handdator

Visa fullständig version : Armbågssmärta vid slag


Bengtan
2011-04-22, 11:51
För cirka 8 månader sen fick jag ont i armbågarna av dålig ergonomi vid datorn. Inget stöd för armbågarna som gjorde att jag fick en inflammation i armbågen gissar jag, det gick över med vila och inflammationshämmande medel.

Men jag kan fortfarande känna av det smått vid slag ovanför huvudet som länken i slutet av denna post visar och har kvar knakande i armbågsleden. Kan också kännas lite om man spänner armen med öppen handflata. Det känns vid armbågsleden eller i slutet av underarmen där den fäster i armbågen.

Vad kan det vara? En liten inflammation kvar? Jag känner det inte annars förutom vid det jag nämnt.

http://www.karatetest.com/kyokushinkai/4thkyu/shuto-sakotsu-uchi-95.htm

Popliteus
2011-04-22, 12:44
Låter som en liten släng av medial epicondylit (golfarmbåge) vilket är en inflammation i underarmens plantarflexorer infästning i armbågen.

Bengtan
2011-04-22, 14:06
Eftersom det mesta försvunnit av sig själv, vad kan jag nu göra för att få bort det lilla som är kvar?

Ego
2011-04-22, 14:26
Ställa rätt diagnos är ett mycket vettigt första steg tycker jag.

Bengtan
2011-04-22, 14:28
Ställa rätt diagnos är ett mycket vettigt första steg tycker jag.

Menar du att han har fel eller att jag bör kolla med en sjukgymnast fast princip all smärta försvunnit?

Ego
2011-04-22, 14:29
Menar du att han har fel eller att jag bör kolla med en sjukgymnast fast princip all smärta försvunnit?

Kan du provocera fram smärta? Då har det inte försvunnit, dessutom är viktigt att det här läcker rätt + stärks upp, annars dröjer det inte längre innan det är dags igen.

Bengtan
2011-04-22, 14:32
Kan du provocera fram smärta? Då har det inte försvunnit, dessutom är viktigt att det här läcker rätt + stärks upp, annars dröjer det inte längre innan det är dags igen.

Spänner jag armen med öppen handflata så känner jag en svag smärta just nedanför armbågen i underarmen. Känner det aldrig annars förutom vid slaget ibland.

Ego
2011-04-22, 14:44
Ta en bild på hur du spänner armen och kryssa in smärtpunkten.

Bengtan
2011-04-22, 14:58
Ta en bild på hur du spänner armen och kryssa in smärtpunkten.

Om du tänker att du håller armen rakt framför dig, ej helt rakt utan lite böjt, tummen upp mot taket så spänner man armen med öppen handflata. Då gör det lite ont på armbågen. Om jag inte inbillar mig så är det nästan så det känns från armbågen ner till underarmen och slutar innan handleden.

Popliteus
2011-04-22, 15:09
Eftersom att det mer eller mindre som du beskriver gick över med vila och NSAID så låter det ju troligt att det var någon slags inflammatorisk process i området. Om du nyligen har haft det och fortsätter med repetitivt arbete som karateslag? är det ju ganska troligt att du kan reta samma strukturer. Men som Ego poängterar skulle det vara hjälpsamt om du med en bild kan precisera din smärta. Sen om du är rädd att smärtan ska komma tillbaka är det en bra idé att träffa en sjukgymnast som kan göra en korrekt undersökning och möjligtvis instruera lite förebyggande träning. En bedömning över internet kan aldrig bli lika bra som en IRL.

Bengtan
2011-04-22, 15:39
Eftersom att det mer eller mindre som du beskriver gick över med vila och NSAID så låter det ju troligt att det var någon slags inflammatorisk process i området. Om du nyligen har haft det och fortsätter med repetitivt arbete som karateslag? är det ju ganska troligt att du kan reta samma strukturer. Men som Ego poängterar skulle det vara hjälpsamt om du med en bild kan precisera din smärta. Sen om du är rädd att smärtan ska komma tillbaka är det en bra idé att träffa en sjukgymnast som kan göra en korrekt undersökning och möjligtvis instruera lite förebyggande träning. En bedömning över internet kan aldrig bli lika bra som en IRL.

Har knappt kört dom där slagen och smärtan försvann för längesen förutom just vid det där slaget och om jag spänner armen på ett visst sätt.

http://imageupload.org/?d=4DB193EF1 Ungefär i det området.