handdator

Visa fullständig version : Blev inte som jag tänkt! behöver mera tips!!


mina
2011-04-23, 13:22
Startade en tråd för ett tag sen där jag behövde hjälp med hur jag skulle gå till väga med träning och viktminskning nu när jag är skadad i ryggen och är bara hemma!'!

Blev inte som jag tänkt blev sämre i ryggen och har inte kunnat göra ett piss, men idag börja jag med en timmes promenad vilket är en stor framsteg för mig efter att ha varit typ stilla i veckor av smärta.

Men nu till mitt problem min vikt har såklart inte minskat utan tvärtom, men MÅSTE ner i vikt!! Räcker det med promenader ??:( kan inte göra så mycket mer än så, började med sån pulver diet men jag tror inte riktigt på pulver diet och gav upp efter 5 dagar blir jojoeffekt!! Utan vill helt enkelt äta bra och rör mig.

Men jag förbränner inget om dagen 1 timmes promenad blir typ ba 250 kalorier eftersom jag går sakta.

Tänkte att försöka ta en runda till gymmet 2ggr morgon och kväll och gå eller trampa 1 timme/gång, så jag förbränner 500 kalorier/dag och självklart kosten ska jag förbättra räcker det för att förlora 1kg/veckan?
Äter 1500 kalorier om dagen minimalt med kolisar för att påskynda viktminskningen!

Vanish
2011-04-23, 13:30
Läs deffguiden... Det hur mycket du stoppar i dig mot hur mycket du gör av med. Och då ska du självklart räkna in vad din kropp gör av med! Det spelar ingen roll hur mycket du rör dig om du kompenserar med att äta mer. Utan det är underskottet som spelar roll, oavsett hur du skapar det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Sen gångrar du med en aktivitetsfaktor. Om du knappt rör dig är det ganska lågt, men runt 1.3-1.4 borde det vara iaf. Då har du vad du gör av med på en dag.

mina
2011-04-23, 13:33
Läs deffguiden... Det hur mycket du stoppar i dig mot hur mycket du gör av med. Och då ska du självklart räkna in vad din kropp gör av med! Det spelar ingen roll hur mycket du rör dig om du kompenserar med att äta mer. Utan det är underskottet som spelar roll, oavsett hur du skapar det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Sen gångrar du med en aktivitetsfaktor. Om du knappt rör dig är det ganska lågt, men runt 1.3-1.4 borde det vara iaf. Då har du vad du gör av med på en dag.

Okay tack

Vanish
2011-04-23, 13:38
Kan ju tillägga att det går utmärkt att ligga på soffan hela dagen och ändå gå ner i vikt. Men rekommenderar ju ändå att röra på sig, komma ut lite. Gärna styrketräna också, men eftersom du skriver att du har problem med ryggen så vill jag inte rekommendera något mer än så!

vicarious
2011-04-23, 13:41
Kontroll över kosten är #1.

Många missar oftast att kroppen har en energiförbrukning även när man inte tränar. Hålla igång organ och alla kroppens funktioner kostar också energi. Diska, tvätta och gå till affären kostar också energi, och så vidare.

Röra på sig extra är förstås bara en fördel, förutsatt att man inte äter upp den extra förbrukade energin igen. +1 på det Vanish skrev.

mina
2011-04-23, 17:15
Okay då e det viktiga att jag håller på kalorierna, sen tänkte jag kan man träna magen utan att anstränga ryggen???

Nykropp
2011-04-23, 18:06
Vad är det för skada i ryggen?

Vanish
2011-04-23, 18:13
Okay då e det viktiga att jag håller på kalorierna, sen tänkte jag kan man träna magen utan att anstränga ryggen???

Du kommer inte kunna punktförbränna fett, om det är det du är ute efter. Ska du få fram magmuskler alt bort fett är det helt enkelt bara att gå ner i fettvikt.

mina
2011-04-25, 15:29
Du kommer inte kunna punktförbränna fett, om det är det du är ute efter. Ska du få fram magmuskler alt bort fett är det helt enkelt bara att gå ner i fettvikt.

Nej Nej jag vill bara stärka mina magmuskler för att underlätta ryggen, bryr mig inte om den visuella biten, utan få muskler för bättre hållning och mindre belastning.

mina
2011-04-25, 15:30
Vad är det för skada i ryggen?

diskbråck

aranada05
2011-04-25, 15:33
Diskbråck?

Jag hoppas du har rådfrågat din läkare angående träningen :)

mina
2011-04-25, 15:35
Kontroll över kosten är #1.

Många missar oftast att kroppen har en energiförbrukning även när man inte tränar. Hålla igång organ och alla kroppens funktioner kostar också energi. Diska, tvätta och gå till affären kostar också energi, och så vidare.

Röra på sig extra är förstås bara en fördel, förutsatt att man inte äter upp den extra förbrukade energin igen. +1 på det Vanish skrev.

Okay men det är väl inte så många kalorier?. men hur som så ligger jag på 1500 och förbränner 250+300 kalorier på rask promenad, sen tänkte jag kombinera detta med cross-maskin.

Men kan jag typ stryketräna benen och armarna utan att belasta ryggen?:smash:

mina
2011-04-25, 15:38
Diskbråck?

Jag hoppas du har rådfrågat din läkare angående träningen :)

Ja klart :) men får inte belasta ryggen men går bra med promenad och trampmaskiner och sen rådet att gå ner i vikt.

aranada05
2011-04-25, 15:51
Okey, bra :D Man vet ju aldrig med folk ;) ...

Du skulle ju kunna köra knäböj, alternativt "halva" knäböj (ifall djupa knäböjar inte är bra för din rygg) med kroppsvikt för att träna benen lite. När det kommer till armarna kan du kanske träna iallafall biceps genom att avlasta överkroppen med en stolsrygg (så att du sitter bakåtfram på stolen med stolsryggen mot magen och har armarna på andra sidan stolsryggen) och sedan utföra övningen med hantlar/stång. Om du kör på ett gym finns det säkert någon liknande grej du kan göra.

Fast när jag läser igenom igen så känns det som att det kanske kan vara onödigt riskabelt med ryggen? Nu vet jag inte var diskbrocket sitter eller hur länge sen det var men du lär inte upprätthålla din basala förbrukning särskilt mycket genom att enbart träna armarna. Tyvärr är det väl benen och ryggen som (knäböj/marklyft- utförande) som stimulerar flest muskler och de största muskelgrupperna.

Nu blev det ett rätt långt inlägg, men det jag vill komma till är att det kanske är mer värt att satsa på promenader dagligen, kombinerat med lite enkel benträning som du kan köra samt mage om detta går. Känner du att du har ork kan du ju försöka träna armarna också, men detta lär inte göra så mycket. Vid sidan om det fokuserar du på att äta så mycket energi så att du fortfarande går ner i vikt.

Hur som helst så önskar jag dig lycka till :)! Och se till att ta hand om ryggen så att du inte får några bestående men.

StraightEdge
2011-04-25, 18:42
Okey, bra :D Man vet ju aldrig med folk ;) ...

Du skulle ju kunna köra knäböj, alternativt "halva" knäböj (ifall djupa knäböjar inte är bra för din rygg) med kroppsvikt för att träna benen lite. När det kommer till armarna kan du kanske träna iallafall biceps genom att avlasta överkroppen med en stolsrygg (så att du sitter bakåtfram på stolen med stolsryggen mot magen och har armarna på andra sidan stolsryggen) och sedan utföra övningen med hantlar/stång. Om du kör på ett gym finns det säkert någon liknande grej du kan göra.

Fast när jag läser igenom igen så känns det som att det kanske kan vara onödigt riskabelt med ryggen? Nu vet jag inte var diskbrocket sitter eller hur länge sen det var men du lär inte upprätthålla din basala förbrukning särskilt mycket genom att enbart träna armarna. Tyvärr är det väl benen och ryggen som (knäböj/marklyft- utförande) som stimulerar flest muskler och de största muskelgrupperna.

Nu blev det ett rätt långt inlägg, men det jag vill komma till är att det kanske är mer värt att satsa på promenader dagligen, kombinerat med lite enkel benträning som du kan köra samt mage om detta går. Känner du att du har ork kan du ju försöka träna armarna också, men detta lär inte göra så mycket. Vid sidan om det fokuserar du på att äta så mycket energi så att du fortfarande går ner i vikt.

Hur som helst så önskar jag dig lycka till :)! Och se till att ta hand om ryggen så att du inte får några bestående men.



Ts sa nyss att h*n har ett färskt diskbråck och du rekommenderar knäböj? :smash:

aranada05
2011-04-25, 19:20
Ts sa nyss att h*n har ett färskt diskbråck och du rekommenderar knäböj? :smash:

Okay men det är väl inte så många kalorier?. men hur som så ligger jag på 1500 och förbränner 250+300 kalorier på rask promenad, sen tänkte jag kombinera detta med cross-maskin.

Men kan jag typ stryketräna benen och armarna utan att belasta ryggen?:smash:

Jo, men h*n sa ju själv att h*n funderade på att köra några benövningar och undrade om det fanns några som inte involverade överkroppen? :cool:

mikaelj
2011-04-25, 20:55
Ja klart :) men får inte belasta ryggen men går bra med promenad och trampmaskiner och sen rådet att gå ner i vikt.

Du borde gå till en sjukgymnast som kan ge dig ett träningsprogram.

mina
2011-04-26, 08:12
Du borde gå till en sjukgymnast som kan ge dig ett träningsprogram.

har varit hos sjukgymnast har fått lite övningar där jag typ ligger ner på mage och går upp lite med armar men är i liggande ställning mer än så anser hon att jag inte kan göra nu! Men jag måste ju ner i vikt och det hjälper inte mig så mycket:(, och självklart ska jag promenera. Jag känner mig så begränsad att ha pressen att gå ner men ändå inte kunna gör så mycket!

mina
2011-04-26, 08:14
Okey, bra :D Man vet ju aldrig med folk ;) ...

Du skulle ju kunna köra knäböj, alternativt "halva" knäböj (ifall djupa knäböjar inte är bra för din rygg) med kroppsvikt för att träna benen lite. När det kommer till armarna kan du kanske träna iallafall biceps genom att avlasta överkroppen med en stolsrygg (så att du sitter bakåtfram på stolen med stolsryggen mot magen och har armarna på andra sidan stolsryggen) och sedan utföra övningen med hantlar/stång. Om du kör på ett gym finns det säkert någon liknande grej du kan göra.

Fast när jag läser igenom igen så känns det som att det kanske kan vara onödigt riskabelt med ryggen? Nu vet jag inte var diskbrocket sitter eller hur länge sen det var men du lär inte upprätthålla din basala förbrukning särskilt mycket genom att enbart träna armarna. Tyvärr är det väl benen och ryggen som (knäböj/marklyft- utförande) som stimulerar flest muskler och de största muskelgrupperna.

Nu blev det ett rätt långt inlägg, men det jag vill komma till är att det kanske är mer värt att satsa på promenader dagligen, kombinerat med lite enkel benträning som du kan köra samt mage om detta går. Känner du att du har ork kan du ju försöka träna armarna också, men detta lär inte göra så mycket. Vid sidan om det fokuserar du på att äta så mycket energi så att du fortfarande går ner i vikt.

Hur som helst så önskar jag dig lycka till :)! Och se till att ta hand om ryggen så att du inte får några bestående men.

Tack för dina tips, kommer att försöka iallfall styrketräna mina armar

mina
2011-04-27, 20:52
Nån som kan på ett ungefär räkna ut hur mycket kalorier jag äter, försökt räkna på ett ungefär vill ba se om det stämmer.
Frukost omlett på två ägg och en burk makrill/tonfisk och en tomat, lite gurka
lunch en bit kyckling som jag tror är ca 150 kalorier??? (normalstor/knytnäve) en liten avokado,grönsallad, halv tomt, lite gurka, svätt vinäger, och tesked olivolja, lite lök.

middag samma som lunch
mellan mål ett ägg eller typ en liten ingrid st äpple och halva.
Får detta till 1500 kalorier/dag eller är jag ute och cyklar??

mikaelj
2011-04-27, 21:17
Jag har svårt att se hur det där kan bli 1500 kcal.

Varför måste du gå ned i vikt?

mina
2011-04-28, 13:09
Jag har svårt att se hur det där kan bli 1500 kcal.

Varför måste du gå ned i vikt?

Okay har jag räknat för lite??

För att underlätta tyngden i min kropp och får lättare att röra mig, dock så är jag absoult inte överviktig men läkaren menar att ett par kilo mindre hade varit bättre för min rygg.

Sen även om jag är 174 och väger 70 så består min kropp av mykt fett och lite muskler, vilket gör att jag ser ut att väga mera

mikaelj
2011-04-28, 13:46
Okay har jag räknat för lite??

För att underlätta tyngden i min kropp och får lättare att röra mig, dock så är jag absoult inte överviktig men läkaren menar att ett par kilo mindre hade varit bättre för min rygg.

Sen även om jag är 174 och väger 70 så består min kropp av mykt fett och lite muskler, vilket gör att jag ser ut att väga mera

Ja, okej. Ditt huvudsakliga problem är att du har alldeles för lite muskler, inte att du väger sådär överdrivet mycket. Men visst, det är säkert bra att gå ned i vikt. Dock är det absolut nödvändigt att du kan styrketräna under tiden.

Tolkia
2011-04-28, 14:42
Jag tycker inte att du behöver känna så mycket press att gå ned. Du väger inte så mycket att det skall vara ett problem för din rygg om den inte är rent omänskligt svag (notera att en icke föraktlig del av din kroppsvikt utgörs av den del som sitter nedom ryggen). Däremot är det mycket möjligt att du är vansinnigt otränad, och att din rygg av den anledningen inte orkar bära upp sig. Satsa på att rehabträna ryggen, och för all del även de delar av kroppen som låter sig tränas utan att ryggen belastas, och promenera mycket (mindre för energiförbrukningen än för att det brukar vara bra för ryggen). Det behöver inte gå fort (har man mycket ont i ryggen brukar man inte fixa att gå så fort, eftersom riktigt stora steg kräver att man kan ta ut lite i ländryggen), det viktiga är mängden. Det är MYCEKT mer angeläget med bålträningen än med bantningen; jag skulle kalla din övervikt för ett kosmetiskt problem, inte för ett hälsoproblem (även med ryggbesvär).

Jag skulle i ditt läge vara jäääävligt sparsam med övningar som belastar axialt, d.v.s. där vikt kommer uppifrån på ryggraden. Det verkar väldigt onödigt att mangla en reda plågad disk ännu mer. Att sedan många här tycker att böj och mark är lösningen på alla problem från SVT:s tablå till världssvälten är en annan sak.

mina
2011-04-28, 16:38
Ja, okej. Ditt huvudsakliga problem är att du har alldeles för lite muskler, inte att du väger sådär överdrivet mycket. Men visst, det är säkert bra att gå ned i vikt. Dock är det absolut nödvändigt att du kan styrketräna under tiden.

Okay men just nu kan jag inte styrketräna enligt sjukgymnast men jag borde enligt mig sj kunna eftersom typ armar, benen utan att belasta ryggen. '
Men jag vet inte kanske inte värt att försöka utifall jag förvärrar skadan.

mina
2011-04-28, 16:44
Jag tycker inte att du behöver känna så mycket press att gå ned. Du väger inte så mycket att det skall vara ett problem för din rygg om den inte är rent omänskligt svag (notera att en icke föraktlig del av din kroppsvikt utgörs av den del som sitter nedom ryggen). Däremot är det mycket möjligt att du är vansinnigt otränad, och att din rygg av den anledningen inte orkar bära upp sig. Satsa på att rehabträna ryggen, och för all del även de delar av kroppen som låter sig tränas utan att ryggen belastas, och promenera mycket (mindre för energiförbrukningen än för att det brukar vara bra för ryggen). Det behöver inte gå fort (har man mycket ont i ryggen brukar man inte fixa att gå så fort, eftersom riktigt stora steg kräver att man kan ta ut lite i ländryggen), det viktiga är mängden. Det är MYCEKT mer angeläget med bålträningen än med bantningen; jag skulle kalla din övervikt för ett kosmetiskt problem, inte för ett hälsoproblem (även med ryggbesvär).

Jag skulle i ditt läge vara jäääävligt sparsam med övningar som belastar axialt, d.v.s. där vikt kommer uppifrån på ryggraden. Det verkar väldigt onödigt att mangla en reda plågad disk ännu mer. Att sedan många här tycker att böj och mark är lösningen på alla problem från SVT:s tablå till världssvälten är en annan sak.

Jag går på löpbadet med en hastighet på 6km/timmen i en timme, sen kör jag cross 20 min (utan att använda armarna utan håller i handtagen) sen går jag hem från gymmet som tar ca 25 min.

Sen rör jag mig i hemmet trist men det är så min dag ser ut och det känns som om att gå ner i vikt kommer ta långt tid just nu!

Efter det är jag helt slut i kroppen och ryggen men känns betydligt bättre för varje dag. Men vill så gärna kunna springa och träna mer för snabbar resultat men vet inte riktigt vad som funkar för mig=(,

Ja jag vet att det inte är mycket övervikt dock som du säger så sitter det mesta nedför ryggen och det är det som är problemet har en STOR RUMPA som gör att jag svankar vilket ger mera smärta i längdryggen.
Önska man kunde punktförbränna RUMPAN!

mina
2011-04-30, 19:04
Bara en liten uppdatering är super nöjd så nu efter en veckas dietande och aktivitet har det get mig RESULTAT WHIOOO:)

Började på en vikt 73,4 sjukt nog hade jag lyckats gå upp 5 kilo inom loppet av 3 veckor
och idag när jag vägde mig så låg jag på 69,5 och helt klart består vikt nedgången av vätska liksom det mesta av vikt uppgången oxå.

Men jag är på rätt väg.

Vanish
2011-05-01, 10:04
Bara en liten uppdatering är super nöjd så nu efter en veckas dietande och aktivitet har det get mig RESULTAT WHIOOO:)

Började på en vikt 73,4 sjukt nog hade jag lyckats gå upp 5 kilo inom loppet av 3 veckor
och idag när jag vägde mig så låg jag på 69,5 och helt klart består vikt nedgången av vätska liksom det mesta av vikt uppgången oxå.

Men jag är på rätt väg.

Grattis och fortsätt att kämpa!!