handdator

Visa fullständig version : Tidpunkt på intag av ZMA???


Mauriice
2011-04-26, 07:39
Fick en burk ZMA på köpet efter senaste beställningen från *************, och tycker det har en minst sagt intressant effekt på sömnen. Somnar snabbt, samt vaknar upp väldigt utvilad.

Nu till min fråga: Låt säga att jag lägger mig vid 00:00 (vilket jag alltid gör); Går det bra att ta dosen ZMA kl 21:00? Kommer det göra skillnad? Är det som med EAA? Om man tar det så mycket som en timme innan träning ger det inte mer effekt än ett glas vatten?

Har hört att man ska ta den precis innan läggdags, men det vill jag inte göra...

Vad säger ni?

Sundqvist
2011-04-26, 07:41
Pröva :) ? så märker du.

helst på tom mage, 30-60 minuter före sänggående, följ detta helst men tror inte de gör någon direkt skillnad att ta det 60/180 min innan läggdags, är väll trots allt bara zink/magnesium i ?

Beus
2011-04-28, 12:02
För att flika in en fråga om ZMA.
Finns det någon risk för att man får i sig för mycket av något av innehållet? Alltså kan det ha någon negativ inverkan på något sätt?

mangemani
2011-04-28, 12:09
jag brukar alltid göra så här.
timmarna efter mitt näst sista mål så blandar jag mej en protein drink och tar med mej ZMA kapslarna och lägger mej på sängen och ser på film eller nått,när jag sen känner att jag börjar bli trött så käkar jag ZMA kapslarna,när jag sen är på väg att somna så tar jag protein drinken.
funkar kalas.

Juxta
2011-04-28, 12:26
För att flika in en fråga om ZMA.
Finns det någon risk för att man får i sig för mycket av något av innehållet? Alltså kan det ha någon negativ inverkan på något sätt?

Just zink måste du ju få i dig nånstans över 100-150mg innan det förgiftas och äter du bara zink från ZMA plus vanlig kost lär det ju knappast vara nära en sådan nivå. Magnesium kräver ju långt mycket mer mg än så dessutom.