handdator

Visa fullständig version : Övre gräns för mineraler och vitaminer


nisse1976
2011-04-27, 06:17
Finns det nån övre gräns för hur mycket mineraler och vitaminer man bör få i sig?

Man bör ju oftast sträva efter att äta så näringsrika måltider som möjligt men om man ätit väldigt näringsrikt kan det då vara bättre att äta vitt bröd än grovt bröd för att få i sig mindre näring eller om man tryckt i sig 1 kg paprika bör man då hellre ta en produkt som innehåller mindre C-vitamin än en likvärdig som innehåller mer?

Att komma upp i 100% av RDI är ju ganska enkelt men av vissa vitaminer är det ju inga problem att komma upp i 1000% heller.

Eddie Vedder
2011-04-27, 06:21
Kolla www.slv.se där står det.

nisse1976
2011-04-27, 18:38
Där fanns det mesta, tack!

nisse1976
2011-05-17, 19:27
Jag blir fortfarande inte klok på om 100% är att sträva efter (för de mineraler/vitaminer som inte har ett UL). Alltså är det bättre att få i sig 100% av C-vitamin än 110%?

Sen skriver de såhär, det kände inte jag till: De näringsämnen som ger energi är protein, kolhydrater, fett, alkohol och kostfibrer. Tidigare räknade man inte med att kostfibrer gav någon energi, men eftersom de bryts ner delvis i tjocktarmen räknar man numera med att de ger ungefär hälften så mycket energi som andra kolhydrater.
1 gram kostfibrer 2 kcal 8 kJ

Det verkar även finnas en större skeptis mot fett där som man inte stöter på här.

Eddie Vedder
2011-05-17, 19:37
Alltså är det bättre att få i sig 100% av C-vitamin än 110%?

Oväsentlig felmarginal.

nisse1976
2011-05-17, 19:40
Fast det var principen jag var ute efter, om man skall sträva efter 100% eller om 100% är vad man minst bör få i sig.
Om man istället säger 100% kontra 300%?

I praktiken om det alltså i vissa fall ät bättre att välja tex vitt bröd istället för mörkt bröd som innehåller mer näring just för att man redan fått i sig den näringen man skall.

hejhopp79
2011-05-18, 10:26
Jag tror definitivt att intaget av många mineraler och vitaminer kan vara högre om man ska se till optimerad hälsa och högre välbefinnande. Men det är ett forskningsområde som kanske inte är högprioriterat eftersom det inte finns sådär jättemycket pengar i vanliga vitaminer trots allt. Och de är billiga och lätta att få i sig.

Vattenlösliga kan du vara rätt frikostig med, ta det lugnare med fettlösliga vitaminer.

Fredron
2011-05-18, 16:12
Fast det var principen jag var ute efter, om man skall sträva efter 100% eller om 100% är vad man minst bör få i sig.
Om man istället säger 100% kontra 300%?

I praktiken om det alltså i vissa fall ät bättre att välja tex vitt bröd istället för mörkt bröd som innehåller mer näring just för att man redan fått i sig den näringen man skall.

Inget är skrivet i sten, det går inte att säga exakt vad som är bäst för varje person. Så nöj dig med de riktlinjer du hittar och fokusera inte så mycket på vad 10 procent enheter kan tänkas göra för skillnad.

Sverker
2011-05-18, 17:13
Fast det var principen jag var ute efter, om man skall sträva efter 100% eller om 100% är vad man minst bör få i sig.
Om man istället säger 100% kontra 300%?

I praktiken om det alltså i vissa fall ät bättre att välja tex vitt bröd istället för mörkt bröd som innehåller mer näring just för att man redan fått i sig den näringen man skall.

RDI, dvs dina 100 % är satta med marginal. Du kan klara dig från skjörbjugg med så lite som 10 mg C-vitamin över mycket långa tider. Men 100 % är inte den övre gränsen för någon storrökare som arbetar i gruva och lever på härsket fläsk. Här skulle det behövas hundratals mg. Du måste alltså se till ditt egna livoch vilken stress din kropp utsätts för.

Vitaminbehovet är för t e x B-vitaminerna också satta efter energiförbrukningen. B-vitaminerna deltar aktiv och vi behöver ca 1 mg tiamin eller riboflavin för varje 1000 kcal vi förbränner. Motsvarande mängd blir ca 5-10 mg niacin / 1000 kcal.

nisse1976
2011-05-18, 18:24
Man tackar, nu är jag lite klokare.