Kellis & Baltzopoulos 1995)—eccentric training may improve eccentric strength more than concentric (see e.g. Hortobagyi et al. 1996b). Some studies, however, demonstrate similar improvements in eccentric, isometric and concentric strength after eccentric training (Kellis & Baltzopoulos 1995).

Zatsiorsky, Vladimir(Editor). Biomechanics in Sport: Performance Enhancement and Injury Prevention : Olympic Encyclopaedia of Sports Medicine. Chichester, , GBR: Wiley, 2008. p 64.

Är bara att välja vad man vill tro på antar jag.

hurril
2011-05-02, 12:30
Du försöker snacka dig ur situtionen fortfarande och försöker med enkla knep att låta trovärdig. Du kommer inte med något som helst av värde du är värre än de flesta byggarromatiker som aldrig lyckades med att få större armar än 40cm efter 15 års hårt gymmande som alltid ska förklara vad som är rätt och vad som är fel i hur folk tränar.

Nu får du ge dig. Den situation du talar om bor i din fantasi.

Anders The Peak
2011-05-02, 14:36
Nu får du ge dig. Den situation du talar om bor i din fantasi.

Du snackar mest dynga om jag ska uttrycka mig tydligt. Kom med något med någon substans när det gäller det som du ska förklara.

hurril
2011-05-02, 14:40
Du snackar mest dynga om jag ska uttrycka mig tydligt. Kom med något med någon substans när det gäller det som du ska förklara.

Ibland är det svårt att bli emotsagd, Anders. Läs gärna ditt svar till Pepz så ser du själv att det nog inte blev så bra. Jag tror att du säger något i stil med att nybörjaren får mest resultat av en given stimulisort, den elittränade minst. Men effekten finns. Förstår jag dig rätt då?

Jag skulle säga att det finns tusen olika sätt för en otränad person att träna men kanske bara 3 (ja, jag drar siffrorna ur röven - det är deras inbördes förhållande som är intressant) som ger någon signifikant effekt på en elitatlet. Så klart finns fler som ger _någon_ effekt men detta är så som jag ser på det. Det betyder att jag inte tror att man kan dra några särskilda slutsatser av att låta otränade stackare få smaka excentrisk smärta i ett labb.

Vad exakt är problemet med detta?

Anders The Peak
2011-05-02, 20:28
Vad exakt är problemet med detta?
Vad säger du i inlägget Hurril? Ingenting av värde det är bara ord utan innehåll.

Fast jag tror att vi avslutar det här och tar det pm vägen istället om du vill fortsätta träta om ingenting.

hurril
2011-05-02, 23:39
Vad säger du i inlägget Hurril? Ingenting av värde det är bara ord utan innehåll.

Fast jag tror att vi avslutar det här och tar det pm vägen istället om du vill fortsätta träta om ingenting.

Första gången med hurril-kontot som jag börjar bli förbannad på riktigt. Det ska erkännas. Men för i hela helvete Anders, vad fan är ditt problem? Ett inlägg blir inte utan substans för att du upprepar det halvdussinet gånger.

Det jag säger är att man inte alls kan dra några självklara slutsatser för vältränade personer av en studie som är utförd som den där och dessutom på otränade personer. Jag försöker även utveckla varför jag har den åsikten och jag är fullständigt seriös.

Halldin
2011-05-03, 10:44
Vidare borde Anders slänga ett getöga på centrala gränsvärdessatsen från matematisk statistik

Anders The Peak
2011-05-03, 11:32
Vidare borde Anders slänga ett getöga på centrala gränsvärdessatsen från matematisk statistik

Om det är studier med högre statistisk säkerhet bör man endast studera studier som har mycket hög säkerhet typ råttstudier.
Om ni styrkelyftare vill ha en excentrisk fas som är 10-60 sekunder tycker jag att det är upp till er. Ni lyfter ändå bara med härt spända bänktröjor ibland kommer ni inte ner och ibland är den för dåligt spänd så det gäller att kalibrera dräkten så kommer resultaten i alla fall med dräkten påsatt.

När det gäller mig så ser jag tendenserna som visar över flera studier och i så fall är en snabb excentrisk fas att föredra för att maximera resultaten.
Första gången med hurril-kontot som jag börjar bli förbannad på riktigt.
Du är förbanne mej en löjlig filur...

mikaelj
2011-05-03, 11:34
Vad är skillnaden på en snabb excentrisk fas för att i slutet fånga upp den i botten, jämfört med att ha en explosiv koncentrisk fas?

Spridis
2011-05-03, 11:37
Den ena går ner, den andra går upp!

mikaelj
2011-05-03, 11:40
Den ena går ner, den andra går upp!

Vad gäller kraftutvecklingen, naturligtvis...

Anders The Peak
2011-05-03, 11:42
Vad är skillnaden på en snabb excentrisk fas för att i slutet fånga upp den i botten, jämfört med att ha en explosiv koncentrisk fas?

Nu får du inte tro att man släpper vikten och fångar upp den innan den träffar botten utan du ska ha full koll i så hög hastighet som möjligt.

We compared changes in muscle fibre composition and muscle strength indices following a 10 week isokinetic resistance training programme consisting of fast (3.14 rad x s(-1)) or slow (0.52 rad x s(-1)) velocity eccentric muscle contractions. A group of 20 non-resistance trained subjects were assigned to a FAST (n = 7), SLOW (n = 6) or non-training CONTROL (n = 7) group. A unilateral training protocol targeted the elbow flexor muscle group and consisted of 24 maximal eccentric isokinetic contractions (four sets of six repetitions) performed three times a week for 10 weeks. Muscle biopsy samples were obtained from the belly of the biceps brachii. Isometric torque and concentric and eccentric torque at 0.52 and 3.14 rad x s(-1) were examined at 0, 5 and 10 weeks. After 10 weeks, the FAST group demonstrated significant [mean (SEM)] increases in eccentric [29.6 (6.4)%] and concentric torque [27.4 (7.3)%] at 3.14 rad x s(-1), isometric torque [21.3 (4.3)%] and eccentric torque [25.2 (7.2)%] at 0.52 rad x s(-1). The percentage of type I fibres in the FAST group decreased from [53.8 (6.6)% to 39.1 (4.4)%] while type IIb fibre percentage increased from [5.8 (1.9)% to 12.9 (3.3)%; P < 0.05]. In contrast, the SLOW group did not experience significant changes in muscle fibre type or muscle torque. We conclude that neuromuscular adaptations to eccentric training stimuli may be influenced by differences in the ability to cope with chronic exposure to relatively fast and slow eccentric contraction velocities. Possible mechanisms include greater cumulative damage to contractile tissues or stress induced by slow eccentric muscle contractions.

Den snabba koncentriska fasen gör att motorenheterna måste kopplas in 100% och musklerna lär sig att arbeta effektivare och utvecklar fibertyp 2.

Spridis
2011-05-03, 11:43
Kör du på 120% av 1RM max excentriskt så är belastningen avsevärt mycket större på hela lyftmekanismen. Vilken i mitt huvud ökar riskerna för skador.

hurril
2011-05-03, 14:17
Om det är studier med högre statistisk säkerhet bör man endast studera studier som har mycket hög säkerhet typ råttstudier.
Om ni styrkelyftare vill ha en excentrisk fas som är 10-60 sekunder tycker jag att det är upp till er. Ni lyfter ändå bara med härt spända bänktröjor ibland kommer ni inte ner och ibland är den för dåligt spänd så det gäller att kalibrera dräkten så kommer resultaten i alla fall med dräkten påsatt.

När det gäller mig så ser jag tendenserna som visar över flera studier och i så fall är en snabb excentrisk fas att föredra för att maximera resultaten.

Du är förbanne mej en löjlig filur...

Var är substansen? Här finns bara en löjlig släng med sleven åt bänkpresströjan.

BengtBurk
2011-05-03, 15:03
Nervaktiveringen ökar kraftfullt dvs fler motorenheter och kraftutvecklingen ökar med hastigheten både excentriskt och koncentriskt.
Force= Mass * Acceleration

Vad Anders menar, tror jag, är att när stången har högre hastighet på nervägen, krävs att musklerna utvecklar en högre effekt just i vändögonblicket (förutsatt att man inte studsar någonstans). För att lyckas med det kopplar kroppen på fler av fibrerna som har möjlighet till detta.

Nu får du inte tro att man släpper vikten och fångar upp den innan den träffar botten utan du ska ha full koll i så hög hastighet som möjligt.

Borde man inte utveckla så stor kraft som möjligt om man i princip släpper stången för att bromsa den så fort som möjligt enligt formeln för kraft och creperiets förklaring?

kottovic
2011-05-03, 15:08
Borde man inte utveckla så stor kraft som möjligt om man i princip släpper stången för att bromsa den så fort som möjligt enligt formeln för kraft och creperiets förklaring?

Tappar spänningen och det blir mindre effektivt? :confused:

BengtBurk
2011-05-03, 15:12
Tappar spänningen och det blir mindre effektivt? :confused:

Målet är att bli stark inte stor. Då skulle det väl kunna vara fördelaktigt att försöka utveckla så stor kraft som möjligt?

Donkey Kong
2011-05-16, 15:03
Intrressant diskussion. Det hettar till ibland ordentligt ser jag bland flera forumdeltagare! :D

Det jag tar med mig hittills är att:
1 Snabbt "nersläpp" blir till högre vikt (alltså accelerande vikt väger helt enkelt mer under accelerationen). Under stoppet av denna vikt, används fler muskelfibrer än "vanligt" och detta ger en omvandling av fibrer.
Intressant idé som jag inte tänkt på. Istället för att helt enkelt ta högre vikt, accelereras den snabbare istället, mycket intressant!
Enda gången jag själv provat detta är i konstiga axel-prehabövningar med låga vikter, som "tappas" så fort som möjligt för att bromsas i sista sekund (ungefär som rotatorcuffövningar). Kanske måste tas upp igen?

2 Det finns nivåer på tränande människor. Jag är själv inne på detta också - det finns övningar som är för nybörjare och övningar för mer avancerade.

Om olika "nivåer" av tränande kan få ut något av andra varianter av träning verkar vara den springande punkten?
Samt om denna accelererande formen av styrketräning är likvärdig "vanlig" negativ träning med +100% vikt?

Ondskapelsen
2012-08-22, 07:36
Kan vi inte få igång den här diskussionen mellan Anders och Hurril igen?
Njuter av hur Anders målar in sig i hörnet och vägrar erkänna det :D.


För övrigt söker jag studier på "viktigheten" av excentrisk fas i styrketräning.
Sprang på ett uttalande från en kollega om att en långsam negativ fas är värdelös eftersom denna fasen inte har nog belastning till att vara produktiv. Att den negativa fasen bör avslutas så fort som möjligt så att mer tid kan spenderas på den koncentriska.
För mig känns det jävligt fel men jag har tyvärr inte kött på benen för att dumförklara påståendet.

Någon som vill hjälpa?

Morty
2012-08-22, 08:30
Kan vi inte få igång den här diskussionen mellan Anders och Hurril igen?
Njuter av hur Anders målar in sig i hörnet och vägrar erkänna det :D.


För övrigt söker jag studier på "viktigheten" av excentrisk fas i styrketräning.
Sprang på ett uttalande från en kollega om att en långsam negativ fas är värdelös eftersom denna fasen inte har nog belastning till att vara produktiv. Att den negativa fasen bör avslutas så fort som möjligt så att mer tid kan spenderas på den koncentriska.
För mig känns det jävligt fel men jag har tyvärr inte kött på benen för att dumförklara påståendet.

Någon som vill hjälpa?

Vadå, både Hurril och Anders har ju en poäng. Det råder ingen tveksamhet att Anders talar enligt vad forskning säger, att den ena typen av träningen ändrade fibersammansättning. Vidare har Hurril en poäng i att det kanske inte är aktuellt för de som har styrketränat väldigt länge och är nära sin fulla potential, då de antagligen redan fått den fiberförändringen.