handdator

Visa fullständig version : Hoppa högre


bb X
2011-04-26, 23:19
Vad ska jag göra för att kunna hoppa högre, dvs förbättra min spänst. Nu snackar vi inte höjdhopp eller så utan helt enkelt kunna hoppa rakt upp. Målet är att lära mig DUNKA! :)

Bara bomba på med allt ni vet fungerar, helst på gymmet men även utanför! :)

ceejay
2011-04-26, 23:24
Ptja. Du kan ju börja med att försöka hoppa så högt du kan med och utan ansats. Ungefär som om du ska dunka.

solari
2011-04-26, 23:27
Vet ej om det stämmer i detta fallet men man brukar säga att man blir bra på det man tränar på. Alltså: träna på att hoppa högt!
Alternativa övningar som borde funka är väl upphopp med vikter av olika slag?

L-Sami
2011-04-26, 23:32
En del av de som jag känner som flyger och dunkar idag, började en gång i tiden dunka på lägre korgar, sen har vissa kört plyometriskträning med knäskador som följd, en del har varit genetiskt spänstiga. Finns ju metoder för att öka spänsten, men just dunka som innebär hoppa högt med en boll i en viss koordinerad rörelse kräver dunkträning kombinerad med styrketräning och hoppträning. Lite sådär grovt. Spelar du något själv?

panzer123
2011-04-26, 23:32
Ät mycket morötter, det är därför kaninerna kan hoppa så långt.

MtotheM
2011-04-26, 23:37
Från det min far har berättat, som tränade volleyboll så tränade dom på att hoppa jämfota över "bommar" eller vad man nu ska kalla det för med vikter fästa i midjan.

bb X
2011-04-26, 23:38
En del av de som jag känner som flyger och dunkar idag, började en gång i tiden dunka på lägre korgar, sen har vissa kört plyometriskträning med knäskador som följd, en del har varit genetiskt spänstiga. Finns ju metoder för att öka spänsten, men just dunka som innebär hoppa högt med en boll i en viss koordinerad rörelse kräver dunkträning kombinerad med styrketräning och hoppträning. Lite sådär grovt. Spelar du något själv?

Just nu spelar jag bara ute på gatan med kompisar, har inte spelat i något lag sen jag var 12-14, laget lades ner och jag "orkade" inte leta upp ett nytt :[
Självdå? Glor ganska mycket på basket och blir sjukt taggad på att spela :D

L-Sami
2011-04-26, 23:47
Just nu spelar jag bara ute på gatan med kompisar, har inte spelat i något lag sen jag var 12-14, laget lades ner och jag "orkade" inte leta upp ett nytt :[
Självdå? Glor ganska mycket på basket och blir sjukt taggad på att spela :D

Gjorde comeback i år, spelade några matcher. Annars har jag jobbat som tränare under den senaste säsongen :)

kettlebellGuden
2011-04-27, 04:33
hardstyle kettlebell swings.

emi23j
2011-04-27, 08:28
Gjorde comeback i år, spelade några matcher. Annars har jag jobbat som tränare under den senaste säsongen :)

Kul att höra at du hittat tillbaka till sporten. Kvar i Luleå eller bytt ort?


Fråga till TS.
Hur långt borta är du i dagsläget från att dunka?
Vad är dina svagheter? Hur hoppar du bäst, en fot eller två fötter?

Jag vet inte hur avancerad du är i gymmet men någonting som fungerat bra för mig är komplexstyrketräning. t ex 2 knäböj, följt av kast med medicinboll, följt av två upphopp..
Annars är nog mer renodlad plyometrisk träning en bra idé. Man bör dock ha i åtanke att "less is more" när man tränar mycket hopp.

emi23j
2011-04-27, 08:29
hardstyle kettlebell swings.


Banded kettlebell swings :hbang:

flipp
2011-04-27, 08:43
Som flera varit inne på bör fokus i första hand ligga på att träna på att hoppa (man blir bra på det man tränar). I andra hand på att köra styrketräning som knäböj, frivändningar och kanske ryck.

En enkel metod som jag körde med när jag tränade för att dunka var att helt enkelt ställa mig under korgen och göra några maxhopp jämfota mot ringen varje dag, ibland flera gånger per dag. Ökade minst 15 cm i sargent jump under en sommar med denna metod. När du väl kan dunka kan du helt enkelt träna på att dunka ännu bättre eller med olika varianter (enhands, tvåhands, jämfota, med eller utan ansats osv).

Sedan är kroppsvikt inte att underskatta. Har du några kilo extra kan du hoppa lite högre bara av att deffa ner dig.

Järvskan
2011-04-27, 08:48
Om du vill ha tips på övningar i gymmet så rekommenderar jag för det första basövningar så som knäböj, marklyft och frivändningar. En annan bra övning för att hoppa högre är jump squats. Lasta på max 30% av din kroppsvikt på stången och kör cirka fem repetitioner på tre till fem set. Jump squats görs som en vanlig knäböj, det vill säga att du går ner djupt för att sedan explodera hoppandes rak uppåt. Kom även ihåg den excentriska delen, så att du inte landar på raka knän, utan "bromsar in" på nedvägen.

espeto
2011-04-27, 08:50
Boxhopp!
VK11KovyaP8

flipp
2011-04-27, 08:52
Om du vill ha tips på övningar i gymmet så rekommenderar jag för det första basövningar så som knäböj, marklyft och frivändningar. En annan bra övning för att hoppa högre är jump squats. Lasta på max 30% av din kroppsvikt på stången och kör cirka fem repetitioner på tre till fem set. Jump squats görs som en vanlig knäböj, det vill säga att du går ner djupt för att sedan explodera hoppandes rak uppåt. Kom även ihåg den excentriska delen, så att du inte landar på raka knän, utan "bromsar in" på nedvägen.
Bra tips. Tror dock på att inte köra så djupa knäböj utan istället gå ner så djupt som man gör när man hoppar (det är inte speciellt djupt). Har för mig att höjdhoppare inte kör djupare knäböj än vad som behövs vid hopp.

Pungis
2011-04-27, 09:03
Tunga explosiva knäböj, hopp med vikt, spänsthopp :)

emi23j
2011-04-27, 09:06
Boxhopp!
VK11KovyaP8


Visst är boxhopp en bra övning. Men imo så finns det mycket bättre övningar. Om man skall ta en liknande övning så är i mitt tycke hopp över häck (gärna flera på rad) en bättre övning.

http://www.youtube.com/watch?v=tvVr-Gca9FI


Bra tips. Tror dock på att inte köra så djupa knäböj utan istället gå ner så djupt som man gör när man hoppar (det är inte speciellt djupt). Har för mig att höjdhoppare inte kör djupare knäböj än vad som behövs vid hopp.

Att köra båda varianterna skulle nog jag förespråka.

Lars Brinkhoff
2011-04-27, 09:16
"It’s true that plyometrics and increased movement efficiency can help you move faster, but for the majority of athletes the greatest results in athleticism will come from increasing strength."
http://speedendurance.com/2011/04/27/strength-and-jumping-what-you-need-to-know/

henrikl
2011-04-27, 09:18
Spelar själv beachvolley och tränar då ganska mycket spänst under vinterhalvåret. Det som fungerat för mig är tunga djupa knäböj, depth jumps och drop jumps.

BengtBurk
2011-04-27, 10:22
Tunga basövningar som böj, mark och frivändningar och hoppa, hoppa och hoppa!

Starboard
2011-04-27, 20:09
Hej, här står det lite om det du är ute efter:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162550

Tänk bara på att träna båda sidorna. Jag blev assymetrisk - dunkade lätt när jag hoppade med vänster ben, men kom inte i närheten med höger(!). Antagligen för att man normalt gör layups med sin bästa hand. En bekant som tränade ett ungdomslag lät dom nöta på offsidan för att göra dom mer bådhänta och symmetriska.

bb X
2011-04-28, 16:50
Tack så mycket för alla svar! I dagsläget kan jag nudda korgen och få runt toppen av fingrarna, skulle nog chansa på att jag behöver minst ~15cm till för att även få över bollen.

Bara o börja nöta nu! :)

HulkH
2011-04-28, 17:03
Ät mycket morötter, det är därför kaninerna kan hoppa så långt.

Eller flugor som grodorna gör. :)

Rstu
2011-04-28, 17:07
Den här killen kan du ju ha på skrivbordet som målbild :) Lycka till med spänsten

(visste inte hur man länka den som klipp men här är länken

http://youtu.be/L28NyIquzIQ (http://youtu.be/L28NyIquzIQ)

the_matsson
2011-04-29, 11:57
Den här killen kan du ju ha på skrivbordet som målbild :) Lycka till med spänsten

(visste inte hur man länka den som klipp men här är länken

http://youtu.be/L28NyIquzIQ (http://youtu.be/L28NyIquzIQ)

!!!

Imponerande! :)


hardstyle kettlebell swings.

Det får man bara sånna bulliga gymmuskler av.

coolboynesko
2011-04-29, 23:31
The Vertical Jump Development Bible - Kelly Bagget


Ska va bra om man vill hoppa högt, enligt Guddi!

Gabriel174
2011-04-29, 23:55
Vet inte om det är något tyngdlyftarna tränar, men dom flesta (?) har en galen spänst. Körde någon halvtävling med Thomas Norlander och några yngre som tränade tynglyftning. När vi kommit till en ganska hög höjd kommer en duktig tynglyftare och hoppade upp på viktplattorna med en gäspning.

henrikl
2011-04-30, 09:13
Vet inte om det är något tyngdlyftarna tränar, men dom flesta (?) har en galen spänst. Körde någon halvtävling med Thomas Norlander och några yngre som tränade tynglyftning. När vi kommit till en ganska hög höjd kommer en duktig tynglyftare och hoppade upp på viktplattorna med en gäspning.

Ryck, stöt och djupa böjar = bra spänst