Visa fullständig version : Bulkstrategier för oss med dålig aptit
Silencer
2011-04-23, 12:36
En bit över två år in i min träningskarriär har jag börjat märka att jag verkligen hatar att äta. Och det är inte bara så att jag hatar det, min mage hatar mig när jag gör det. För att bulka behöver jag ligga på 3000kcal+, men det jag är bekväm med att äta för att jag inte ska bli spyfärdig, känna mig frustrerad över maten och få magont är cirka 2000kcal om dagen. Jag är dessutom allergisk mot vete, havre, korn och råg, så det blir stora mängder ris och potatis varje dag, vilket kan driva vem som helst till vansinne efter ett tag.
Så frågan är, hur ska man bulka om man helt enkelt mår dåligt både fysiskt och psykiskt av de stora mängderna mat? Jag vill inte köra stora mängder fett , erfarenhet har visat att överskottet bara blir fett då.
Hur gör ni andra som har dålig aptit och får magont vid stora mängder mat? Jag kan inte vara den enda.
kettlebellGuden
2011-04-23, 12:39
gallon o milk a day.
gainer.
vicarious
2011-04-23, 12:39
Massa proteindrinkar på mjölk. Enkelt, billigt och optimalt.
Silencer
2011-04-23, 12:43
Mjölk är bra, men jag behöver mycket kolhydrater, och helst i stärkelseform då. Jag kanske får köra en aning mer fett och en aning mindre kolhydrater då. Men måste ju hitta något som fungerar i det långa loppet.
kettlebellGuden
2011-04-23, 12:59
...gainer..
vicarious
2011-04-23, 13:05
Mjölk är bra, men jag behöver mycket kolhydrater, och helst i stärkelseform då. Jag kanske får köra en aning mer fett och en aning mindre kolhydrater då. Men måste ju hitta något som fungerar i det långa loppet.
Potatis går att tillaga på extremt många olika sätt.
Gainer/maltodextrin är ju stärkelsebaserat.
Silencer
2011-04-23, 13:36
...gainer..
Missade att du skrev det. Kör redan en del sånt men får väl öka ännu mer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376&highlight=bulk
Bästa tråden ever för de som har problem. Polaren har haft SJUKT stora problem med att gå upp, verkligen dom största jag hört talas om. Han har även varit hos doktorn ett flertal gånger för det. Men att följa förslaget stenhårt och INTE fuska genom att hoppa över olika steg hjälpte honom!
Eddie Vedder
2011-04-23, 15:26
http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
De kvällarna när aptiten inte tillåter de mängderna jag tror att jag behöver så är det väl iofs inga tips som du vill ta till dig eftersom det handlar om mycket Bregott, jordnötter, ost och choklad. Men havregrynsgröt är ju bra för att aldrig behöva blir mätt, chips är ju ytterligare en kolhydratbomb som jag tycker glider ner smidigt.
Hejnomax
2011-04-23, 15:54
Edit: Såg inte att du var allergisk. Men fetmjölk är bra, och omeletter med mkt smör eller olja
Eddie Vedder
2011-04-23, 16:01
Men fetmjölk är bra, och omeletter med mkt smör eller olja
Fast fett ville han ju inte öka.
Pansartax
2011-04-23, 16:05
Lösviktsgodis och flytande, kan inte det vara nått? Gainer och läsk.
Gainer på vatten, om du vill skippa fettet, eller ännu bättre minimjölk.
1 dl gainer går ju lös på ca 400 kcal, så 3 dl (Samma volym som en burkläsk) ger dig 1200 kcal. Dricker du det ett par gånger om dagen vore jag förvånad om du inte gick upp i vikt.
3 dl är i princip inget, som ett dricksglas ungefär. Du borde kunna dricka minst 4 sånna "glas" om dagen utspritt utan problem, ca 5000 kcal bara där.
vätska med mycket kalorier. Gainerpulver blandat med mjölk etc. Mycket lättare att få i sig mycket imo.
kottovic
2011-04-23, 16:14
Slår ett slag för lite olja i mjölkdrink(arna)en
vicarious
2011-04-23, 22:37
Slår ett slag för lite olja i mjölkdrink(arna)en
Testa läs första inlägget..
Skulle också säga maltodextrin blandat med vassle direkt efter träning. Genom att köpa malto och proteinpulver separat kan du själv dosera fritt efter behov. Smidigt och enkelt om du har svårt att äta tillräckligt
Big Sleazy
2011-04-24, 10:54
Köp några kilo godis nu under påsk när det är billigt.
Silencer
2011-04-24, 12:10
Fast fett ville han ju inte öka.
Jag är inte fettskrämd men jag vill inte göra någon fettbulk, för de tycks aldrig sluta väl. Visst kan jag äta en hel del fett men problemet är liksom att jag inte har aptiten för att få i mig de kolhydrater jag behöver. Men chips skulle ju faktiskt kunna vara ett alternativ. Fast frågan är hur hälsosamt det är.
1 dl gainer går ju lös på ca 400 kcal, så 3 dl (Samma volym som en burkläsk) ger dig 1200 kcal. Dricker du det ett par gånger om dagen vore jag förvånad om du inte gick upp i vikt.
3 dl är i princip inget, som ett dricksglas ungefär. Du borde kunna dricka minst 4 sånna "glas" om dagen utspritt utan problem, ca 5000 kcal bara där.
Ja, det kanske får sluta med att jag dricker 1500kcal och äter 1500, det vore absolut bekvämt.
EDIT: Hade jag obegränsat med pengar så jag kunde äta mat jag tycker är supergod varje dag så hade det nog varit uthärdligare med bulk. :)
Rikard Jansson
2011-04-24, 12:48
Jag vet inte vad du har för gainer, men min väger då sannerligen inte 100g/dl
Pansartax
2011-04-24, 15:38
Jag vet inte vad du har för gainer, men min väger då sannerligen inte 100g/dl
Jag menade givetvis 100 g och inte 1 dl, 1 dl borde vara ca 30 g.
Pansartax
2011-04-24, 15:41
Ja, det kanske får sluta med att jag dricker 1500kcal och äter 1500, det vore absolut bekvämt.
EDIT: Hade jag obegränsat med pengar så jag kunde äta mat jag tycker är supergod varje dag så hade det nog varit uthärdligare med bulk. :)
Om du har dåligt med pengar så ska du ju definitivt köra på pulver, protein per krona finns det väldigt lite som är så billigt som proteinpulver.
1 kg kyckling = ca 200 g protein
1 kg whey = 800 g protein.
Whey = ca 110 kr /kg
Kyckling = 70-90 kr /g
Drick och var glad.
Jag menade givetvis 100 g och inte 1 dl, 1 dl borde vara ca 30 g.
Nästa fel du gör är att du jämför volymen pulver med volymen färdig dricka i en läskburk.
Pansartax
2011-04-24, 15:45
Nästa fel du gör är att du jämför volymen pulver med volymen färdig dricka i en läskburk.
Ja det blev lite fel där överhuvudtaget, skyller på att jag har suttit alldeles för mycket ute i solen på sistone.
Men, det jag menade gick ju fram verkar det som.
Risken för diabetes verkar oerhört stor om man håller på så där i en lång period.
Risken för diabetes verkar oerhört stor om man håller på så där i en lång period.
Ja, om man är fet i.a.f.
sandberg93
2011-04-24, 21:55
http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
De kvällarna när aptiten inte tillåter de mängderna jag tror att jag behöver så är det väl iofs inga tips som du vill ta till dig eftersom det handlar om mycket Bregott, jordnötter, ost och choklad. Men havregrynsgröt är ju bra för att aldrig behöva blir mätt, chips är ju ytterligare en kolhydratbomb som jag tycker glider ner smidigt.
är det inte mycket fett i chips då? kollade på 3 olika chipspåsar och det verkar vara 30-40% fett endå .
Flingor + mjölk.
Gainer efter träning
Mackor med ost
Mackor med ägg
Chips på fredag
Frukt
Eddie Vedder
2011-04-25, 08:10
är det inte mycket fett i chips då? kollade på 3 olika chipspåsar och det verkar vara 30-40% fett endå .
Jo iofs. Jag ser det mest som massa snabba kolhydrater men fettandelen är ju ganska hög den också.
Finns det inte ugnschips med 7% fett? Typ olw? Dom kanske e goda, har aldrig testat själv.
Eddie Vedder
2011-04-25, 11:03
Finns det inte ugnschips med 7% fett? Typ olw? Dom kanske e goda, har aldrig testat själv.
Ingen aning. Kolla chipstillverkarnas hemsidor. Det borde finnas information där.
Om du har dåligt med pengar så ska du ju definitivt köra på pulver, protein per krona finns det väldigt lite som är så billigt som proteinpulver.
1 kg kyckling = ca 200 g protein
1 kg whey = 800 g protein.
Whey = ca 110 kr /kg
Kyckling = 70-90 kr /g
Drick och var glad.
Om man har dåligt med pengar, redan täcker sitt proteinbehov och dessutom har svårt att få i sig tillräckligt med energi så är protein det sista man bör fokusera på.
Pansartax
2011-04-25, 13:08
Om man har dåligt med pengar, redan täcker sitt proteinbehov och dessutom har svårt att få i sig tillräckligt med energi så är protein det sista man bör fokusera på.
Man kan aldrig få i sig "för mycket" protein ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.