handdator

Visa fullständig version : Varför är det på detta viset? (ang. kvinnor, bänkpress och överkroppsstyrka)


filmjölk
2011-04-24, 13:51
Jag har noterat en sak, att hyfsat starka och vältränade kvinnor jag sett träna på diverse gym genom åren är i regel svagare än vad man kan förvänta sig i övningen bänkpress.

Jag har kommit till slutsatsen att en stark dam som kan bänkpressa, säg 50-60kg, kan fullkomligt förnedra en (liten) herre som kan bänkpressa samma vikt, i alla andra överkroppsövningar. roddar, isolerade armövningar, axelpressar, latsdrag - rubbet. Och vara ytterligare ett snäpp mer fysiskt överlägsen i underkroppsövningar.

kvinnor har generellt mindre muskelmassa än män, och skillnaden är större i överkoppen än underkroppen. Men är det någon extra anatomisk nackdel utöver det för kvinnor och just bänkpress? Tuttar i vägen så att stången måste placeras för lågt/för högt? Är major pectoralis uppbyggd på något annat sätt? Vad beror detta på?

Eller har jag helt enkelt druckit för mycket sprit i mina dagar, är helt ute och cyklar och min slutsats helt enkelt felaktig?

Vunnis
2011-04-24, 13:53
Tuttarna är väl om något en fördel då dom inte behöver gå IGENOM hela tuttpartiet och hela vägen till bröstbenet, fast det beror väl kanske på vart man träffar på bröstet då... och hur det hänger. *rolleyes*

Anders The Peak
2011-04-24, 13:58
Yvonne Rosell gjorde 10or på 120 kg.
http://www7.hemsida.net/kerstintode/Bilder/YvonneRosell.jpg

phrack
2011-04-24, 14:07
Högra andel androgena receptorer i överkroppens muskulatur, har jag hört som förklaring. Kappmuskelpolisens teorier bygger väl på det?

StampChamp
2011-04-24, 14:25
Jag tycker skillnaden är stor i underkropp också. Men visst kan vi nog ha ännu större fördel i just överkropp.

Explosivitet tycker jag är något som skiljer sig riktigt mycket mellan män och kvinnor, om man i alla fall skall jämföra lagidrotter.

Andreas Guiance
2011-04-24, 14:32
Förutom då den generella överkroppsskillnaden (som som sagt är betydligt större än den i underkroppen), så gissar jag helt enkelt att killar kör jävligt mycket bänk i allmänhet – och eftersom man blir bra på det man gör så ja..

Dessutom upplever jag att pressövningar i allmänhet är de mest tryckberoende, och testo = tryck. Alltså borde skillnaden i pressövningarna vara som störst. Om jag får tillåta mig att spekulera dvs.

StampChamp
2011-04-24, 14:40
Förutom då den generella överkroppsskillnaden (som som sagt är betydligt större än den i underkroppen), så gissar jag helt enkelt att killar kör jävligt mycket bänk i allmänhet – och eftersom man blir bra på det man gör så ja..

Dessutom upplever jag att pressövningar i allmänhet är de mest tryckberoende, och testo = tryck. Alltså borde skillnaden i pressövningarna vara som störst. Om jag får tillåta mig att spekulera dvs.

Precis.

Jämför man en tjej i knäböj med en kille så är det oftast en tyngdlyftare mot en random kille som tränar för en schysst fysik som kör mycket bänk.

MtotheM
2011-04-24, 14:44
Yvonne Rosell gjorde 10or på 120 kg.
[IMG]http://www7.hemsida.net/kerstintode/Bilder/YvonneRosell.jpg[IMG]
Ett extremfall, och även fast det är ett sådant så finns det säkert en hel del killar som är mycket mindre tränade som tar samma vikt.

Det är något jag själv också märkt. Och detta syns även om man tex kollar på
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/Tavlingochresultat/SvenskaRekordtillochmed2010/Senior/
Och kollar på procentsatserna mellan män och kvinnor. Då syns det från det jag kollade att kvinnor är svagare i bänk än i annat.

z_bumbi
2011-04-24, 19:03
Efter en diskussion med en relativt känd danskt tränare har jag för mig att vi kom fram till ungefär det här. (Ingen av punkterna är allmänt gällande och klockan var ganska så mycket.)
*Tidigare idrott eller fysisk aktivitet. Ridning, hopprep, konståkning vs lagidrotter med fys. Gymnastik är sällan så seriöst för flertalet av de som utövar det.
*Kroppsbyggnad, tjejer har ofta smalare axlar och därmed mindre muskelvolym på överkroppen men mer röv och lår.
*Träningsfråga på gymmet, tona häcken istället för grova överarmar till sommarens.
*Passträning innefattar väldigt sällan bänk eller armhävningar men en jävla massa ben och det är trots allt flest tjejer som kör pass.
*Killar som är svaga i bänk blir automatiskt utgallrade från gymmet då kompisarna "är så mycket starkare" eller så kör de inte bänk. Tjejer fokuserar inte lika mycket på styrkan i bänk och sållas därför mindre bort på den punkten, av någon anledning så försvinner däremot de som redan har muskler då det inte anses fint.