handdator

Visa fullständig version : Deklarations frågors-tråden 2011


FLP
2011-04-27, 17:55
Antar att jag bör inleda med en fråga.

I år blir det första gången som jag deklarerar för rese ersättning till och från jobbet med bil. Mitt arbete har bytt kontor vilket nu innebär att jag har 7km längre till jobbet.

Kontrollerar skatteverket dessa uppgifter eller skulle en ful fisk kunna skriva att man kört dessa totala 1.4 mil längre till jobbet under hela året och få ut ersättning för det?

Har man rätt till ersättning även om du ej har en bil registrerad på dig själv utan lånar någon annans?

davve
2011-04-27, 18:14
Jo, du har rätt till avdrag även om det inte är din bil. Fast du måste fortfarande kunna styrka att sträckan har körts, ifall den frågan mot förmodan skulle ställas.

FLP
2011-04-27, 18:16
Jo, du har rätt till avdrag även om det inte är din bil. Fast du måste fortfarande kunna styrka att sträckan har körts, ifall den frågan mot förmodan skulle ställas.

Det kan man väl få intyg från företaget + lite kontoutdrag på diverse bensinstationer?

Eller hur styrker man den annars?

davve
2011-04-27, 18:20
Vet inte hur det intyget skulle vara utformat och vilket bevisvärde man skulle kunna tillmäta det.

Men kvitton och besiktningsprotokoll(eller dyl.) där milställningen framgår är väl det som brukar efterfrågas.

FLP
2011-04-27, 19:43
Vet inte hur det intyget skulle vara utformat och vilket bevisvärde man skulle kunna tillmäta det.

Men kvitton och besiktningsprotokoll(eller dyl.) där milställningen framgår är väl det som brukar efterfrågas.

Tack så mycket

Tomas W
2011-04-27, 21:11
Någon som är bra för avdrag för dubbelt boende?

Flyttade i feb för att arbeta på annan ort och bodde hos familj innan jag fick min lägenhet i maj, min gamla hade jag kvar fram tills aug.

Kan jag köra på schablon mellan feb - maj, med 105 kr för ökade kostnader första månaden för att sedan summera med avgiften jag hade för min nya lägenhet för månaderna mellan maj - aug? Någon som vet schablon-avdragen för 2010?

tacksam för hjälp

davve
2011-04-27, 21:15
Lite osäker på vilka schablonavdrag du menar, när det gäller boendet så är det den faktiska kostnaden som gäller - såvitt jag vet.

Tomas W
2011-04-27, 21:17
Tänkte ifall man kunde använda sig av "studentavdraget" under första delen och sedan dubbel bosättning av andra halvan.

davve
2011-04-27, 21:21
Studentavdraget? Vet inte vilket avdrag du menar där så kan nog inte ge något bättre svar, tyvärr.

Tomas W
2011-04-27, 21:25
Tänkte på det avdraget att man arbetar på ort mer än fem mil ifrån där man är skriven, http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/skatter-och-deklarationer/studentavdraget-inte-bara-for-studenter_1266207.e24

davve
2011-04-27, 21:29
Ah okay, men "studentavdraget" är ju bara ett annat namn för samma avdrag, precis som det är uppställt i länken består det av tre poster. Avdrag för ökade levnadskostnader som du skrev tidigare, boendekostnaden och hemresor.

Den totala kostnaden summeras ju sedan till ett totalt belopp så fortfarande osäker på vad du menade i din förra post.

Tomas W
2011-04-27, 21:32
Det jag undrade är om man kunde använda sig av "Annan ort" de månaderna där jag inte hade egen lägenhet och sedan använda sig av dubbel bosättning med avgifts-avierna resten av året. Tycker att det borde fungera att göra så :D

victor_n
2011-04-27, 21:33
Jag har ringt in 2 gånger redan och skickat 1 mail.. fortfarande inte fått min deklaration *gah!*

davve
2011-04-27, 21:37
"Annan ort" är en förutsättning för att kunna få själva avdraget. Det är ju fortfarande bara den faktiska boendekostnaden som är avdragsgill.

Så för den period du inte hade någon egen lägenhet hade du väl egentligen inga kostnader heller? Det går väl att ta sig vissa friheter med det iofs., men det är ju en annan fråga.:)

egge
2011-04-27, 21:41
Jag har inte heller fått min deklaration men jag har å andra sidan inte tjänat tillräckligt för att behöva betala skatt. Kommer skatteåterbäringen automatiskt innan midsommar?

Tomas W
2011-04-27, 21:43
davve Saxat ifrån dn.se om deklarationstips
: 5.Annan ort

Om du arbetar tillfälligt på annan ort får du göra avdrag för småutgifter och måltider med den faktiska kostnaden eller 105 kronor per hel dag den första månaden. För boendet 105 kronor per natt eller faktiska kostnaden. Bra för studenter som sommarjobbar på annan ort.

Borde väl betyda att man kan dra av 105 kr per dygn?

davve
2011-04-27, 21:50
davve Saxat ifrån dn.se om deklarationstips
: 5.Annan ort

Om du arbetar tillfälligt på annan ort får du göra avdrag för småutgifter och måltider med den faktiska kostnaden eller 105 kronor per hel dag den första månaden. För boendet 105 kronor per natt eller faktiska kostnaden. Bra för studenter som sommarjobbar på annan ort.

Borde väl betyda att man kan dra av 105 kr per dygn?

Det har du rätt i, tänkte inte på att det skiljde sig åt mellan dubbel bosättning och tillfälligt arbete.

Du måste visserligen kunna göra det sannolikt (att du haft kostnaden), men det är inga konstigheter. Go for it.

Tomas W
2011-04-27, 21:54
Det har du rätt i, tänkte inte på att det skiljde sig åt mellan dubbel bosättning och tillfälligt arbete.

Du måste visserligen kunna göra det sannolikt (att du haft kostnaden), men det är inga konstigheter. Go for it.

Har lönespec för arbete utfört 60 mil ifrån där jag är skriven så borde inte vara några problem. Thnx.