handdator

Visa fullständig version : Varför Bulka?


JiZZiE
2011-04-25, 15:25
Tjena allihopa.

Min syrras pojkvän som är rätt rutinerad tyckte jag borde bulka upp mig ordentligt, och ligga på kaloriöverskott osv...
Jag frågade varför och han sa att man har enklare att bygga då, men att han inte riktigt visste varför det var så..

Så jag undrar, varför bygger man bättre om man ligger på kaloriöverskott mot när man ligger på stabilt kalori-intag, om vi säger att protein-intaget är detsamma?

ceejay
2011-04-25, 15:27
Exakt varför vet jag inte, men du skapar ett bättre förhållande att bygga muskler vid kaloriöverskott.

henrikl
2011-04-25, 15:27
Tjena allihopa.

Min syrras pojkvän som är rätt rutinerad tyckte jag borde bulka upp mig ordentligt, och ligga på kaloriöverskott osv...
Jag frågade varför och han sa att man har enklare att bygga då, men att han inte riktigt visste varför det var så..

Så jag undrar, varför bygger man bättre om man ligger på kaloriöverskott mot när man ligger på stabilt kalori-intag, om vi säger att protein-intaget är detsamma?

Ja

Fugly
2011-04-25, 16:02
Det tar energi att bygga muskler samt att underhålla muskler.

King Grub
2011-04-25, 16:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164299&highlight=%F6verskott

JiZZiE
2011-04-25, 16:18
Okej. Tack, känns som om jag är lite mer påläst nu :)

HulkH
2011-04-25, 16:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164299&highlight=%F6verskott

Blir det inte mest optimalt att då ligga bara en bit över kaloribalans?
Klarar man nu detta, borde man inte behöva deffa (om du inte ska tävla) ?


Just Wondering... :)

Silencer
2011-04-25, 16:40
Blir det inte mest optimalt att då ligga bara en bit över kaloribalans?
Klarar man nu detta, borde man inte behöva deffa (om du inte ska tävla) ?


Just Wondering... :)

Nä, en del av överskottet alltid bli fett. Om du inte är ett genetiskt underbarn.

Chaliza
2011-04-25, 16:41
Tror dock detta med bulk är lite överskattat och många hävdar ju att man INTE kan bygga utan ett kaloriöverskott och det är väll ren lögn?

Sheogorath
2011-04-25, 17:01
Blir det inte mest optimalt att då ligga bara en bit över kaloribalans?
Klarar man nu detta, borde man inte behöva deffa (om du inte ska tävla) ?


Just Wondering... :)

Det finns säkert ett visst överskott som är optimalt för en given person under vissa omständigheter för att få så gynnsam kvot mellan ökning i muskel- och fettmassa som möjligt, men ett ännu större överskott kommer leda till mer muskelmassa i absolut vikt. Då kommer andelen fett förvisso att vara större, men det kanske är en smäll man tycker är värd att ta. Sen finns det säkert också ett visst överskott som är så stort att ytterligare överätning inte leder till mer muskler, utan bara till mer fett.

Namehere
2011-04-25, 20:45
Tror dock detta med bulk är lite överskattat och många hävdar ju att man INTE kan bygga utan ett kaloriöverskott och det är väll ren lögn?

Detta vill jag og veta.

Gober
2011-04-25, 20:48
Detta vill jag og veta.

Om du är nybörjare går det ofta då man till och med kan bygga på underskott. Men sen blir det svårare om inte nästintill omöjligt.

MtotheM
2011-04-25, 20:52
Tror dock detta med bulk är lite överskattat och många hävdar ju att man INTE kan bygga utan ett kaloriöverskott och det är väll ren lögn?

Har aldrig stött på någon som sagt att man inte kan, men det blir däremot svårare att bygga. Detta låter väl även ganska logiskt. Om kroppen får i sig exakt så mycket den behöver så kommer den inte vilja bilda muskelmassa då denna kommer att kräva mer energi och då hamnar man på minus. Ur ett rent evolutionärt perspektiv, känns det knappast som att ligga på minus skulle vara bra då i slutänden skulle man hamna i svält. Om man däremot tillgodoser kroppen med mer energi än vad den behöver så kan den bilda mer muskler för att underlätta arbete, utan att hamna på kalori-minus och svälta.

RKRKRK
2011-04-25, 21:02
Säg att din kropp kräver 2500 kalorier om dagen. Om du deffar säger vi att du äter 2000 bara då kommer den ta all energi åt dina inre organ i första hand och sist av allt bygga muskler eftersom muskler är något kroppen inte vill ha så mkt av eftersom det är en energislukare. Äter du då mer säg att du äter 4000 kalorier då får du i dig mer energi än vad du behöver och har överskott till att bara bygga muskler. Rätta mig gärna någon om jag har fel men så har jag förstått det.

King Grub
2011-04-25, 21:03
Det går att öka i muskelmassa utan energiöverskott. Proteinsyntesen är inte bara kaloriberoende, utan i högsta grad aminosyreberoende.

x824
2011-04-25, 21:20
Du är garanterad att gå upp i muskler vid ett överskott. Annars inga garantier.

MtotheM
2011-04-25, 23:09
Du är garanterad att gå upp i muskler vid ett överskott. Annars inga garantier.

Nja, det finns aldrig garantier på muskulärtillväxt skulle jag ändå vilja påstå.

Stolteller
2011-04-26, 13:50
rom

Slartibartfast
2011-04-26, 14:08
Nja, det finns aldrig garantier på muskulärtillväxt skulle jag ändå vilja påstå.

Jo, ett överskott kommer alltid att generera muskeltillväxt, även om den kanske är så liten i förhållande till fettökningen att nettot blir negativt efter en deff.

Men nog är man garanterad muskelökning under överätning alltid :)