handdator

Visa fullständig version : Min allmäna viktminskning! En av alla DEFFA till beach....


TheStud
2011-04-27, 14:40
Det allra svåraste är ju, att räkna ut ungefär hur mycket man äter.
fördelat i kcal - protein,kolhydrat etc.

Jag har lagt upp dagarna i en sajt/tjänst med en databas över mat
för en någorlunda bra överblick.
= givetvis får jag i mig för mycket kolhydrater.

Nu behöver jag expertis (well någorlunda... tips iaf) för att deffa och tappa maximalt med fett.Snabbt..precis som alla andra inför sommaren haha.


Bakgrund:
väldigt causual träning, oregelbundna påfrestande jobbtider.
såväl som måltider. taskiga gener och receptet för en misslyckad fysik är fulländad. fettdepå samlat runt mage,höfter = ca 5-10 kg övervikt.


Åtgärd:


Det jag snappat upp handlar i grunden om att ö k a kroppens energiförbrukning. Få eländet att fatta det är dags att jobba! Och att förbruka mer än man stoppar i sig....enkelt.
Men vad är optimalt?


När ska man äta vad osv.

Upplägget idag har endast forskridit i en månad ungefär:

Idag:
06:00 Gå upp! Aktivitet> styrketräning alternativt jogging 45min
-äta- små tajta mellanmål hela dagen > bars>sallader
22:00 sömn! I bra fall promenad varje dag utöver detta

Dvs jag provar mig fram nu i början, dels händer det att jag dricker en sk Diet Meal först av allt före mina träningspass (orkeslös och matt annars...)
Kanske räcker med 1 ägg ist? det händer ibland.

Styrketränar 3 dagar i veckan för att stimulera muskler,resterande dagar intervall-löpning. Fick dock snabbt kramp i skenbenet-framsida smalben så jag drog ner att jogga endast 2 dagar.... kanske man härdas och kan utöka detta igen som en slags slutspurt?


Hjälp


Som sagt! När ska jag äta vad, när dricka Diet Meal (som jag införskaffat och måste använda.Fått både ris & ros men den borde ju vara bra som måltidsersättning) Hur tajma allt för att hålla maximal förbränning ,tidpunkter och intensitet för träning etc etc. Eller är det bara köra på med mina enkla steg och glömma raketforskningen för tillfället?
( Styrketräning - mer proteiner & mindre måltider- komb.med cardio )

daloatf
2011-04-27, 14:59
Satsa på att äta riktig mat efter du har tränat.

Om jag vore du skulle jag äta mindre gånger om dagen och större portioner.

Frukost Lunch (diet meal) Middag funkar

Tränar du på morgonen kan du äta frukost efter träning, då tycker jag att det helst ska vara det största målet om dagen.

Nykropp
2011-04-27, 15:31
Glöm raketforskningen.
Som tidigare påpekade, ät färre och större mål. Kan minska stressen kanske? Själv kör jag 3 mål om dagen oftast. Frukost, middag, kvällsmat. Eventuellt någon proteindrink som mellanmål.

vicarious
2011-04-27, 16:55
Meal-replacement shakes måste ju vara bland det sämsta som finns om man försöker gå ner i vikt och tränar samtidigt. Gillar du inte att äta mat?

Kaloribalansen är det som avgör hur din vikt förändras, inte antalet måltider.

Glöm raketforskningen och glöm inte att konditionsträning/intervaller inte är ett måste.

TheStud
2011-04-27, 19:59
Daloatf
Nykropp


-det påminner tyvärr för mycket om hur jag levt senaste åren. Få måltider fast stora
(oregelbundet jobb = vet inte när man får käk nästa gång så man äter upp sig)
(dessutom på resande fot,inte lätt att planera eller ta med sallader etc som möglar i bilen)


vicarious ...som sagt vissa hatar dem,andra inte.
Vet inte om du anser detta i största allmänhet eller drar ihop dem till en klump.

Diet Fuel & Diet Meal
är proteinrika men framförallt skall på kemisk nivå stimulera fettförbränning.
handlar mycket om balanser,blodsocker hit & dit ochså som hamnar på schysst nivå,jag vet säkert mindre än dig....

men tillräckligt för att veta det passar mig bättre.
Köpa hem nyttiga råvaror är dyrt,dessutom blir mat ofta gammalt hoss mig pga jobbet.
Jag dricker denna shake på morgonen eftersom det är flytande & snabbt tas upp i kroppen och att jag ärligt inte har lust att bereda en frukost 05:55 på väg till gymmet.
Annars frossar jag i att slänga ihop en fräsch sallad med få skarpa smaker,solt.tomater & äkta grekisk fetaost etc.

Tack

vicarious
2011-04-27, 20:08
Diet Fuel & Diet Meal
är proteinrika men framförallt skall på kemisk nivå stimulera fettförbränning.
handlar mycket om balanser,blodsocker hit & dit ochså som hamnar på schysst nivå,jag vet säkert mindre än dig....

men tillräckligt för att veta det passar mig bättre.
Köpa hem nyttiga råvaror är dyrt,dessutom blir mat ofta gammalt hoss mig pga jobbet.
Jag dricker denna shake på morgonen eftersom det är flytande & snabbt tas upp i kroppen och att jag ärligt inte har lust att bereda en frukost 05:55 på väg till gymmet.



Mat är också proteinrikt. På kemisk nivå stimulera fettförbränning? Låter mest som bluff och båg.

Nyttiga råvaror, vad menas exakt? Man behöver inga särskilda råvaror för att gå ner i vikt :) Däremot måste man åstadkomma ett kaloriunderskott. Jag går ner i vikt just nu på billigt griskött, makaroner & kvarg från LIDL.

Bereda mat kan man alltid göra kvällen innan. Jag lagar t ex storkok och fixar massor med matlådor för veckan på söndagar.

Vill du hellre dricka flytande föda så för all del, kör på det. Fast föda har en tendens att mätta något bättre men whatever floats your boat :thumbup:

Pretorian
2011-04-28, 06:54
Just för att du har svårt att veta "när du får mat nästa gång" så är det kanske enklare att äta färre måltider och inte hålla på med massa bars och drinkar hela dagen. Jag tror det blir svårt att fortsätta med sånt en längre tid och risken finns att du ger upp.

TheStud
2011-05-05, 10:02
Mat är också proteinrikt. På kemisk nivå stimulera fettförbränning? Låter mest som bluff och båg.

Nyttiga råvaror, vad menas exakt? Man behöver inga särskilda råvaror för att gå ner i vikt :) Däremot måste man åstadkomma ett kaloriunderskott.

:thumbup:

Ja alltså det finns ju många teser, att "kryddstark" mat ökar ämnesomsättning etc. Diet Meal/Fuel antar gör något liknande. Stimulerar att bränna fett och behålla muskelmassan. Bluff eller inte det får WNT stå för.




Just för att du har svårt att veta "när du får mat nästa gång" så är det kanske enklare att äta färre måltider och inte hålla på med massa bars och drinkar hela dagen. Jag tror det blir svårt att fortsätta med sånt en längre tid och risken finns att du ger upp.

Okej men anledningen är att jag läst att täta måltider ger jämnare nivårer (blodsocker och sån skit)
,mättar hunger mer etc etc. Det är inte så överdrivet igentligen.

Rejäl frukost
proteinrika måltider
(keso,sallader,tonfisk,makrill ,ägg )
kanske 4 mål om dagen.
vissa dagar dricker jag Diet Meal
(helst till frukost)

Men det är skitsvårt veta om man gör rätt i helhet.
Hur åstakommer man kalori-underskott?
Hur lite kolhydrater törs man äta?

Reaper123
2011-05-05, 13:31
1. Hur åstakommer man kalori-underskott?
2. Hur lite kolhydrater törs man äta?1. Man äter mindre kcal än man gör av med! :)
2. Krasst sätt kan du äta "0" kolhydrater, men ingen garanti på att just din kropp funkar bra på det så prova dig farm! Sök på ketogen diet för matnyttig info! :)