handdator

Visa fullständig version : Benspark - farligt för knäet?


Lindrian
2011-04-22, 19:11
Hejsan!

Snubblade nyss över följande klipp på youtube där en snubbe förklarar att benspark är väldigt farligt för knäet och att man endast bör fokusera på den sista biten av rörelsen. Hur mycket sanning ligger det i detta egentligen? Att endast arbeta i den sista fasen av rörelsen kan väl knappast vara likvärt full ROM?

Klippet finner ni här: http://www.youtube.com/watch?v=74QB-UQCm88&feature=relmfu

Chaliza
2011-04-22, 19:14
Haha men ännu en gång är det Scoobys videos där han förklarar hur en övning är farlig. Tycker han snackar jävligt mycket skit, alla övningar är ju "farliga" enligt han. Med rätt teknik och uppvärmning är ingen vanlig övning direkt farlig!

Anders The Peak
2011-04-22, 19:15
Hejsan!

Snubblade nyss över följande klipp på youtube där en snubbe förklarar att benspark är väldigt farligt för knäet och att man endast bör fokusera på den sista biten av rörelsen. Hur mycket sanning ligger det i detta egentligen? Att endast arbeta i den sista fasen av rörelsen kan väl knappast vara likvärt full ROM?

Klippet finner ni här: http://www.youtube.com/watch?v=74QB-UQCm88&feature=relmfu
Det är ingen fara så länge man sitter rätt i maskinen. Du har säkert någon instruktör på gymmet som kan visa hur den ska utföras.

Lindrian
2011-04-22, 19:17
Det är ingen fara så länge man sitter rätt i maskinen. Du har säkert någon instruktör på gymmet som kan visa hur den ska utföras.
Har aldrig haft några problem med övningen direkt. Sitter som man ska och arbetar alltid i full ROM men detta fick mig att tänka efter, speciellt då jag börjat gå väldigt tungt i denna övning.

MrTe
2011-04-22, 19:21
Kan någon förklara utförligt då hur man gör en benspark utan att skada sig då?

Anders The Peak
2011-04-22, 19:25
Har aldrig haft några problem med övningen direkt. Sitter som man ska och arbetar alltid i full ROM men detta fick mig att tänka efter, speciellt då jag börjat gå väldigt tungt i denna övning.

Jag rekommenderar hellre att du kör väldigt tungt i hacklyft/benpress eller knäböj så att du får med synergisterna för att få balans i muskulaturen.

Lindrian
2011-04-22, 19:26
Kan någon förklara utförligt då hur man gör en benspark utan att skada sig då?
Såhär gör jag: http://www.youtube.com/watch?v=8XcVxzv_DBU
Dock gör jag betydligt färre reps (vet inte vad ben svarar bäst på ännu, provar mig fram).

Lindrian
2011-04-22, 19:27
Jag rekommenderar hellre att du kör väldigt tungt i hacklyft/benpress eller knäböj så att du får med synergisterna för att få balans i muskulaturen.
Bensparken är endast komplement till knäböjen. Samma sak med lårcurlen. Jag börjar alltid med knäböj och kör på så hårt jag orkar i den.

Pansartax
2011-04-22, 20:17
Haha men ännu en gång är det Scoobys videos där han förklarar hur en övning är farlig. Tycker han snackar jävligt mycket skit, alla övningar är ju "farliga" enligt han. Med rätt teknik och uppvärmning är ingen vanlig övning direkt farlig!

Du är 17 år, han är 48 (?). Jag säger inte att han har rätt och du har fel, men vem tror du personligen har störst erfarenhet av styrketräning och hur en kropp fungerar?

Man ska givetvis ta allt man hör med en nypa salt, men han gör det ju inte direkt för att du ska få sämre muskel-utveckling, innerst inne vill han bara hjälpa folk, sen att han gör det gratis är ju inget negativt.

kottovic
2011-04-22, 20:21
Scooby är, trots sina underbara klädstil och homoerotiska röst väldigt informativ och tar upp en hel del sunda ting med träning. Trots det ska det klagas, fast få här kommer vara i samma skick när dagen 48 fylls

Chaliza
2011-04-22, 20:32
Du är 17 år, han är 48 (?). Jag säger inte att han har rätt och du har fel, men vem tror du personligen har störst erfarenhet av styrketräning och hur en kropp fungerar?

Man ska givetvis ta allt man hör med en nypa salt, men han gör det ju inte direkt för att du ska få sämre muskel-utveckling, innerst inne vill han bara hjälpa folk, sen att han gör det gratis är ju inget negativt.

Ser nu att mitt inlägg lät lite mer aggresivt än vad jag velat. Kollat mycket på hans videos och jag gillar vissa, men han ger nog ganska mycket fel budskap till de som inte tränat så mycket eller vet så mycket om träning. Vissa kanske tror att de ska skippa knäböj helt pga hans video som exempel.

whalle
2011-04-22, 20:36
Vad är dom som gör att benspark i full ROM skulle vara mer påfrestande för knäskålen än djupa knäböj?

Pansartax
2011-04-22, 20:40
Ser nu att mitt inlägg lät lite mer aggresivt än vad jag velat. Kollat mycket på hans videos och jag gillar vissa, men han ger nog ganska mycket fel budskap till de som inte tränat så mycket eller vet så mycket om träning. Vissa kanske tror att de ska skippa knäböj helt pga hans video som exempel.

Hur kan man ens tro det när han börjar videon med att säga "I love leg extension" och att han sen fortsätter med att berätta om sitt kroniska knäproblem och att benspark är en av de få övningar som han kan utföra utan att det påverkar det, hur kan det bli tydligare? Antingen så är man 7 eller mentalt utmanad om man drar slutsatsen av att man ska sluta göra bensparkar efter att kikat på hans video.

Han ger bara sin alternativa bild av hur den ska göras, och det kan gott människor följa eller om de inte känner nått eller får resultat; Inte göra.

Måste det vara så svårt? Varför ens göra det så svårt för sig?

Han ger säkra och försiktiga tips till nybörjare och hans målgrupp är inte redan intresserade kolozzeumiter med branch warren affischer i pojkrummet som sen tidigare har en fixerad bild av vad de "stora grabbarna" gör.

Jag tycker han gör helt rätt att istället för att säga att man ska göra den eller inte göra den, istället presentera ett sätt som man kan göra den på där det är mindre risk eller ingen risk alls för skador. Det finns inget värre än folk på youtube som pratar om träning och förbjuder saker och viftar bort det som farligt, vilka är de att avgöra vad som är rätt och fel för miljontals individer.

don ramon
2011-04-22, 22:47
Hur kan man ens tro det när han börjar videon med att säga "I love leg extension" och att han sen fortsätter med att berätta om sitt kroniska knäproblem och att benspark är en av de få övningar som han kan utföra utan att det påverkar det, hur kan det bli tydligare? Antingen så är man 7 eller mentalt utmanad om man drar slutsatsen av att man ska sluta göra bensparkar efter att kikat på hans video.

Han ger bara sin alternativa bild av hur den ska göras, och det kan gott människor följa eller om de inte känner nått eller får resultat; Inte göra.

Måste det vara så svårt? Varför ens göra det så svårt för sig?

Han ger säkra och försiktiga tips till nybörjare och hans målgrupp är inte redan intresserade kolozzeumiter med branch warren affischer i pojkrummet som sen tidigare har en fixerad bild av vad de "stora grabbarna" gör.

Jag tycker han gör helt rätt att istället för att säga att man ska göra den eller inte göra den, istället presentera ett sätt som man kan göra den på där det är mindre risk eller ingen risk alls för skador. Det finns inget värre än folk på youtube som pratar om träning och förbjuder saker och viftar bort det som farligt, vilka är de att avgöra vad som är rätt och fel för miljontals individer.


"- Jag älskar knäböj och gör därför bara 5 graders hockeyböjar".... typ. Det kanske låter vettigare om jag säger det samtidigt som jag filmar mig själv med bar överkropp.

ceejay
2011-04-22, 23:06
jag är inte direkt övertygad av hans keffa experiment med knät och ägget. Känns som avancerat trollande.

Lindrian
2011-04-22, 23:12
Finns en större tråd här som bekräftar det scooby säger: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=7013221
Vad jag har förstått så är det en övning som inte är den bästa för knäet men kan fortfarande fungera som komplement. De flesta i den tråden tycker inte man ska gå tungt i den utan hålla sig vid en vikt man kan kontrollera. De talar även om att gå för långt ner vilket sätter mycket tryck på knäet. Förvisso så förespråkar de inte lika kort ROM som scooby men de är iaf inne på samma spår.

En av medlemmarna säger:
leg ext are as bad as you make them. As what was already said it's ok to do it for warmup since u won't be using much weight but if u wanna use it to actual develop ur quads then consider the following:

1. Do it with a slow tempo (i.e. not explosive on the concentric, and don't emphasize the eccentric, so it would be 3-0-3, so take 2-3 secs to go up, the same going down, and don't pause at the bottom nor at the top so you can get that constant tension effect since u won't be squeezing at the top).

2. Make it a Unilateral (single leg) exercise. So you're gonna wanna do it one leg at a time....DO IT

3. Don't lock out or get too close to it. That is where the majority of the problem lies.

4. Don't go below 8 reps. I've seen some people trying to damn near max out on these...lol silly kids. I usually try to keep mines around 12-15 and sometimes go a bit higher.


Follow those 4 steps and u'll be able to reap the benefits of leg exts w/out putting urself at too much risk for injury

ceejay
2011-04-22, 23:14
Vart bekräftas det? Det är väl en vanlig tråd på ett träningsforum med många självutnämnda experter.

Lindrian
2011-04-22, 23:18
Vart bekräftas det? Det är väl en vanlig tråd på ett träningsforum med många självutnämnda experter.

Medlemmarnas teorier och what not bekräftar scoobys teori. Ingen av dem hänvisar till någon studie eller liknande, men det är en klar majoritet som säger att det är en övning som inte är allt för skonsam för knäet. Många verkar iaf veta vad de snackar om.

Proxy
2011-04-22, 23:18
Det mesta lipet över benspark kommer från dom gamla bensparkarna utan skiftande belastning. Idag har i princip alla bensparkar en "ergonomisk kurva" vilket skonar knät.
Om man inte gör övningen (i en modern maskin) helt åt h*lvete så bör det inte vara några problem, så länge man inte drar på sig obalanser, såsom för starka quadriceps i förhållande till andra muskler, kort quadriceps, m.m.

whalle
2011-04-22, 23:23
Finns en större tråd här som bekräftar det scooby säger: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=7013221
Vad jag har förstått så är det en övning som inte är den bästa för knäet men kan fortfarande fungera som komplement. De flesta i den tråden tycker inte man ska gå tungt i den utan hålla sig vid en vikt man kan kontrollera. De talar även om att gå för långt ner vilket sätter mycket tryck på knäet. Förvisso så förespråkar de inte lika kort ROM som scooby men de är iaf inne på samma spår.

En av medlemmarna säger:


Tycker dom flesta säger att man inte ska låsa ut i toppläget men att resten av rörelsen är okej?

Lindrian
2011-04-22, 23:27
Det mesta lipet över benspark kommer från dom gamla bensparkarna utan skiftande belastning. Idag har i princip alla bensparkar en "ergonomisk kurva" vilket skonar knät.
Om man inte gör övningen (i en modern maskin) helt åt h*lvete så bör det inte vara några problem, så länge man inte drar på sig obalanser, såsom för starka quadriceps i förhållande till andra muskler, kort quadriceps, m.m.

Aha. Hur ser denna kurva ut? Är det så att de är som tyngst i mitten? Lätta i början, blir sedan tyngre och tyngre tills de når en mittpunkt och blir slutligen lättare igen?

Det hade faktiskt förklarat varför de har en oval-liknande mojäng istället för en cirkel som ståltråden går igenom.
Här syns "ovalen" som jag talar om. Detta är den maskin vi har på mitt gym iaf. http://www.inclusivefitness.org/images/equipment/427.jpg

Lindrian
2011-04-22, 23:29
Tycker dom flesta säger att man inte ska låsa ut i toppläget men att resten av rörelsen är okej?

Ja lås inte ut i toppläget och gå inte för långt ner.

Proxy
2011-04-22, 23:47
Kurvan antar jag ser ut som så att den minskar belastningen i botten på rörelsen, och i toppen på rörelsen.

Chaliza
2011-04-23, 00:01
Hur kan man ens tro det när han börjar videon med att säga "I love leg extension" och att han sen fortsätter med att berätta om sitt kroniska knäproblem och att benspark är en av de få övningar som han kan utföra utan att det påverkar det, hur kan det bli tydligare? Antingen så är man 7 eller mentalt utmanad om man drar slutsatsen av att man ska sluta göra bensparkar efter att kikat på hans video.

Han ger bara sin alternativa bild av hur den ska göras, och det kan gott människor följa eller om de inte känner nått eller får resultat; Inte göra.

Måste det vara så svårt? Varför ens göra det så svårt för sig?

Han ger säkra och försiktiga tips till nybörjare och hans målgrupp är inte redan intresserade kolozzeumiter med branch warren affischer i pojkrummet som sen tidigare har en fixerad bild av vad de "stora grabbarna" gör.

Jag tycker han gör helt rätt att istället för att säga att man ska göra den eller inte göra den, istället presentera ett sätt som man kan göra den på där det är mindre risk eller ingen risk alls för skador. Det finns inget värre än folk på youtube som pratar om träning och förbjuder saker och viftar bort det som farligt, vilka är de att avgöra vad som är rätt och fel för miljontals individer.

Om nu videorna var så lätta att tolka, varför finns då flertal trådar här på Kolozzeum där folk undrar "är knäböj farligt", "är benspark farligt" osv osv

Lindrian
2011-04-23, 00:03
Om nu videorna var så lätta att tolka, varför finns då flertal trådar här på Kolozzeum där folk undrar "är knäböj farligt", "är benspark farligt" osv osv
För att alla inte har sett dem :-)?

Chaliza
2011-04-23, 00:04
För att alla inte har sett dem :-)?

Nu syftar jag dock på de trådar där videorna länkas i tråden :)

Lindrian
2011-04-23, 00:05
Nu syftar jag dock på de trådar där videorna länkas i tråden :)

Finns det fler som har länkat till samma klipp? Kanske jag borde sökt först. Dumt av mig.

TurningTorso
2011-04-23, 06:35
Om någon är intresserad av en liten analys så har Eric Cressey skrivit en artikel på T-nation som heter "The truth about leg extensions". Den är ganska intressant, men man ska ju tänka på att han inte skriver ur ett bb-perspektiv. Men det påpekar han också i artikeln.

Hejnomax
2011-04-23, 08:29
Vid vissa knäproblem är det dumt att belasta träna benen utan att ha vikt på dom. Tex benböj(bra, för man belastar knäet uppifrån samtidigt) och benspark(dåligt för knäet bara belastas med moment). Fick det förklarat för mig av en sjukgymnast och upplevde att det stämde för mig. Jag hade då ostabila knän pga slappa ledband, felväxt i brosket och schlatter.