handdator

Visa fullständig version : ådror+kolhydrater


clappen
2011-04-24, 08:54
När jag käkar mycket kolhydrater (skräp), så ploppar mina ådror fram och blir galet mycket mer tydligare. Jag får dessutom ökad puls. Vad beror detta på egentligen, och är det normalt?

Pintan
2011-04-24, 08:58
Kan bero på ökat blodtryck, och kanske mer syre i blodet pga kolhydraterna (cellandning). Någon mer insatt kan ju kanske utv.

Kimkay
2011-04-24, 08:58
Jag vet inte vad det beror på, men jag upplever definitivt samma fenomen.

Linjedomarn
2011-04-24, 18:09
Upplever samma.

Crocker
2011-04-24, 18:10
Samma här.

Pungis
2011-04-24, 18:18
Det är väl därför man kolhydratsladdar innan bb-tävling

Ola Wallengren
2011-04-24, 18:26
Främsta orsaken är insulinets effekter på INOS och eNOS, dvs kväveoxid i bland annat kärlväggen, vilket vidgar kärlen. Man får också ett något ökat osmotiskt tryck av ökad glukoshalt i blodet. När kärlen vidgas sänks blodtrycket och hjärtat pumpar på lite extra, sekundärt till ökade norepinefrinhalter, devs sympaticuspåslag. Samtidigt har vi också ökad metabolism, dvs termisk effekt av födan vilket säkert också är del i det hela.

kampsporttjej
2011-04-26, 16:51
Främsta orsaken är insulinets effekter på INOS och eNOS, dvs kväveoxid i bland annat kärlväggen, vilket vidgar kärlen. Man får också ett något ökat osmotiskt tryck av ökad glukoshalt i blodet. När kärlen vidgas sänks blodtrycket och hjärtat pumpar på lite extra, sekundärt till ökade norepinefrinhalter, devs sympaticuspåslag. Samtidigt har vi också ökad metabolism, dvs termisk effekt av födan vilket säkert också är del i det hela.

Ola, coolt. jag tänkte att det hade något med att kolhydraterna lagras i musklerna => mer pumpade muskler => trycker alltså ut blodkärlen. (om man är hyffsat låg kroppsfett%) ökat osmotiskt tryck i muskulaturen med andra ord?

Ola Wallengren
2011-04-26, 18:35
Det krävs ganska mycket kolhydrater under en lite längre tid för att fylla upp musklerna märkbart, men det är inte tryck i musklerna som avses i denna tråd även om båda kan ge känsla och intryck av "tryck" i kroppen.

z_bumbi
2011-04-26, 18:46
Främsta orsaken är insulinets effekter på INOS och eNOS, dvs kväveoxid i bland annat kärlväggen, vilket vidgar kärlen.

Har det här liknande positiva effekt som träning har vad gäller kväveoxid och kärlhälsa?

Ola Wallengren
2011-04-27, 18:14
Utan att ha läst på något närmare så skulle jag säga nej. Insulinets kärlvidgande effekt är en akut effekt. Kronisk hyperinsulinemi leder sannolikt till resistans även här och en negativ spiral är igång, som sannolikt involverar fria radikaler/antioxidanter och inflammation.

z_bumbi
2011-04-27, 18:23
Nej jag tyckte det lät lite för bra för att vara sant när jag skrev det. :D

Jan M
2011-04-28, 19:25
Upplever samma sak! Insulinets kärlvidgande effekt eller bara resultat av högre blodtryck?