handdator

Visa fullständig version : Axel smärta vid dips??


the OnE
2003-12-02, 16:03
Tjena jag brukar köra dips men nu på sistonne så har ja börjat få ont i axlarna när ja kör dips... Jag undrar vad ja ska göra för att inte få ont?? felaktigt utförande lr vad? dips är ju ett måste i triceps programmet! :hbang:

AdrenalineRush
2003-12-02, 20:05
jag tror inte det beror på att du utföra övningen fel... är den ny för dig?? klarar du den lätt.. eller kör du få reps riktigt tungt?? vid vissa triceps övningar kan man få känningar i axeln när man lägger ner vikten... brukar iaf jag råka ut för :(

Karl_alfred
2003-12-02, 20:25
Ett tips bara kör inte de övningar som du får ont av!:thumbup:

KNAS
2003-12-02, 21:07
Ett måste enligt mig är att värma upp axlarna innan man går igång med djupa dips. Det gör man genom att börja med att utföra en repetition med mycket låg rörelsebana. Därefter en som är lite djupare, och på det viset fortsätter man tills man är på det önskade djupet. Se det hela som ett uppvärmningsset och repetera setet ett par gånger.

Se om det bättrar sig med en redig uppvärmning. Testa även med andra greppvidder och se om det hjälper. Smärta är ju en indikation man bör ta på allvar, i synnerhet när man talar om smärta under träning. Man kan skada axelns inre delar om det vill sig illa med dips.

ParvelX
2003-12-02, 23:34
Vart i axeln gör det ont? Gör det ont i andra övningar såsom bänkpress eller hantelpress? Skulle kunna vara en inflammation i biceps som fäster uppe i axeln, ganska vanligt vid bnpressning och dippande. Tränar du rotatorcuffen något? Om inte, börja! ;)

LunaSpice
2003-12-03, 00:02
Jag tror också det kan vara rotatorcuffen. Djupare muskulatur hänger inte med i utvecklingen och stabilitetsproblem kan uppstå. Vanlig styrketräning tränar djupare muskulatur minimalt. Genom stabilitetsträning så kan man komma åt dessa och minimera skaderisken. Själv har jag postfunktionell smärta i axel och ländrygg och min sjukgymnast är _väldigt_ övertygad om att det beror just på djupare muskulatur. Jag har därför börjat med stabilitetsövningar och kör inte de övningar som gör ont innan min sjukgymnast anser att stab.träningen är klar.