handdator

Visa fullständig version : Armhävningar!


Cedes
2011-04-27, 19:15
Hej!

Lite löjlig fråga för er som kan såpass mycket! Men jag undrar om den hederliga övningen Armhävningar ger bra resultat på överkroppen, styrkemässigt sett?

Vilka muskler tränas?

Kan man automatiskt bli bättre i t.ex. bänkpress om man kör armhävningar mycket?

Tack!

Pintan
2011-04-27, 19:20
Om du kör viktade armhävningar kan du nog bli starkare i de muskler som används i bänkpress. Det gäller att lassa på en hel del vikt för att inte köra för mycket högreppare.

johanhej
2011-04-27, 19:23
Du blir duktig på det du tränar. En som bänkar en jävla massa behöver inte nödvändigtvis klara sjukt många armhävningar. Visst attackerar armhävningar och bänkpress samma muskler, men några klara paralleller mellan dem kan inte dras.

beckman88
2011-04-27, 20:41
Hej!

Vilka muskler tränas?


Pectoralis Major, Minor (Prime mover(s))
Triceps (Prime mover)
Anterior Deltoid
Serratus Anterior
+ Core

Är la de som tränas mest.

Yardbird
2011-04-27, 20:57
Jag får för mig att armhävningar kan ge en del till en början i alla fall. Men i takt med att du blir starkare kommer övningen att ge dig mindre och mindre i form av muskeltillväxt om du inte börjar använda dig av tyngder i någon form för att öka belastningen. Sen kan armhävningar säkert användas som komplement till andra övningar.

Frågan om resultat är dessutom relativ... vet ju inte vad som är bra resultat för dig. :)

kettlebellGuden
2011-04-27, 21:10
Armhävningar går att progressera jättefint. Kan bli hur fint som. Rätt utfört är det mycket av hela kroppen som aktiveras. ;)

HulkH
2011-04-27, 21:27
Hej!

Lite löjlig fråga för er som kan såpass mycket! Men jag undrar om den hederliga övningen Armhävningar ger bra resultat på överkroppen, styrkemässigt sett?

Vilka muskler tränas?

Kan man automatiskt bli bättre i t.ex. bänkpress om man kör armhävningar mycket?

Tack!

Ja.

Men låt säga oss att du kör 50 armhävninga utan problem, så blir du i princip bara bättre på att göra armhävningar. Om du dock bara klara ungefär 6-7 strikta och tränar så kommer du öka mera i stryka.

Lindrian
2011-04-27, 21:29
Hmm.. Fick mig att tänka på hundredpushups.com .. vad tror ni om detta?

the_matsson
2011-04-27, 21:49
Jag föjde ett lite "grease the groove"-aktigt armhävningsschema för några år sedan. Jag klarade vid programmets början ca 20 armhävningar.

Programmet gick sedan ut på att hela dagarna göra en viss % av max armhävningar var x:e minut. Till exempel dag 1 gjorde jag 60 % av så många jag klarar max, varje halvtimma. Under hela vakna tiden då.

Jag minns även i jämförelse att jag innan jag började med detta bänkpressade 70 kg x 10 reps, och efter två veckor klarade jag 80 kg x 10 reps. Verkade alltså ha gjort under för att lära mig rörelsen effektivt.


Summa summarum: Armhävningar är bra skit!

Hjälpa din bänkpress kan de säkert göra, men antagligen mer ifall du är nybörjare, mindre ifall du tränat bänk länge.

solari
2011-04-28, 08:05
Hmm.. Fick mig att tänka på hundredpushups.com .. vad tror ni om detta?

För mig gav det mycket, framförallt mentalt och viljemässigt.

BengtBurk
2011-04-28, 13:38
Klart det går att bli starkare i bänkpress med hjälp av armhävningar, åtminstone som nybörjare. Jag tog 90 i bänkpress efter ca 3 träningspass med bänkpress, innan dess hade jag gjort armhävningar lite nu och då under några år.

HulkH
2011-04-28, 13:42
Klart det går att bli starkare i bänkpress med hjälp av armhävningar, åtminstone som nybörjare. Jag tog 90 i bänkpress efter ca 3 träningspass med bänkpress, innan dess hade jag gjort armhävningar lite nu och då under några år.

Hur gammal är du?

MrMuggelSnuggel
2011-04-28, 13:53
Jag gillar att göra armhävningar med klapp för explosivitet. Lägger en viktskiva på ryggen för extra tyngd.

BengtBurk
2011-04-28, 14:18
Hur gammal är du?

20 år fyllda. Tog 90 när jag var 16 om det var det du syftade på?

lirberr
2011-04-28, 17:07
Du blir duktig på det du tränar. En som bänkar en jävla massa behöver inte nödvändigtvis klara sjukt många armhävningar. Visst attackerar armhävningar och bänkpress samma muskler, men några klara paralleller mellan dem kan inte dras.

Kolo-eliten tänker till.


Du blir bättre på bänkpress om du kör armhävningar.

Ponitus
2011-04-28, 17:51
Du blir bättre på bänkpress om du kör armhävningar.

Styrkemässigt sett. Det är teknik i bänkpress också.

Cedes
2011-04-28, 18:38
Ja.

Men låt säga oss att du kör 50 armhävninga utan problem, så blir du i princip bara bättre på att göra armhävningar. Om du dock bara klara ungefär 6-7 strikta och tränar så kommer du öka mera i stryka.

Klarar exakt 7 bara :em: .. Riktiga då :)

Pintan
2011-04-28, 18:47
6-7 armhävningar, alltså vanliga på golvet?

Pintan
2011-04-28, 18:47
Oj, ville inte låta stöddig, bara undrade:)

Paperbasket
2011-04-28, 18:47
Pratar vi om armhävningar där du häver upp dig med armarna eller armsträck med böj?

limenka
2011-04-28, 20:39
Pratar vi om armhävningar där du häver upp dig med armarna eller armsträck med böj?

Antagligen är det helt vanliga armhävningar efter mycket tyder på just det? Vad är armsträck med böj?

Davvesk
2011-04-28, 21:18
Efter ett bröst pass och man känner att man har kvar att ge brukar jag göra armhävningar för att ta ut det sista. Enda armhävningar jag kör men de är ju en riktigt bra övning enligt mig. Samt att jag får sånt sjukt pump av just armhävningar som jag inte får av då tex bänk

the_matsson
2011-04-28, 21:58
Pratar vi om armhävningar där du häver upp dig med armarna eller armsträck med böj?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Armh%C3%A4vning

Nog förstår du vad vi menar! Det må vara ett inkorrekt namn, men det är det vedertagna.

Påminner mig om för ett tag sen när jag hade en period då jag envisades med att kalla Militärpress för Press, tills jag insåg att alla diskussioner gick så här:

Någon: Vad ska herrn träna idag?

Jag: Press!

Någon: Öh, varrå, bänkpress eller?

panzerpig
2011-04-28, 22:24
Klart det går att bli starkare i bänkpress med hjälp av armhävningar, åtminstone som nybörjare. Jag tog 90 i bänkpress efter ca 3 träningspass med bänkpress, innan dess hade jag gjort armhävningar lite nu och då under några år.

+1 nått liknande gjorde jag. Jag var 15 om jag minns rätt, lyfte 85 i bänk första gången jag var på ett gym. Hade tränat en hel del armhävningar hemma.
Även på senare år kör jag armhävningar för att hålla bänken i ok form om jag är på semester tex.
Enarmsarmhävningar en sommar ledde till att jag lyfte mer när jag kom hem från semestern än innan :)

ceejay
2011-04-28, 23:04
armhävningar =/= bra i bänk


jag lyfte då inge 80+ i bänken trots att jag klarade 40+ armhävningar.

BengtBurk
2011-04-28, 23:14
armhävningar =/= bra i bänk


jag lyfte då inge 80+ i bänken trots att jag klarade 40+ armhävningar.

Då kan man fråga sig hur många armhävningar du tror att jag och Panzerpig klarade och om du, jag och panzerpig hade samma utförande på dessa?

Tror du att du hade tagit lika mycket i bänk och du inte hade kört armhävningar innan?

Zoidy
2011-04-29, 02:12
Du blir duktig på det du tränar. En som bänkar en jävla massa behöver inte nödvändigtvis klara sjukt många armhävningar. Visst attackerar armhävningar och bänkpress samma muskler, men några klara paralleller mellan dem kan inte dras.

Kan du säga någon som är duktig i bänkpress som inte gör många armhävningar? Jag vet då ingen

Zoidy
2011-04-29, 02:14
Då kan man fråga sig hur många armhävningar du tror att jag och Panzerpig klarade och om du, jag och panzerpig hade samma utförande på dessa?

Tror du att du hade tagit lika mycket i bänk och du inte hade kört armhävningar innan?

Jag håller nog med Ceejay på den här. Jag maxade 50 armhävningar innan jag började gymma, och jag hade svårt med 50 kg i bänkpress när jag började, trots att jag inte gick hela vägen ner etc. Dock kanske bör nämnas att jag vägde typ 53 kg på den tiden också, dvs en armhävning var ju typ papper

the_matsson
2011-04-29, 06:24
Det varierar såklart med kroppsvikten och utförandet. Många som gör armhävningar gör ju mest något stressat upp-och-ner-guppande, en teknik med vilken man ofta klarar dubbelt så många repetitioner med jämfört med lite striktare, så det är ju en faktor vilket man har tränat.

BengtBurk
2011-04-29, 10:44
Jag håller nog med Ceejay på den här. Jag maxade 50 armhävningar innan jag började gymma, och jag hade svårt med 50 kg i bänkpress när jag började, trots att jag inte gick hela vägen ner etc. Dock kanske bör nämnas att jag vägde typ 53 kg på den tiden också, dvs en armhävning var ju typ papper

Då var du en riktig lättviktare också. Själv vägde jag 66kg om jag inte minns helt fel och gjorde 50+ armhävningar med strikt utförande.

Hur mycket tror du att du hade maxat i bänk om du bara hade klarat ca 20 armhävningar?

Det varierar såklart med kroppsvikten och utförandet. Många som gör armhävningar gör ju mest något stressat upp-och-ner-guppande, en teknik med vilken man ofta klarar dubbelt så många repetitioner med jämfört med lite striktare, så det är ju en faktor vilket man har tränat.

+1

mysteak
2011-04-29, 11:29
+1 nått liknande gjorde jag. Jag var 15 om jag minns rätt, lyfte 85 i bänk första gången jag var på ett gym. Hade tränat en hel del armhävningar hemma.
Även på senare år kör jag armhävningar för att hålla bänken i ok form om jag är på semester tex.
Enarmsarmhävningar en sommar ledde till att jag lyfte mer när jag kom hem från semestern än innan :)
85 i bänk första gången?!

Damn sir, you got the genes! Själv nötte man på.. håll i hatten... 20 kg, de första gångerna!

Zoidy
2011-04-29, 11:32
Då var du en riktig lättviktare också. Själv vägde jag 66kg om jag inte minns helt fel och gjorde 50+ armhävningar med strikt utförande.

Hur mycket tror du att du hade maxat i bänk om du bara hade klarat ca 20 armhävningar?

Iofs så är väl inte 66 kg heller nån jättevikt direkt, men visst borde du ha varit starkare ja. Tycker det är bra skumt att det blir 40 kg skillnad i bänkpress dock.

Självklart mindre, men jag tränade inte direkt på att försöka få ut max armhävningar. Körde armhävningar när jag tränade thaiboxning och sånt ibland bara. Har väldigt svårt att tro att jag inte ens skulle göra 20 armhävningar dock. Har alltid varit väldigt stark relativt min kroppsvikt, kunnat göra chins lätt, armhävningar, när jag var liten kunde jag göra armhävningar med en arm(!) utan några som helst problem etc. Så jag tror mer eller mindre att jag hade ca 50 armhävningar i mig naturligt

TurningTorso
2011-04-29, 11:39
Om vi låtsas att armhävningar är exakt samma övning som bänkpress förutom att man själv utgör vikt, så handlar ju diskussionen mest om uthållighet. Även om att man ökar i styrka på mindre % av 1RM när man är otränad. Kan man göra 5 armhävningar och vill ha överföring till högre vikter i bänk så får man ju lasta på kedjor eller köra med band osv.
Armhävningen borde väl dock, som någon redan nämnt tror jag, ses som mer av en helkroppsövning, bra för stabilitet m.m.

panzerpig
2011-04-29, 12:34
Då var du en riktig lättviktare också. Själv vägde jag 66kg om jag inte minns helt fel och gjorde 50+ armhävningar med strikt utförande.

Hur mycket tror du att du hade maxat i bänk om du bara hade klarat ca 20 armhävningar?



+1
Vi var lika där med :)
Jag vägde 69 om jag minns rätt.

85 i bänk första gången?!

Damn sir, you got the genes! Själv nötte man på.. håll i hatten... 20 kg, de första gångerna!

Ja, jag har haft lite flyt där. tog 100 efter ca en månads träning. 140 när jag var 18. Sen planade det ut rejält har maxat 160 när jag är 35 ;)

Om man vill ha en transfereffekt från armhävningar till bänk gäller det att göra armhävningarna så lika bänkpress som möjligt:
samma greppbredd, armbågarna mer mot kroppen än ut åt sidorna.

Många jag sett som gör strikta armhävningar håller ändå armarna högt upp och armbågarna rakt ut, lite som en bänkpress mot halsen. Det tror jag inte hjälper vanlig bänk lika mycket.

Jag vet att jag gjorde så många armhävningar jag kunde riktigt strikt (50 ca?), armhävningar med klapp och enarmsarmhävningar (riktigt bra för triceps) innan jag var på ett gym.

Till TS: gör 3-4 set med riktigt strikta armhävningar 2-3 ggr i veckan. klarar du 6-7 kör 3-4 strikta och försök öka 1 rep i veckan.
Kör inte bänk under en period så får vi se om du ökar den också! ;)

BengtBurk
2011-04-29, 12:37
Jag brukade variera greppbredd, armbågarna in och ut från kroppen, på knogarna osv. men alltid så strikt som möjligt.

BengtBurk
2011-04-29, 12:38
1337 ;)

Donkey Kong
2011-04-29, 12:59
Om vi pratar armhävningar, så kan jag rekommendera armhävningar på boll, armhävningar mot vägg, armhävningar med ena handen på liten boll, armhävningar med armhävningsgrepp (två små hållare du greppar för bättre "djup" i armhävningen, många hävdar också att vinkeln för handleden i en "platthands" armhävning är inte bra) samt enarmsarmhävningar.
Även starkare ben och bål har hjälpt mig med mina armhävningar, även om jag inte är någon stjärna på dem (jag antar att endast antal armhävningar räknas, egna kroppsvikten samt längd är helt ovidkommande).

Pretorian
2011-04-29, 13:20
Jag kör ofta dips/armhävningar, en slags crossfit:
21 dips
21 armh.
15 dips
15 armh.
9 dips
9 armh.

Det blir en del vila mellan repsen när man inte orkar.

z_bumbi
2011-04-29, 14:11
Nästan alla träning ger en fördel men olika mycket. Om man t ex lär sig hantera kroppen med många reps i en övning så har man i alla fall tränat musklerna att reagera när de ska och därför bör man få lättare i andra liknande övningar som involverar samma muskler. Däremot kanske man inte får ut den fördelen de första passen då det är en ny övning men på sikt är det alltså ingen nackdel.

Armhävningar och andra kroppsviktsövningar man kan köra hemma är alltså aldrig bortkastade. Om man vill bli starkare och större så tjnar man däremot på däremot på att lägga på belastning eller att göra dem med ett svårare utförande när man når ett visst antal men gör man 10 stycken eller mindre så är det inte så aktuellt. Satsa bara på att göra fler armhävningar. När du når 20-30 reps i flera omgångar i rad så kan du t ex börja köra med en ryggsäck.