handdator

Visa fullständig version : Gener sätter stopp?


MrLurch
2011-04-26, 20:27
Tjenix!

Har styrketränat i ca 6 månader och har ökat en aning i mestadels biceps och bänkpress. Är ganska späd i kroppen. Tänkte höra med er som kan ang mina prestationer kontra kroppsbyggnad. Kan tillägga att jag ej har något kroppsfett förutom lite runt midjan. Har ökat 1-2 kg i vikt sen jag började.

Ålder: 27 år
Längd: 1,82 cm
Vikt: 72 kg

Överarm omkrets (spänd): 35 cm
Överarm omkrets (slapp, rak arm): 29 cm
Underarm omkrets (spänd, mätt vid armvecket): 29 cm
Underarm omkrets (slapp, rak arm): 26 cm
Handled omkrets: 17 cm

Bicepscurl hantlar: 17 kg 3x8/ 20 kg 3x4, 20kg + curlstång 3x8 (började på 15 kg)
Bänkpress: 55 kg 3x8 följt av 3x5 22,5 kg hantelpress (började på 40 kg i bänkpress)

Ganska apkasst med andra ord, mycket störande när det finns 15-åringar som kör tyngre än en själv.. Tror inte jag är ämnad för sådant här va? :P

limenka
2011-04-26, 20:28
Sätter gener stopp för vad? Du har tränat i 6 månader?

Ge det lite tid så får du resultat. En annan sak, ingen tänder på starka curls.

MrLurch
2011-04-26, 20:33
Glömde tillägga att jag legat på samma vikter några månader. Är jag för späd i kroppen för att den ska fortsätta öka?

Rusk
2011-04-26, 20:35
Det tar åratal att bygga muskler och styrka, är själv i botten ibland eftersom utvecklingen går så sakta men det är så det är, acceptera det eller leta efter ett annant intresse:p
Sen att jämföra sig med andra när det kommer till kroppsbyggning är otroligt korkat, vissa har dunder gener andra medel och en del dåliga, sen har vi dom som inte kan växa oavsett vad dom gör, aka nonresponders.
Men jag håller med dig, det är väldigt irriterande att man sliter som ett djur med kost, träning och alla andra aspekter och får så lite medans vissa bara behöver röra en stång så växer dom som ogräs.

Rusk
2011-04-26, 20:36
Glömde tillägga att jag legat på samma vikter några månader.

Länka ditt program tack.

Lindrian
2011-04-26, 20:37
Träna hårdare och intensivare. 6 månader är ingenting. Inget du kan dra slutsaten av att ha nått ditt genetiska max. Att du inte ökat vikt beror på att du inte tränar tillräckligt hårt. Öka vikten med 5kg och kör tills du inte orkar mer, varesig det är 1 eller 10 reps.

Peter.B
2011-04-26, 20:39
Träna resten av kroppen och skit i vad du curlar så kommer nog resultaten fortare! Mät dina resultat i bänk, böj och mark. Kör massa chins, militärpressar, skivstångsroddar och kanske dips så ska du se att även dina curls och bänkpressar ökar, samt din kroppsvikt och din mängd muskelmassa.

whalle
2011-04-26, 20:44
Hur ser dina träningspass ut? Hur ofta tränar du? Hur hårt tränar du? Vad äter du och hur mycket äter du?

Anders The Peak
2011-04-26, 20:47
Tjenix!

Har styrketränat i ca 6 månader och har ökat en aning i mestadels biceps och bänkpress. Är ganska späd i kroppen. Tänkte höra med er som kan ang mina prestationer kontra kroppsbyggnad. Kan tillägga att jag ej har något kroppsfett förutom lite runt midjan. Har ökat 1-2 kg i vikt sen jag började.

Ålder: 27 år
Längd: 1,82 cm
Vikt: 72 kg

Överarm omkrets (spänd): 35 cm
Överarm omkrets (slapp, rak arm): 29 cm
Underarm omkrets (spänd, mätt vid armvecket): 29 cm
Underarm omkrets (slapp, rak arm): 26 cm
Handled omkrets: 17 cm

Bicepscurl hantlar: 17 kg 3x8/ 20 kg 3x4, 20kg + curlstång 3x8 (började på 15 kg)
Bänkpress: 55 kg 3x8 följt av 3x5 22,5 kg hantelpress (började på 40 kg i bänkpress)

Ganska apkasst med andra ord, mycket störande när det finns 15-åringar som kör tyngre än en själv.. Tror inte jag är ämnad för sådant här va? :P

Jag tror att du tränar lite för tungt och det är det som hämmar utvecklingen. Ta bort 5-8% av vikterna och kör på och öka på vikterna långsamt 2-3% när vikterna känns för lätta och du klarar alla set utan problem.

aijou
2011-04-26, 21:00
Först och främst så är det ju som alla andra ha sagt att bygga muskler och styrka tar tid. Sex månader är ingenting. Mitt första tips är att äta mer och eventuellt börja ta lite proteintillskott om du känner för det. Kosten är viktigare än man tror. Sen vet jag ju inte vad du kör för träningsprogram eller hur ofta du tränar, men se till att få med hela kroppen och inte bara bröst och armar.

Jag lovar dig att ingen kan ha så dåliga gener så att man når sitt max efter sex månader.

lanzal
2011-04-26, 21:03
Vad äter du idag? Hur mycket protein per dag på ett ungefär?

Seb74
2011-04-26, 21:06
Hehe, kom igen efter dryga två år av kontinuerlig träning typ utan framsteg, med bulk/deff och försök på olika upplägg....skam den som ger sig dock, är ju roligt ändå :D

MrLurch
2011-04-26, 21:08
Träningspassen ser ut som följande:

Måndag: Bröst (bänkpress, hantelpress, lutande hantelpress, kör cables underifrån och upp) + Triceps (liggande tricepspress med curlstång + pushdowns)
Tisdag: Rygg (marklyft, latsdrag, chins) + Biceps (hantelcurls, skivstångscurl, pull ups)
Torsdag: 2 timmar innebandy
Fredag: Axlar (hantelpress, hantellyft i sidled, hantellyft framåt, hantellyft uppåt sittandes)
+ Mage (liggandes benlyft, cablecrunches) + Underarmar (omvänt grepp på skivstång, hantel crunches)


Försöker öka varje gång, men känns lönlöst när man bara orkar några få reps per set och det inte känns som man tagit ut sig lika mycket som på vikten innan.
Äter havregrynsgröt till frukost, lunchbuffé med både kött och fisk varje dag samt hemlagad husmanskost till middag. Dricker även proteindrinkar mellan måltiderna.

benacii
2011-04-26, 21:11
ät mer! ingen når sitt genetiska max på 6 månader. börja köra böj,bänk och mark så skaru få se att det händer grejer.

whalle
2011-04-26, 21:23
Så du kör inget benpass? Tänk på att till exempel knäböj tränar mycket mer än bara benen så det är värt att lägga in även om du egentligen inte vill träna ben.

Men så länge du sköter kosten så är det bara köra på så hårt du kan på gymmet och låta det ta den tiden det tar.

mikaelj
2011-04-26, 21:29
Proteinintag schmoteinintag. Om du inte går upp något i kroppsvikt kommer du inte heller att lägga på dig någon muskelmassa.

Ät mer mat! Det räcker inte bara att få i sig tillräckligt med protein.

Zorban
2011-04-26, 21:31
För det första, varför tränar du inte ben? Så fort du skriver här och säger att du inte tränar ben så kommer du mötas av dålig attityd av många. Även om det inte är anledningen att du bör träna benen :) Om du är seriös med din träning kommer du ångra dig.

För det andra är 1-2 kg Ingenting på 6 månader. Antar att du inte vägt dig varje dag och eftersom du inte är säker på hur mycket du ökat så kan du lika gärna bara ha gått upp 0.5 kg förutom vätska/glykogen. Det är inte någonting på ett halvår för en nybörjare. Man ökar alltid precis i början, även om man inte äter tillräckligt. Sedan blir det svårare. Ät mer och gå upp i vikt så kommer resultaten.

Om du nu klarar 3x8 på 55 i bänk bör du ju höja till 57.5 eller 50. Att öka från 40 till 60 på 6 månader, utan att gå upp i vikt, är inte dåligt. Och om du klarar säg 3x8 på 55 kg i bänk så bör du klara mer än bara några få reps på 57.5 kg, typ 8,7,6 iaf.

lanzal
2011-04-26, 21:33
Lär dig köra marklyft och knäböj.

Kör typ bänk mark böj chins varje pass, sikta på typ 200g protein per dag eller nåt och håll dig till det schemat, inge slarv så ska du se att det kommer hända grejer!

Zorban
2011-04-26, 21:37
TS kör redan mark? Jag tror inte problemet är att TS inte kör böj, ge er. Dock är det möjligt att du kör för tunga vikter och slarvar. Jag tycker 3x8 på 17 kg hantlar är ganska bra för en nybörjare som inte gått upp i vikt, särskilt med den arm-omkretsen. Det finns många personer (inkl mig själv) som var betydligt svagare än dig när vi började träna.

Danne2k
2011-04-26, 22:02
Med risk för att nämna något som redan har sagts 17 ggr:

Byt schema om du ökar dåligt, alternativt se över kosten.
Jag tror dock mest på att ett bättre schema skulle ge dig inte bara bättre resultat utan också mer glädje och motivation att gå till gymmet och träna!

Starta journal här på kolozzeum så har du koll på hur mycket du ökar och kan få tips/pepp av andra medlemmar.

Det är inget fel på dina gener och du är inte för gammal, kör hårt och lycka till!

Edit: What mikaelj said, Ät mer!

solari
2011-04-26, 22:20
Jag tror inte schemat är problemet. Frågan är om du verkligen kör hårt?
Tycker du ökningarna är för små kan du givetvis öka födointaget så kanske du får en snabbare takt, annars hade jag bara fortsatt kötta och kanske öka intensiteten något utan att förändra i schemat.

flipp
2011-04-26, 22:30
Träningspassen ser ut som följande:

Måndag: Bröst (bänkpress, hantelpress, lutande hantelpress, kör cables underifrån och upp) + Triceps (liggande tricepspress med curlstång + pushdowns)
Tisdag: Rygg (marklyft, latsdrag, chins) + Biceps (hantelcurls, skivstångscurl, pull ups)
Torsdag: 2 timmar innebandy
Fredag: Axlar (hantelpress, hantellyft i sidled, hantellyft framåt, hantellyft uppåt sittandes)
+ Mage (liggandes benlyft, cablecrunches) + Underarmar (omvänt grepp på skivstång, hantel crunches)


Försöker öka varje gång, men känns lönlöst när man bara orkar några få reps per set och det inte känns som man tagit ut sig lika mycket som på vikten innan.
Äter havregrynsgröt till frukost, lunchbuffé med både kött och fisk varje dag samt hemlagad husmanskost till middag. Dricker även proteindrinkar mellan måltiderna.

Du kör i princip en hel veckas vila för varje muskelgrupp. Jag tror en del av problemet ligger här. Jag hade antingen kört en tvådelat split två gånger per vecka eller helkroppspass tre gånger per vecka (med fokus på basövningarna). Får du upp frekvensen tror jag ökningar kommer snabbare. Stor skillnad att ex. köra bänk tre gånger per vecka istället för en gång per vecka. Enligt mitt tycke är det helt fel att rekommendera en sådan split som som du kör till nybörjare.Är mycket säker på att nybörjare får bäst effekt av hög frekvens.

the_matsson
2011-04-27, 06:35
Håller med föregående talare. Om ditt mål är att bli stor och stark tycker jag du ska pröva att träna lite tätare, och absolut att äta mer!

T.ex. skulle du kunna träna:

Dag 1
Knäböj 3 x 10
Bänkpress 3 x 10
Chins 3 x Max
Bicepscurl 3 x 10

Dag 2
Vila

Dag 3
Marklyft 3 x 5
Militärpress 3 x 10
Sittande rodd 3 x 10

Dag 4
Vila

Och så upprepa!

Åh jisses vilket bra schema jag hittade på! :)

Men viktigast: Har du bara gått upp 1-2 kg de senaste 6 månaderna så äter du för lite!


...

Hah! Här fick jag en reality check. Jag har bannemej knappt gått upp 1-2 kg de senaste åren, och inte fan har det hänt så mycket... Låt oss äta mer, båda två!

Brunfel
2011-04-27, 10:36
Det låter som om du fokuserar lite mycket på dina biceps. Som någon annan skrev så är 17-20kg bicepscurl med hantlar tungt, även för någon som tränat ett tag.
Det är ju väldigt individuellt, men med tanke på vad du bänkar och vad du har för armmått så är jag lite orolig att du slänger med vikterna. Kör på det du klarar med bra form och så att du verkligen använder hela rörelsespecrat (i brist på bättre översättning) :)

olle111
2011-04-27, 10:52
Kör allt 2ggr per vecka. Kör inte böj, eftersom den övningen suger. Mark/bänk är ok tycker jag, OM dom görs rätt. Ta en morgon och nattshake. Kör strikt och tänk på träffen!

Nitrometan
2011-04-27, 11:24
Kör inte böj, eftersom den övningen suger.
Varför skulle böj vara en dålig övning?
...tänk på träffen!
Koloträffen? Ja, det är alltid kul med träffar.

rooz
2011-04-27, 11:27
Kör allt 2ggr per vecka. Kör inte böj, eftersom den övningen suger. Mark/bänk är ok tycker jag, OM dom görs rätt. Ta en morgon och nattshake. Kör strikt och tänk på träffen!
Varför är böj dåligt? Korrekt utfört.

Langster
2011-04-27, 11:30
Kör allt 2ggr per vecka. Kör inte böj, eftersom den övningen suger. Mark/bänk är ok tycker jag, OM dom görs rätt. Ta en morgon och nattshake. Kör strikt och tänk på träffen!

Det var de sämsta och vagaste rekommendationer jag någonsin sett!

Dan S
2011-04-27, 11:32
6 månader utan grova resultat så gör man ju något fel, ät mer mat, läs på lite om hur du ska träna och lyssna på kroppen mer. Kör inte efter något bodybuilder-schema, spendera inte tiden med att titta på tv, titta på andra, slappa eller något annat som tar tid.

För helvete, 4 år sedan jag började träna, fyller 20 i år. Jag väger idag 82-84 på 177cm. Jag får mer resultat än vad du får på 2 månader och du är nybörjare och då tränar jag "bara" 4 dagar/veckan och dricker fre/lör på helger? Det kan bara inte vara sån stor skillnad!

Man måste ha lite självinsikt och försöka se vad man gör fel.

Jag började förövrigt träna då jag hade 34 cm runt armarna och du har 35. Du är inte alls i närheten av att ens börja tänka på "gener".

Paperbasket
2011-04-27, 11:35
Ja, du har nått ditt genetiska max. Efter 6 månader brukar de flesta ha gått upp ca 20 kg muskler.

Ett tips från mig är att börja med en annan sport. Tex golf.

Sundqvist
2011-04-27, 11:46
Ja, du har nått ditt genetiska max. Efter 6 månader brukar de flesta ha gått upp ca 20 kg muskler.

Ett tips från mig är att börja med en annan sport. Tex golf.

Troll ?? *screwy*

lirberr
2011-04-27, 11:46
Tjenix!

Har styrketränat i ca 6 månader och har ökat en aning i mestadels biceps och bänkpress. Är ganska späd i kroppen. Tänkte höra med er som kan ang mina prestationer kontra kroppsbyggnad. Kan tillägga att jag ej har något kroppsfett förutom lite runt midjan. Har ökat 1-2 kg i vikt sen jag började.

Ålder: 27 år
Längd: 1,82 cm
Vikt: 72 kg

Överarm omkrets (spänd): 35 cm
Överarm omkrets (slapp, rak arm): 29 cm
Underarm omkrets (spänd, mätt vid armvecket): 29 cm
Underarm omkrets (slapp, rak arm): 26 cm
Handled omkrets: 17 cm

Bicepscurl hantlar: 17 kg 3x8/ 20 kg 3x4, 20kg + curlstång 3x8 (började på 15 kg)
Bänkpress: 55 kg 3x8 följt av 3x5 22,5 kg hantelpress (började på 40 kg i bänkpress)

Ganska apkasst med andra ord, mycket störande när det finns 15-åringar som kör tyngre än en själv.. Tror inte jag är ämnad för sådant här va? :P

Ser konstigt ut, jag kör bänkpress på samma vikter som du men jag curlar med 9 kilos hantlarna :P

Sundqvist
2011-04-27, 11:46
Kör allt 2ggr per vecka. Kör inte böj, eftersom den övningen suger. Mark/bänk är ok tycker jag, OM dom görs rätt. Ta en morgon och nattshake. Kör strikt och tänk på träffen!

Största trollarn eller? kolla dina inlägg i andra trådar liksom :O vafan är de för tips att ge?

lirberr
2011-04-27, 11:48
Varför är böj dåligt? Korrekt utfört.

Varför skulle man träna ben?*screwy*

Ego
2011-04-27, 11:50
Träna med bra kosthållning i 10 år och kom tillbaka, då får du gnälla om gener, om inget har hänt.

ARMSTARK
2011-04-27, 12:58
Alla har inte gener för att tävla i Bodybuilding men ALLA kan bli grymt biffiga med rätt träning och kost.

Jag känner en kille som kallades Lill-Peter upp till 25års åldern. Han började bygga seriöst och 5 år senare var det ingen som vågade säga nånting åt honom. Han såg ut som en 12årig flicka innan, nu är han BIFF.

Zorban
2011-04-27, 13:00
Alla har inte gener för att tävla i Bodybuilding men ALLA kan bli grymt biffiga med rätt träning och kost.

Jag känner en kille som kallades Lill-Peter upp till 25års åldern. Han började bygga seriöst och 5 år senare var det ingen som vågade säga nånting åt honom. Han såg ut som en 12årig flicka innan, nu är han BIFF.
Det innebär inte att ALLA kan bli grymt biffiga. Det kan inte alla. Men betydligt fler kan än de som påstår sig inte kunna det :)

ARMSTARK
2011-04-27, 13:48
Det innebär inte att ALLA kan bli grymt biffiga. Det kan inte alla. Men betydligt fler kan än de som påstår sig inte kunna det :)

Jag hävdar att alla har fysiska förutsättningarna för att bli biff men inte de psykiska. Det är jobbigt och kräver engagemang, det är det inte alla som klarar.

Stefan J
2011-04-27, 13:56
Tjenix!

Har styrketränat i ca 6 månader och har ökat en aning i mestadels biceps och bänkpress. Är ganska späd i kroppen. Tänkte höra med er som kan ang mina prestationer kontra kroppsbyggnad. Kan tillägga att jag ej har något kroppsfett förutom lite runt midjan. Har ökat 1-2 kg i vikt sen jag började.

Ålder: 27 år
Längd: 1,82 cm
Vikt: 72 kg

Överarm omkrets (spänd): 35 cm
Överarm omkrets (slapp, rak arm): 29 cm
Underarm omkrets (spänd, mätt vid armvecket): 29 cm
Underarm omkrets (slapp, rak arm): 26 cm
Handled omkrets: 17 cm

Bicepscurl hantlar: 17 kg 3x8/ 20 kg 3x4, 20kg + curlstång 3x8 (började på 15 kg)
Bänkpress: 55 kg 3x8 följt av 3x5 22,5 kg hantelpress (började på 40 kg i bänkpress)

Ganska apkasst med andra ord, mycket störande när det finns 15-åringar som kör tyngre än en själv.. Tror inte jag är ämnad för sådant här va? :P

Har du tränat nånting innan i ditt liv?

Zorban
2011-04-27, 13:59
Jag hävdar att alla har fysiska förutsättningarna för att bli biff men inte de psykiska. Det är jobbigt och kräver engagemang, det är det inte alla som klarar.
Okej jag är ingen expert alls på sådant, men vad baserar du det på?

ARMSTARK
2011-04-27, 14:49
Okej jag är ingen expert alls på sådant, men vad baserar du det på?

Nåja, jag är inte heller någon expert. Jag baserar min uppfattning på erfarenhet. Genom åren har jag tränat med hundratals människor med varierande förutsättningar. Vissa har svällt upp på några år medans andra segat sig fram i år utan häpnandsväckande resultat.

De allra flesta har slutat av olika orsaker men de som fortsatt träna är alla biffar idag, oavsett hur bra det gick de första åren. Det är det jag menar med engagemang.

JimmyJoe
2011-04-27, 14:53
Som alla andra sagt.. 6 månader är verkligen ingenting.

Zorban
2011-04-27, 14:56
Nåja, jag är inte heller någon expert. Jag baserar min uppfattning på erfarenhet. Genom åren har jag tränat med hundratals människor med varierande förutsättningar. Vissa har svällt upp på några år medans andra segat sig fram i år utan häpnandsväckande resultat.

De allra flesta har slutat av olika orsaker men de som fortsatt träna är alla biffar idag, oavsett hur bra det gick de första åren. Det är det jag menar med engagemang.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86720&page=11 där diskuteras det, Grub länkar till en bra studie.

Sen överlag är det nog vanligt att folk skyller på att de är non-responders för att de gör fel och inte är tillräckligt seriösa. Uppenbarligen har ju TS ökat en del, och det finns ju gott om människor som är betydligt svagare, så lär inte vara generna det är fel på.

flipp
2011-04-27, 15:22
Generna har antagligen mycket större betydelse än vad den genomsnittlige kollobesökaren vill erkänna. Att någon var tunn och sedan blev stor är inget argument för att generna saknar betydelse. Personen i fråga kan ha haft en god genetisk potential för att bygga muskler och svarar bra på träning.

Att personer som inte får bra resultat tränar dåligt eller kör fel upplägg stämmer säkert ibland men långt ifrån alltid. Särskilt då så olika träningsupplägg rekommenderas av olika byggare avseende volym, intensitet och frekvens. De flesta som får dålig utveckling kör ju trots allt på något av de etablerade träningssätten.

Det är väl bara att testa några olika upplägg om man fastnar, sköta kosten och ge järnet vid varje pass. Blir resultaten fortfarande dåliga kan man fråga sig om det är värt besväret att lägga ner ändlösa timmar och tankeverksamhet på något som knappt ger någon märkbar effekt. Å andra sidan kan man träna för att det är kul och/eller anse att även små ökningar i styrka och muskelmassa är värt besväret.

Stefan J
2011-04-27, 18:04
Men har man aldrig tränat fram till 27 år sålder är det inte generna som är den begränsande faktorn utan det faktum att man aldrig gjort nånting. Kroppen har sedan barnsben anpassats till att göra ingenting, inte utvecklat motorik, kroppskännedom, nervbanor etc etc. Det går inte att ta igen ett inaktivt liv vid 27 års ålder och tro att man kommer kunna svara lika bra på träning som om man idrottat sedan barnsben. Därmed inte sagt att man inte kommer bli starkare, men det kommer gå långsammare.

Jag tror att en stor del av folk som inte svarar bra på träning är kids som suttit på röven hela sin barndom och tidiga tonår och spelat dataspel, som en dag vaknar upp och får för sig att de ska bli stora starka och vältränade. Visst det går, men det kommer ta mycket längre tid än för de som sysslat med kampsport, fotboll eller friidrott sedan de var 7 år gamla. Livsstil har nog större betydelse än gener, men det är lättare att skylla på sina gener än att medge att man sina 18 första år var en soffpotatis :)

MrLurch
2011-04-27, 18:23
Jag har sedan 5 år tillbaka varit anställd som takläggare, vilket är ganska tungt och slitsamt (dock har jag sedan 1 år tillbaka pluggat och därför börjat träna för att jag tänkte att chansen till att få upp min fysiska kapacitet borde vara lättare eftersom jag knappt utför nåt fysiskt förutom att skriva under dagarna), innan dess har jag inte utfört jättemycket tunga fysiska grejer. Försöker köra strikt, så jag slänger aldrig upp hantlar eller stång, i så fall ger jag mig hellre. Men ska försöka få i mig mer mat, och röra om lite i mitt träningsschema så får vi se om det börjar gå framåt igen. Jag kör marklyft vilket även tar på benen väl?

flipp
2011-04-27, 21:39
Men har man aldrig tränat fram till 27 år sålder är det inte generna som är den begränsande faktorn utan det faktum att man aldrig gjort nånting. Kroppen har sedan barnsben anpassats till att göra ingenting, inte utvecklat motorik, kroppskännedom, nervbanor etc etc. Det går inte att ta igen ett inaktivt liv vid 27 års ålder och tro att man kommer kunna svara lika bra på träning som om man idrottat sedan barnsben. Därmed inte sagt att man inte kommer bli starkare, men det kommer gå långsammare.

Jag tror att en stor del av folk som inte svarar bra på träning är kids som suttit på röven hela sin barndom och tidiga tonår och spelat dataspel, som en dag vaknar upp och får för sig att de ska bli stora starka och vältränade. Visst det går, men det kommer ta mycket längre tid än för de som sysslat med kampsport, fotboll eller friidrott sedan de var 7 år gamla. Livsstil har nog större betydelse än gener, men det är lättare att skylla på sina gener än att medge att man sina 18 första år var en soffpotatis :)

Har fysisk aktivitet i ungdomen verkligen den stora betydelsen? Skulle det faktum att jag spelade basket i min ungdom göra att jag presterar bättre på gymmet 15 år senare? Man brukar ju normalt tala om att träning är färskvara. Både styrketräning och konditionsträning. Visst, en som tränade mycket styrketräning som ung har säkert byggt upp en något högre grundstyrka eller muskelmassa. Men konditionsträning eller lättare fysisk träning torde väl inte påverka framtida potential för att bygga muskelmassa?

Att skylla på generna tror jag är ovanligt. I alla fall som en ursäkt till att inte träna. Desto vanligare är det att ha en överdrivet stor tilltro till att miljön och att träning kan uträtta underverk. Visst, jag vill gärna tro att dessa faktorer spelar en väldigt stor roll men jag tror inte det stämmer. Har för mig att Grub tidigare länkat till studier som visat på en stark ärftlighetsfaktor för fysisk styrka och muskelmassa. Samma gäller ju för kognitiv förmåga och personlighet. Relativt stark ärftlighetsfaktor. Även förmågan att vara flitig och målmedveten.

Jag vill inte hävda att träningen inte spelar roll, men det kan vara på sin plats att ha en mer realistisk syn på hur mycket som går att påverka. Det kan vara rätt raljant att säga till en person som slitit arslet av sig gymmet, kanske under lång tid, att personen ifråga inte tränar tillräckligt hårt när det i själva verket beror på generna.

mikaelj
2011-04-27, 21:44
Nej, styrketräning är inte färskvara om du bygger upp den som ungdom. Du har en väldans fördel av det senare i livet.

flipp
2011-04-27, 23:48
Nej, styrketräning är inte färskvara om du bygger upp den som ungdom. Du har en väldans fördel av det senare i livet.
spekulation eller fakta?

chaffisen
2011-04-28, 04:28
Denna snubbe (Gokhan Saki) har tränat kickboxning sen han var 11 år enligt wiki, ca 100 kg på 182 cm.

http://nd04.jxs.cz/510/712/786da00543_69682871_o2.jpg

Sen har vi Overeem som också är en kickboxare (och mma-fighter), 115-120 kg på 195 cm.

http://www.croring.com/images/content/Vijesti/Ostali/alistair_overeem_steroidi.JPG

Finns många liknande jämförelser man kan göra mellan värdseliten inom mma och kickboxning, alla tränar hårt, men alla ser väldigt olika ut. Men de med bra resultat på kolo vill inte veta av att man enbart lyckats pga tur, och nybörjare vill inte veta av att det är större chans att de ser ut som mikaelj än robban efter 5 års knäböjande och marklyftande (övningar som de egentligen hatar) och 300 gram torra protein om dagen på en 2500 kcal diet. Sorry om jag är dryg, jag beter mig så pga mina gener.

Langster
2011-04-28, 07:13
Denna snubbe (Gokhan Saki) har tränat kickboxning sen han var 11 år enligt wiki, ca 100 kg på 182 cm.

http://nd04.jxs.cz/510/712/786da00543_69682871_o2.jpg

Sen har vi Overeem som också är en kickboxare (och mma-fighter), 115-120 kg på 195 cm.

http://www.croring.com/images/content/Vijesti/Ostali/alistair_overeem_steroidi.JPG

Finns många liknande jämförelser man kan göra mellan värdseliten inom mma och kickboxning, alla tränar hårt, men alla ser väldigt olika ut. Men de med bra resultat på kolo vill inte veta av att man enbart lyckats pga tur, och nybörjare vill inte veta av att det är större chans att de ser ut som mikaelj än robban efter 5 års knäböjande och marklyftande (övningar som de egentligen hatar) och 300 gram torra protein om dagen på en 2500 kcal diet. Sorry om jag är dryg, jag beter mig så pga mina gener.
Gokhan skulle säkert se mer vältränad ut om han inte var så fet, alltså har det med kosten att göra. I tungvikt ser man ofta folk som är tjocka, eftersom det i princip inte finns någon övre gräns för hur mycket man får väga och tyngd ger mer tryck i slag och sparkar, fett skyddar dessutom. I de lättare viktklasserna ser folk däremot mer vältränade ut, eftersom de måste väga in under en viss vikt. Hur mycket olika fighters styrketränar och bygger upp muskler varierar också kraftigt, vissa ser en mening med det, andra inte.

Sen så tror jag att om man tränar på ett sätt som man hatar, som du skriver, så kommer man inte komma någonstans. Man måste gilla det man gör och tycka det är roligt att utmana sig själv. När själva träningen är en del av målet, istället för drömmar om hur man kommer att se ut om 5 år - då har man bra förutsättningar att lyckas. Så, mental inställning och kost är bra mycket viktigare än gener för den typiske människan. Det är försvinnande få människor som har sådana gener att styrketräning inte ger några visuella resultat.

Anders The Peak
2011-04-28, 08:03
En dopad och en odopad....

Rusk
2011-04-28, 09:35
Alla har inte gener för att tävla i Bodybuilding men ALLA kan bli grymt biffiga med rätt träning och kost.

Jag känner en kille som kallades Lill-Peter upp till 25års åldern. Han började bygga seriöst och 5 år senare var det ingen som vågade säga nånting åt honom. Han såg ut som en 12årig flicka innan, nu är han BIFF.

Så fel, det finns nonresponders som kan göra allt 100% rätt men fortfarande inte få musklerna att växa en enda mm.

mikaelj
2011-04-28, 09:38
I hur många av de fallen är de riktiga icke-svarare och hur många av fallen handlar det om att de äter som småflickor?

Anders The Peak
2011-04-28, 12:08
I hur många av de fallen är de riktiga icke-svarare och hur många av fallen handlar det om att de äter som småflickor?

För att bygga muskler räcker det med 10-20 gr protein kring träningstillället och att hålla energibalans vid normala förhållanden.

mikaelj
2011-04-28, 12:21
För att bygga muskler räcker det med 10-20 gr protein kring träningstillället och att hålla energibalans vid normala förhållanden.

....vilket för många, inklusive mig, betyder "ät mer än du tror att du behöver äta"

ARMSTARK
2011-04-28, 13:01
Så fel, det finns nonresponders som kan göra allt 100% rätt men fortfarande inte få musklerna att växa en enda mm.

Visst, det finns nonresponders, men de är lika få som personer med sjukt låg förbränning. 99 % av självutnämda nonresponders är i själva verket latmaskar.

Liksom tjockisarna som säger sig ha låg förbränning, sedan visar kliniska tester att det har en otroligt HÖG förbränning istället pga högt kaloriintag och en stor kroppshydda att bära på.

( Nu lät man lite agro men det är så störande att alltid höra "Jag har gjort allt men det gav ingenting så jag slutade" )

brauppa
2011-04-28, 15:13
I hur många av de fallen är de riktiga icke-svarare och hur många av fallen handlar det om att de äter som småflickor?

Och jag har fördomar mot personer som dig "Lyfta tungt som fan och dricka bearnaise till 2kg potäter"

För att bli stark och stor behöver man inte träna överhuvud taget bara ät som storpojkar, då blir man grov.

Men vill man ha något synliga muskler ska man nog skippa överäta och lägga på sig mer fett än muskler

Jan M
2011-04-28, 19:31
En dopad och en odopad....

Instämmer. Dessutom ser ju träningsupplägget annorlunda ut för en MMA-fighter respektive en kickboxare.

mikaelj
2011-04-28, 19:34
Och jag har fördomar mot personer som dig "Lyfta tungt som fan och dricka bearnaise till 2kg potäter"

För att bli stark och stor behöver man inte träna överhuvud taget bara ät som storpojkar, då blir man grov.

För vissa är det faktiskt så. För oss andra behöver man mycket riktigt lyfta tungt.

Men vill man ha något synliga muskler ska man nog skippa överäta och lägga på sig mer fett än muskler

Ja, lägga på sig mer fett än muskler är i regel en nödvändighet. Det beror lite på dina förutsättningar (aktuell mängd kroppsfett, genetik).

Vad är ditt recept för att lägga på sig muskelmassa?