handdator

Visa fullständig version : Coop "FatBurner" dryck


Inge Enveten
2011-04-22, 15:31
Någon som sitter inne på vad som krävs av en produkt för att den ska kunna marknadsföras som "fettförbrännande" utan att företaget står risk för åtal? Om ingen vet och ingen orkar kolla så tar jag reda på det........ :D

http://img717.imageshack.us/img717/3010/failcoop2.jpg

http://img52.imageshack.us/img52/621/failcoop.jpg

Eddie Vedder
2011-04-22, 15:33
Vart står det att den är fettförbrännande? Den heter ju Fat Burner men vart står det att den förbränner fett?

Här är i alla fall hela mallen för värdering av studier enligt FDA, i USA alltså:

http://www.fda.gov/Food/GuidanceComplianceRegulatoryInformation/GuidanceDocuments/FoodLabelingNutrition/ucm053850.htm

Hälsopåståenden är väldigt hårt reglerade och väldigt få produkter tillåts komma med dom.

Beef Porky
2011-04-22, 15:36
Någon som sitter inne på vad som krävs av en produkt för att den ska kunna marknadsföras som "fettförbrännande" utan att företaget står risk för åtal? Om ingen vet och ingen orkar kolla så tar jag reda på det........ :D


Fast det verkar ju inte som att den marknadsförs som fettförbrännande, den heter bara fat burner. Kanske fult gjort i vilket fall som helst, lär ju finnas någon köper den för att denne tror att den ska vara fettförbrännande, vilket säkert är meningen.

Inge Enveten
2011-04-22, 15:36
Vart står det att den är fettförbrännande?



Jag vet inte hur du tolkar "Fat Burner" men när en produkt har ett sådant namn är det ett rimligt antagande att den har en egenskap som antyds av namnet. Det är också av betydelse hur konsumenter uppfattar det och enligt mig kan det verka vilseledande.

Eddie Vedder
2011-04-22, 15:38
Jag vet inte hur du tolkar "Fat Burner" men när en produkt har ett sådant namn är det ett rimligt antagande att den har en egenskap som antyds av namnet. Det är också av betydelse hur konsumenter uppfattar det och enligt mig kan det verkar vilseledande.

Jo naturligtvis vet jag det men det har inte med saken att göra. Vad en produkt får heta och vad man med produkten får påstå är två otroligt skilda saker. Om en produkt heter "Må gott!" är det ju inget juridiskt krav på att konsumenten ska må gott av den och man kan inte stämma dom för att man mår skit. ;)

Parachutes
2011-04-22, 15:41
Haha.. coop bulltofta? Har sett den där iallafall :)

Beef Porky
2011-04-22, 15:43
Jag vet inte hur du tolkar "Fat Burner" men när en produkt har ett sådant namn är det ett rimligt antagande att den har en egenskap som antyds av namnet. Det är också av betydelse hur konsumenter uppfattar det och enligt mig kan det verkar vilseledande.

Det spelar väl ingen roll hur jag tolkar det? Man kan tycka att det är rimligt att den skulle vara fettförbrännande bara för att den heter fat burner, men det är bara ett namn, ingen beskrivning. Jag håller med dig om att det är vilseledande, och det är säkert meningen att det ska vara också.

Det finns ju väldigt vilseledande namn på många produkter.
http://www.papermag.com/blogs/cocaine-drink.jpg

Inge Enveten
2011-04-22, 15:54
Jo naturligtvis vet jag det men det har inte med saken att göra. Vad en produkt får heta och vad man med produkten får påstå är två otroligt skilda saker. Om en produkt heter "Må gott!" är det ju inget juridiskt krav på att konsumenten ska må gott av den och man kan inte stämma dom för att man mår skit. ;)

Får säga att det var fint skrivet av dig och nu klarnar det en hel del faktiskt. Kommer att plugga detta nästa termin så det ska bli kul att få diskutera det med professorer och liknande. Hur som helst så står jag fast vid vad jag sa och även om jag gillade din jämförelse så tycker jag inte den är helt korrekt.

Finns det fler produkter med liknande namn som säljs i butiker?

En annan grej jag kommer in på är produkter som heter något i stil med "spicy" eller "starkt kryddad" osv eller om detta står på förpackningen, menar ni då att det inte är nödvändigt att den är starkt kryddad då? Visserligen en ganska subjektiv frågeställning men det finns ju helt solklara fall då det inte skulle gå. Mjölk exempelvis skulle ju aldrig kunna marknadsföras som "kryddstark", alla vet att mjölk inte smakar "starkt kryddat". Men en nudelsoppa kanske där det står "hot spicy" varpå verkligen väldigt få konsumenter anser den vara "starkt kryddad"?

Måste titta lite närmre på rättspraxis och lagstiftningen för allt det här verkar ganska orimligt

Eddie Vedder
2011-04-22, 15:59
Hur som helst så står jag fast vid vad jag sa och även om jag gillade din jämförelse så tycker jag inte den är helt korrekt.

Jag har ju inte sagt emot dig. Jag håller ju med. Men faktum kvarstår att mycket får påstås. Men mycket får inte påstås också. "Utan onödiga tillsatser" fick ju inte vara kvar, och påståenden om omega-3 fick tas bort från många produkter.

Jag tycker då det finns värre saker. Becels olika margarinpåståenden till exempel.

Hodik
2011-04-22, 17:13
Det spelar väl ingen roll hur jag tolkar det? Man kan tycka att det är rimligt att den skulle vara fettförbrännande bara för att den heter fat burner, men det är bara ett namn, ingen beskrivning. Jag håller med dig om att det är vilseledande, och det är säkert meningen att det ska vara också.

Det finns ju väldigt vilseledande namn på många produkter.
http://www.papermag.com/blogs/cocaine-drink.jpg

Fast på vilket sett är den där vilseledande?
Ingen lär ju tro att den innehåller kokain.
Dessutom så upplever många den där drycken som ett milt kokain rus.

Crocker
2011-04-22, 17:17
Fast på vilket sett är den där vilseledande?
Ingen lär ju tro att den innehåller kokain.
Dessutom så upplever många den där drycken som ett milt kokain rus.
På vilket sätt är första produkten vilseledande?
Ingen lär väl tro den innehåller fettförbrännande ämnen?
Dessutom lär kanske många uppleva att man får mindre fett.Ironi-nivå hög.

Beef Porky
2011-04-22, 17:25
Fast på vilket sett är den där vilseledande?
Ingen lär ju tro att den innehåller kokain.
Dessutom så upplever många den där drycken som ett milt kokain rus.
Jag kanske uttryckte mig dåligt men det jag ville bara föra fram en poäng med ett (om än något extremt) exempel. Och nej jag tror inte att många skulle tro att den innehåller kokain och att folk skulle uppleva drycken som ett milt kokainrus tror jag inte ett skit på.*bs*

Sverker
2011-04-22, 18:09
På hemsidan http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/markning/2011_livsmedelsverket_2_kosttillskott_som_saljs_vi a_internet.pdf


läser vi "Burn” som ingår i varumärket
är ett hälsopåstående

Att kalla varan Fat Burner lär ställa ännu större krav på att styrka påståendet;)

hariiis
2011-04-22, 19:32
Koffein och grönt te har väl lite fettförbrännande egenskaper? :D

hejhopp79
2011-04-22, 19:49
L-Carnitin och grönt té

Båda är presumably fettförbrännande, eller ja grönt té är det definitivt. L-carnitin i teorin

Om inte annat är carnitin bra för hjärnkontoret

Eddie Vedder
2011-04-22, 20:56
eller ja grönt té är det definitivt.

Jag tror inte man får påstå det om grönt té heller. Skrev om det i förra eller förrförra spalten i BODY. Man har från EFSA's sida gått igenom en hel del studier om grönt té och evidensen är ganska svag för det mesta.

krubkungen
2011-04-22, 22:41
Vart hittar man höga doser l-carnitin i kosten?

Sverker
2011-04-23, 06:30
Hjärta, lever, tymus och kött. För att få L-karnitin måste man äta inälvor eller kött som innehåller mycket mitokondrier.