handdator

Visa fullständig version : Bra och effektiva magövningar för bålstyrka.


Crocker
2011-04-22, 21:42
Ja thread says it all. Skippa Cablecrunches,situps så är det bara att spotta ut. :)
MVH

PRound
2011-04-22, 21:48
Hängande benlyft, dragonflyes är mina favoriter. Frontböj tar också bra på magen.

Fredrik_S
2011-04-22, 21:54
Dessa e nice :P
2TkMQLnL0ZE&NR=1

Rd_VKyVYPp0&

v=HI-iH2MxcTg

spaffen
2011-04-22, 21:56
Min topptre

Maghjul
Benlyft
Plankan

Redigering; Fredrik, den där ser skön ut. Ska testa imorgon, hur ledsen ska jag vara när jag misslyckas?

kettlebellGuden
2011-04-22, 22:02
maghjul
janda situps
turkish get up.

SiSenior
2011-04-22, 22:09
Mark, fram/ bakböj, frivändningar, skivstångsrodd, plankan.

whalle
2011-04-22, 22:41
Dessa e nice :P

HI-iH2MxcTg

citerar för att fixa trejde länken.


Brukar själv köra olika varianter av benlyft, målet är att klara front lever i fem sekunder innan året är slut :p

Pompere
2011-04-22, 22:48
Basövningar och varianter av plankan (tex sidoplankan).

emi23j
2011-04-23, 12:35
För tillfället är mina favoriter superman pushups och sprinter sit-ups.

RassK
2011-04-23, 12:42
Frontböj är den övningen som gett mig mest bålstyrka

Baler Evans
2011-04-23, 14:25
Marklyft, Böj varianter och cable crunches ståendes och på knä gav mig riktigt stark bål.

cero
2011-04-24, 01:12
Vad använder styrkelyftare (proffs) för komplement-övningar för bålstyrkan?

Lindrian
2011-04-24, 01:13
Vad använder styrkelyftare (proffs) för komplement-övningar för bålstyrkan?
Om du syftar på styrkelyftare och inte bodybuilders:
Jag tror deras mage tar tillräckligt med stryk av diverse övningar de gör, speciellt med deras vikter.

bo-jan
2011-04-24, 08:53
Brutalbänk!

Alexton
2011-04-24, 09:00
Fick ett rejält bra tips på magövning av en vän som jobbar inom försvaret. Hängande benlyft, fast du börjar med knäna i 90 grader, sen lyfter du sista biten och tillbaka ned till 90grader. Om du gör rätt så släpper aldrig kontraktionen i magen.
Min nya magövning of choice efter tunga knäböj ;)

solari
2011-04-24, 10:07
Brutalbänk + dragonflags

stevebc
2011-04-24, 10:38
Jag tycker chins, militärpress och frontböj "integrerar" magträningen väldigt effektivt.

Annars specifika bålövningar som jag gillar: turkish get-ups, plankan, sidplankan.

Crocker
2011-04-24, 21:21
Ingen cool övning med skivstång?

nmanradnävna
2011-04-24, 21:22
Ingen cool övning med skivstång?

Stående bålrotation med skivstång

CoKEmaN
2011-04-24, 21:52
kcNGCG2L0OA

Annars turkish get ups som stevebc sa, fast det är ju med hantel, går o göra med skivstång, men vet inte vad den kallas då.

cero
2011-04-24, 22:06
Vad fyller egentligen antirotationsövningar för funktion när det gäller att få bättre stabilitet i basövningar som knä, böj och mark? I de övningarna vill man ju motverka att ryggen böjs, hur går detta ihop med att man försöker motverka att ryggen roterar åt sidan?

lirberr
2011-04-25, 08:59
Vad använder styrkelyftare (proffs) för komplement-övningar för bålstyrkan?

Cutler och coleman kör crunches och sneda crunches.

Control_61
2011-04-25, 09:14
* Utrullningar
* Hängande benlyft
* Plankan
* Situps med viktplatta på raka armar

Jag gillar att köra supersets, har 2 favoriter:
1. Fällkniven med viktplatta i händerna -> Situps med viktplatta på raka armar -> Leg Raise

2. Planka -> Liggande benlyft+rumplyft -> Armhävningsplanka -> Liggande benlyft+rumplyft -> Planka med arm eller ben i luften -> Fjärilscrunches

Jockefoten
2011-04-25, 09:21
Ricky har rätt stark bål! Träna som han:
6NM4vsQEr0o

1.35 in i detta klippet involveras en skivstång i magträningen :D
iRvobUzSOjg

stevebc
2011-04-25, 09:22
Vad fyller egentligen antirotationsövningar för funktion när det gäller att få bättre stabilitet i basövningar som knä, böj och mark? I de övningarna vill man ju motverka att ryggen böjs, hur går detta ihop med att man försöker motverka att ryggen roterar åt sidan?Det kan också hända då man lyfter i 3D och inte 2D. Men viktigast är väl just antiflexion av ländryggen eller vad det är. Den som är som vanliga plankan.

kettlebellGuden
2011-04-25, 09:29
Annars turkish get ups som stevebc sa, fast det är ju med hantel, går o göra med skivstång, men vet inte vad den kallas då.

Turkish get up. Skivstång är definitivt bättre val än hantel. Än bättre är med t.ex. kettleboll.

johanhej
2011-04-25, 09:41
Vet inte vad övningen heter, men den när man har en stående stång som man roterar från sida till sida.

Spartansk
2011-04-25, 09:51
Vad fyller egentligen antirotationsövningar för funktion när det gäller att få bättre stabilitet i basövningar som knä, böj och mark? I de övningarna vill man ju motverka att ryggen böjs, hur går detta ihop med att man försöker motverka att ryggen roterar åt sidan?

Enkelt. Vill man hindra att bålen vrids åt vänster så tränar man musklerna som vrider den åt höger, och vise versa.

Hedman
2011-04-25, 14:05
Ingen cool övning med skivstång?
a-7vNZsfCNc
Självklart ;)

clinteastwood
2011-04-25, 14:13
kcNGCG2L0OA

Annars turkish get ups som stevebc sa, fast det är ju med hantel, går o göra med skivstång, men vet inte vad den kallas då.

tar det ju mer vikt man har på stången:)

krubkungen
2011-04-25, 14:22
Tar inte marklyft riktigt bra på bålen? kör jag för tungt på marklyft tycker jag det tar mer över hela kroppen medan ifall jag kör lite lättare vikter tar bättre på bålen.

Lindrian
2011-04-25, 14:25
Tar inte marklyft riktigt bra på bålen? kör jag för tungt på marklyft tycker jag det tar mer över hela kroppen medan ifall jag kör lite lättare vikter tar bättre på bålen.

Marklyft och olika former av böj tar på bålen :)

rippedjack1
2011-04-25, 15:12
Dessa e nice :P
2TkMQLnL0ZE&NR=1

Rd_VKyVYPp0&

v=HI-iH2MxcTg

hahah man ser en liten skit som kör silverfiskarna i bakrunden *flex*

cero
2011-04-25, 15:24
Enkelt. Vill man hindra att bålen vrids åt vänster så tränar man musklerna som vrider den åt höger, och vise versa.

Vad tjänar man på att förhindra att bålen vrids åt vänster och höger? I vilka övningar kan det vara bra?

z_bumbi
2011-04-25, 15:35
Vad tjänar man på att förhindra att bålen vrids åt vänster och höger? I vilka övningar kan det vara bra?

Böj, marklyft, bänkpress, militärpress, utfall, rodd etc.

Lindrian
2011-04-25, 15:36
Vad tjänar man på att förhindra att bålen vrids åt vänster och höger? I vilka övningar kan det vara bra?
Marklyft, knäböj, osv. Jag är själv relativt klen i bålen och om jag råkar komma någon millimeter ur balans under ett marklyft eller liknande så blir inte ryggen glad.

willtjam
2011-06-04, 13:19
Turkish get up. Skivstång är definitivt bättre val än hantel. Än bättre är med t.ex. kettleboll.

Varför är hantel så dåligt?

Birkharju
2011-06-04, 15:04
Jag har haft stora problem med ryggen vilket var till följd av dålig bålstyrka. Jag har kört frontböj nu i 3 månader och den har gett mig otroligt mycket.

kettlebellGuden
2011-06-04, 15:16
Favorittipsen: Janda situps, ab-wheel, och get up en.

Tips två: Kolla in Pavel Tsatsoulines "Bullet Proof Abs" och lägg till en hel del kettlebell swings. McGill påstår att Pavel har den starkaste "coren" han någonsin har mätt/arbetat med så något måste ju vara rätt i det han förespråkar.

Varför är hantel så dåligt?

Dåligt är kanske inte helt vad jag vill uttrycka.. För magen gör det ju ingen skillnad ärligt talat. Jag gör ofta get ups med sandsäck liggandes över axeln, då är där inte ens involverat någon sträckt arm... och för "core"-träning är ju armen ovanför huvudet rätt irrelevant.

har man med armen så är mycket av dess funktion att rotatorcuffen ska få jobba på ett kul sätt och bli effektivare / mer vältimead / rehabbas / prehabbas. Med en skivstång så får man kul effekt att skivstången gärna roterar som en galning och man måste motverka det => mer träning. Det är något man missar en hel del med hantel. Och med t.ex. kettlebell så blir center of gravity lite förskjutet och om man hoppar över ett par steg i magin så resulterar det i att det är lättare att "suga ner" axelleden med latsen och hålla den fixerad. Nu är ju det iofs något många missar och det är ju inte sällan man ser folk låta axeln glida upp mot örat :)

så hantel sämre för det ger mindre arbete jmf. med skivstång, och sämre för det är lite så där biomekaniskt klurigare (= ökad skaderisk) än med någon vikt där center of gravity ligger utanför.

willtjam
2011-06-04, 17:00
Favorittipsen: Janda situps, ab-wheel, och get up en.

Tips två: Kolla in Pavel Tsatsoulines "Bullet Proof Abs" och lägg till en hel del kettlebell swings. McGill påstår att Pavel har den starkaste "coren" han någonsin har mätt/arbetat med så något måste ju vara rätt i det han förespråkar.



Dåligt är kanske inte helt vad jag vill uttrycka.. För magen gör det ju ingen skillnad ärligt talat. Jag gör ofta get ups med sandsäck liggandes över axeln, då är där inte ens involverat någon sträckt arm... och för "core"-träning är ju armen ovanför huvudet rätt irrelevant.

har man med armen så är mycket av dess funktion att rotatorcuffen ska få jobba på ett kul sätt och bli effektivare / mer vältimead / rehabbas / prehabbas. Med en skivstång så får man kul effekt att skivstången gärna roterar som en galning och man måste motverka det => mer träning. Det är något man missar en hel del med hantel. Och med t.ex. kettlebell så blir center of gravity lite förskjutet och om man hoppar över ett par steg i magin så resulterar det i att det är lättare att "suga ner" axelleden med latsen och hålla den fixerad. Nu är ju det iofs något många missar och det är ju inte sällan man ser folk låta axeln glida upp mot örat :)

så hantel sämre för det ger mindre arbete jmf. med skivstång, och sämre för det är lite så där biomekaniskt klurigare (= ökad skaderisk) än med någon vikt där center of gravity ligger utanför.

Du kan din skit. ;)
Det där med att axeln ska sugas in hade jag totalt glömt bort. Bra att du påminde mig!

kettlebellGuden
2011-06-04, 17:54
Du kan din skit. ;)
Det där med att axeln ska sugas in hade jag totalt glömt bort. Bra att du påminde mig!

Jag har ägnat en del tid åt det här. :cool: Sen råkar det vara något som fascinerar mig enormt.

Loke
2011-06-04, 18:48
Fan vad mycket prat det är om knäböj, marklyft, etc. Jag upplever inte att dessa är speciellt bra magträning. Inte mer än bänkpress är ryggträning i alla fall.

carrot
2011-06-04, 19:02
Själv gillar jag crunches, liggande benlyft, och även bålrotationer med vikt(tror det heter så)

kettlebellGuden
2011-06-04, 19:46
Fan vad mycket prat det är om knäböj, marklyft, etc. Jag upplever inte att dessa är speciellt bra magträning. Inte mer än bänkpress är ryggträning i alla fall.

Många är ju av övertygelsen att marklyft och knäböj räcker. Andra, t.ex. Boyle, hävdar motsatsen. Jag litar mer på Boyle än på kolo. :)

z_bumbi
2011-06-06, 15:21
Många är ju av övertygelsen att marklyft och knäböj räcker. Andra, t.ex. Boyle, hävdar motsatsen. Jag litar mer på Boyle än på kolo. :)

Är Boyle han som tycker man inte ska köra böj överhuvudtaget? Om det är han så skulle jag lägga en rejäl bromskloss på hur mycket man litar på honom.

Det är annars ganska självklart för det stora flertalet att man behöver komplettera sin bålträning utöver böj, mark mfl övningar. Jag har hittils inte stött på någon tyngdlyftare, strongman eller styrkelyftare som aldrig kör mage separat och i många fall har de upptäckt att det gör skillnad att träna mer bålstyrka än några få set.
Sen finns det en lite klick som inte tävlar som tror att de övningarna löser alla problem men de brukar upptäcka att de inte har rätt när de provar att faktiskt köra lite mer genomtänkt.

Gosti123
2011-06-06, 15:27
Plankan + vikt ska väl vara en rätt bra bålövning?

kettlebellGuden
2011-06-06, 15:28
Är Boyle han som tycker man inte ska köra böj överhuvudtaget?


Nej, verkligen inte.

Boyle är den här killen (http://www.strengthcoach.com/public/791.cfm), och har skrivit ett par riktigt bra böcker inom området styrka.

Jag har nog aldrig stött på någon som menar på att man inte ska köra knäböj.. vem syftar du på?

Raasken
2011-06-06, 15:51
Är Boyle han som tycker man inte ska köra böj överhuvudtaget? Om det är han så skulle jag lägga en rejäl bromskloss på hur mycket man litar på honom.


Tror inte han sagt att man ska hoppa knäböj. Det handlar mer om att han anser att bulgariska splitböj är enklare att lära ut, ger mer stabilisationsarbete och sliter mindre på ryggen.
Han jobbar ju med större grupper av hockeyspelare som tenderar att vara lite småstela runt höfterna.

Bålövningar som är kul/awesome:
1handspressar
Tyngd planka
Dropset med Dragonflags>Deadbugs>Benlyft
Sidoplanksrodd
Suitcase walks

Crocker
2011-06-06, 17:58
Förlara deadbugs,Sidoplanksrodd,Suitcats walks. :)

Raasken
2011-06-06, 22:44
Förlara deadbugs,Sidoplanksrodd,Suitcats walks. :)

Deadbugs ligger du på en bänk, höjer benen+bålen upp i luften, typ första biten av en dragonflag
Sidplanksrodd lägger du dig i en sidplanka och kör kabelrodd med den andra handen
Suitcase är farmerwalks fast med endast vikt i en hand