handdator

Visa fullständig version : Sommarträning


Muezzol
2011-04-22, 09:51
Hej alla!

Jag är en 19-årig väldigt smal kille som väger 67 kg. Jag har tränat från och till i ungefär 2 år. Det jag vill uppnå med min träning är att få en muskulös kropp med tydliga linjer. Jag äter nyttigt och bra. Har haft ett långt uppehåll på ungefär 4 månader med träningen nu men har bestämt mig för att börja seriöst fram till hösten, då jag vet att under sommaren har jag ingen lust att gå till gymmet. Innan jag slutade med träningen hade jag blivit ganska "biffig" och det syntes tydligt på mig att jag tränade. Nu känns det dock som jag får börja om med träningen på nytt eftersom jag tappat allt efter uppehållet.

Nu är det så här att jag skulle vilja hålla igång träningen hemma under sommaren. Jag hade tänkt träna hela kroppen utomhus ungefär 3 dagar i veckan. Jag har tillgång till runt 100 kg vikter, två hantlar, två skivstångar samt bänkpress. Jag har även tillgång till en pull-up-stång. Jag skulle vilja lägga upp mitt träningsschema något i den här stilen nedan, men skulle behöva lite hjälp med att komplettera schemat. Kanske byta ut någon övning, lägga till någon bra övning och kanske ta bort någon. Därför vänder jag mig till er på kolozzeum, för att få ut era åsikter och bästa möjliga schema. Är också väldigt tacksam för allmäna tips och råd. Nästan alla övningarna finns i övningsbanken här på forumet.

Dag 1 - bröst och triceps

Bänkpress 10 reps 3 set
Armhävningar 10 reps 3 set
Bröstdips 10 reps 3 set
Flyes 10 reps 3 set
Triceps dips 10 reps 3 set
Liggande tricepsextensions 10 reps 3 set


Dag 2 - rygg och biceps

Marklyft
Chins 5 reps 3 sets
Stångrodd 10 reps 3 sets
Skivstångscurl 10 reps 3 sets
Chin-up 5 reps 3 sets
Hammer Curls 10 reps 3 sets

Dag 3 - axlar, mage och ben

Knäböj 10 reps 3 sets
Liggande lårcurl 10 reps 3 sets
Enbens vadpress 10 reps 3 sets
Militärpress 10 reps 3 sets
Hantellyft åt sidan 10 reps 3 sets
Barbell shrug 12 reps 3 sets
Sit-ups
Hängande benlyft 10 reps 3 sets
Twistade crunches 10 reps 3 sets

Övningarna jag har skrivit är utvalda utan någon större tanke bakom det. Jag har tagit dem mest för att jag gillar att göra dem. Jag har dock försökt ha med basövningar osv. Är inte speciellt kunnig.

Hoppas att någon skulle vilja ge sina synpunkter.

Tack på förhand.

- Muezzol

mikaelj
2011-04-22, 10:13
67 kg på hur många centimetrar?

Du säger att du tränat till och från. Låter som att du haft varken plan eller mål med din träning. Här har du ett träningsprogram som ger dig både plan och mål: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/. Du kan lägga till räckhävningar (supinerat/pronerat) grepp till det om du vill. Eftersom du har en stång skulle jag göra 1-5 (så att du känner dig fräsch när du är klar) varje gång du passerar den hemma.

Måndag: A
Tisdag: vila
Onsdag: B
Torsdag: vila
Fredag: A
Lördag-söndag: vila
Måndag: B
Tisdag: vila
Onsdag: A
Torsdag: vila
Fredag: B
osv.

Ät mycket mat.

Jockefoten
2011-04-22, 10:33
Jag hade flyttat upp axlarna till pass ett. Du kommer vara onödigt trött efter pass tre då du skall påbörja pass ett igen. Sen hade jag varierat mer med reps och set. Kroppen tendera att stagnera när man kör likadant pass efter pass.

Lindrian
2011-04-22, 11:25
Jag hade flyttat upp axlarna till pass ett. Du kommer vara onödigt trött efter pass tre då du skall påbörja pass ett igen. Sen hade jag varierat mer med reps och set. Kroppen tendera att stagnera när man kör likadant pass efter pass.

Jag hade låtit det vara som det är nu, fast sett till att kroppen får ordentligt med vila efter pass 3. Alltså,

Måndag: Pass 1
Tisdag: Vila
Onsdag: Pass 2
Torsdag: Vila
Fredag: Pass 3
Lördag: Vila
Söndag: Vila

mikaelj
2011-04-22, 11:26
Jag hade låtit det vara som det är nu, fast sett till att kroppen får ordentligt med vila efter pass 3. Alltså,

Måndag: Pass 1
Tisdag: Vila
Onsdag: Pass 2
Torsdag: Vila
Fredag: Pass 3
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Varför skall man bara träna varje muskelgrupp en gång i veckan?

Lindrian
2011-04-22, 11:39
Varför skall man bara träna varje muskelgrupp en gång i veckan?
Jag gör endast det bästa av schemat han har bifogat, inget annat. Tränar själv snarlikt och tycker det fungerar bra men det är absolut inget jag påstår är optimalt. Kommer själv be om hjälp snart för att snickra ihop ett fint sommarschema :-)

Muezzol
2011-04-22, 13:00
Tack för dom snabba svaren!

67 kg på hur många centimetrar?

Du säger att du tränat till och från. Låter som att du haft varken plan eller mål med din träning. Här har du ett träningsprogram som ger dig både plan och mål: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/. Du kan lägga till räckhävningar (supinerat/pronerat) grepp till det om du vill. Eftersom du har en stång skulle jag göra 1-5 (så att du känner dig fräsch när du är klar) varje gång du passerar den hemma.

Måndag: A
Tisdag: vila
Onsdag: B
Torsdag: vila
Fredag: A
Lördag-söndag: vila
Måndag: B
Tisdag: vila
Onsdag: A
Torsdag: vila
Fredag: B
osv.

Ät mycket mat.

Jag är ca 1,80 lång.

Jag har alltid haft som mål att få en muskulös kropp med tydliga linjer. Detta främst för utseendets skull. Sen är en positiv bieffekt att man mår bättre och gör någon nytta för kroppen. Planeringen för att nå dit har dock alltid varit bristfällig. Har alltid haft lite problem med att bygga ihopa mitt eget träningsschema, då jag inte är så kunnig. Det har aldrig varit riktigt bra. Jag vill åtminstone lägga upp träningen så att det händer grejor hyfsat snabbt.

Kul att du länkade schemat! Låter ju bra men av någon anledning ser jag bara övningarna på "A". Kan inte hitta dom på "B"? Jag är dock lite skeptisk. Tre övningar per pass, är inte det lite få övningar för att kunna ge resultat snabbt? Jag såg att du sa att jag kunde komplettera med räckhävningar (supinerat, pronerat). Förlåt för min okunnighet men skulle du kunna berätta vad det betyder?

EDIT: du tycker alltså inte jag ska lägga upp schemat på det sättet jag gjort nu? Isåfall varför? Tycker du inte det är bra att lägga upp det så man tränar varje muskelgrupp en gång i veckan?

Muezzol
2011-04-22, 13:07
Jag hade flyttat upp axlarna till pass ett. Du kommer vara onödigt trött efter pass tre då du skall påbörja pass ett igen. Sen hade jag varierat mer med reps och set. Kroppen tendera att stagnera när man kör likadant pass efter pass.

Du anser alltså att detta schemat för övrigt är bra ? Du får gärna säga vad du tycker skall ändras, för är beredd på att ändra om det helt om det skulle vara bättre för mig och mitt mål.

MLU
2011-04-22, 14:23
du är medveten om att tränar benen mindre än biceps, bröst, axlar, triceps, lats etc...?

Muezzol
2011-04-22, 16:29
Ser övningarna bra ut annars?

du är medveten om att tränar benen mindre än biceps, bröst, axlar, triceps, lats etc...?

Ja jag vet det, men tänkte att en övning baksida lår, en framsida och en vadövning fick räcka. Tyckte de blev för många övningar annars

Birkharju
2011-04-22, 16:49
Du är inte "biffig" på 67kg/180 cm och man tappar inte allt på 4 månader. Försök lägga in så att du tränar varje muskelgrupp 2 gånger i veckan, i en 2 eller 3-split. Träna de större muskelgrupperna mer än de små.

Jockefoten
2011-04-22, 16:50
Du anser alltså att detta schemat för övrigt är bra ? Du får gärna säga vad du tycker skall ändras, för är beredd på att ändra om det helt om det skulle vara bättre för mig och mitt mål.

Helt okej schema, särskilt för en nybörjare. Kör på nu så kommer du själv märka vad som behövs ändras i framtiden i takt med att dina mål förändras.

spaffen
2011-04-22, 22:05
Sen hade jag varierat mer med reps och set. Kroppen tendera att stagnera när man kör likadant pass efter pass.

Han kan öka vikterna.