handdator

Visa fullständig version : Kcal hjälp...


Liljeholm
2011-04-27, 11:19
Hallå.

Behöver lite hjälp med Kcal intaget per dag. Jag har läst lite själv och jag blir inte direkt klok på det jag läser.

Först kan jag väl skriva att jag väger runt 74kg, 183cm lång. Tränar runt 4-5 ggr i veckan i 1h/1½h på gym, vill som sagt öka i vikt och muskelmassa. Jag har läst lite att jag behöver ta in runt 2500-3000Kcal per dag!? Då börja jag titta lite på hur mycket Kcal olika kött/potatis osv innehåller och jag kan inte förstå hur jag ska komma upp i de nivåer som krävs?? Tex kyckling på livsmedelsverket innehöll runt 120Kcal per 100g.

Samma sak med andra olika köttvarianter så kan jag verkligen inte förstå hur jag ska uppnå dessa siffror. Jag tycker jag käkar bra, frukosten kanske inte är den bästa men i övrigt tycker jag har en bra lunch/middag samt att jag kör med Whey80 3x om dagen. Jag tror jag bör få in Proteinintaget per dag men jag kan inte se att jag får in Kcal intaget per dag. Eller är det jag som läser av något helt fel ??? För jag ser ju att godis o sån skit har mycket Kcal men det känns som jag måste käka sånt för att komma upp i de siffror som behövs?? Aja hoppas att någon där ute kan vägleda mig lite här för jag ser ut som ett stort frågetecken just nu..

Lilje

sp123ltd1
2011-04-27, 11:40
Har aldrig förstått hur man kan ha svårt att komma upp i tillräckligt med kcal men sen har jag ju vart lite små tjock;)

1. Se till att du verkligen äter mycket mat och inte tar några mesportioner.
2. Drick rödmjölk till allt du äter. om du dricker säg 1liter per dag så har 600kcal bara där.
3. häll olja på/i nästan allt du äter där kan du få in många kcal.
4. Ät mycket ljust bröd och annat gott!:)

SiSenior
2011-04-27, 11:41
Lägg till mer fett i kosten. Ät den fettrikare köttvarianten istället för den fettsnålare, lägg till extra smör på mackan, några klickar smör på potatisen, etc, etc. Bara fantasin sätter gränser.
Postat via en mobil enhet

lirberr
2011-04-27, 12:00
Hallå.

Behöver lite hjälp med Kcal intaget per dag. Jag har läst lite själv och jag blir inte direkt klok på det jag läser.

Först kan jag väl skriva att jag väger runt 74kg, 183cm lång. Tränar runt 4-5 ggr i veckan i 1h/1½h på gym, vill som sagt öka i vikt och muskelmassa. Jag har läst lite att jag behöver ta in runt 2500-3000Kcal per dag!? Då börja jag titta lite på hur mycket Kcal olika kött/potatis osv innehåller och jag kan inte förstå hur jag ska komma upp i de nivåer som krävs?? Tex kyckling på livsmedelsverket innehöll runt 120Kcal per 100g.

Samma sak med andra olika köttvarianter så kan jag verkligen inte förstå hur jag ska uppnå dessa siffror. Jag tycker jag käkar bra, frukosten kanske inte är den bästa men i övrigt tycker jag har en bra lunch/middag samt att jag kör med Whey80 3x om dagen. Jag tror jag bör få in Proteinintaget per dag men jag kan inte se att jag får in Kcal intaget per dag. Eller är det jag som läser av något helt fel ??? För jag ser ju att godis o sån skit har mycket Kcal men det känns som jag måste käka sånt för att komma upp i de siffror som behövs?? Aja hoppas att någon där ute kan vägleda mig lite här för jag ser ut som ett stort frågetecken just nu..

Lilje

Om du kör whey 80 3 gånger om dagen kan du blanda det med 4 dl mjölk istället för vatten så har du kanske 1200 kalorier där.

100g Kina (godis) Innehåller 500 kcal.

Seb74
2011-04-27, 12:02
Fett är energirikt, typ grädde, olivolja, kokosfett, en fet ost osv.
Sen kan ju ris eller spaghetti vara ett bättre val än potatis om du vill ha kalorier...

Nelli
2011-04-27, 12:06
Hallå.

Behöver lite hjälp med Kcal intaget per dag. Jag har läst lite själv och jag blir inte direkt klok på det jag läser.

Först kan jag väl skriva att jag väger runt 74kg, 183cm lång. Tränar runt 4-5 ggr i veckan i 1h/1½h på gym, vill som sagt öka i vikt och muskelmassa. Jag har läst lite att jag behöver ta in runt 2500-3000Kcal per dag!? Då börja jag titta lite på hur mycket Kcal olika kött/potatis osv innehåller och jag kan inte förstå hur jag ska komma upp i de nivåer som krävs?? Tex kyckling på livsmedelsverket innehöll runt 120Kcal per 100g.

Samma sak med andra olika köttvarianter så kan jag verkligen inte förstå hur jag ska uppnå dessa siffror. Jag tycker jag käkar bra, frukosten kanske inte är den bästa men i övrigt tycker jag har en bra lunch/middag samt att jag kör med Whey80 3x om dagen. Jag tror jag bör få in Proteinintaget per dag men jag kan inte se att jag får in Kcal intaget per dag. Eller är det jag som läser av något helt fel ??? För jag ser ju att godis o sån skit har mycket Kcal men det känns som jag måste käka sånt för att komma upp i de siffror som behövs?? Aja hoppas att någon där ute kan vägleda mig lite här för jag ser ut som ett stort frågetecken just nu..

Lilje


100g av något är inte så mycket, en kycklingfile ligger väl snarare på 200g. Har du testat och vägt din mat någon gång så du får en uppfattning om hur mycket du äter. äter bra säger inget om mängden eller kcal eller något alls egentligen. bra är ett relativt begrepp som betyder annorlunda för mig och för dig...

tex bröd, knappt 2 skivor rost bröd är ca 250 kcal (uppskattat och varierar såklart på fabrikat osv)

och så länge du inte rasar i vikt så får du i dig dina kcal

Ghoetic
2011-04-27, 12:17
Mät efter macros istället 200g kyckling filé = ca 50-55g protein. 1g p = 4,1 kcal eller 3,2 enligt berkhan med TEF inräknat. Själv kör jag 4,1, även om dit inte riktigt stämmer så är det iaf en standard de flesta fortfarande kör på.

thed
2011-04-27, 12:28
äter du fullkornsspagetti 2 ggr om dagen har du bara 600kcal där.

Fugly
2011-04-27, 15:01
äter du fullkornsspagetti 2 ggr om dagen har du bara 600kcal där.

Det spelar ju ingen roll hur ofta man äter det, utan hur mycket man äter.

Brickhead
2011-04-27, 16:25
Det spelar ju ingen roll hur ofta man äter det, utan hur mycket man äter.

Förstår inte heller varför han ska äta fullkornpasta iställer för vanlig pasta heller

1684_
2011-04-27, 17:39
Men ät på å variera bara. Käka smörgåsar med ägg å grejer, drick röd standard mjölk, ta lite ost emellanåt på tex spaghetti å köttfärssåsen. Käka ostkaka med vispadgrädde (mums) + protein i ostkakan. Käka på och va inte rädd för fett, typ keso 4%, kesella 10% istället för lätt/mini. Leta efter kalorierna, vad innehåller mest och blabla... Inte alls svårt.