handdator

Visa fullständig version : Varje muskel två gånger i veckan - antal set


sBe
2011-04-23, 10:30
Ska börja träna varje muskelgrupp två gånger i veckan. Hur ska man tänka när det gäller antalet set?

Ska man köra dubbelt så många set jämfört med när man tränade varje muskel en gång? Eller delar man upp den tidigare totalen och kör hälften så många set vid varje pass?

Fugly
2011-04-23, 11:09
Jag körde 5 set och 1 övning när jag körde varje muskelgrupp två gånger/vecka.

Stefan J
2011-04-23, 11:12
Behåll ditt första pass och smyg upp volymen på det andra passet efterhand som du vänjer dig. Går det bra blir du så tränad att du kan panga på 2ggr/vecka och kanske tom kan smyga in ett tredje lättpass/vecka. Men öppna inte för hårt utan öka träningsdosen långsamt.

flipp
2011-04-23, 17:36
Jag kör runt 5 set per muskelgrupp tre gånger per vecka. Fungerar utmärkt. Generellt brukar nog flesta minska på mängden set per träningstillfälle när de kör samma muskelgrupp flera gånger per vecka.

Niveus
2011-04-24, 12:20
Jag kör själv samma muskelgrupper (helkroppspass) tre gånger i veckan, 2 set på var övning. Jag vill säga minst 3 set per övning om du kör 2 gr i veckan iaf.

Mitosis
2011-04-24, 12:21
Jag kör 4 halvkroppspass, blir nog runt 10-15 set per muskelgrupp i veckan.

pellepedal
2011-04-24, 13:15
Det är individuellt (som allt annat i den här sporten).
Beror ganska mycket på hur du själv kan återhämta dig, vilket i sin tur beror mycket på hur du tränar, äter, sover, lever ditt liv....

StampChamp
2011-04-24, 13:52
Behåll ditt första pass och smyg upp volymen på det andra passet efterhand som du vänjer dig. Går det bra blir du så tränad att du kan panga på 2ggr/vecka och kanske tom kan smyga in ett tredje lättpass/vecka. Men öppna inte för hårt utan öka träningsdosen långsamt.

Det tycker jag låter som en väldigt god idé också!