handdator

Visa fullständig version : För sent att börja med 5x5


panzer123
2011-04-22, 20:02
Tjena, jag har gymmat i ca 2 månader och det har gått mycket bra, har gått upp ca 6kg, mycket fett, men har blivit mycket starkare också så antar att de 6 kilorna inte bara är fett. Har läst på stronglift 5x5 programmet och det verkar mycket bra, men det sägs att man bara ska använda sig av programmet i början av gymkarriären för att få en bra och stark grund. Jag har redan kört i 2 månader, övningar som benpress,sittande rod, axelpress, chins,dips mm. Vad tycker ni, fortsätta med vanliga scheman eller börja med 5x5?

Tack på förhand.

thomast
2011-04-22, 20:03
Du är i början av din gymkarriär. 5x5 lär du troligtvis ha användning av i många år framöver, använt i rätt typ av träningsperiod.

Gnusram
2011-04-22, 20:05
Tjena, jag har gymmat i ca 2 månader och det har gått mycket bra, har gått upp ca 6kg, mycket fett, men har blivit mycket starkare också så antar att de 6 kilorna inte bara är fett. Har läst på stronglift 5x5 programmet och det verkar mycket bra, men det sägs att man bara ska använda sig av programmet i början av gymkarriären för att få en bra och stark grund. Jag har redan kört i 2 månader, övningar som benpress,sittande rod, axelpress, chins,dips mm. Vad tycker ni, fortsätta med vanliga scheman eller börja med 5x5?

Tack på förhand.

Var är du efter två månader om inte i början av gymkarriären? Testa om du tycker det verkar skoj.

panzer123
2011-04-22, 20:12
Tack för svaren grabbar! Btw, vad tycker ni om programmet?

mikaelj
2011-04-22, 20:13
Det bästa sen färdigkärnat smör.

kettlebellGuden
2011-04-22, 20:13
Det är helt ok. Har sina brister förstås :)

Pjotor
2011-04-22, 20:22
Stronglifts är mycket bra. Knäböj 5*5 tre gånger i veckan var för mycket för mig, men jag skyller på min ålder (38), heltidsjobb och småbarn. Hade jag varit tio år yngre hade det nog gått bättre.

Starting Strength passade mig personligen bättre p.g.a. den lägre volymen, men båda programmen är bra för att bygga styrka.

Fredrik_S
2011-04-22, 20:24
Början av ens träning är ca 5 år...
Sen är det aldrig försent att testa ny program var man än är i sin karriär

Jag tycker att övningarna är för avancerade för att köras av nybörjare, det blir lätt att man vill öka på vikterna hela tiden(eftersom programmet är byggt på brant progression) och inte inser att ens utförande blir sämre och sämre.
Det är ett bra program om man tycker det är roligt med den typen av träning och om man har kunskapen eller hjälpen att göra det på rätt sätt.

Tycker man det är tråkigt/svårt finns det massor med andra program som också är jättebra.

Spartansk
2011-04-22, 20:59
Tjena, jag har gymmat i ca 2 månader och det har gått mycket bra, har gått upp ca 6kg, mycket fett, men har blivit mycket starkare också så antar att de 6 kilorna inte bara är fett. Har läst på stronglift 5x5 programmet och det verkar mycket bra, men det sägs att man bara ska använda sig av programmet i början av gymkarriären för att få en bra och stark grund. Jag har redan kört i 2 månader, övningar som benpress,sittande rod, axelpress, chins,dips mm. Vad tycker ni, fortsätta med vanliga scheman eller börja med 5x5?

Tack på förhand.

På sidan står det att man kan bör träna programmet tills man tar 1,2-1,5 gånger kroppsvikten i knäböj. Tar du mer än 1,5 gånger kroppsvikten är du så tränad att dina ben behöver vila mer. Då finns det mer avancerade scheman att gå över till, där man tränar knäböj lättare vissa dagar.

Med andra ord: Är ditt maxlyft i knäböj mindre än 1,2 gånger din kroppsvikt, kör på!

coolboynesko
2011-04-22, 21:11
Det är helt ok. Har sina brister förstås :)

Säger inte att jag inte håller med dig men vilka är bristerna enligt dig? :)

Bluesparv
2011-04-22, 21:29
Tar du mer än 1,5 gånger kroppsvikten är du så tränad att dina ben behöver vila mer.


Det där känns ju dock ganska individuellt och mängder med faktorer spelar in.

Spartansk
2011-04-22, 21:38
Det där känns ju dock ganska individuellt och mängder med faktorer spelar in.

Ja, jo. Om man tar, säg, 160 % av kroppsvikten i böj och fortfarande får bra resultat av SL 5x5, så är det väl bara att tuta och köra, antar jag. På samma sätt som att man borde se över situationen om man kört fast på 100 % av kroppsvikten.

Fredrik_S
2011-04-22, 21:38
Säger inte att jag inte håller med dig men vilka är bristerna enligt dig? :)

De största bristerna är att övningarna är extremt tråkiga, tekniskt svåra och mentalt jobbiga eftersom det ska köras så tungt.
Det saknas isolationsträning för armar och mage vilket är bland det roligaste man kan göra på gymmet. Det saknar högvolymsträning som är det skönaste man kan göra för att få den upppumade känslan.

Zorban
2011-04-22, 23:02
De största bristerna är att övningarna är extremt tråkiga, tekniskt svåra och mentalt jobbiga eftersom det ska köras så tungt.
Det saknas isolationsträning för armar och mage vilket är bland det roligaste man kan göra på gymmet. Det saknar högvolymsträning som är det skönaste man kan göra för att få den upppumade känslan.
Det där är väl ändå högst individuellt? Snarare, hur kan någon tycka mark/böj/bänk/rodd är tråkiga, men det är kul att träna mage/armar med isolationsövningar? :) Magen får ju rätt bra träning och även triceps. Och alla tränar inte för att få pump, fokus i detta programmet är att bli stark.

panzer123
2011-04-22, 23:09
Det bästa sen färdigkärnat smör.

Vad betyder det ?:smash:

Zorban
2011-04-22, 23:13
Vad betyder det ?:smash:
Att du inte skulle kunna få mikaelj att säga något negativt om SL 5x5 ens med en pistol mot hans huvud :) Skämt åsido, det flesta verkar vara överens om att det är ett grymt program.

spaffen
2011-04-22, 23:14
Vad betyder det ?:smash:

På ren svenska? Do it!

kettlebellGuden
2011-04-22, 23:18
Säger inte att jag inte håller med dig men vilka är bristerna enligt dig? :)

Jag saknar unilateral lyft. För mig är de en självklarhet för att kroppen ska behålla fullgod rörlighet livet ut. Exempelvis utfall och enbensmark.

Jag saknar även ballistiska lyft av någon form. Exempelvis kettlebell swings/snatches & c&j, eller ryck & stöt med skivstång.

Utöver det saknar jag bra träning för "core"-muskulaturen.


och en del annat dårå. rotational lifts, t.ex.


:edit: Saknar även cardio, waiter walks, farmer's walk... och en hel hoper andra saker.

panzer123
2011-04-22, 23:20
Att du inte skulle kunna få mikaelj att säga något negativt om SL 5x5 ens med en pistol mot hans huvud :) Skämt åsido, det flesta verkar vara överens om att det är ett grymt program.

Hahaha, har också märkt att han verkar posetiv till programmet, men vad betyder det han skrev ?

kettlebellGuden
2011-04-22, 23:23
@panzer: mikael menar att färdigkärnat smör är en bra uppfinning.. det gör smör mycket lättare att få tag på eftersom man slipper kärna det själv.. bara att köpa direkt i affären. Och han älskar fett.

panzer123
2011-04-22, 23:24
@panzer: mikael menar att färdigkärnat smör är en bra uppfinning.. det gör smör mycket lättare att få tag på eftersom man slipper kärna det själv.. bara att köpa direkt i affären. Och han älskar fett.

Kärlek<3

panzer123
2011-04-23, 00:43
En snabb fråga bara: Blir man bara starkare med programmet eller kommer jag få fina biceps/magrutor eller borde jag komplettera med några isoleringsövningar ?

Lindrian
2011-04-23, 00:44
En snabb fråga bara: Blir man bara starkare med programmet eller kommer jag få fina biceps/magrutor eller borde jag komplettera med några isoleringsövningar ?
Du kommer växa och bli starkare. Om du får definierade muskler eller ej beror helt på din kost, och givetvis träningen, men mest din kost.

panzerpig
2011-04-23, 06:47
Väldigt bra artikel om 5x5: http://www.ampedtraining.com/articles/5x5-routines-programming-training-system
Läs!!!

Fredrik_S
2011-04-23, 09:32
En snabb fråga bara: Blir man bara starkare med programmet eller kommer jag få fina biceps/magrutor eller borde jag komplettera med några isoleringsövningar ?

Du får större muskler av programmet
Magrutor är mer eller minder endast kopplat till maten.
Men du borde kompletera bodybuilding-träning också tycker jag med högre reps och kortare vila mellan set, andra övningar, så får du ännu större muskler.
Jag skulle tycka det var brutalt enformigt att göra samma saker varje gång på gymet med enda skillnad att det är en liten extra viktskiva.

Ju mer du tränar en muskler ju större blir det(till en viss gräns förståss) Dock får du mindre ut per investerad tidsenhet allt eftersom.

Baler Evans
2011-04-23, 14:28
Vad betyder det ?:smash:

att man slipper slösa underarmstyrka som man vill använda till träningen *rolleyes*