handdator

Visa fullständig version : Starr/Pendlay 5x5 advanced, några funderingar!


Adryan
2011-04-24, 16:58
Hej!

Jag tränar sedan två veckor efter nämnt program, och tycker det känns riktigt kul att gå till gymmet. För mer info om mig se träningsjournal här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164185

Nu har jag dock en fråga! Kommande vecka, alltså vecka 3 på programmet, är det tänkt att jag ska tangera PBs för att sedan höja dem med 5%+ vecka 4.

I programmet är det ofta pyramidliknande set där man ökar vikten efterhand. På måndag när jag ska tangerabPB i bänk ska jag enligt programmet köra på följande sätt:

5x75, 5x80, 5x90, 5x95, 5x100 (tangerat PB, som jag dock tror jag lätt kan slå).

Är det inte dumt att köra tyngst sist? Känner att reverse pyramid är vettigare ur alla perspektiv, motbevisa mig! Vad tycker ni?

OBS tog bänken som exempel, det är liknande upplägg i böj, mark.

Tack på förhand!
Adrian

BonkyBo
2011-04-24, 17:56
Följ programmet som det är lagt. Lita på programmet.

Crocker
2011-04-24, 18:00
följ programmet som det är lagt. Lita på programmet.
+1

Adryan
2011-04-24, 18:03
Följ programmet som det är lagt. Lita på programmet.

Det ska jag göra, men förstår ni mitt ifrågasättande?

Crocker
2011-04-24, 18:14
Det ska jag göra, men förstår ni mitt ifrågasättande?
Ja, men det är fel.

entropy
2011-04-24, 18:22
Ja, men det är fel.

Givande svar! Varför är det fel? Eller för att formulera det på ett sätt så att svaret inte blir "för programmet säger det!" - Varför är programmet lagt på det viset?

hurril
2011-04-24, 18:25
Detta är träning och syftet är att du ska åtnjuta största möjliga träningseffekt. Inte största möjliga maxningskuk på gymet (på helt vanlig svenska).

Adryan
2011-04-24, 18:30
Detta är träning och syftet är att du ska åtnjuta största möjliga träningseffekt. Inte största möjliga maxningskuk på gymet (på helt vanlig svenska).

Well hello Dr Obvious! Jag försöker få ett bra svar på hur det kan ge bättre träningseffekt att träna tyngst sist. Mer vikt ger mer belastning, mer styrka, mer tillväxt, om alla andra parametrar såsom utförande, reps osv förblir oförändrade, eller?

Därav borde det vara fördelaktigt att kunna ge 100% det tyngsta setet?

Märk att jag hör högst hypotetiska statements, jag undrar och frågar!

hurril
2011-04-24, 18:34
Well hello Dr Obvious! Jag försöker få ett bra svar på hur det kan ge bättre träningseffekt att träna tyngst sist. Mer vikt ger mer belastning, mer styrka, mer tillväxt, om alla andra parametrar såsom utförande, reps osv förblir oförändrade, eller?

Därav borde det vara fördelaktigt att kunna ge 100% det tyngsta setet?

Märk att jag hör högst hypotetiska statements, jag undrar och frågar!

På något vis behöver du ta dig till toppsettet. Men visst, det går att invertera en stigande stege till en dalande och få den att ha samma genomsnitts- och peakintensitet och samma volym. Men det är (sannolikt - jag har inte skrivit det där schemat) inbyggt att du ska vara lite uttröttad och mycket varm när du når toppsettet. Man kan resonera om att du får en lite bättre neuronal adaption av att muskelfibrerna behöver lite hårdare stimuli för att de är lite uttröttade.

Adryan
2011-04-24, 18:38
På något vis behöver du ta dig till toppsettet. Men visst, det går att invertera en stigande stege till en dalande och få den att ha samma genomsnitts- och peakintensitet och samma volym. Men det är (sannolikt - jag har inte skrivit det där schemat) inbyggt att du ska vara lite uttröttad och mycket varm när du når toppsettet. Man kan resonera om att du får en lite bättre neuronal adaption av att muskelfibrerna behöver lite hårdare stimuli för att de är lite uttröttade.

Först och främst tack för första svaret med substans.

Det du nämner om neuronal adaption är intressant, ska kolla upp mer om det!

Någon annan som kör/har kört detta program förresten?

BonkyBo
2011-04-24, 18:56
Först och främst tack för första svaret med substans.

Det du nämner om neuronal adaption är intressant, ska kolla upp mer om det!

Någon annan som kör/har kört detta program förresten?

Nu ska du få ett bra tips, och nej jag tänker inte på om ursäkt för hur dryg jag låter.

Kör programmet fullt ut, all in, 100%, inget bullshit, inget ändrande, inget ADHD, inget gymbro'.

Utvärdera när du är klar. Inte innan du är klar. EFTER.

Lindrian
2011-04-24, 21:08
Jag gillar att köra "stigande pyramid" då det förbereder hela kroppen inför tyngre vikter. Jag har provat att ge mig på tunga vikter direkt och det blir aldrig riktigt bra.

Trisse
2011-04-24, 21:16
Har själv precis kört bill starr 5x5, då med pyramidliknande träning där tyngsta setet är sist. Tycker inte seten innan påverkar styrkan speciellt mycket, däremot får jag in bättre teknik under dom seten.

Ökade också jävligt bra av det programmet. Så kör som det står. Och för att citera Madcow(?)
The guy who is responsible for this program is of the best on the planet at bulking lifters and making people stronger
In a nutshell, put your trust in some of the better coaches on the planet and enjoy the results.

Crocker
2011-04-24, 21:18
Varför är programmet lagt på det viset?
Hur ska jag veta det?
Håller med BonkyBo.

Adryan
2011-04-24, 21:39
Jag anser mig nöjd med svaren, och ska självklart fullfölja programmet innan jag utvärderar! Tack alla!

Nu är det bara djupet i knäböjen som ska rättas till =). Ska försöka filma imorgon så jag kan se hur djupt jag kan gå.

daff__
2011-04-25, 15:52
Om man väljer att köra 5x5 i bara bänk tex en dag och sen 5x5 i böj när man kör sitt benpass några dagar senare, är det bra också då?
Eller är det nått speciellt just med att köra bänk, böj och barbell rows på samma pass och mer än 1 gång i veckan som gör 5x5 bra?

z_bumbi
2011-04-26, 08:12
Om man väljer att köra 5x5 i bara bänk tex en dag och sen 5x5 i böj när man kör sitt benpass några dagar senare, är det bra också då?
Eller är det nått speciellt just med att köra bänk, böj och barbell rows på samma pass och mer än 1 gång i veckan som gör 5x5 bra?

5x5 är bara ett sätt att bestämma set och reps och man kan mycket väl köra det i bara en övning. 5x5 berättar inte ens hur man kör sina set och reps då det finns en rad varianter av hur man styr intensiteten. T ex
Köra på samma vikt i alla seten
Börja högt och sänka
Börja lågt och höj
I de två senare varianterna kan man dessutom välja om man vill köra en förändring mellan alla seten eller mellan vissa t ex att man kör 1 tung 5:a och sen 4 lättare.

Att plocka ett av de färdiga programmen är däremot en fördel om man inte tycker sig kunna sätta ihop ett program eller kanske vill göra ett avbrott från sin vanliga träning. Nackdelen är att man kanske missar en del av det som man faktiskt har lärt sig och jag vet att pendley själv kör anpassade versioner för sina tränande då han kan se vad de behöver träna mer/mindre på för att uppnå sina mål. Volymen är ju inte heller så hög att man inte kan lägga till saker om man t ex vill köra mer armar och då framför allt innan intensiteten stiger i programmet.