handdator

Visa fullständig version : Långvarigt Ryggskott


Holabandola
2011-04-26, 15:53
Hej!

Jag har ett förbenat ryggskott som inte går över och tänkte få lite feedback från er kunniga om vad man kan hitta på för övningar, vad jag gör för fel etc.

Jag bytte madrass för ett halvår sedan, då började ryggen "hugga" lite då och då efter en natts sömn ibland. Men inget som störde.
Sen var jag sjuk i influensa och låg i sängen typ 2 veckor. Gjorde inte mycket annat. Efter detta kom så mastodont-hugget.
Bena vek sig och jag föll ihop. sen spändes alla muskler i ryggen upp och jag hade disksmärta som högg i typ två dagar. Spända muskler som attan.
Detta släppte efter typ en vecka och jag kunde jobba igen.
Men blev aldrig helt återställd, hela tiden hade jag svårt att stå och sitta längre stunder utan att bli trött och spännd i ryggen. detta eskalerade sedan i ett nytt ryggskott, men denna gång blev det ingen "disk-skada", utan nu var det mer bara så grymt spända muskler.
Fick kramp, stelhet och illamående.
Har inte haft smärtor direkt, utan det hela rör sig mer om krampande muskler.

Nu har det gått 10 dagar sedan det andra ryggskottet och imorgon måste jag gå och jobba.
Som det är nu så kan jag gå och ligga utan att "erector spinae" börjar krampa. men att sitta och stå i typ en kvart så blir jag mer och mer spänd. För att efter en timme bli outhärdligt och jag måste röra på mig.

Jag har varit hos en sjukgym, han sa att jag skulle köra plankan och pilates för att stärka bålen.

Som det är nu så cyklar jag 30 min på morgonen, går 2X30min per dag. Samt kör plankan och lite Bålstabiliserande-bollövningar varje dag. Detta har jag gjort i en veckas tid nu.
Men jag blir inte bättre, hur lång tid kan man förvänta sig innan träningen ger effekt?
Har dragits med det här ryggskottet i en månad nu. Tränat seriöst i en vecka.
Mitt problem är att jag får kramp och spänningar i erector-spinae i ländryggen av att sitta och stå korta stunder.

Jag vågar inte riktigt träna ryggen än, vill bli av med krampen och spänningen innan jag ger mig på att träna ryggen. Gör jag rätt så?

Det rör sig inte om någon nervskada, för jag har ingen smärta, utan bara spändhet och trött rygg av att stå och sitta.

Jag kör lite stretchövningar i form av "be till Allah", "ryggkjutande katten etc" men känns inte som det ger något.

En intressant sak i det hela, är att om jag går och kniper bäckenbotten, så blir jag inte trött i ryggen lika fort. Men så kan jag inte hålla på.

Marklyft föreslog sjukgymnasten, men det känns omöjligt att ge mig på nu. Är livrädd för att träna de redan spända och utarbetade ryggmusklerna mer.

Vad gör jag för fel, vad ska jag göra?
När ska ryggen orka stå och sitta igen?
När ska träningen få effekt?

Holabandola
2011-04-26, 18:19
Kille
30år
165
65kg

Tränat styrketräning seriöst för 5 år sedan, la av när jag fick jobb och barn :)

TapOutByDeadlift
2011-04-26, 19:39
Lumbago eller ryggskott kan hålla i sig ca 12 veckor. Om jag vore dig skulle jag försöka få tid hos en ortoped och så skulle jag försöka få tag på en annan sjukgymnast. Ryggskador tar generellt sett väldigt lång tid att rehabilitera. Det är bara ställa in dig på att det kan ta allt från några månader till flera år.

Försök att ansträng ryggen så lite som möjligt. Det är bra att hålla sig i rörelse så försök att promenera och fortsätt med dina stabilitetsövningar.

TurningTorso
2011-04-26, 21:59
Jag känner igen mig lite så jag talar av egen erfarenhet nu.

Kolla upp så du inte gör en massa rörelser felaktigt dvs belastar ryggen när någon annan del borde ta det. Är du tillräckligt rörlig i höften? Se till att ha ett starkt arsle. Ju mer jag tränar det ju mindre ont i ryggen får jag.
Kör plankan och försök att få in lite anti-rotations övningar för mage också.

Kan du se någon obalans med avseende på höften. Tänker närmast på framåtroterat bäcken eller så?

Jag har läst någonstans om det där med bäckenbottenmuskulaturen. Blir någon stimulerande effekt eller nåt. Hade något med hjärnan att göra. Finns säkert någon som vet mer.

Holabandola
2011-04-27, 12:59
Tack för svar.

Jag är inte osymetrisk på något sätt. Har atletisk hållning och allt är bra så.

Har fått ryggskott två gånger i mitt liv, förra gången för 5 år sedan gick det över snabbt (en vecka). Men ej denna gång.

Efter att ha skrivit ner mitt problem här över så kom jag själv fram till själva problematiken.

Problemet är att fel muskler aktiveras av att jag står. Jag blir så sjukt trött och spänd i fläskfilerna nere i ländryggen, de aktiveras och på en gång när jag står.
Svaret på det är väl att få igång bålmuskulaturen istället.

Men samtidigt så inbillar jag mig att jag är rätt svag i fläskfilee´rna. Jag VILL träna dem, med lite rygglyft, rodd etc. Men vet inte om jag vågar.
Det känns dock lite som en motsägelse att jag skulle vara svag i dessa dock, eftersom de hela tiden är spända och får göra allt jobb precis hela tiden, utom när jag sover. De borde väl egentligen vara min starkaste muskelgrupp i ryggen numera? Eller tänker jag fel här?

Ska jag träna fläskfileerna (i brist på annat ord) eller ska jag bara fortsätta gå, cykla och med bål- och knipövningar?
NÄR kan jag börja träna ryggen med lite mer belastning!?

PÅ morgonen är jag helt besvärsfri, frånsett att jag är lite stel, en stelhet som dock släpper efter en stund. Men pangtjoff när man STÅR i duschen så spänns fläskfileerna upp och resten av dagen blir typ kass.
Så J---kla irriterande.

Holabandola
2011-04-27, 13:06
En till fråga, jag har ett styrketränings bälte jag drar åt runt midjan när jag jobbar för att ryggen ska få vila. Är detta bra, eller dåligt?
Riskerar jag att bli svagare av att bära detta? Jag använder det bara när jag jobbar (sorterar post på terminal)

Fan va knepigt det är...ska jag vila, eller ska jag träna liksom????
Snacka om svårt vågspel, dvs att inte vila för mycket och att inte träna eller anstränga för mycket.

TurningTorso
2011-04-27, 15:32
Klargör igen att jag skriver av egen erfarenhet för jag har haft exakt samma. Så det är inga professionella åsikter, men kanske inte heller något jag hittat på...förutom ibland kanske :)

Anledningen att jag frågar om bäckenets rotation (speciellt framåt då) är att det är ganska vanligt förekommande. Det brukar visa sig genom bl a överaktiva "fläskfiléer". Stora filéer i ländryggen kan tyda på dålig rygg. Det är troligt att man då böjer mycket i länrygg iställe för höften och därfr får hypertrofi där. Jag antar att du har koll på hur det ska se ut eftersom du bedömer hållningen som ok. Det lättaste är ju att använda benutskotten SIAS och SIPS som utgångspunkter.

Det låter ju som om ländryggen får göra extra arbete. Antingen skyddar den något som är trasigt eller så gör den arbete åt någon annan kroppsdel. Det senare var anledningen till att jag nämnde arslet. Om inte det fungerar som det ska så överanvänder du troligtvis hamstring och ländrygg.

Om du står upp och spänner sätet, känns det bättre då, dvs slappnar ryggen av något? Har du kollat att du har bra rörlighet i höftböjare, både psoas och rectus femoris? (Thomas test)



Kör lite såna här övningar ihop med plankan och lite annat är mitt tips:
bK7zIUBH6Z0

Ibland släpper mitt ryggont efter några "birddogs"
Leta efter en bra naprapat eller sjukgymnast.

Arne Persson
2011-04-27, 15:44
Skall dui omgående bli av med ditt ryggskott så är det en duktig chiropraktor som gäller. Då blir du mestadels omg. botad. I annat fall lär du träffa på folk som ger dig en massa smärtstillande eller dylikt och veckorna går och går innan du långsamt blir bättre.

Holabandola
2011-04-27, 16:30
Ja spänner jag röven, dvs kniper så slappnar ryggen av.

Min röv har blivit mindre har jag noterat, den brukar vara rätt stor. Jag kan inte heller "lyfta skinkorna lika bra och spänstigt som en gång i tiden.

Kanske behöver träna röven!?

Ska prova lite av dina övnignar.

Holabandola
2011-04-27, 17:23
Provade thomas testet här hemma, och det hängde 90grader och svag lutning av låret neråt samt raka ben. Så inget fel där.

Körde lite butt-träning nu enligt youtube klippet du skickade och hitlers hund. Spände rejält i fileerna när jag gjorde den.
Värken släppte däremot, känns rätt okej att sitta här nu.
Få se vad ryggen säger imorn.

Men att träna röven kan nog vara del av problematiken.

Jag gillar att cykla, känns bara bra i ryggen av det. Det borde ju träna hela det här partiet som dessa övningar söker träna!?

En fråga jag gärna vill ha svar på.
Tränar cykling fileerna???
Isåfall vore det rätt enkelt att bara trampa på lite hårdare i backarna för att få med en skonsam träning.

TurningTorso
2011-04-27, 17:52
Körde lite butt-träning nu enligt youtube klippet du skickade och hitlers hund. Spände rejält i fileerna när jag gjorde den.
Värken släppte däremot, känns rätt okej att sitta här nu.
Få se vad ryggen säger imorn.

.

Pratar vi fortfarande samma filéer? :) Det borde spänna mer i skinkorna. Om du känner att du använder ländryggen vid hitlers hund exempelvis så är du nog inte neutral i ryggen. Försök att bara böja i höften med hjälp av gluteus.

Holabandola
2011-04-30, 20:24
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!PROBLEMET LÖST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har/hade en b-vitaminbrist.
Jag har nu ätit berocca i 3-dagar och min rygg har nu plötsligt blivit helt bra.

Får nervnera i ryggen för lite b-vitaminer från maten, antingen pga dålig föda eller dåligt upptag så kommer de också fungera dålligt, fel muskler kommer därmed att kopplas in för att stödja ryggen. Så det är inget fel på min bålstyrka, utan det var en brist som fick nerverna i ryggen att signalera fel och fel muskler spändes för att stödja ryggen.

Hur kom jag då på detta?
Jag började äta Berocca mot en liten förkylning jag fått och blev spontant bättre och bättre, från ingenstans liksom

Jag googlade samtidigt lite på ryggskott och fick upp ett svar om en kvinna som gav sin hund b-vtaminkomplex mot sin stela rygg och han hade blivit mycket bättre.
Det är även ett erkännt och omskrivet faktum att ryggskott kan vara en b-vitaminbrist.
Då kom jag på att för 5 år sedan fick jag ryggskott, den gången fick jag även bältros. Bältrosen kom utav en b-vitaminbrist. Mitt ryggskott gick då också över när jag började äta b-vitaminer mot min bältros.
Jag har slutat äta mitt tillskott som jag brukar sen ett halvår tillbaka, pga jag flyttade från affären där jag normalt brukade köpa det. Så hepp har jag nog fått en ny brist nu. Jag måste nog äta b-vitaminer livet ut för att fungera.

Jag har gjort ett test hos läkare för b-vitamin, men de kollar bara b-12, och de hörde aldrig av sig så jag antar att det var normalt. Men man kan ändå ha b-vitaminbrist, för b-vitamin är ett komplex av vitaminer, och man kan inte bara äta en sort, utan det är som ett pussel där alla 12 bitar behövs för att det ska fungera fullständigt. Att bara äta b-12 är alltså ingen lösning.
Så ska man behandla en b-vitaminbrist bör man äta alla 12.

Nu är Berrocca inte så särskilt bra och väldigt dyrt. Men det var vad jag hade hemma och som togs mot en förkylning jag fått, det fick dock oanade konsekvenser mot mitt ryggskott :-) NU fungerar nerverna som de ska i ryggen och erector spinale kopplas inte in när jag står upp.
Ska köpa Ledins Mega-b och knapra. Bör gå att dela de tabletterna för de är av extrem styrka.

Så har du problem med nerverna, ryggen el dyl. prova att käka ett b-vitaminkomplex är mitt råd!

SJUKT VA!!