handdator

Visa fullständig version : Intag innan träning


yrrol
2011-04-26, 19:41
Tjenare!

Har precis börjat träna igen efter ett par år på soffan och har därför lite frågor.

Ibland kommer jag inte ha tid att åka hem mellan jobbet och träningspasset, så vad bör jag äta där emellan som är lätt att ta med till jobbet, har haft fundering på något slags pulver, skulle det funka med protein pulver? kan tillägga att jag även äter lunch vid 1.

Sen kommer en fråga om är lite ot, är så att jag har ett mål att både bygga på mig lite muskler men också gå ner i vikt, är idag ca 183cm och väger någonstans mellan 82 - 85 kg varav det mest ligger på magen. Kan man köra båda parallellt eller borde jag satsa på att gå ner i vikt först?


Med Vänlig Hälsning

Yrrol

Eddie Vedder
2011-04-26, 19:44
När tränar du då? Klockan 13 är ju inte någon jättetidig lunch. Tränar du vid 18 eller så funkar ju en proteindrink precis innan.

Beelz
2011-04-26, 19:46
Beror väl på när du slutar jobbet, om du äter tillräckligt stor och bra sammansatt lunch behöver du inget förens efter, men annars kan du ju sleva i dig lite EAA precis innan passet eller en vassledrink.

Om du vill bli smal deffa ner dig till ett bekvämt BF sen bygg

yrrol
2011-04-26, 19:54
När tränar du då? Klockan 13 är ju inte någon jättetidig lunch. Tränar du vid 18 eller så funkar ju en proteindrink precis innan.

Yes har min frukost vid 9 och sen lunchen vid 1, idag äter jag bara ett par mackor vid 9 och det är mitt första intag, något tips på bättre frukost kanske? Blir att jag tränar någon gång vid 16:30 - 18:00 dom dagarna då jag inte åker hem emellan, så känner att jag gärna skulle vilja få i mig något innan träningen. Vad är det för proteinpulver jag i sånna fall skulle satsa då? :)

Beelz
2011-04-26, 19:57
Yes har min frukost vid 9 och sen lunchen vid 1, idag äter jag bara ett par mackor vid 9 och det är mitt första intag, något tips på bättre frukost kanske? Blir att jag tränar någon gång vid 16:30 - 18:00 dom dagarna då jag inte åker hem emellan, så känner att jag gärna skulle vilja få i mig något innan träningen. Vad är det för proteinpulver jag i sånna fall skulle satsa då? :)


Varför känner du så? Vill du har ork? Vill du ha tillgång till aminosyror i blodet?
Vanligt vasslepulver (Whey). http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=251

Kött o potatis är gott till frukost!

yrrol
2011-04-26, 19:58
Beror väl på när du slutar jobbet, om du äter tillräckligt stor och bra sammansatt lunch behöver du inget förens efter, men annars kan du ju sleva i dig lite EAA precis innan passet eller en vassledrink.

Om du vill bli smal deffa ner dig till ett bekvämt BF sen bygg

Okej, EAA och vassle är borta nu är det något liknande proteinpulver? kollade lite snabbt och såg att det va pulver i alla fall, men vet inte om jag borde ta och deffa först? visst jag har lite övervikt men som sagt, ska man köra bygga muskler och dumpa ett par kilon parallellt?

Eddie Vedder
2011-04-26, 20:01
Yes har min frukost vid 9 och sen lunchen vid 1, idag äter jag bara ett par mackor vid 9 och det är mitt första intag, något tips på bättre frukost kanske? Blir att jag tränar någon gång vid 16:30 - 18:00 dom dagarna då jag inte åker hem emellan, så känner att jag gärna skulle vilja få i mig något innan träningen. Vad är det för proteinpulver jag i sånna fall skulle satsa då? :)

Jag vet ju inte vad dina mackor består av. Kollozzeum pure whey duger gott.

Beelz
2011-04-26, 20:03
Okej, EAA och vassle är borta nu är det något liknande proteinpulver? kollade lite snabbt och såg att det va pulver i alla fall, men vet inte om jag borde ta och deffa först? visst jag har lite övervikt men som sagt, ska man köra bygga muskler och dumpa ett par kilon parallellt?

EAA = Essential Amino Acids
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Om du är obekväm med ditt nuvarande Bf deffa bort det och bygg sen. Bygga muskler och dumpa kilon parallelt låter som en dum idé, kommer troligtsvis spåra ur och bli pannkaka av alltihop... Var sak har sin tid!

yrrol
2011-04-26, 20:08
Jag vet ju inte vad dina mackor består av. Kollozzeum pure whey duger gott.

Dagens exotiska mackor bestod av 2 skivor skogaholms limpa med lätta och ost på, är väll inget jätte bra, men vad ska man köra till frukost tycker ni?

yrrol
2011-04-26, 20:10
EAA = Essential Amino Acids
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Om du är obekväm med ditt nuvarande Bf deffa bort det och bygg sen. Bygga muskler och dumpa kilon parallelt låter som en dum idé, kommer troligtsvis spåra ur och bli pannkaka av alltihop... Var sak har sin tid!


Okej får göra så som du säger då, kommer nog bli så att jag kör lite rygg bara för att inte få problem på jobbet, men hur mycket bör man ner till? eller är det bara vad man själv känner? Om jag nu väljer att satsa på att gå ner i vikt vad ska jag köra för träning? hur bör jag lägga upp det med matdelen, är inte super duktig på det här och blir lätt bara det som serveras för dagen.

Beelz
2011-04-26, 20:12
Dagens exotiska mackor bestod av 2 skivor skogaholms limpa med lätta och ost på, är väll inget jätte bra, men vad ska man köra till frukost tycker ni?

Vad du vill! Laga mer mat än vad du behöver kvällen innan så har du matlåda. Använd fantasin!

yrrol
2011-04-26, 20:15
Vad du vill! Laga mer mat än vad du behöver kvällen innan så har du matlåda. Använd fantasin!

Yes matlåda blir det varje dag, oftast vanlig mat kötfärssås, kötbullar, kasslergryta osv, frukosten då? vad borde jag satsa på här? är det havregrynsgröt som gäller eller?

Beelz
2011-04-26, 20:16
Okej får göra så som du säger då, kommer nog bli så att jag kör lite rygg bara för att inte få problem på jobbet, men hur mycket bör man ner till? eller är det bara vad man själv känner? Om jag nu väljer att satsa på att gå ner i vikt vad ska jag köra för träning? hur bör jag lägga upp det med matdelen, är inte super duktig på det här och blir lätt bara det som serveras för dagen.


Det viktigaste du bör göra under en viktminskning är att styrketräna, annars är det stor risk att du blir smalfet... Stirra inte blint på vågen, kolla i spegeln och mät olika punkter på kroppen. På de dagar du inte styrketränar kan du tex gå "powerwalks" om du nu vill.

Om du har en Iphone eller liknande kan du använda appen "shape up" ett jättesmidigt sätt att räkna kalorier med. Börja med att köpa/ät enkla livsmedel såsom Kvarg, kyckling, keso, ost, wook grönsaker, potatis. Det gör det enkelt att hålla koll på intaget.

läs igenom http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Beelz
2011-04-26, 20:17
Yes matlåda blir det varje dag, oftast vanlig mat kötfärssås, kötbullar, kasslergryta osv, frukosten då? vad borde jag satsa på här? är det havregrynsgröt som gäller eller?

Du kan äta "lunchmat" till frukost också :) Potatis och köttbullar är exakt samma sak som smörgåsar och skinka, fast i en annan form bara ;)

Eddie Vedder
2011-04-26, 20:18
Dagens exotiska mackor bestod av 2 skivor skogaholms limpa med lätta och ost på, är väll inget jätte bra, men vad ska man köra till frukost tycker ni?

Vad gillar du? Käka vanlig mat om du vill.

yrrol
2011-04-26, 20:31
Du kan äta "lunchmat" till frukost också :) Potatis och köttbullar är exakt samma sak som smörgåsar och skinka, fast i en annan form bara ;)

Okej får kika på det, läste lite i tråden som du länkade och där stog det att det bästa skulle vara att träna på fastande mage? så det skulle vara att föredra att inte käka något innan träningen? känns som att det borde vara en fördel att käka lite innan så man få lite energi innan träningspasset?

Kände inte till att man skulle styrketräna om man vill gå ner i vikt? hur ska man lägga upp träningen då? har just nu fått ett program där jag kör 10 - 15 rep 1 set, bör jag lägga om det här? har även planer på att lägga till lite kondition på det där tex träningscykel och löpträning, bör jag kombinera styrkan och konditionen eller dela upp det på olika dagar?

Hur var det nu borde jag ta något tillskott som kommer att hjälpa mig att gå ner i vikt som jag kan ta innan träningspasset?

Tack för att ni hjälper en små korkad nybörjare! :)

Eddie Vedder
2011-04-26, 20:34
Den enda träningen som är direkt nödvändig under deff är styrketräningen. Förmodligen är lägre repsantal att föredra, kanske 6 reps till exempel. För att bibehålla styrkan eftersom det är ditt bästa kvitto på bibehållen muskelmassa.

Konditionsträning är bra för hälsan, vill du köra det så gör det. Helst på andra dagar.

yrrol
2011-04-26, 20:35
Den enda träningen som är direkt nödvändig under deff är styrketräningen. Förmodligen är lägre repsantal att föredra, kanske 6 reps till exempel. För att bibehålla styrkan eftersom det är ditt bästa kvitto på bibehållen muskelmassa.

Konditionsträning är bra för hälsan, vill du köra det så gör det. Helst på andra dagar.

Okej men hur många set borde jag köra om jag ska köra runt 6 rep? och ska jag köra svin tungt då eller?

vicarious
2011-04-26, 20:56
Okej men hur många set borde jag köra om jag ska köra runt 6 rep? och ska jag köra svin tungt då eller?

2-3 set per övning är väl lagom. satsa på att köra basövningar främst.

ja, så tungt du förmår i det repsintervallet (4-8 kanske)

yrrol
2011-04-26, 21:06
2-3 set per övning är väl lagom. satsa på att köra basövningar främst.

ja, så tungt du förmår i det repsintervallet (4-8 kanske)

Okej får ta och satsa på kanske 3 såna pass i veckan + 2 konditionspass, kanske kan bli något, men tillbaka till frukost är havregrynsgröt ett bra alternativ eller är det bättre och välja något annat?

vicarious
2011-04-26, 21:09
Okej får ta och satsa på kanske 3 såna pass i veckan + 2 konditionspass, kanske kan bli något, men tillbaka till frukost är havregrynsgröt ett bra alternativ eller är det bättre och välja något annat?

Det går inte att säga att ett livsmedel är bra eller dåligt utan att kolla på kosten som helhet. Inget fel på havregrynsgröt men lite väl proteinfattigt om du inte äter något mer till.

Eddie Vedder
2011-04-27, 06:05
Okej får ta och satsa på kanske 3 såna pass i veckan + 2 konditionspass, kanske kan bli något, men tillbaka till frukost är havregrynsgröt ett bra alternativ eller är det bättre och välja något annat?

Havregrynsgröt funkar väl. Jag äter det varenda kväll i princip och tycker det är gott. Till frukost minns jag inte när jag åt det senast, måste ha varit flera år sedan nu.

Pretorian
2011-04-27, 06:38
Ta lite havregryn tillsammans med proteinpulver så har du en bra och god frukost tycker jag.

Tacos
2011-04-27, 09:35
men tillbaka till frukost är havregrynsgröt ett bra alternativ eller är det bättre och välja något annat?

Kan du inte ha ta lite ägg eller en burk makrill i tomatsås på dina mackor.
Jag kokar ett 10-tal ägg åt gången och tar med till jobbet varje dag

Gott, enkelt och bra näringsmässigt.

Akerhage
2011-04-27, 09:39
Ägg och kaffe till frukost? Eller kanske ägg blandat med makrill, supergott!

Vad beträffar att köra 6reps tungt, hade jag faktiskt avrått om han inte tränat på flera år. Risk för skada i början där, så bättre köra 10-12 lättare reps iaf 8-12 veckor och sen gå ner i reps för att inte skada sig. Fast 3 set med 12reps kanske då istället för 1set kanske ger mer för honom. :)

yrrol
2011-04-27, 19:28
Okej grymt tack för alla tipsen!

Kommer ta och lägga om tränings schemat till att köra 3 sets istället för ett och börja käka bättre frukost bestående av havregrynsgröt. Hur ska man lägga upp träningen då om man vill dela upp kroppen i 2 träningar?

Sen tillbaka till första frågan, om jag ska dra iväg precis efter jobbet vad ska jag ta och käka innan jag drar? har en fundering angående proteinpulver, kan man gå upp i vikt av det? alltså lägga på sig mer övervikt än man redan har?

vicarious
2011-04-27, 19:56
Okej grymt tack för alla tipsen!

Kommer ta och lägga om tränings schemat till att köra 3 sets istället för ett och börja käka bättre frukost bestående av havregrynsgröt. Hur ska man lägga upp träningen då om man vill dela upp kroppen i 2 träningar?

Sen tillbaka till första frågan, om jag ska dra iväg precis efter jobbet vad ska jag ta och käka innan jag drar? har en fundering angående proteinpulver, kan man gå upp i vikt av det? alltså lägga på sig mer övervikt än man redan har?

Du kan träna halvkroppspass om du vill. Halva kroppen ena passet, andra halvan nästa pass.

Du måste inte äta något innan, det avgör du själv.

Proteinpulver i sig är inget man går upp i vikt av. Kaloriöverskott går man upp i vikt av.

Eddie Vedder
2011-04-27, 20:06
Sen tillbaka till första frågan, om jag ska dra iväg precis efter jobbet vad ska jag ta och käka innan jag drar? har en fundering angående proteinpulver, kan man gå upp i vikt av det? alltså lägga på sig mer övervikt än man redan har?

Det fick du ju svar på redan från början. :) Om du inte har problem med orken så räcker en proteindrink. Du kan gå upp i vikt av allt med energi. Och proteindrinken bidrar inte mer än något annat.