handdator

Visa fullständig version : Kaloriöverskott


jenni
2011-04-25, 09:31
jag började ett tag sen med någon slags variant av "deff"
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163008

Men nu tror jag det har gått lite åt fel håll :(
Jag har kanske fått bort lite lite underhudsfett, men förlorat mycket vikt
vilket inte var målet, det skulle ju vara tvärtom, viktstabil eller t.o.m några kilo upp, men få bort mer underhudsfett.
Nu ser jag bara mager ut *cry*

Så jag började nu under påskhelgen att höja kaloriintaget, har ätit väldigt mycket, vilket har gett mig en sjukt hög kroppstemp osv, men såklart inte ett endaste kilo upp

Men frågan jag ville egentligen ställa var:
Hur lång tid måste man ligga på ett ökat kaloriintag för att få upp vikten?
Jag förstår att påskhelgen var för kort tid, men det var inte alls så lätt att äta så mycket som jag hade trott (credd till er som bulkar osv:))

vicarious
2011-04-25, 09:46
Kan ta några dagar att fylla på glykogenet kanske. Hur vet du att du legat på överskott?

jenni
2011-04-25, 09:50
Kan ta några dagar att fylla på glykogenet kanske. Hur vet du att du legat på överskott?

jo jag har bokstavligen pressat i mig mat, inte det normala frukost-lunch-middag+mellis, utan fler måltider i enorma portioner, sen en massa snask och godis på det

Fredron
2011-04-25, 10:02
Satsa inte på att äta så du nästan håller på att spy i ett par dagar och förvänta dig resultat, risken är väldigt stor att man ger upp då för man gör det extremt mycket jobbigare än det behöver vara.
Om du tidigare legat stilla i vikt genom att äta på ett visst sätt så ät ungefär likadant men byt ut ett par komponenter så maten blir lite mer energirik.

jenni
2011-04-25, 14:26
Satsa inte på att äta så du nästan håller på att spy i ett par dagar och förvänta dig resultat, risken är väldigt stor att man ger upp då för man gör det extremt mycket jobbigare än det behöver vara.
Om du tidigare legat stilla i vikt genom att äta på ett visst sätt så ät ungefär likadant men byt ut ett par komponenter så maten blir lite mer energirik.

jo jag försöker äta mer kaloririk mat, men det där med att äta så mycket var svårare än jag trodde, kanske för att man nu måste göra det medvetet
man sitter liksom och blir mätt av att bara titta på de enorma portionerna.


Jag äter ju även proteinpulver, men tänkte byta ut det mot en gainer för att få lite extra kalorier. det borde väl hjälpa viktuppgången mer än vanligt proteinpulver?

Fugly
2011-04-25, 14:29
jo jag försöker äta mer kaloririk mat, men det där med att äta så mycket var svårare än jag trodde, kanske för att man nu måste göra det medvetet
man sitter liksom och blir mätt av att bara titta på de enorma portionerna.


Jag äter ju även proteinpulver, men tänkte byta ut det mot en gainer för att få lite extra kalorier. det borde väl hjälpa viktuppgången mer än vanligt proteinpulver?

Blanda proteinpulver med malto själv istället för att köpa gainer.

jenni
2011-04-25, 14:42
Blanda proteinpulver med malto själv istället för att köpa gainer.

malto? är det typ som dextro?

Ego
2011-04-25, 14:55
Om du tänkte ta gainer, köpt eller självgjord under dagen (ej i samband med träningen), så avråder jag dig starkt från det.

vicarious
2011-04-25, 14:57
Om du tänkte ta gainer, köpt eller självgjord under dagen (ej i samband med träningen), så avråder jag dig starkt från det.

Kan ju vara schysst med en motivering om man väljer att skriva nåt sånt.

Ego
2011-04-25, 15:17
Kan ju vara schysst med en motivering om man väljer att skriva nåt sånt.

Det är inte alltid man har tid att sitta motivera alla svar och det här är ett komplext ämne. Du tycker att det är okej med gainers under dagen? Syftar på "om man väljer att skriva nåt sånt" -- får det att låta som att jag skrivit något helt utomjordiskt.

Socker är väldigt bra på att stimulera insulin, det är bra efter träningspasset för det påverkar återhämtningen och proteinsyntesen. På det sättet har det en muskelfrämjande effekt. Insulin har också en viktig roll vid fettlagringen. Om man höjer sin insulin genom att dricka socker flera gånger om dagen kommer man att minska insulinkänsligheten och man är gör det tillräckligt länge så kan detta leda till bland annat diabetes.