handdator

Visa fullständig version : Smärta i handled av rak stång?


dennis89
2011-04-25, 16:10
Tja,
Har fått en smärta/skada i höger handled nästan direkt efter jag började köra med rak stång för ca 1 vecka sedan. Innan dess har jag kört med EZ stång i ca 3 år utan några direkta problem, har hört att det ska vara bättre för lederna att köra med rak stång men verka inte funka ifall jag ska få så ont i handleden att det gör ont att flytta en stol 6 dagar senare!

Kan tilläggas att jag har haft problem med både högerhanden och axeln innan pga någon sorts träning skada för länge sedan (glömt orsaken om jag ens fann den).

Någon som har svar angående ifall jag ska kämpa vidare eller gå på EZ stången som innan?

Arne Persson
2011-04-25, 17:22
Tja,
Har fått en smärta/skada i höger handled nästan direkt efter jag började köra med rak stång för ca 1 vecka sedan. Innan dess har jag kört med EZ stång i ca 3 år utan några direkta problem, har hört att det ska vara bättre för lederna att köra med rak stång men verka inte funka ifall jag ska få så ont i handleden att det gör ont att flytta en stol 6 dagar senare!

Kan tilläggas att jag har haft problem med både högerhanden och axeln innan pga någon sorts träning skada för länge sedan (glömt orsaken om jag ens fann den).

Någon som har svar angående ifall jag ska kämpa vidare eller gå på EZ stången som innan?

Eftersom du kört med EZ-stång så kan den uppenbarligen bidragit till dina stela pronatorer vilket med all sannolikhet är orsaken till problemen. Du får börja träna upp smidigheten i nämnda muskler.

Den coola EZ-stången är ett fördärv när det gäller "bicepsträning".

Lindrian
2011-04-25, 17:26
Eftersom du kört med EZ-stång så kan den uppenbarligen bidragit till dina stela pronatorer vilket med all sannolikhet är orsaken till problemen. Du får börja träna upp smidigheten i nämnda muskler.

Den coola EZ-stången är ett fördärv när det gäller "bicepsträning".

Hur gör man detta? Är det bara att kämpa vidare med rakstången eller ska man göra någon specifik övning? Riskerar man att skada sig om man tränar fast än det smärtar med rakstång?

aranada05
2011-04-25, 17:42
Nu är jag inte helt hundra på det jag säger, men allas anatomi i handleden ser väl inte likadan ut?
Vissa kanske inte kan vända ut den lika mycket som andra :)

Carcer
2011-04-25, 17:48
Bara att göra som Arne säger och börja om med rakstång, gjorde samma fel själv en gång i tiden.

mpjby
2011-04-25, 17:56
Har också problem med osmidiga handleder. När jag kör med rak stång vrids handlederna inåt och jag tvingas hålla stången mellan tummen pekfingret tillslut.

Är det enbart på grund av osmidighet och något som går att träna bort? Funderar nämligen på att ställa upp i fitnessfive 2012 och det enda som stoppar mig är just bicepskurl.

ceejay
2011-04-25, 18:33
Stel pronator(muskel) i underarmen. Stretcha ut den genom att vrida händerna utåt. Detta kan jag nästan sätta några kronor på ;)

3e gången på några dagar jag sagt detta.

dennis89
2011-04-25, 21:56
Då kör jag extremt lugnt med rak stång i början och kör tyngre med hantlar, ska man stetcha pronator varje gång man kört med rakstång?

vicarious
2011-04-25, 21:57
De där jävla EZ-stängerna borde förbjudas....

Gald
2011-04-26, 11:54
Har samma problem fast inte med stång utan maskin när jag kör biceps då smärtar de till som fan i handleden på högre vikter, jag har kört mycket mycket biceps med EZ Stång så tror det är problemet, försök att snurra på handlederna innan de brukar hjälpa mig lite.

ceejay
2011-04-26, 12:47
börja stretcha varje dag gald

Gald
2011-04-26, 15:45
Jag stretchar i princip varje dag, var det någon speciell stretching för just handled du syftade på?

ceejay
2011-04-26, 15:56
Som sagt är det muskeln som vrider handen inåt(Ungefär som att du ska greppa stången med omvänt grepp) som är stram. Den sträcks när du greppar en rakstång för att köra stångcurl. Vrid helt enkelt underarmarna utåt, håll kvar.

Gald
2011-04-26, 16:01
Okej Ceejay tackar, jag brukar själv värma upp genom att ta hand i hand med mina händer och snurra på dem va tycker du om den uppvärmningen, ger det något tror du? Man ökar rörligheten på lederna och värmer upp de.

ceejay
2011-04-26, 16:04
för just detta spelar det inte så stor roll, men det är väl okej som uppvärmning av händer och handleder.