handdator

Visa fullständig version : Dötspress för barn - kommer du att köpa?


wessmen
2011-04-24, 16:50
Saxat från AB:

Styrketräning för barn sågas

Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.
Svensk expert: ”Ingen bra idé att träna med vikter innan puberteten”

Bänkpress för fyraåringar låter som ett skämt – men det är det inte.

Kid-E-Fit är en ny serie produkter för knattar som vill bli knuttar och finns att köpa på flera nätbutiker.

Experterna sågar dock idén.

– Att träna med vikter innan puberteten är direkt olämpligt och kan ge bestående skador, säger idrottsläkaren Sten Björnum.

Bänkpress-kitet kostar drygt 800 kronor och vikterna kan fyllas med sand eller vatten för önskad vikt.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/12928433/623/normal/a442214b7957f/children-new.jpg

Kommer du att köpa det här för att få ditt barn starkt som en oxé?

Barn och träning har väl blivit avhandlat förr, någon som sitter på lite matnyttiga länkar?

Kudos

minishcap
2011-04-24, 16:53
Inget powerrack?

L-Sami
2011-04-24, 16:53
– Att träna med vikter innan puberteten är direkt olämpligt och kan ge bestående skador, säger idrottsläkaren Sten Björnum.

*gah!* *gah!*

ceejay
2011-04-24, 16:55
nu skickar vi alla ett meddelande till stne björnum att han är en idiot! gogogo!

wessmen
2011-04-24, 17:04
Glömde att inkl. artikeln, någon mod får gärna redigera.
http://www.aftonbladet.se/wellness/article12928272.ab

ceejay
2011-04-24, 17:07
nästan att jag ska göra ett konto bara för att kunna trolla i aftonbladetkommentarerna

Pudzianovski
2011-04-24, 17:10
Var är studierna som visar att det inte är farligt? Kommer ihåg att någon (?) postade en studie som visade för och som visade emot för ett tag sedan.

Blev lite sugen på att köpa bänkpressen! Sådan skulle jag vilja ha! :thumbup:

JojjeG
2011-04-24, 17:12
Inget powerrack?

Disco

Crocker
2011-04-24, 17:13
Trollar du Pudd?

Pudzianovski
2011-04-24, 17:13
Trollar du Pudd?

Nej.

minishcap
2011-04-24, 17:15
Disco

Skivstångscurl i powerracket!

Pudzianovski
2011-04-24, 17:16
Ja, man kan själv söka på deras produkter så kan man se vad de har. Ganska häftiga saker. :thumbup:

Nils.R
2011-04-24, 17:16
Fast i artikeln säger ju experten inget om de vanliga standardkommentarerna att man stannar i växten osv.
Han säger ju bara att det inte är bra för barn att träna för hårt för att de inte är helt utvecklade än och det stämmer väl ändå?

L-Sami
2011-04-24, 17:22
Han säger ju bara att det inte är bra för barn att träna för hårt för att de inte är helt utvecklade än och det stämmer väl ändå?

Han menar samtidigt också att man ska träna med sin egen kroppsvikt, man kan träna hårt med sin kroppsvikt också.

Ignatius72
2011-04-24, 17:23
Ungar mår inte bra av 2mils löpning om dagen heller. Inte fan rekommenderar man att ungarna ska sitta stilla. Har dessa människor aldrig varit på ett gym? Hälften av dem som är där tränar på ett sätt där det jobbigaste nog var att byta om. Vad får dem att tro att ungarna skulle börja käka kvarg var tredje timme och följa FinskSisus lyftschema?

L-Sami
2011-04-24, 17:28
Det är inte ovanligt att den äldre "kåren" är emot styrketräning för barn.

cero
2011-04-24, 17:30
Kan tänka mig att bristande teknik och fel träningsmängd är två saker som kan locka fram argumentet att barn inte ska träna, snarare än träningen i sig.

Tänk er att få en 12-åring att knäböja ordentligt.

ceejay
2011-04-24, 17:32
tänk er att ha börjat böja ordentligt när ni var 12 år... amalord säger jag bara.

Per N
2011-04-24, 17:33
Kan tänka mig att bristande teknik och fel träningsmängd är två saker som kan locka fram argumentet att barn inte ska träna, snarare än träningen i sig.

Tänk er att få en 12-åring att knäböja ordentligt.

http://www.youtube.com/watch?v=8vHmcSgYyYA

r3mpuh
2011-04-24, 17:34
Jag ser inte det farliga?
Cykla med cykel utan bromsar, nerför stor brant pulkabacka-->Volta och slå ut framtänderna.
Metall lådbil vars metall trampor snurrar snabbare med fart, nedför pulkabacke...
Jag måste erkänna att "bänkpress"-kid-kit låter otroligt mycket tråkigare & samtidigt tusen gånger säkrare.
Köp inga sånna här tråkiga & säkra grejjor till era barn, köp cyklar utan bromsar & metall lådbil(trampor kopplade till hjulen) ist!
- MYCKET ROLIGARE! 8D

cero
2011-04-24, 17:36
http://www.youtube.com/watch?v=8vHmcSgYyYA

Jag hoppas du förstod att jag inte menade att det inte finns en enda 12-åring som klarar av att göra en knäböj.

Per N
2011-04-24, 17:50
Jag hoppas du förstod att jag inte menade att det inte finns en enda 12-åring som klarar av att göra en knäböj.

Givetvis, ville bara visa ett coolt exempel!

r3mpuh
2011-04-24, 17:52
Jag måste bara lägga till:
Jag tror min cykel iaf hade "trampbroms", men vad skulle jag med den till?
Då gick det ju långsammare? Jag trampade på ist, var ju liksom därför man cyklade nedför den stora branta pulkabacken och inte uppför, det skulle ju gå fort!
Sen var ju jag den enda som voltade och slog ut en framtand oxå - Tydligen så bromsade de äldre killarna... :MrT:

Crocker
2011-04-24, 17:58
Jag hoppas du förstod att jag inte menade att det inte finns en enda 12-åring som klarar av att göra en knäböj.
No offence, men det skulle jag säga är inte helt ovanligt. Jag och 5-6 andra bekanta började vid 12 års åldern och böjde bra. Och ser flera på gymmen.

Loke
2011-04-24, 18:52
Kan tänka mig att bristande teknik och fel träningsmängd är två saker som kan locka fram argumentet att barn inte ska träna, snarare än träningen i sig.

Tänk er att få en 12-åring att knäböja ordentligt.

Hur många framgångsrika tyngdlyftare finns det som började knäböja efter 12 år ålder?

Eddie Vedder
2011-04-24, 18:57
Var är studierna som visar att det inte är farligt? Kommer ihåg att någon (?) postade en studie som visade för och som visade emot för ett tag sedan.

Var är alla studier som visar att en daglig promenad inte är farligt? Räcker det inte med det enorma underlaget av evidens som visar på att det är bra? Och de studierna i sig borde väl tala klarspråk för att det inte är negativt.

cero
2011-04-24, 18:59
No offence, men det skulle jag säga är inte helt ovanligt. Jag och 5-6 andra bekanta började vid 12 års åldern och böjde bra. Och ser flera på gymmen.

Hur många framgångsrika tyngdlyftare finns det som började knäböja efter 12 år ålder?

Poängen är att personer i lägre åldrar generellt sett inte är lika medvetna om hur man tränar ordentligt.

Detta kan vi väl hålla med om?

Sen finns det väl alltid ett par barn som redan kunde frivända vid 5-årsåldern, men ni förstår poängen.

Matsa
2011-04-24, 19:17
Det är roligt, en armhävning är en naturlig rörelse med kroppsvikten som motstånd och sådant får ungarna gärna syssla med. Om man gör samma rörelse med en pinne i händerna så blir det dötspress, det är livsfarligt och bör helst inte utövas av någon och absolut inte av kvinnor och barn.

Eh, jomenvisst...

Problemet jag ser med den här prylen är att folk kommer att köpa den till sina barn utan att lära dem använda den på rätt sätt. Sen kan jag väl för all del tycka att kroppsviktsträning kan räcka för ungarna tills de är mogna nog för att ta med till ett riktigt gym men det är en annan femma.

Järvskan
2011-04-24, 19:18
Tänk er att få en 12-åring att knäböja ordentligt.

Tänk dig en åttaåring köra stöt då!

Eller vänta...

8A-m9W-3_9M

cero
2011-04-24, 19:27
Det är roligt, en armhävning är en naturlig rörelse med kroppsvikten som motstånd och sådant får ungarna gärna syssla med. Om man gör samma rörelse med en pinne i händerna så blir det dötspress, det är livsfarligt och bör helst inte utövas av någon och absolut inte av kvinnor och barn.

Skillnaden är att armhävningar (med kroppsvikten) inte är en särskilt tung övning för barn. Går något snett kan man alltid rulla över till sidan. Kastar man på lite för mycket vikt på stången vid bänkpress däremot, kan det sluta riktigt illa. Samma sak gäller för flera övningar där man lägger till motstånd. Men jag förstår din poäng.

Tänk dig en åttaåring köra stöt då![/yt]

Läs mitt förra inlägg.

r3mpuh
2011-04-24, 19:32
Skillnaden är att armhävningar (med kroppsvikten) inte är en särskilt tung övning för barn. Går något snett kan man alltid rulla över till sidan. Kastar man på lite för mycket vikt på stången vid bänkpress däremot, kan det sluta riktigt illa. Samma sak gäller för flera övningar där man lägger till motstånd. Men jag förstår din poäng.
Man får väl ha uppsikt över sitt barn...
Såklart det kan gå illa om han inte har någon som passar. *grr27*

Matsa
2011-04-24, 19:54
Skillnaden är att armhävningar (med kroppsvikten) inte är en särskilt tung övning för barn. Går något snett kan man alltid rulla över till sidan. Kastar man på lite för mycket vikt på stången vid bänkpress däremot, kan det sluta riktigt illa. Samma sak gäller för flera övningar där man lägger till motstånd. Men jag förstår din poäng.

Jo precis, det var lite det jag var inne på när jag skrev nästa stycke:

Problemet jag ser med den här prylen är att folk kommer att köpa den till sina barn utan att lära dem använda den på rätt sätt. Sen kan jag väl för all del tycka att kroppsviktsträning kan räcka för ungarna tills de är mogna nog för att ta med till ett riktigt gym men det är en annan femma.

Det första stycket - det som du citerade - var mer en reflektion över att Björnum först säger att man inte ska träna med vikter innan puberteten eftersom muskelfästen skelett inte hänger med och sedan rekommenderar träning med kroppsvikten. Bänkpress är inte nödvändigtvis en tyngre övning än en armhävning, det är min poäng.

Eddie Vedder
2011-04-24, 19:58
Poängen är att personer i lägre åldrar generellt sett inte är lika medvetna om hur man tränar ordentligt.

Var du medveten om korrekt ergonomi när du byggde kojor, cyklade, hade snöbollskrig och åkte pulka också? Barn slår sig och råkar ut för små olyckor jämt och ständigt. Jag är inte säker på att en lite konstigt utförd, lätt, bänkpress skadar mer än att dra sig i asfalten cykel.

tntballe
2011-04-24, 20:02
Poängen är att personer i lägre åldrar generellt sett inte är lika medvetna om hur man tränar ordentligt.

Detta kan vi väl hålla med om?

Sen finns det väl alltid ett par barn som redan kunde frivända vid 5-årsåldern, men ni förstår poängen.

Vuxna nybörjare är inte bättre än barn på den fronten, verkligen inte när det gäller sådana som aldrig sportat.
Bland barn så är det nog fler som har problem med koncentrationen när man försöker att lära ut, samtidigt som dom vuxna inte lyssnar för att dom tror att dom redan kan allt.

Trisse
2011-04-24, 20:10
Oh en sån här måste införskaffas till mina systerbarn :D

cero
2011-04-24, 20:12
Var du medveten om korrekt ergonomi när du byggde kojor, cyklade, hade snöbollskrig och åkte pulka också? Barn slår sig och råkar ut för små olyckor jämt och ständigt. Jag är inte säker på att en lite konstigt utförd, lätt, bänkpress skadar mer än att dra sig i asfalten cykel.

Tror nog att en för tung bänkpress, som är utförd åt helvete, en mormor-böj, eller ett bananmarklyft är mycket värre.

Ramla av pulkan, skrapa upp knäna när man cyklar, få en snöboll i ögat eller liknande händer ju också, men då handlar det oftast om väldigt lindriga skador.


Vuxna nybörjare är inte bättre än barn på den fronten, verkligen inte när det gäller sådana som aldrig sportat.
Bland barn så är det nog fler som har problem med koncentrationen när man försöker att lära ut, samtidigt som dom vuxna inte lyssnar för att dom tror att dom redan kan allt.

Tror endå att en vuxen är mycket mer medveten om eventuella risker, samt känner sin kropp bättre.

Sen finns det självklart undantag.

Eddie Vedder
2011-04-24, 20:18
Tror nog att en för tung bänkpress, som är utförd åt helvete, en mormor-böj, eller ett bananmarklyft är mycket värre.

Ramla av pulkan, skrapa upp knäna när man cyklar, få en snöboll i ögat eller liknande händer ju också, men då handlar det oftast om väldigt lindriga skador.

Du gör det ju väldigt lätt för dig nu. Det du säger är att en allvarlig skada är allvarligare än en skada som inte är allvarligt. Det är ju ingen kioskvältare.

Jag skrev ingen om tunga bananmarklyft, jag skrev ju till och med ordet lätt för att du inte skulle tolka så som du ändå gjorde. :)

tntballe
2011-04-24, 20:23
Tror endå att en vuxen är mycket mer medveten om eventuella risker, samt känner sin kropp bättre.

Sen finns det självklart undantag.

Ja, som vuxen måste man ha lärt sig något om hur sin kropp fungerar :) Men vid nya rörelser med motstånd så ser det ändå ganska lika ut, av det lilla jag sett.

Yes
2011-04-24, 20:35
Vad sysslar dagens ungar med om lite bänkpress innebär en ökad risk för deras hälsa?

ceejay
2011-04-24, 20:37
fotboll, yes. :P

Yes
2011-04-24, 20:43
Ah, fotboll. Enda sporten där jag slagit mig medvetslös. Då har jag kört både hockey och MMA.

Jag var aldrig särskilt bra på fotboll, nej.

Matsa
2011-04-24, 21:08
Skadade mig mer när jag spelade fotboll än jag någonsin gjorde när jag tränade kung fu, jiu-jitsu och thaiboxning. Fotboll är fan farligt, borde förbjudas.

Crocker
2011-04-24, 21:17
Poängen är att personer i lägre åldrar generellt sett inte är lika medvetna om hur man tränar ordentligt.

Detta kan vi väl hålla med om?

Sen finns det väl alltid ett par barn som redan kunde frivända vid 5-årsåldern, men ni förstår poängen.
Du har väl idels rätt, jag har tränat i 6 år(är 15). Och det finns flera exempel, tycker inte du ska skriva det så kategoristiskt. Men ja, du har rätt.

cero
2011-04-24, 21:26
Du gör det ju väldigt lätt för dig nu. Det du säger är att en allvarlig skada är allvarligare än en skada som inte är allvarligt. Det är ju ingen kioskvältare.

Jag skrev ingen om tunga bananmarklyft, jag skrev ju till och med ordet lätt för att du inte skulle tolka så som du ändå gjorde. :)

Var du medveten om korrekt ergonomi när du byggde kojor, cyklade, hade snöbollskrig....

Vad tror du generellt sett bidrar till mest allvarliga skador?

Bygga kojor, cykla, snöbollskrig..

Eller styrketräning med bristande teknik och felaktig träningsmängd? Dvs, marklyft, knäböj, bänkpress, axelpressar osv.

hugok
2011-04-24, 21:46
Att jämföra med felaktig teknik i böj, bänk och mark känns ganska orättvist. Skulle jag ha ungar som skulle vilja börja träna skulle jag inte bara släppa iväg dem till ett gym och säga: "Kör böj, bänk och mark". Jag skulle följt med dem och visat hur man gör böj, bänk och mark. På det sättet slipper dem skador.

Deceiver85
2011-04-24, 23:28
Var du medveten om korrekt ergonomi när du byggde kojor, cyklade, hade snöbollskrig och åkte pulka också? Barn slår sig och råkar ut för små olyckor jämt och ständigt. Jag är inte säker på att en lite konstigt utförd, lätt, bänkpress skadar mer än att dra sig i asfalten cykel.

Lol, och vi som drog omkull i asfalt (eller ännu värre i grus, som fastnade i såren som blev infekterade och skit) lärde oss att cykla ordentligt :D

Ignatius72
2011-04-25, 07:39
Vad tror du generellt sett bidrar till mest allvarliga skador?

Bygga kojor, cykla, snöbollskrig..

Eller styrketräning med bristande teknik och felaktig träningsmängd? Dvs, marklyft, knäböj, bänkpress, axelpressar osv.

Ungar som är på gymmet (och då pratar vi småttningar som redskapen i artikeln riktar sig till) hanterar inga vikter som kan skada dem pga av dålig teknik. De skador de riskerar är att tappa dem på sig.
Men självfallet så ska de inte vara där själv och det finns ju inget som är dåligt med att de lär sig att göra rätt från början.

Eddie Vedder
2011-04-25, 08:33
Vad tror du generellt sett bidrar till mest allvarliga skador?

Bygga kojor, cykla, snöbollskrig..

Eller styrketräning med bristande teknik och felaktig träningsmängd? Dvs, marklyft, knäböj, bänkpress, axelpressar osv.

Idag? Naturligtvis att bygga kojor, cykla och ha snöbollskrig. Det är ju inte frågan. Vilka biter flest människor, hundar eller vargar?

Klo
2011-04-25, 09:03
RFs rapport om styrketräning för barn

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx

130kg finsk sisu
2011-04-25, 09:21
Min svärmor köpte denna åt min 2-åring i julklapp. Han bänkar ibland men tycker mer om att frivända och militärpressa. Stången väger 1,5kg med full lastning.
Givetvis så lyfter han när han själv vill och jag pressar honom inte. Men har givit honom denna möjlighet om han vill härma farsan.

Stoltz
2011-04-25, 09:24
Och där har vi systersonens födelsedagspresent om drygt en månad, Tack!

Tabbe
2011-04-25, 09:24
En sån där ska mina ungar ha! Ska lära han bänkpress och mark från födseln.
vore skit skoj :D

Adama
2011-04-25, 09:37
Heh, undrar om mina grabbar skulle gilla en sån där. De gillar att hänga i chinsräcket iaf och ibland får den större av dem för sig att flexa sin arm och fråga om hans "mukkler" är stora nu när han har tränat.

shadowfire
2011-04-25, 13:20
Är ju inte redskapen det hänger på.
Snarare uppfostran och användningen av dem. Ungen på bilden är ju inte alls pressad av sina föräldrar. :MrT:

ha:cl
2011-04-25, 13:50
Att jämföra med felaktig teknik i böj, bänk och mark känns ganska orättvist. Skulle jag ha ungar som skulle vilja börja träna skulle jag inte bara släppa iväg dem till ett gym och säga: "Kör böj, bänk och mark". Jag skulle följt med dem och visat hur man gör böj, bänk och mark. På det sättet slipper dem skador.

Egna erfarenheter säger mig att barn inte i regel lyder sina föräldrar. Bara en tanke. Nyfikenheten övervinner alltid förnuftet hos små barn.

cero
2011-04-25, 15:02
Ungar som är på gymmet (och då pratar vi småttningar som redskapen i artikeln riktar sig till) hanterar inga vikter som kan skada dem pga av dålig teknik. De skador de riskerar är att tappa dem på sig.
Men självfallet så ska de inte vara där själv och det finns ju inget som är dåligt med att de lär sig att göra rätt från början.

Så om ett barn drar ett bananmarklyft med sitt 1RM, tror du inte det finns risk för skador? Eller hur menar du?

Idag? Naturligtvis att bygga kojor, cykla och ha snöbollskrig. Det är ju inte frågan. Vilka biter flest människor, hundar eller vargar?

Vad är frågan då?

Egna erfarenheter säger mig att barn inte i regel lyder sina föräldrar. Bara en tanke. Nyfikenheten övervinner alltid förnuftet hos små barn.

Så tänker jag också. Med åldern kommer förnuftet.

Eddie Vedder
2011-04-25, 15:12
Vad är frågan då?

Vad som är den största riskfaktorn om båda förekommer i lika stor utsträckning. Om det inte finns några barn som kör marklyft men massor av barn som kastar snöboll kommer ju givetvis fler barn skada sig under snöbollskrig. Det är ju ren logik. Men det säger ingenting om de faktiska riskerna.

cero
2011-04-25, 15:18
Vad som är den största riskfaktorn om båda förekommer i lika stor utsträckning. Om det inte finns några barn som kör marklyft men massor av barn som kastar snöboll kommer ju givetvis fler barn skada sig under snöbollskrig. Det är ju ren logik. Men det säger ingenting om de faktiska riskerna.

Det var klumpigt forumlerat av mig, men poängen var att skaderisken är betydligt högre vid styrketräning. Det kanske är därför vissa experter säger att styrketräning är olämpligt för barn, och inte just för att träningen i sig är farlig.

Kwon
2011-04-25, 15:22
Blir nog ett inköp

Exakt de vikter jag orkar med nuförtiden

Ignatius72
2011-04-25, 16:17
Så om ett barn drar ett bananmarklyft med sitt 1RM, tror du inte det finns risk för skador? Eller hur menar du?



Inte värre än något annat. Min 7-åring väger 25kg. Jag misstänker att crossen han välter (och ska slita upp igen) med väger betydligt mer än dessa 25. Eller varför inte när lillebrorsan på 20 eller kanske den på 15 sliter som ett djur för att brottas med storebror. Det är inget magiskt som inträffar bara för att det blir vikter. Så ömtåliga är inte ungar.

cero
2011-04-25, 16:44
Inte värre än något annat. Min 7-åring väger 25kg. Jag misstänker att crossen han välter (och ska slita upp igen) med väger betydligt mer än dessa 25. Eller varför inte när lillebrorsan på 20 eller kanske den på 15 sliter som ett djur för att brottas med storebror. Det är inget magiskt som inträffar bara för att det blir vikter. Så ömtåliga är inte ungar.

Det är fortfarande bara dumt att låta barn vid den åldern styrketräna utan att någon ser till att de tränar med förnuft. Kan din 7-åring fixa det, så är det ju jättebra! Dock tror jag inte riktigt att de flesta i den åldern, eller tom äldre, klarar av det.

Sen kan du säkert ta bort en hel del från de 25 KG eftersom att han bara välter upp den, och inte lyfter upp den från marken.

Lite brottning ser jag inte som en lika stor risk, om inte ungen konstant går för double-legs och försöker lyfta upp storebrorsan från marken och sen kasta ned honom igen. Brukar snarare vara lite nacksving och puttande.

Gå bara in på något slumpmässigt gym - finns massvis med vuxna som inte ens fixar att träna ordentligt. Kan inte riktigt tänka mig att den typiska 10-åringen skulle tänkt, "Hmm, nu måste jag värma upp genom att trappa upp belastningen, sen måste jag tänka på att vara tillräckligt rörlig för att kunna komma ned till stången genom att rotera fram bäckenet istället för att böja ryggen. Sen måste jag jobba upp ett bra buktryck, och anspänna magmusklerna för att inte tappa den naturliga kurvaturen på ryggen."

Sen ser jag inte riktigt att denna personen tar sig tiden för att läsa runt på internet, prata med personer på gymmet, eller kanske kontaktar en instruktör för att få tekniktips och undvika dra på sig onödiga skador.

Utan då är det väl snarare: "Åh, fyfan vad kul! Nu ska jag bli lika stor som Cutler! *BOOM* Detta gör lite ont, äh! Bara att fortsätta så går det över.."

Nu går jag ju självklart till rejält överdrift. Styrketräning är ju inte rocketscience precis, men jag hoppas ni förstår min poäng. :D

Ignatius72
2011-04-25, 16:59
Det är fortfarande bara dumt att låta barn vid den åldern styrketräna utan att någon ser till att de tränar med förnuft. Kan din 7-åring fixa det, så är det ju jättebra! Dock tror jag inte riktigt att de flesta i den åldern, eller tom äldre, klarar av det.

Sen kan du säkert ta bort en hel del från de 25 KG eftersom att han bara välter upp den, och inte lyfter upp den från marken.

Lite brottning ser jag inte som en lika stor risk, om inte ungen konstant går för double-legs och försöker lyfta upp storebrorsan från marken och sen kasta ned honom igen. Brukar snarare vara lite nacksving och puttande.

Gå bara in på något slumpmässigt gym - finns massvis med vuxna som inte ens fixar att träna ordentligt. Kan inte riktigt tänka mig att den typiska 10-åringen skulle tänkt, "Hmm, nu måste jag värma upp genom att trappa upp belastningen, sen måste jag tänka på att vara tillräckligt rörlig för att kunna komma ned till stången genom att rotera fram bäckenet istället för att böja ryggen. Sen måste jag jobba upp ett bra buktryck, och anspänna magmusklerna för att inte tappa den naturliga kurvaturen på ryggen."

Sen ser jag inte riktigt att denna personen tar sig tiden för att läsa runt på internet, prata med personer på gymmet, eller kanske kontaktar en instruktör för att få tekniktips och undvika dra på sig onödiga skador.

Utan då är det väl snarare: "Åh, fyfan vad kul! Nu ska jag bli lika stor som Cutler! *BOOM* Detta gör lite ont, äh! Bara att fortsätta så går det över.."

Nu går jag ju självklart till rejält överdrift. Styrketräning är ju inte rocketscience precis, men jag hoppas ni förstår min poäng. :D

Själv ska de såklart inte träna. Jag har haft med mig grabbarna några gånger på gymmet sedan de var 5. De har naturligtvs inte en aning om vad de ska göra och motorik och förståelse är på den nivån att de inte skulle kunna hantera några tyngre vikter även om de ville. Största risken för skador är att tappa en hantel i pannan eller på tårna. Barn tränar inte på samma sätt som vuxna oavsett idrott.

Eddie Vedder
2011-04-25, 17:01
men poängen var att skaderisken är betydligt högre vid styrketräning

Ja det verkar vara vad du tror. Jag vet inte vad du baserar det på dock. Så det är bara en ogrundad gissning i dagsläget.

cero
2011-04-25, 17:10
Ja det verkar vara vad du tror. Jag vet inte vad du baserar det på dock. Så det är bara en ogrundad gissning i dagsläget.

Vet inte riktigt vad jag ska basera det på? Inte så att jag kan hosta upp en studie där man har jämfört skaderisken i bananmark och kojklättring.

Största risken för skador är att tappa en hantel i pannan eller på tårna

Hur tänker du då? Är väl klart att de kan hantera vikter som är tunga för dem? Är väl bara att ta upp den största hanteln dem orkar från marken?

Nu är det ju ingen stor risk för skada om dem inte gör det regelbundet, och har uppsyn av dig, men endå.

(risk för fail-användning av de och dem här!)

Ignatius72
2011-04-25, 17:17
Hur tänker du då? Är väl klart att de kan hantera vikter som är tunga för dem? Är väl bara att ta upp den största hanteln dem orkar från marken?

Nu är det ju ingen stor risk för skada om dem inte gör det regelbundet, och har uppsyn av dig, men endå.

(risk för fail-användning av de och dem här!)

Den erfarenhet jag har av egna och andras barn är att de inte kör a´la idoitstyle och sliter tills diskbråcket knockar ut folk i närheten. De känner, drar lite och konstaterar att de inte rubbar den. Pratar vi barn i 14-15 års åldern däremot så kan man se både det ena och andra (precis som hos vuxna).
Barn tränar inte som vuxna, det har inte samma kraft, dedikation och pannben som gör att de skadar sig av missriktad ansträngning.

Eddie Vedder
2011-04-25, 17:19
Vet inte riktigt vad jag ska basera det på? Inte så att jag kan hosta upp en studie där man har jämfört skaderisken i bananmark och kojklättring.

Nej precis, uttala dig då inte om att skaderisken ÄR större. Säg då som det är, dvs att din ogrundade gissning rent intuitivt säger dig att så skulle kunna vara fallet. :)

Jag började lyfta vikter och göra sit-ups och armhävningar tidigt som tusan, tyckte det var kul. Alla skador och olyckor jag råkade ut för var i andra sammanhang. En värdelös anekdot naturligtvis men jag ser inte varför skaderisken i A är större än B i det här fallet. Om vi jämför dem på ett rättvist sätt där båda sker under hyfsad uppsikt.

cero
2011-04-25, 17:20
Den erfarenhet jag har av egna och andras barn är att de inte kör a´la idoitstyle och sliter tills diskbråcket knockar ut folk i närheten. De känner, drar lite och konstaterar att de inte rubbar den. Pratar vi barn i 14-15 års åldern däremot så kan man se både det ena och andra (precis som hos vuxna).
Barn tränar inte som vuxna, det har inte samma kraft, dedikation och pannben som gör att de skadar sig av missriktad ansträngning.

Du tror inte man kan skada sig av en vikt som man kan ta upp 3 gånger tex? Inte behöver det vara en vikt man knappt kan rubba för att förstöra diskarna.

Du får det att låta som att barn är immuna mot att skada sig av styrketräning med felaktig teknik? Om något är ju en vuxen person mer tålig mot påfrestningar (?)

Eddie: Svarar strax.

cero
2011-04-25, 18:16
Nej precis, uttala dig då inte om att skaderisken ÄR större. Säg då som det är, dvs att din ogrundade gissning rent intuitivt säger dig att så skulle kunna vara fallet. :)

Måste väl hålla med.

Ignatius72
2011-04-25, 19:04
Du tror inte man kan skada sig av en vikt som man kan ta upp 3 gånger tex? Inte behöver det vara en vikt man knappt kan rubba för att förstöra diskarna.

Du får det att låta som att barn är immuna mot att skada sig av styrketräning med felaktig teknik? Om något är ju en vuxen person mer tålig mot påfrestningar (?)

Eddie: Svarar strax.

Jag menar att barn inte tränar på samma sätt som vuxna (kan) göra. Vuxna kan, bokstavligen, springa sig till döds på pur vilja. Det tror jag inte barn gör.
Tittar man på hur det ser ut i jämförelse med andra saker de sysslar med så känns gymmet som det absolut mest riskfria i sammanhanget. Oavsett teknik eller bristen på densamma.

Zoidy
2011-04-25, 19:33
Du tror inte man kan skada sig av en vikt som man kan ta upp 3 gånger tex? Inte behöver det vara en vikt man knappt kan rubba för att förstöra diskarna.

Du får det att låta som att barn är immuna mot att skada sig av styrketräning med felaktig teknik? Om något är ju en vuxen person mer tålig mot påfrestningar (?)

Eddie: Svarar strax.

Tror inte du inser hur svag en genomsnittlig unge är? Många barn tycker väl ffs att ett 2 liter mjölkpaket är tungt? Träning på den nivån tror jag knappast bidrar med mer skador än vad cykling osv gör i den åldern. Sen överskattar du hur seriösa barn är med träning också. Kan de inte rubba nåt är det inte kul i mer än tio sekunder, och då går de och gör nåt annat

Du kan ju kolla den dokumentären som var uppe här för ett tag sen med nåt barn som var otroligt stark för sin ålder. De lyckades inte ens få barnet att utföra styrketesterna för barnet kunde inte koncentrera sig tillräckligt mycket.

hugok
2011-04-25, 20:27
Egna erfarenheter säger mig att barn inte i regel lyder sina föräldrar. Bara en tanke. Nyfikenheten övervinner alltid förnuftet hos små barn.

Om man är närvarande när barnen tränar blir det nog inga problem. Med obetydliga vikter kan man såklart vara frånvarande.

ha:cl
2011-04-25, 21:31
Om man är närvarande när barnen tränar blir det nog inga problem. Med obetydliga vikter kan man såklart vara frånvarande.

Okej, men om jag då förstått det hela rätt så kommer inte det vara en "lek" utan mer strikt "nu går vi och tränare dude" style? Lycka till att få er unge att tycka det är kul ifall ni pushar dom.

wessmen
2011-04-25, 21:37
Okej, men om jag då förstått det hela rätt så kommer inte det vara en "lek" utan mer strikt "nu går vi och tränare dude" style? Lycka till att få er unge att tycka det är kul ifall ni pushar dom.

När jag spelade hockey som knatte (8år), frivilligt, så var det inget tramsande utan strikt så här gör vi. Punkt slut, inget trams.

Gick alldeles utmärkt.

ha:cl
2011-04-25, 21:41
När jag spelade hockey som knatte (8år), frivilligt, så var det inget tramsande utan strikt så här gör vi. Punkt slut, inget trams.

Gick alldeles utmärkt.

Har du inte lättare att se lekmomenten i strikt hockeyträning, än i strikt styrketräning?

Väldigt få 8åringar utövar en sport eller idrott frivilligt. Jag tror inte du spelade hockey frivilligt.

Zoidy
2011-04-25, 22:14
Har du inte lättare att se lekmomenten i strikt hockeyträning, än i strikt styrketräning?

Väldigt få 8åringar utövar en sport eller idrott frivilligt. Jag tror inte du spelade hockey frivilligt.

Det beror ju såklart på vilken nivå det är, men när det gäller sånt här så håller jag med dig definitivt:

wMx7rDE4m0w

Förbannat onödigt att pusha på sina barn på det sättet. När det gäller de vikterna tror jag definitivt man kan skada sig som barn dessutom

hugok
2011-04-25, 23:59
Okej, men om jag då förstått det hela rätt så kommer inte det vara en "lek" utan mer strikt "nu går vi och tränare dude" style? Lycka till att få er unge att tycka det är kul ifall ni pushar dom.

Pusha känns rätt onödigt, men som jag sa, jag skulle inte lämna en 8-åring med vikter som denne skulle kunna skada sej med oövervakat.

Nitrometan
2011-04-26, 12:27
Fotboll är fan farligt, borde förbjudas.
Jag håller med. Bort med den där knäskadan.