handdator

Visa fullständig version : Vilka fetter i glass och sprutgrädde?


sumialic
2011-04-26, 20:10
Innehåller glass och sprutgrädde några otrevliga fetter såsom transfett? Alltså inte naturligt sådant som finns i bl.a. mjölk då detta sägs vara mindre farligt/ofarligt.

Eddie Vedder
2011-04-26, 20:19
Numera finns väldigt sällan industriella transfettsyror i livsmedel och det kommer snatr i princip vara helt borta. Men OM det skulle finnas så är det ju om grädden/glassen har vegetabiliskt fett. Är det bara mjölkfett finns inga såna transfettsyror.

Sverker
2011-04-27, 05:44
Glass innehåller glassolja. Dvs en härdad olja för att få rätt smältegenskaper.
Den mesta härdade oljan idag är transfri i svenska produkter. Du får kontakta tillverkaren och fråga. Jag gissar att de valt att använda transfri olja i alla sina produkter.

bollio
2011-04-27, 05:56
Glass innehåller glassolja. Dvs en härdad olja för att få rätt smältegenskaper.
Den mesta härdade oljan idag är transfri i svenska produkter. Du får kontakta tillverkaren och fråga. Jag gissar att de valt att använda transfri olja i alla sina produkter.

Beror på vilket märke det handlar om. Vissa (dyrare) märken har enbart grädde om man får tro innehållsförteckningen.

sumialic
2011-04-27, 10:47
Glass innehåller glassolja. Dvs en härdad olja för att få rätt smältegenskaper.
Den mesta härdade oljan idag är transfri i svenska produkter. Du får kontakta tillverkaren och fråga. Jag gissar att de valt att använda transfri olja i alla sina produkter.

Bor utomlands så det blir lurigt. Fast ni kanske vet hur det ser ut i portugal? Här skrivs det i alla fall ut på vissa produkter om det innehåller transfett eller inte. '

"lipidos 15g"
"trans 0"

stridis
2011-04-27, 11:11
Beror på vilket märke det handlar om. Vissa (dyrare) märken har enbart grädde om man får tro innehållsförteckningen.

Märker man väl när man tar fram den direkt ur frysen ifall det är (mestadels iaf) grädde den är gjord på. Då låter man nog den stå framme ett tag.

sumialic
2011-04-28, 15:15
Märker man väl när man tar fram den direkt ur frysen ifall det är (mestadels iaf) grädde den är gjord på. Då låter man nog den stå framme ett tag.

Ye, glassen jag brukar käka är stenhård när man tar den från frysen. Så då är den väl antagligen gjord på mestadels grädde. Är detta bra eller dåligt då?

Eddie Vedder
2011-04-28, 15:54
Är detta bra eller dåligt då?

Så svart och vitt är inget, det borde du ha lärt dig efter en tid på Kolo. ;) Men vill du minimera risken för industriella transfettsyror är det ju, som jag redan sagt, bättre ju mer som är ren mjölkråvara.