handdator

Visa fullständig version : Tips på skor och bälte


fudgy
2011-04-22, 11:51
Hej!

Har börjat träna lite mera styrkelyftsinspirerat med inslag av en hel del tungt böjande. Går nu i tankar att investera i ett par vettiga böjskor och ett träningsbälte.

Någon som har några tips på bra skor att träna i, framförallt anpassade för knäböj då. Alltså ett par stabila med näst intill ingen dämpning. Har kikat lite på adidas tyngdlyftarskor, Power Perfect II, är det någon som har erfarenhet av dem?

Bältet kommer främst användas vid böjande, men vore bra om det även höll för att hänga vikter i vid träning av tunga dips. Måste då gärna klara iaf 100kg, inte för att jag är där än, men snart så *flex*

Boston77
2011-04-22, 23:31
Adidas Power Perfect II dom skorna har jag typ och gillar dom verkligen är med klack på. vet dock dom som har dom som tycker dom är helt värdelösa på grund av klacken.

Bälte är wallander överlägsen tycker jag med livstids garanti och riktigt stabilt

Martinio0o
2011-04-22, 23:38
Power Perfect II är helt underbara (enligt mig). Man faller fint ner i rätt djup, sen är det bara att komma upp igen.

Vad gäller bälte så är nog det bästa alternativet Wahlander, men dem kostar där efter (runt 1000kr). Annars har jag god erfarenhet av ett enkelt Gasp-bälte.

difeddy
2011-04-22, 23:42
Adistar Weightlifting är ett par riktigt sköna skor, om ekonomin tillåter. Dessa kostar nämligen upp mot 2200 kronor, så man får se om det är värt priset. Jag tycker i varje fall att de är väldigt sköna.

Vad gäller bälten så skulle jag rekommendera ett bälte från, förslagsvis, Wahlanders. (http://www.wahlanders.se/shop/catalog/index.php?cPath=21)

ceejay
2011-04-23, 00:25
adidas ironwork III rekommenderar jag

http://www.budo-fitness.cc/os2/product_info.php?products_id=1232

sjuk rea lol

fudgy
2011-04-23, 10:23
Tack för inputen!

adidas ironwork III rekommenderar jag

http://www.budo-fitness.cc/os2/product_info.php?products_id=1232

sjuk rea lol

mm, det där va ju inget dåligt erbjudande, men finns ju såklart inte storlekar till mina små fötter.

Får bli ett par Adidas power perfect II, då flera verkade tycka de va helt OK iaf.
Ska försöka testa något Wahlandersbälte någonstans, 1000 kr är nog en bra investering för livslängdsgaranti! Hur man nu lyckas göra sönder ett bälte förstår jag inte riktigt, verkar ju vara väldigt stabila, men garantin är ju trevlig ändå ;)

Bluesparv
2011-04-23, 10:30
adidas ironwork III rekommenderar jag

http://www.budo-fitness.cc/os2/product_info.php?products_id=1232

sjuk rea lol

Hur är storlekarna på de? Har för mig att Adidas generellt sett är ganska små, men var ett par år sen jag köpte deras skor :)

ceejay
2011-04-23, 12:45
Hur är storlekarna på de? Har för mig att Adidas generellt sett är ganska små, men var ett par år sen jag köpte deras skor :)

Dessa är ganska normala i storlekarna. Jag har ett par vanliga sneakers i adidas som är storlek 50, men jag har 48 2/3 i dessa ironwork. (Kanske lite mindre än standard, men inte så grovt som vanliga adidasskor.)

Baler Evans
2011-04-23, 14:53
enligt Jim Wendler är det väldigt överskattat att träna i böjskor och väldigt ovanligt. De stora pojkarna tränar bara i gear någon månad innan en event de ska till. Jag skulle köpa ett par bra skor med platt sula till böjen ( jag trivs skit bra med att böja i mina converse och känner mig sjukt stabil i dem :) sen bälte skulle jag säga Wahlanders.

Mapa
2011-04-23, 15:06
du måste inte ha klackskor för att böja... det är överskattat anser jag. bättre för att bygga framsida lår möjligen..

personligen använde jag mig av converse förut. men dem höll aldrig mer än 6månader så det blev dyrt.. nu använder jag mig av do-win, någon platt modell som fanns på powerzite förut, inte längre tyvärr

Bluesparv
2011-04-23, 15:10
Dessa är ganska normala i storlekarna. Jag har ett par vanliga sneakers i adidas som är storlek 50, men jag har 48 2/3 i dessa ironwork. (Kanske lite mindre än standard, men inte så grovt som vanliga adidasskor.)

Okej... känns bäst att avvakta och åka till nåt vettigt ställe så man får prova först. Pallar inte att hålla på med returfrakter hit och dit, drygt.

Dreas
2011-04-23, 15:11
du måste inte ha klackskor för att böja... det är överskattat anser jag. bättre för att bygga framsida lår möjligen.. För oss med kass balans eller problem att få belastningen på hälen ordentligt utan att resa bakåt är det dock en bra lösning tills/om man blir bättre :)

Har man inga problem med att gå ner och utföra en bra böj med en platt sko så spelar det väl ingen större roll antar jag.

ceejay
2011-04-23, 15:58
och jag anser att klackskor är underskattade. Fler människor skulle lära sig att gilla att böja om de skaffade böjskor.

Mapa
2011-04-24, 23:11
och jag anser att klackskor är underskattade. Fler människor skulle lära sig att gilla att böja om de skaffade böjskor.


ja så här fint kan det bli

Ss9v5NMPKjs

Deceiver85
2011-04-24, 23:24
Bälte: Wahlander, inget snack om saken...

Skor: Det kan bli dyrt, men det är väldigt svårt att säga vilka skor som passar just dig. Valet står mellan converse-skor (eller liknande) eller tyngdlyftningsskor med klack. Själv har jag lyft med båda, och i dagsläget har jag ett par Adidas Stabil, dvs jag var inte överdrivet nöjd med något par. Testa dig fram.

ceejay
2011-04-24, 23:28
ja så här fint kan det bli

Ss9v5NMPKjs

Förstår inte riktigt?

Zoidy
2011-04-25, 00:43
Jag har också ett par Adidas Power Perfect 2. Helt underbara skor. Har man inte rörlighet nog att gå fulldjup utan klack så gör det en enorm skillnad med riktiga böjskor. Det suger att inte kunna hålla ryggen rak när man böjer

Håller absolut med Ceejay, jag tror att många av speciellt nybörjarna hade tyckt det var mycket roligare att böja om de hade ett par riktiga skor. Det verkar ju inte direkt vanligt med folk som naturligt är tillräckligt smidiga för fulldjupsböjar.

ceejay
2011-04-25, 01:13
jag är definitivt inte tillräckligt smidig att klara av olympiska böjar utan klackskor. Dom är underbara.

Botte 1992
2011-04-25, 01:24
Vill bara sätta tänderna i ett Wahlander-bälte nu. Ser så smaskigt stabilt ut. Me want it so bad...

EkarN
2011-04-25, 01:28
enligt Jim Wendler är det väldigt överskattat att träna i böjskor och väldigt ovanligt. De stora pojkarna tränar bara i gear någon månad innan en event de ska till. Jag skulle köpa ett par bra skor med platt sula till böjen ( jag trivs skit bra med att böja i mina converse och känner mig sjukt stabil i dem :) sen bälte skulle jag säga Wahlanders.

Lyssna inte alltför mycket på Jim Wendler:) Ang klack eller platt sula är det en smaksak och man gör bäst i att prova själv. Jag själv gillar att böja i platta. Har ett par styrkelyftsskor från Metal, vilka jag inhandlat på extremepower. Riktigt grymma tycker jag!

Köp ditt bälte från Wahlanders. Kostar visserligen en del men är sååå mycket bättre än allt annat.

Botte 1992
2011-04-25, 01:33
Köp ditt bälte från Wahlanders. Kostar visserligen en del men är sååå mycket bättre än allt annat.

Egentligen det billigaste i princip med tanke på livtidsgarantin. Det betyder väl att man får ett nytt kostnadsfritt om bältet går sönder? Man slipper köpa ett nytt. Eller okej, Wahlanders lär inte finnas kvar om tio år. :em:

Deceiver85
2011-04-26, 01:07
Eller okej, Wahlanders lär inte finnas kvar om tio år. :em:

Ehh, jo, det lär dem göra ;)