handdator

Visa fullständig version : EAA onödigt


kalutti
2011-04-23, 12:11
EAA ska ju fungera bäst på tom mage så jag undrar om det blir någon positiv effekt om man har ätit en stor frukost kanske 15min innan?

Tack på förhand!

Beelz
2011-04-23, 12:22
EAA ska ju fungera bäst på tom mage så jag undrar om det blir någon positiv effekt om man har ätit en stor frukost kanske 15min innan?

Tack på förhand!

Ta skiten o banka skiten ur vikterna! Tvivlar på att det kommer spela någon roll i det stora hela :P

vicarious
2011-04-23, 12:27
Onödigt om du just ätit. Maten innehåller också essentiella aminosyror.

Eddie Vedder
2011-04-23, 14:46
EAA ska ju fungera bäst på tom mage så jag undrar om det blir någon positiv effekt om man har ätit en stor frukost kanske 15min innan?

Tack på förhand!

Träningen lär väl ta en timme eller något i alla fall så det lär inte vara bortkastat. Ät en liten lätt frukost, träna, ta EAA efter passet, ät sedan igen.

Det måste väl inte vara en jättefrukost?

Grandmaster
2011-04-23, 15:48
Träningen lär väl ta en timme eller något i alla fall så det lär inte vara bortkastat. Ät en liten lätt frukost, träna, ta EAA efter passet, ät sedan igen.

Det måste väl inte vara en jättefrukost?

Hur skulle den frukosten se ut? Två våfflor och en avslagen burköl? Krävs 20 g köttprotein för att få upp EAA-koncentrationen i blodet till nivåer som maximalt stimulerar MPS 2 timmar efter intag.

EAA taget under dagen är och förblir bortkastade pengar.

Eddie Vedder
2011-04-23, 15:50
Hur skulle den frukosten se ut? Två våfflor och en avslagen burköl?

Ett glas filmjölk och ett päron.

Medusa
2011-04-23, 16:40
vem fan äter så lite, åt 4000 kcal igår :D tog 15-20 minuter!

krubkungen
2011-04-23, 16:46
vem fan äter så lite, åt 4000 kcal igår :D tog 15-20 minuter!

Bevisa det :D

kalutti
2011-04-23, 17:53
Gillar en ganska stor frukost på ca 450Kcal :) okej tack för hjälpen, blir nog en lättare frukost när det gäller träning direkt efter

Fis
2011-04-23, 18:28
Hur skulle den frukosten se ut? Två våfflor och en avslagen burköl? Krävs 20 g köttprotein för att få upp EAA-koncentrationen i blodet till nivåer som maximalt stimulerar MPS 2 timmar efter intag.

EAA taget under dagen är och förblir bortkastade pengar.

Jag tar eaa kl 13.00 (före träning, på tom mage) och efter träning, mitt på dagen.
Bortkastade pengar?

koffein_beroende
2011-04-23, 18:30
Jag tar eaa kl 13.00 (före träning, på tom mage) och efter träning, mitt på dagen.
Bortkastade pengar?

Tror han menar icke runt träning, inte säker dock :d

Grandmaster
2011-04-23, 18:42
Jag tar eaa kl 13.00 (före träning, på tom mage) och efter träning, mitt på dagen.
Bortkastade pengar?

EAA innan träning i fastande (innan frukost) tillstånd är inte bortkastade pengar eftersom % EAA i blodet är förhållandevis låg under de omständigheterna.

EAA taget mellan måltiderna, då % EAA i blodet är hög - mycket högre än vad som krävs för att maximalt stimulera MPS om man ser till hur folk här äter - är bortkastade pengar om du tar det i tron att det skulle ha en unik effekt på muskelproteinsyntesen.

Medusa
2011-04-26, 13:42
Bevisa det :D

det var frukosten, sen tillkom det .. host host sisådär i runda slängar 3-4000 till under dagen :Virro :D

Ne0phyte
2011-04-26, 13:50
det var frukosten, sen tillkom det .. host host sisådär i runda slängar 3-4000 till under dagen :Virro :D

Bra jobbat ;)

Medusa
2011-04-26, 23:40
Bra jobbat ;)

nja, är riktigt svullen nu, vackert är det inte :D

willtjam
2011-04-27, 06:45
EAA innan träning i fastande (innan frukost) tillstånd är inte bortkastade pengar eftersom % EAA i blodet är förhållandevis låg under de omständigheterna.

EAA taget mellan måltiderna, då % EAA i blodet är hög - mycket högre än vad som krävs för att maximalt stimulera MPS om man ser till hur folk här äter - är bortkastade pengar om du tar det i tron att det skulle ha en unik effekt på muskelproteinsyntesen.

Hur lång tid måste man vänta innan % EAA i blodet har sjunkit nog mycket för att det ska löna sig att ta EAA? Tre timmar? En hel natt?

King Grub
2011-04-27, 07:25
Det beror ju på vad och hur mycket man ätit.

Spridis
2011-04-27, 07:58
Har du ätit "normalt" under dagen: En hel natt.

willtjam
2011-04-27, 10:27
Är det här snack om EAA som mellanmål eller före/efter träning?
För om man käkar lunch runt kl 12 och tränar kl 15 med EAA före och efter är det väl inte bortkastade pengar? :confused:

Spridis
2011-04-27, 10:37
Som mellanmål är det bortkastade pengar.
Jag skulle äta efter träning om det bara är tre timmar sen senaste mål mat.
EAA före och efter träning på fastande mage är en helt annan sak.

willtjam
2011-04-27, 10:39
Jag brukar ta det före/efter och käka runt en timma efter det. Men man lär så länge man lever. Får spara det till dom fastande dagarna då.

Spridis
2011-04-27, 11:18
Om jag käkade först en timme efter träning skulle jag ta EAA. Men med mat direkt efter träning så behövs ingen EAA.

willtjam
2011-04-27, 11:51
Kluriga grejer. ;)

vicarious
2011-04-27, 16:51
Är det här snack om EAA som mellanmål eller före/efter träning?
För om man käkar lunch runt kl 12 och tränar kl 15 med EAA före och efter är det väl inte bortkastade pengar? :confused:

Jag tycker det känns onödigt. Inte bortkastat (eftersom man ändå kan räkna in EAA i sitt totala proteinintag) men onödigt. Har du ätit tre timmar innan har du med största sannolikhet aminosyror att tillgå utan att behöva några tillskott. Eller du kanske bara äter frukt och grönsaker till lunch?

willtjam
2011-04-27, 18:15
Jag tycker det känns onödigt. Inte bortkastat (eftersom man ändå kan räkna in EAA i sitt totala proteinintag) men onödigt. Har du ätit tre timmar innan har du med största sannolikhet aminosyror att tillgå utan att behöva några tillskott. Eller du kanske bara äter frukt och grönsaker till lunch?

Nejfan, jag är en gammal hederlig köttätare.
Men effekten uteblir inte bara för att man har mat i magen, däremot så blir det lite kaka på kaka, om jag förstått det rätt?

Landström
2011-04-28, 01:08
Det kan knappast vara mer "onödigt" att ta EAA än vilket annat protein som helst. Oavsett om man tar det tillsammans med en måltid eller mellan måltider.

Isf är det väldigt mycket som är "onödigt", som t ex en extra kycklingfilé till middagen.

vicarious
2011-04-28, 06:39
Det kan knappast vara mer "onödigt" att ta EAA än vilket annat protein som helst. Oavsett om man tar det tillsammans med en måltid eller mellan måltider.

Isf är det väldigt mycket som är "onödigt", som t ex en extra kycklingfilé till middagen.

Nej det är ju absolut inte sämre men frågan är om det är bättre eller blir någon skillnad? Personligen tycker jag det känns onödigt att beställa hem ett pulver och dessutom gillar jag mat bättre.

Det jag vill belysa är att det egentligen inte krävs en massa proteintillskott om man äter en proteinrik kost, vilket många verkar tro. Vid fastande träning kan det absolut vara befogat. Äter man innan och efter passet kan det kännas lite onödigt att hålla på och tajma in massa EAA-intag hit & dit :)

Telles
2011-04-28, 14:33
Tajma Eaa intag?? Vad är problemet med att inta det före och efter? Sen är det tillskott till den vanliga kosten vi pratar om, orkar inte sitta o trycka i mig mängder med mat varav tillskott är bra tycker jag.

Wille005
2011-04-28, 16:18
Ett första mål vid kl 11.00 gör att ett EAA intag innan träning kl 16.15 är bortkastade pengar?