Visa fullständig version : Kyckling kokt vs kyckling stekt
Som jag märkte med ett program att man får mer protein när man kokar kycklingen är det rätt eller fel
mvh
Pansartax
2011-04-26, 17:24
Det är fel, väg efter otillagad vara istället.
vicarious
2011-04-26, 17:54
Du kan inte jämföra två livsmedel som är tillagade på olika sätt med varandra. Det blir missvisande eftersom de innehåller olika mycket vätska.
Ha som regel att alltid väga och räkna på otillagad vara.
jag skriver in maten på minmat.net de visar olika kalorier o protein förhållande på vilket sätt du har tillagat.
vicarious
2011-04-26, 17:57
jag skriver in maten på minmat.net de visar olika kalorier o protein förhållande på vilket sätt du har tillagat.
Ja, vilket är rätt logiskt med tanke på att de innehåller olika mycket vätska beroende på hur de är tillagade. Kokt kyckling innehåller mer vatten än stekt till exempel..
Ja, vilket är rätt logiskt med tanke på att de innehåller olika mycket vätska beroende på hur de är tillagade. Kokt kyckling innehåller mer vatten än stekt till exempel..
hm ok då får jag kolla på förpackningen och gångra o mixa sj:)
jasonmago
2011-04-26, 19:07
Jo men sen kan man inte slaviskt följa paketen heller eftersom t ex all kyckling inte har exakt samma näringsvärde, det är ju snarare ett genomsnitt. Jag avrundar alltid till tiotal på allting.
krubkungen
2011-04-26, 19:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177
Ta hem det programmet och skaffa en matvåg så är det fina biffen:thumbup:
vicarious
2011-04-26, 20:57
Jo men sen kan man inte slaviskt följa paketen heller eftersom t ex all kyckling inte har exakt samma näringsvärde, det är ju snarare ett genomsnitt. Jag avrundar alltid till tiotal på allting.
Öh va. Om all kyckling har olika näringsvärden så står det ju givetvis olika på påsarna också? man läser väl på den påsen man har köpt, inte någon annan.
the_matsson
2011-04-26, 21:00
När vi ändå snackar kyckling...
Frysta kycklinglår har ca 20 g protein per 100 g. På 1000 g blir det 200 g protein.
Jag lägger in 1000 g kyckling i ugnen och plockar senare ut 700 g tillagad kyckling, massa fett och vatten har runnit ur.
MEN, mina 700 g tillagad kyckling innehåller fortfarande mina kära 200 g protein va?
vicarious
2011-04-26, 21:02
Frysta kycklinglår har ca 20 g protein per 100 g. På 1000 g blir det 200 g protein.
Jag lägger in 1000 g kyckling i ugnen och plockar senare ut 700 g tillagad kyckling, massa fett och vatten har runnit ur.
MEN, mina 700 g tillagad kyckling innehåller fortfarande mina kära 200 g protein va?
ja, givetvis.
Lår med ben och allt? Det innehåller inte 20% protein. Köttet på benen dock...
the_matsson
2011-04-26, 21:10
ja, givetvis.
Tack. Kände att frågan gränsade till för dum, men har grubblat för länge nu. :)
Lår med ben och allt? Det innehåller inte 20% protein. Köttet på benen dock...
Det var bara menat som ett räkneexempel. Massan ben är dock försvinnande liten i låren, jag vill minnas att innehållet är rätt nära 20 %. Skilj på kycklinglår, -klubba, och -ben.
Pansartax
2011-04-26, 21:10
Jag brukar köra på att benen väger 50%, så det blir ca 100 g protein på 1 kg av det du kan äta (Enligt mig)
Som Morrris säger så blir det ju inte 700g rent kött och benen innehåller inte protein.
De där 300 g som försvinner är ju vatten, och vatten är ju = 0 kcal. Det är ju inte protein som försvinner vid tillagning, så länge du inte eldar på det med en svets eller förstör det på andra sätt, proteinet kommer inte söndras ut eller rinna ut ifrån kycklingen av att varken stekas, kokas eller grillas.
the_matsson
2011-04-26, 21:16
Jag brukar köra på att benen väger 50%, så det blir ca 100 g protein på 1 kg av det du kan äta (Enligt mig)
Som Morrris säger så blir det ju inte 700g rent kött och benen innehåller inte protein.
De där 300 g som försvinner är ju vatten, och vatten är ju = 0 kcal. Det är ju inte protein som försvinner vid tillagning, så länge du inte eldar på det med en svets eller förstör det på andra sätt, proteinet kommer inte söndras ut eller rinna ut ifrån kycklingen av att varken stekas, kokas eller grillas.
I kycklingvingar utgör benen nästan 50 % av vikten, men det är närmare 10 % i låren, speciellt om man är glad i att tugga i sig lite brosk och märg.
Hm, man behöver inte oroa sig för att proteinet denatureras vid vanliga svensson-ugnstemperaturer då?
vicarious
2011-04-26, 21:18
Hm, man behöver inte oroa sig för att proteinet denatureras vid vanliga svensson-ugnstemperaturer då?
Nej, inte så att det på något vis blir förstört eller obrukbart av kroppen.
the_matsson
2011-04-26, 21:20
Okej, tack! :)
kettlebellGuden
2011-04-26, 21:23
kyckling? lergryta är vad jag har att säga.
jasonmago
2011-04-27, 14:07
Öh va. Om all kyckling har olika näringsvärden så står det ju givetvis olika på påsarna också? man läser väl på den påsen man har köpt, inte någon annan.
Nej så är det dock inte alls....
Om du köper ett visst sorts bröd så innehåller inte alla skivor på den limpan exakt samma saker och har exakt samma densitet (även om de väger lika mycket). Ingredienserna kan ju vara ojämt spridda. Nu snackar vi om ytterst små avvikelser men de enda jag mena var att det är inte värt att räkna ensiffriga kalorier :)
vicarious
2011-04-27, 16:59
Nej så är det dock inte alls....
Om du köper ett visst sorts bröd så innehåller inte alla skivor på den limpan exakt samma saker och har exakt samma densitet (även om de väger lika mycket). Ingredienserna kan ju vara ojämt spridda. Nu snackar vi om ytterst små avvikelser men de enda jag mena var att det är inte värt att räkna ensiffriga kalorier :)
Jag förstår inte din poäng. Vad har det med kyckling att göra? Har man köpt Kronfågels kycklingfiléer så räknar man på näringsvärdet som står på påsen för Kronfågels kycklingfiléer och inte nåt annat.
jasonmago
2011-04-27, 17:54
Jag förstår inte din poäng. Vad har det med kyckling att göra? Har man köpt Kronfågels kycklingfiléer så räknar man på näringsvärdet som står på påsen för Kronfågels kycklingfiléer och inte nåt annat.
Min poäng är att man kan göra det enklare för sig genom att bara avrunda om man inte orkar räkna på allting.. Alla kycklingar kronfågeln har stoppat ner i sina påsar har INTE exakt samma näringsvärde. Det är precis som att säga att alla kotletter man köper har lika mycket fett för det står si och så på paketet.
Låt säga att något innehåller 101 kcal per 100gram. Och du ska äta 50 gram av det.. Inte fan skriver jag 50.5 kcal då, jag avrundar till närmsa heltal eller hela tiotal dvs 50. Det enda jag sa är att man kan göra det så mycket enklare för sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.