handdator

Visa fullständig version : Sova varannan natt


Spartansk
2011-04-23, 12:50
Jag har haft sömnproblem större delen av livet, och ibland har det hänt att jag har "dygnat", d v s inte sovit över huvud taget en natt. Angående att dygna har jag gjort två distinkta iakttagelser:

1) Att dygna en gång påverkar inte mina kognitiva förmågor. Dagen efter är jag lika alert och pigg som vanligt. Först efter två eller fler nätters dålig sömn blir tröttare, mer lättirriterad, får sämre minne och koncentrationsförmåga, o s v.

2) Kvällen efter att jag har dygnat har jag mycket lättare för att somna än i normala fall, förutsatt att jag inte har vilat på dagen.

Detta fick mig att dra en slutsats: Borde man inte kunna leva ett fullt normalt liv genom att bara sova varannan natt? Tänk på saken. Att varannan natt bara göra det man känner för, och varannan natt fullkomligen krascha på sängen, sova 8-10 timmar och vakna pigg som en lärka. Låter inte det bättre än att lägga sig varje kväll, vrida och vända sig flera timmar, sova 4-6 timmar och sedan vakna när klockan ringer och må som en urvriden disktrasa?

Man kan anpassa sin träning efter det här. Vad gäller träning har jag återigen gjort två iakttagelser:

1) Natten efter träning har jag svårare för att somna än annars.

2) Timmarna efter träning är jag piggare, gladare och mer social än vanligt. I extrema fall känns det som en lindrig fylla.

Kopplar man ihop det här med mitt sova varannan natt-schema, så ser man att man gör klokast i att förlägga träning de dagar man har planerat att vara vaken natten efter.

Ett annat alternativ är att träna på nätterna, de nätter man är vaken. Det är utmärkt tidsoptimering att ägna timmarna mellan 04:00 då ens vänner har gått och lagt sig och 08:00 då man måste gå till jobbet, åt träning. Frukterna av träningens kortvariga positiva mentala effekter skördas då på jobbet i stället för på krogen. Tiden mellan träning och nästa natt är så lång att träningens negativa effekter på sömnen förmodligen blir försumbara.

Vad tror ni?

ceejay
2011-04-23, 12:51
nä, jag tror inte på det.


Jag har för mig att det gjorts någon studie på hur människor mest naturligt ska sova. Det var typ 2 st sömnperioder under ett dygn. De fick vara i ett rum och de fick inte veta hur mycket klockan var.

Doctor Snuggles
2011-04-23, 13:13
Det du mår bättre av är nog bättre, för psyket isf. För allmänhälsan vet jag inte. Har dock hört om exempel på människor som har ovanliga sovtider, t.ex sover var tredje dag o dyl.
Personligen har jag märkt att förmågan att "dygna" har försämrats med åldern. Kan också få problem med sömnen om jag tränar hårt på kvällen. Försöker därför träna senast på eftermiddan/lunch.

r3mpuh
2011-04-23, 13:18
Det går ett tag iaf. (:

Spartansk
2011-04-23, 13:23
DHar dock hört om exempel på människor som har ovanliga sovtider, t.ex sover var tredje dag o dyl.

Som en parentes kan nämnas att Leonardo Da Vinci ska ha sovit ofta och lite. En kvart varje timme, har jag för mig.

Manta
2011-04-23, 13:33
Som en parentes kan nämnas att Leonardo Da Vinci ska ha sovit ofta och lite. En kvart varje timme, har jag för mig.

Inte en chans, han skulle aldrig få tillräckligt med (om ens någon REM-sömn) ifall han gjorde så. Hans kognitiva förmåga skulle vara nedsatt och förmodligen snabbt leda till permanenta neurologiska och fysiologiska problem.

I slutändan kommer det att bero på hur din kropp reagerar på det. När och hur mycket vi behöver sova varierar en del mellan individer. Du kan ju alltid prova. Men jag tror att du kommer vara väldigt trött och din kognitiva förmåga kommer att vara väldigt dåligt under dag två, förmodligen får du väldigt lite gjort och dagen blir bortkastad.

G_lund
2011-04-23, 14:00
Ge det ett försök i sommar?:)

Spartansk
2011-04-23, 14:01
Ge det ett försök i sommar?:)

Kanske ger det ett försök direkt? :D

Jag har redan hittat på ett ballt namn för metoden: ANS - Alternate Night Sleeping.

G_lund
2011-04-23, 14:20
SLS - Sleep Like Spartans

:D

kettlebellGuden
2011-04-23, 14:22
Det här förklarar hur du får inspiration till dina bilder.

Men för fasiken prova... själv gillar jag 8-9h / natt + 40 minuter tupplur mitt på dagen.

C.E.J.
2011-04-23, 14:43
Att varannan natt bara göra det man känner för, och varannan natt fullkomligen krascha på sängen, sova 8-10 timmar och vakna pigg som en lärka.

Nja. Du kommer nog få sömnskuld (? sleep debt) eftersom du stannar uppe längre, så snarare runt 15 timmar.

Nackdelen med att vara uppe 30-35 timmar i taget är dessutom att även kolo somnar efter ett tag; vad ska du göra kl 4 på morgonen när alla andra sover? (Kolla på film? Du kommer somna ;) )

edit: Vad var det Kramer provade för metod ett tag? Bahir?

Adama
2011-04-23, 14:47
Skaffa barn så kommer du inte vilja göra annat än att sova i ett gäng år.

Spartansk
2011-04-23, 15:19
själv gillar jag 8-9h / natt + 40 minuter tupplur mitt på dagen.

Mitt på dagen kan jag i princip aldrig sova. Och skulle jag någon gång lyckas så får jag oftast jättesvårt att sova på kvällen.

Nja. Du kommer nog få sömnskuld (? sleep debt) eftersom du stannar uppe längre, så snarare runt 15 timmar.

Nackdelen med att vara uppe 30-35 timmar i taget är dessutom att även kolo somnar efter ett tag; vad ska du göra kl 4 på morgonen när alla andra sover? (Kolla på film? Du kommer somna ;) )

edit: Vad var det Kramer provade för metod ett tag? Bahir?

15 timmar? Inga problem, bara att lägga sig tidigare då ju. Fast när jag har dygnat så brukar det bara bli 8 timmars sömn efteråt.

Om jag inte ska träna efter 4 så kan jag ju alltid rita teckningar!

Kramers metod vet jag ingenting om.

Skaffa barn så kommer du inte vilja göra annat än att sova i ett gäng år.

Vill man skaffa barn bör man verkligen vara vaken på natten.

hahavaffan
2011-04-23, 15:26
Prova! Mår du bättre av det så är det ju perfekt.

G_lund
2011-04-23, 19:15
Prova! Mår du bättre av det så är det ju perfekt.

Din nya avataren ger dig mycket mer pondus.
(även om jag saknar cudan och suicidegiraffen)

Spartansk
2011-04-23, 19:42
Din nya avataren ger dig mycket mer pondus.
(även om jag saknar cudan och suicidegiraffen)

Tack!

proteinsynthesis
2011-04-23, 19:51
Skaffa barn så kommer du inte vilja göra annat än att sova i ett gäng år.

+1000!

Jag har nog åldrats fem år den senaste månaden, känns som det iaf.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

omnibus
2011-04-23, 20:01
edit: Vad var det Kramer provade för metod ett tag?

20min sömn var tredje timme om jag inte missminner mig. Funkar inget vidare då han somnar överallt ;)

Spartansk
2011-04-23, 20:03
20min sömn var tredje timme om jag inte missminner mig. Funkar inget vidare då han somnar överallt ;)

I "Spelet" så testar Neil Strauss metoden att sova 20 minuter var fjärde timme. Efter några dagar var han helt slutkörd, och började sova som vanligt igen.

omnibus
2011-04-23, 20:08
I "Spelet" så testar Neil Strauss metoden att sova 20 minuter var fjärde timme. Efter några dagar var han helt slutkörd, och började sova som vanligt igen.

Kan ha varit det Kramer testade, det var iaf Da Vincis metod han skulle prova på.

Ademius
2011-04-24, 01:21
Prova för all del iaf en kort tid för att experimentera. Själv skulle jag nog inte klara av det. Brukar inte må så bra när jag inte sovit på så länge.

Borde inte träningsresultaten bli lidande av bristande återhämtning i form av bristande sömn dock?

(kul att läsa denna tråd när jag är väldigt trött men ändå inte kan sova för övrigt)

r3mpuh
2011-04-24, 02:06
Nja. Du kommer nog få sömnskuld (? sleep debt) eftersom du stannar uppe längre, så snarare runt 15 timmar.

Nackdelen med att vara uppe 30-35 timmar i taget är dessutom att även kolo somnar efter ett tag; vad ska du göra kl 4 på morgonen när alla andra sover? (Kolla på film? Du kommer somna ;) )

edit: Vad var det Kramer provade för metod ett tag? Bahir?
2-5-tråden (för alla sömnlösa nattugglor) (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95541)

C.E.J.
2011-04-24, 11:15
2-5-tråden (för alla sömnlösa nattugglor) (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95541)

Som sagt, även kolo somnar efter ett tag. Att vissa anonyma medlemmar är online vid witching hour är inte mycket tröst.

johanhej
2011-04-24, 11:32
Har också funderat väldigt mycket på detta, dygnade inatt exempelvis. Rent fysiskt tycker jag inte det påverkar mig, men psykiskt så tycker jag saker känns lite konstigt. Overkligt på något sätt. Berätta hur det går om du provar!

renad
2011-04-24, 11:49
Jag har bara svårt att sova när man inte gjort tillräckligt på dagen, men nu med studier, jobb och träning så somnar jag vare sig jag vill eller inte när jag lägger mig ner.

edit: alltså gör mer saker på dagarna :D

Angel
2011-04-24, 11:55
Jag fick fasiken ett nytt liv när jag började med sömntabletter. Och jag vet, det gnager i bakhuvudet att det ej är bra. Men jag väljer hellre det än ändlösa nätter, zombie på dagarna, dåligt humör, dåligt allmäntillstånd osv.

Spartansk
2011-04-24, 17:19
Jag fick fasiken ett nytt liv när jag började med sömntabletter. Och jag vet, det gnager i bakhuvudet att det ej är bra. Men jag väljer hellre det än ändlösa nätter, zombie på dagarna, dåligt humör, dåligt allmäntillstånd osv.

Hur fungerar det där egentligen, mer i detalj? Tar du ett piller precis varje gång du ska sova? Sover du samma tider varje dag? Hur gör du t ex om du ska ut och röja en kväll? Vad är bieffekterna? Vad kostar det? Om det är för privat får du gärna slänga iväg ett PM om det.

r3mpuh
2011-04-24, 17:48
Var köper man sömntabletter?

Onigiri
2011-04-24, 18:01
Periodisk fasta spånar vidare... periodisk sömn!

Inge Enveten
2011-04-24, 18:06
Periodisk fasta spånar vidare... periodisk sömn!

Periodisk sömn är ju det "vanliga". Typ 10:00-06:00 eller vad det nu kan vara, beroende på ens jobb/studier eller annat.

Spartansk
2011-04-24, 18:07
Periodisk sömn är ju det "vanliga". Typ 10:00-06:00 eller vad det nu kan vara, beroende på ens jobb/studier eller annat.

Jävlar, fyra timmars vakenhet på hela dygnet. Är du en koala?

http://cache.ohinternet.com/images/thumb/2/2d/Trollface_HD.png/618px-Trollface_HD.png

Inge Enveten
2011-04-25, 10:52
Whooooooooops fail. 22-06 så klart :D

johanhej
2011-04-25, 10:57
Rocky du hade lätt kunnat dodga den genom att hänvisa till PM/AM :D.

Angel, du får gärna berätta mer om sömnpiller och sådär. Har själv recept utskrivet här hemma men vet inte om jag vågar börja med det. Har inte så stort förtroende för tabletter och jag vill absolut inte bli beroende.

Inge Enveten
2011-04-25, 13:06
Rocky du hade lätt kunnat dodga den genom att hänvisa till PM/AM :D.



Daaaaaamn fail igen. Äsch. :D

r3mpuh
2011-04-25, 13:27
Jag dygnade inatt, och som vanligt känner man sig groggy idag.
Har skrivit ett par saker online, som jag börjat ångra nu, och vet att jag kommer ångra imorn. T.T

Angel
2011-04-25, 19:56
Hur fungerar det där egentligen, mer i detalj? Tar du ett piller precis varje gång du ska sova? Sover du samma tider varje dag? Hur gör du t ex om du ska ut och röja en kväll? Vad är bieffekterna? Vad kostar det? Om det är för privat får du gärna slänga iväg ett PM om det.


Jag tar de oftast bara på veckodagarna då jag skall upp och jobba, inte på helgerna där det inte gör något om jag inte somnar, vilket inte ger samma stress och sömnproblem. Sover oftast mellan 23-06 på vardagarna. Tar en tablett och sover ca 15-20min efter. Inga drömmar eller tillvaknanden under natten, ingen dåsighet dagen efter alls. Biverkningarna är väl att det är vanebildande.

Kostar, hm. Tror ett paket på 30st kostar något på 30-40kr. Minns inte helt.

Spartansk
2011-04-25, 19:58
Jag tar de oftast bara på veckodagarna då jag skall upp och jobba, inte på helgerna där det inte gör något om jag inte somnar, vilket inte ger samma stress och sömnproblem. Sover oftast mellan 23-06 på vardagarna. Tar en tablett och sover ca 15-20min efter. Inga drömmar eller tillvaknanden under natten, ingen dåsighet dagen efter alls. Biverkningarna är väl att det är vanebildande.

Kostar, hm. Tror ett paket på 30st kostar något på 30-40kr. Minns inte helt.

Är det receptfritt?

Angel
2011-04-25, 20:00
Är det receptfritt?

Nej du får det utskrivet.

hejhopp79
2011-04-25, 20:05
Tja, folk hanterar nog sömnbrist olika bra. Dock visar studier att man överskattar sina kognitiva förmågor, som ofta är lika mycket sämre, som alla andras vid sömnbrist.

Men att sova varannan natt kommer aldrig att bli "bra" hur man än vänder och vrider på saken. I så fall får man nog ge sig ut i polyphasic sleep-landet.

Spartansk
2011-04-25, 20:13
Periodisk fasta spånar vidare... periodisk sömn!

"Intermittent fasting", heter ju periodisk fasta på engelska. "Intermittent sleeping" finns redan:

In an early mention of systematic napping as a lifestyle, in order to gain more time awake in the day, Buckminster Fuller reportedly advocated a regimen consisting of 30-minute naps every six hours. The short article about Fuller's nap schedule in Time in 1943 also refers to such a schedule as "intermittent sleeping," says that he maintained it for two years, and further notes:
Eventually he had to quit because his schedule conflicted with that of his business associates, who insisted on sleeping like other men.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep

ceejay
2011-04-25, 20:15
var vaken i 16 timmar, sov i 8. Periodisk sömn :D

hejhopp79
2011-04-25, 20:15
var vaken i 16 timmar, sov i 8. Periodisk sömn :D

lol ;)