handdator

Visa fullständig version : Hur mycket hjälper det till om passaren vidrör stången?


Spartansk
2011-04-26, 08:55
Jag lider av ett talfel, tror jag. Ibland när jag lyfter bänkpress, och inte är säker på att jag kommer klara mitt förutbestämda antal repetitioner, ber jag någon passa mig. Mina exakta ord till passaren är alltid: "Rör inte stången förrän jag säger till". I majoriteten av fallen förstår inte passaren vad jag säger, och lägger fingrarna mot stången när lyften börjar gå långsamt.

Hur mycket hjälper det till när passaren gör så? Detta måste variera jättemycket från fall till fall, och vara nästan omöjligt att svara på, men går det att sätta en procentsiffra på hur mycket lättare vikten blir, ungefär, generellt?

Bör jag vila några minuter och köra ett extra set när passaren har gjort så här?

När jag ändå har startat en tråd om eländet, finns det någon socialt kompetent person därute som vet något bra knep för att hindra passare från att göra så här?

beckman88
2011-04-26, 09:06
Hur mycket det gör varierar nog kraftigt på personen i fråga. Men tänk dig att du ska maxa låt oss för enkelhetens skull säga 100kg. Du går ner och stannar i mitten i den eccentriska fasen (uppåt). Passaren lägger då 1 fingrar och "nuddar" stången. Detta kan då avgöra om du kommer att bära eller brista. Testa nästa gång du är i en mataffär med fruktvåg att trycka lite på dom. Man pressar förvånansvärt mer än man tror.

Säg till passaren följande: Jag vill att du tar ett steg tillbaks under mitt lyft, hjälp endast till om stången börjar röra sig neråt på uppvägen.

Lindrian
2011-04-26, 09:08
Det är bara rent psykiskt, om inte passaren verkligen trycker upp stången dvs.

Och nej, det finns inga knep. Använd din mun och berätta för snubben hur du vill att han agera. Om meddelandet inte går fram gäller något av följande:
1) Han är retarderad
2) Du är retarderad
It's the honest truth.

Spartansk
2011-04-26, 09:08
Tack.

De säger ofta "jag hjälpte inte till någonting", men jag tycker ofta jag faktiskt känner att lyftet blir lättare. Kan ju vara inbillning förstås.

BonkyBo
2011-04-26, 09:13
Helt stört omöjligt att säga hur mycket det hjälper. En bra passning för mig är att passaren ser till att jag inte fastnar under stången. Han ska inte hjälpa till med repetitioner (finns olika skolor här men jag tillhör inte "failure" lägret) utan enbart se till min säkerhet.

Sedan är det viktigt att skilja på en passning på repetitioner i 5-8RM eller max 1RM försök. Skulle dock aldrig låta en person jag inte känner passa ett 1RM försök.

Vill jag vara tydlig med en passare jag inte känner så säger jag "rör inte stången förrän den stannar helt."

Ungrim
2011-04-26, 09:17
Vill jag vara tydlig med en passare jag inte känner så säger jag "rör inte stången förrän den stannar helt."

Det kan ju också vara otydligt. När det går tungt så kan det ju ofta bli att man stannar till lite i mitten för att sen ändå få upp stången.

revilo
2011-04-26, 09:17
Rör inte stången förens den börjar röra sig neråt mot mig, låt bli den så länge den står still

Ungrim
2011-04-26, 09:19
Tillslut har man gett så mycket instruktioner till passaren att han inte ska röra stången så man ligger där med stången på bröstet och försöker få fram luft nog för att säga Hjälp. ;)

mini
2011-04-26, 09:29
Jag säger "lyft bort den om jag dör" Brukar funka. Å andra sidan passas jag sällan av andra än lyftare.

BonkyBo
2011-04-26, 09:31
Det kan ju också vara otydligt. När det går tungt så kan det ju ofta bli att man stannar till lite i mitten för att sen ändå få upp stången.

Ja det kan tyckas otydligt också, men tillräckligt bra för säkerheten. Det är iallefall vad jag söker av en passare i bänken.

hugok
2011-04-26, 09:37
Jag har också det problemet, jag säger alltid att de inte ska röra stången förrän den ligger på bröstet som en död fisk. I princip alla förutom lyftare och folk som känner mej väl gör fel. Vet inte om det är någon naturlig reaktion eller något att man bara måste hjälpa en medmänniska som är "i knipa". Prova att säga att dom ska hålla sej utom 2 meter från stången tills du börjar spotta blod.

Spartansk
2011-04-26, 09:46
Vet inte om det är någon naturlig reaktion eller något att man bara måste hjälpa en medmänniska som är "i knipa".

Jag tror att det i många fall beror på att folk tar för givet att man vill träna med forced reps.

vicarious
2011-04-26, 09:50
Jag har också det problemet, jag säger alltid att de inte ska röra stången förrän den ligger på bröstet som en död fisk. I princip alla förutom lyftare och folk som känner mej väl gör fel. Vet inte om det är någon naturlig reaktion eller något att man bara måste hjälpa en medmänniska som är "i knipa". Prova att säga att dom ska hålla sej utom 2 meter från stången tills du börjar spotta blod.

Samma här, fyfan vad jobbigt det är med dåliga passare. Bänka ensam i böjracket ftw

Silencer
2011-04-26, 09:51
Har själv varit med om liknande. Djupt frustrerande. Man klarar en extra rep men glädjeyran vänds i vrede, sorg och misstro eftersom han satte sina flottiga fingrar på stången på sista repen.

Säg så här: "Rör inte stången förrän den vänder neråt!!!"

Deceiver85
2011-04-26, 10:14
Säg så här: "Rör inte stången förrän den vänder neråt!!!"

Fel, man säger åt dem att inte röra stången förens man säger till. För nog hinner man med ett panikartat "TA-TA-TA TA stången"

Spartansk
2011-04-26, 10:17
Fel, man säger åt dem att inte röra stången förens man säger till. För nog hinner man med ett panikartat "TA-TA-TA TA stången"

+1.

Och även om man, mot förmodan, inte skulle lyckas pressa fram ett panikartat "TA-TA-TA TA stången", så lär ändå passaren hjälpa en innan det blir farligt på allvar. Jag menar, när stången har legat på bröstkorgen i fem sekunder måste han ha fattat vinken.

jokem
2011-04-26, 10:19
+1.

Och även om man, mot förmodan, inte skulle lyckas pressa fram ett panikartat "TA-TA-TA TA stången", så lär ändå passaren hjälpa en innan det blir farligt på allvar. Jag menar, när stången har legat på bröstkorgen i fem sekunder måste han ha fattat vinken.

Varför kan alla inte bara passa ordentligt? Det är väl lite ohyfsat att fråga nån random att passa för att man sen ska göra 10 forced reps med hjälp av nån man inte känner? Helt plötsligt kan dom börja trycka stången mot halsen och strypa en om man har otur :) Man behöver ju inte ta i stången men man kan vara nära och vara beredd att hjälpa till vid sänkning tycker jag!

sweetkarolina
2011-04-26, 12:56
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125564&highlight=b%E4nkpress

Tycker ni är lite hårda faktiskt. Själv tycker jag det är lite obehagligt att passa folk första gången, alla är ju så olika när de failar. För vissa vänder det ju tvärt och man tokdör, andra bommar när stången ligger på bröstet. Är man ovan resonerar man nog hellre ta stången för tidigt än för sent! Slutsats är att ha samma passare i så stor utsträckning som möjligt och när du lär känna en ny passare ha överseende med noobie-misstag.

ceejay
2011-04-26, 12:57
ptja, krävs det 100g till för att lyfta stången så räcker det med ett lillfinger.

z_bumbi
2011-04-26, 13:22
Säg till passaren följande: Jag vill att du tar ett steg tillbaks under mitt lyft, hjälp endast till om stången börjar röra sig neråt på uppvägen.

Om någon okänd skulle säga till mig att gå bort från stången så har den personen också sagt till mig att inte passa den. Jag passar på det sätt som jag anser säkert och kan jag inte uppfylla det så passar jag inte.

Tycker ni är lite hårda faktiskt. Själv tycker jag det är lite obehagligt att passa folk första gången, alla är ju så olika när de failar. För vissa vänder det ju tvärt och man tokdör, andra bommar när stången ligger på bröstet.

+1

Spartansk
2011-04-26, 13:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125564&highlight=b%E4nkpress

Attans, det fanns en tråd redan. Jag sökte på "passning" och "bänk" och letade igenom 2-3 sidor.

Ungrim
2011-04-26, 13:26
Jag har ju haft detta på tapeten tidigare. När man ser på många gym så mer man hur många bänkar med så kallad passning. Många tror att de bänkar vikten själv. Men idag prövade vi lite i pighouse. Jag stod bakom och höll i stången. Visst drog jag lite i stången men jag lyfte absolut inte ens 20% av vad jag klarar av. Koffeman som har en rawbänk kring 130kg stänkte formligen upp 227,5kg. Sen slutade vi för vi tyckte det var så jäkla patetiskt. Så min uppmaning är, skit i att ha passare. Det är som att lura sig själv. Värre än bänktröjor.

ek37KpTXj_M


:laugh:

Raasken
2011-04-26, 13:32
:laugh:

Kombiträning! Rodd+bänk=win
Vänta bara tills dom börja köra dual curls.

Vem kan klandra folk när dom ser byggarreklam med assisterade koncentrationscurls och annat skräp? Det är så proffsen tränar ju, go hard or go home.

Inge Enveten
2011-04-26, 13:37
Säg så här: "rör inte stången över huvud taget förens det tar stop helt och hållet". Tydligare blir det nog inte.

Sen så är en dålig passare bättre än ingen passare alls. Mer hjälp än vad man egentligen behöver > trycka stång från halsen neråt mot magen för att man inte lyckades med sista repetitionen

Ungrim
2011-04-26, 13:39
Kombiträning! Rodd+bänk=win
Vänta bara tills dom börja köra dual curls..


Dualcurls!? (ca 50 sec in i filmen)
YwETnw_66ZM

Raasken
2011-04-26, 13:43
Dualcurls!? (ca 50 sec in i filmen)


Det sorgliga är att det inte är det värsta jag sett *cry*

Stefan J
2011-04-26, 13:43
Jag lider av ett talfel, tror jag. Ibland när jag lyfter bänkpress, och inte är säker på att jag kommer klara mitt förutbestämda antal repetitioner, ber jag någon passa mig. Mina exakta ord till passaren är alltid: "Rör inte stången förrän jag säger till". I majoriteten av fallen förstår inte passaren vad jag säger, och lägger fingrarna mot stången när lyften börjar gå långsamt.

Hur mycket hjälper det till när passaren gör så? Detta måste variera jättemycket från fall till fall, och vara nästan omöjligt att svara på, men går det att sätta en procentsiffra på hur mycket lättare vikten blir, ungefär, generellt?

Bör jag vila några minuter och köra ett extra set när passaren har gjort så här?

När jag ändå har startat en tråd om eländet, finns det någon socialt kompetent person därute som vet något bra knep för att hindra passare från att göra så här?

Det gör jävligt stor skillnad även om man bara petar lite på stången, och med lite mer än bara "pet", var god se 130kg FinskSisus exempel där en kille med 130kg i bänkmax stänkte upp 227,5kg. Så fort ett finger är på stången kan du bara glömma att räkna det som ett lyft :) Det är inte bara psykiskt som det är så populärt att säga.

MtotheM
2011-04-26, 13:54
Stör mig lite på detta också då man sagt hjälp endast till om jag säger till, men ingen verkar vilja följa detta :( Har därför börjat köra utan random passare och ber om hjälp först när jag fastnat :D Undantaget är när det finns folk man känner :P

Andreas Guiance
2011-04-26, 14:16
Det gör jävligt stor skillnad även om man bara petar lite på stången, och med lite mer än bara "pet", var god se 130kg FinskSisus exempel där en kille med 130kg i bänkmax stänkte upp 227,5kg. Så fort ett finger är på stången kan du bara glömma att räkna det som ett lyft :) Det är inte bara psykiskt som det är så populärt att säga.

+1

Jag minns på SATS när en PT körde med sin klient. Först fick han bänka 80 kilo på egen hand, och det var rejält tungt – jag skulle bedöma att han på sin höjd hade klarat en trea (han gjorde en tuuung tvåa). Sedan "passade" PT:n på 100 kilo, och helt plötsligt reppade killen ut åttor*bs*

Det allra bästa var att PT:n sedan konstaterade "se hur mycket starkare du har blivit av det här programmet!". Jo, tjena..

Jag kör alltid med: Rör inte stången om jag inte säger till – tycker det funkar i åtminstone nio fall av tio.

BonkyBo
2011-04-26, 15:36
Dualcurls!? (ca 50 sec in i filmen)
YwETnw_66ZM

Vad i HELVETE ska det där föreställa? Och då menar jag inte övningsutförandet heller ...

ceejay
2011-04-26, 16:01
Vad i HELVETE ska det där föreställa? Och då menar jag inte övningsutförandet heller ...

armar fullproppade med synthol :D vissa är inte så smarta nej lol

Grotesk
2011-04-26, 16:02
Vad i HELVETE ska det där föreställa? Och då menar jag inte övningsutförandet heller ...

Så blir det om man kör Ehrlings armprogram väl? :confused:

Spartansk
2011-04-26, 16:51
Tack för svaren! Verkar som att jag bör köra ett extra set om jag är med om det här igen.

Deceiver85
2011-04-26, 17:06
Jag har ju haft detta på tapeten tidigare. När man ser på många gym så mer man hur många bänkar med så kallad passning. Många tror att de bänkar vikten själv. Men idag prövade vi lite i pighouse. Jag stod bakom och höll i stången. Visst drog jag lite i stången men jag lyfte absolut inte ens 20% av vad jag klarar av. Koffeman som har en rawbänk kring 130kg stänkte formligen upp 227,5kg. Sen slutade vi för vi tyckte det var så jäkla patetiskt. Så min uppmaning är, skit i att ha passare. Det är som att lura sig själv. Värre än bänktröjor.

ek37KpTXj_M

Haha, hade helt glömt bort detta! Kungligt av Smulter!

Lindrian
2011-04-26, 19:27
Vad i HELVETE ska det där föreställa? Och då menar jag inte övningsutförandet heller ...Ett par burkar olja injicerade i respektive muskel.

stridis
2011-04-26, 19:57
Vad i HELVETE ska det där föreställa? Och då menar jag inte övningsutförandet heller ...

Hahaha, kunde han inte dragit in hälften av vad han drog in i biccarna i triccarna istället så skulle det sett dubbelt så bra ut redan av den manövern.

Silencer
2011-04-27, 14:24
Fel, man säger åt dem att inte röra stången förens man säger till. För nog hinner man med ett panikartat "TA-TA-TA TA stången"

Fel, man säger åt dem att inte röra stången förrän man ligger blå och kontaktlös med stången över sig. :naughty:

Silencer
2011-04-27, 14:26
Ett annat tips, som jag brukar köra eftersom jag oftast tränar ensam: kör tills du känner att du är på väg att faila. Försök en till, klarar du inte med bra form så släpp då röven från bänken och gå upp så du får en sjuhelvetes gynnsam vinkel, då klarar du en sista rep, iaf om du kör 4-6 reps. Så man behöver inte vara rädd att fastna under stången. Dessutom kämpar man mer då istället för att bara ge upp och låta passaren ta.

Deceiver85
2011-04-27, 14:33
Ett annat tips, som jag brukar köra eftersom jag oftast tränar ensam: kör tills du känner att du är på väg att faila. Försök en till, klarar du inte med bra form så släpp då röven från bänken och gå upp så du får en sjuhelvetes gynnsam vinkel, då klarar du en sista rep, iaf om du kör 4-6 reps. Så man behöver inte vara rädd att fastna under stången. Dessutom kämpar man mer då istället för att bara ge upp och låta passaren ta.
http://1.bp.blogspot.com/_UKDgoS6fs18/THJLSwNZNAI/AAAAAAAAA_Y/tKGMF8ttcK8/s1600/wh-double-facepalm.jpg

BonkyBo
2011-04-27, 19:40
Ett annat tips, som jag brukar köra eftersom jag oftast tränar ensam: kör tills du känner att du är på väg att faila. Försök en till, klarar du inte med bra form så släpp då röven från bänken och gå upp så du får en sjuhelvetes gynnsam vinkel, då klarar du en sista rep, iaf om du kör 4-6 reps. Så man behöver inte vara rädd att fastna under stången. Dessutom kämpar man mer då istället för att bara ge upp och låta passaren ta.

Vilket ypperligt sätt att skada sig rejält! *screwy*

matsson
2011-04-27, 21:17
Jag vet inte om de som brukar passa mig i t.ex. bänkpress hjälper mig mycket. Men jag tror det blir en hel del mental hjälp att ha en passare som bara följer med i lyftet. Jag känner mig säkrare så jag vet att jag kan köra på och han eller hon är beredd att ta den. Annars kanske jag inte vågar lyfta samma vikt om jag är själv.

Andreas Guiance
2011-04-27, 21:30
Jag vet inte om de som brukar passa mig i t.ex. bänkpress hjälper mig mycket. Men jag tror det blir en hel del mental hjälp att ha en passare som bara följer med i lyftet. Jag känner mig säkrare så jag vet att jag kan köra på och han eller hon är beredd att ta den. Annars kanske jag inte vågar lyfta samma vikt om jag är själv.

Nu vet jag inte hur stora vikter du kör med, men så jävligt brukar det inte vara att få ner stången på bröstet? Eftersom man är bra mycket starkare i den negativa fasen brukar man ju dessutom kunna hålla emot rätt bra på vägen ner. (Även om man är trött.)

Som sagt: Nuddar passaren stången med ett finger blir det utan problem 10 kilos hjälp – håller han i löst med händerna är man säkert uppe i 20. Lägg på mindre vikt isf.

JB12K
2011-04-28, 08:41
Jag hjälper alltid när jag ser att vikten är på väg att stanna. Folk som inte kan bänkrpressa börjar alltid fladdra med armbågarna, sprattla med benen eller vrida sig när stången slutar röra sig. Så det är för hans eget bästa. Gillar han det inte får han väl fråga någon annan nästa gång.

De flesta gym har inte heller bänkställningar som lämpar sig för passning. Dvs man står på golvet, för långt ner. Vilket gör att man har vikten en halvmeter framför kroppen där. Har inte så stor lust att ta halva vikten där när killen har fått sprattla ett tag med vikten på bröstet och inte har något kvar. Alternativet är väl att hänga kulorna i ansiktet på honom :MrT:

Spartansk
2011-04-28, 08:44
Jag hjälper alltid när jag ser att vikten är på väg att stanna.

Trots att de uttryckligen sagt till dig att inte göra det? Jag hoppas du är schysst nog att förklara det för dem innan de börjar lyfta i så fall.

JB12K
2011-04-28, 08:55
Trots att de uttryckligen sagt till dig att inte göra det? Jag hoppas du är schysst nog att förklara det för dem innan de börjar lyfta i så fall.

Det är sällan. Flesta frågar bara om man kan passa. "Jag klarar 5 själv" och börjar sedan faila på 4e, kanska hade klarat den om jag inte hjälp, kanske inte. Tror inte hans träning blir lidande av det.

Nån gång någon sagt
"hjälp bara när jag säger till"
jag hjälper innan
"du skulle ju bara hjälpa när jag sa till"
"ja men du sa för sent, lyftet var kört"

Som sagt, får väl fråga nån annan om det inte passar.

Edit: passar hehe

Spartansk
2011-04-28, 09:20
Som sagt, får väl fråga nån annan om det inte passar.

Ja, men det kan man ju inte veta innan. Du borde säga någonting i stil med "bara så du vet så kommer jag hjälpa till om jag tycker det ser ut som om du behöver det" innan du passar.

stefand
2011-04-28, 10:42
Alternativet är väl att hänga kulorna i ansiktet på honom :MrT:

Det är därför man hittar en tjej som passar. Fördel på många sätt. Man kan ju inte låta en tjej hjälpa en att lyfta, så då åker vikten upp. Om man ändå behöver hjälp så skadar det inte att hon står nära.

von huff
2011-04-28, 11:42
Pekfinger=2,5-10kg mentalt och många kg just pga pekfingrarna.Folk kan inte passa i allmänhet själv är jag rätt ok, håller man händer lite bakom stången så hinner man ta i stången i tid

Silencer
2011-04-28, 15:00
http://1.bp.blogspot.com/_UKDgoS6fs18/THJLSwNZNAI/AAAAAAAAA_Y/tKGMF8ttcK8/s1600/wh-double-facepalm.jpg

Man ska inte vara så mesig.

Librish
2011-04-28, 15:07
Det är sällan. Flesta frågar bara om man kan passa. "Jag klarar 5 själv" och börjar sedan faila på 4e, kanska hade klarat den om jag inte hjälp, kanske inte. Tror inte hans träning blir lidande av det.

Nån gång någon sagt
"hjälp bara när jag säger till"
jag hjälper innan
"du skulle ju bara hjälpa när jag sa till"
"ja men du sa för sent, lyftet var kört"

Som sagt, får väl fråga nån annan om det inte passar.

Edit: passar hehe

Om du nu tänker vägra passa på det sätt som önskas så kan du ju i alla fall nämna det innan lyftet så att personen som ska bänka kan hitta en vettig passare.

BonkyBo
2011-04-28, 16:28
Det är därför man hittar en tjej som passar. Fördel på många sätt. Man kan ju inte låta en tjej hjälpa en att lyfta, så då åker vikten upp. Om man ändå behöver hjälp så skadar det inte att hon står nära.

Om hon nu då inte är så het så att man får en bra bånge medans man ligger och svettas med 130kg över bröstet som varken hon eller du får bort.

Så en stark ful tjej skulle kanske vara att föredra som passare? Är det konsensus?

Mantus
2011-04-28, 16:48
Det är sällan. Flesta frågar bara om man kan passa. "Jag klarar 5 själv" och börjar sedan faila på 4e, kanska hade klarat den om jag inte hjälp, kanske inte. Tror inte hans träning blir lidande av det.

Nån gång någon sagt
"hjälp bara när jag säger till"
jag hjälper innan
"du skulle ju bara hjälpa när jag sa till"
"ja men du sa för sent, lyftet var kört"

Som sagt, får väl fråga nån annan om det inte passar.

Edit: passar hehe

Säg gärna till innan i så fall, annars anses du bara som en idiot som inte förstår en enkel instruktion. Avböj hellre att passa om du är osäker på att du kan utföra uppgiften.

OnT: Jag har också märkt av denna selektiva hörsel hos passare. Jag säger alltid att om jag failar kommer jag ta ner den mot bröstet, efter det får de gärna hjälpa mig. Annars ber jag dem väldigt snällt att inte röra stången oavsett om det ser ut som jag kommer klara det eller ej.