handdator

Visa fullständig version : Rehab rectus femoris


saraschumertl
2011-04-23, 16:08
Hej!

Jag spelade bandy för för ca: 3 veckor sedan, då det small till i högra framsida lår (Nästan säker att det är rectus femoris som spökar).

Smärtan är ganska ytlig, och det gör relativt ont vid beröring. När jag spelar fotboll så gör det ont på uppvärmningen, sen minskar smärtan lite. Det gör ont när jag ska skjuta/passa/intervall träning.

Om jag gör ett benlyft så tar det "stopp" i muskeln. Det gör även väldigt ont när jag försöker stretcha ut muskeln. Misstänker en sträckning men är dock inte säker.

jag kan köra en-bens knäböj på mitt "sjuka" ben relativt lätt med en väldigt liten smärta..


Tror ni det kan vara en sträckning eller någon annan typ av bristning i muskeln, och hur tränar man rehabiliterings träning?

Först gjorde det endast ont i ca 3-4 dagar sen var det bra i 4 dagar, så fick jag ont igen, så gick det i två veckor dvs upp och ner. De senaste två veckorna har jag haft väldigt ont och inte kunnat träna så mycket alls. Vad kan det vara??

Tack på förhand!
Sara

mikeni
2011-04-24, 18:27
Du bör ju försöka vila ordentligt ett tag så att det får läka. Sedan börja lugnt med jogging efter någon vecka, stegra intensiteten och efter några veckor kan du börja spela fotboll lätt och stegra upp den.
Du kan med fördel köra rehabiliterande styrkeövningar också så att du inte kommer tillbaka svagare än förut.
Kör enbensknäböj på ett bord/bänk, liggande benlyft, sidohopp och stegra upphopp från marken till att hoppa från en liten höjd, när skadan är läkt.
Jag vet inte hur skadad du är så det är svårt att säga hur länge du ska vila och rehabilitera men stegra upp under flera veckor och känn efter. Börjar du för tidigt slår du upp den och ju fler gånger du slår upp den desto "skörare" blir muskeln och det krävs längre och längre rehabilitering.