handdator

Visa fullständig version : Träna inför lumpen


superawesome
2011-04-21, 19:09
Ska göra lumpen. Har ni några förslag på vad man bör träna på inför detta? I dagsläget kör jag en hel del terränglöpning runt 10 km, en del landsvägscykel, och gym - ca 3-4 ggr/vecka.

Det är främst styrketräningsövningar jag behöver tips på. Vad ska man träna mest på? *flex*

zharz
2011-04-21, 19:10
Testa att söka!

Lundberg
2011-04-21, 19:55
Bra val :) Det låter som du har det mesta under kontroll om du tränar som du skriver. Det som finns att tillägga är marschträning... Inte speciellt kul men väldigt bra att göra, det är väldigt mycket vanesak för knäna, fötterna och skenbenen. Det sänker stridsvärdet något enormt att ha kassa benhinnor mitt under utbildningstiden.

Styrkemässigt är det bra med starka ben, core och stark korsrygg (mycket bära stridspackning), så marklyft, knäböj och ryggresningar är två bra övningar för det. Djupa enbensböj barfota är också bra, stärker de stabiliserande musklerna runt knäna och i fötterna. Kör på så ska du se att det blir bra tillslut ändå, du kommer att bli starkare under utbildningstiden om du sköter träningen :)

hertzman
2011-04-21, 20:04
Ska göra lumpen. Har ni några förslag på vad man bör träna på inför detta? I dagsläget kör jag en hel del terränglöpning runt 10 km, en del landsvägscykel, och gym - ca 3-4 ggr/vecka.

Det är främst styrketräningsövningar jag behöver tips på. Vad ska man träna mest på? *flex*

Marklyft, knäböj och militärpress. Frivändningar om du har någon som kan ge dig instruktioner. Kanske lite spänstövningar, hopp av olika slag.

Delirium
2011-04-21, 20:10
Teknikträning inför multitestet kan vara på sin plats. Sit-upsen har blivit fukd nuförtiden. Genomförde testet med soldaterna för nån månad sen och fick två som inte nådde fullgott resultat pga bristande teknik. Multitestet kan mycket väl vara det sämsta testet som FM har att erbjuda, men det är fortfarande ett test som skall genomföras både inför och unde GMU och även senare som anställd. Har hyffsad koll så behöver du info skicka PM

JakeShaft
2011-04-21, 21:53
Vet inte om du har fått ut dina kängor i förväg. Men oavsett gå och åter gå med packning. Hade ett par på min pluton som fick vad som kallades marschsfrakturer i fötterna. Har du inte bra fötter kvittar resten.

Men som tidigare nämnts knäböj, marklyft och övriga övningar som stärker ryggen.

TyskenGBG
2011-04-21, 22:17
Du menar inte GMU ?
För värnplikten är ju avskaffad

Adamz
2011-04-21, 22:59
Ska göra lumpen. Har ni några förslag på vad man bör träna på inför detta? I dagsläget kör jag en hel del terränglöpning runt 10 km, en del landsvägscykel, och gym - ca 3-4 ggr/vecka.

Det är främst styrketräningsövningar jag behöver tips på. Vad ska man träna mest på? *flex*

Det är som sagt väldigt olika vad du gör "lumpen" som, allt ifrån stridsvagns sittande apa (jag) till spanings soldat som bär 50-70 kgs utrustning (ryggsäck, vapen, skyddsväst med mera.

Kondition är det viktigaste tillsammans med axlar och rygg.
Att vara van att stå länge, gå länge är viktigare än ha jättebra kondition.

collieweed
2011-04-21, 23:21
Totalvägra!

superawesome
2011-04-22, 07:15
ah tackar och bockar så mycket för alla svaren! Glömde bort att använda sökfunktionen vilket jag naturligtvis borde ha gjort, men ibland tänker man inte tillräckligt långt.

Men okej, nu känner jag att kör i rätt riktning då med mkt kondition och basövningar på gymmet. Ska börja springa med 20-kilos ryggsäck snart också =)

EeJay
2011-04-22, 08:10
Du menar inte GMU ?
För värnplikten är ju avskaffad

Intressant besserwisser. Det var ingen som sa "värnplikten", annat än du.

LoveMachine
2011-04-22, 08:44
Orientering med packning är riktigt bra. Då får du marchträning/löpträning och blir bättre på att hantera karta och kompass. Opti som man brukar säga.

hertzman
2011-04-22, 09:18
Intressant besserwisser. Det var ingen som sa "värnplikten", annat än du.

Jag tänkte skriva samma sak. Med "lumpen" syftar man traditionellt på värnplikten. GMU är en kortare utbildning på tre månader...

Pansartax
2011-04-22, 09:34
Det är nästan bara kondition, det andra är mycket psykiskt. Med ett bra flås så kommer du långt, milen runt 40-45 är ett bra rikt-märke.

Och sen springa runt i terräng med ryggsäck är nog inte helt fel heller, det är en sak att springa i sina träningsshorts på våren men när man har på sig full stridsutrustning med kroppsskydd och allt så är det en annan femma.

EeJay
2011-04-22, 10:47
Jag tänkte skriva samma sak. Med "lumpen" syftar man traditionellt på värnplikten. GMU är en kortare utbildning på tre månader...

Rent traditionellt så kallas väl värnplikten för "rekryten". Byttes senare ut till "lumpen". Lumpen tycker jag är en rätt generell benämning för en grundläggande militärtjänst (vi har till exempel inte påstått att vi gjort lumpen när jag gjort utlandstjänster), om det skulle vara GMU eller Värnplikt känns oväsentligt. Men det kanske bara är jag.

EeJay
2011-04-22, 10:51
I övrigt kan jag väl flika in som har några år bakom mig inom försvaret.

Det är, som någon sa, helt beroende på vilken typ av tjänst du har. Även om GMUn är lite samma sak som föregående GSU så är alltid mentaliteten och intensiteten lite varierande på om du ska ha en kocktjänst eller jägartjänst. Men det brukar vanligtvis alltid börja med en upptrappning. Dom hjälper dig under dina tre månader att nå dit du bör ligga. Med undantag för vissa jägarförband då.

Men som du kör just nu låter ju rätt bra. Övningar för gymmet är basövningar som stärker all muskulatur från topp till tå (eller tvärt om). Knäböj och Marklyft är väl kanske vesäntligast på gymmet.

Det folk brukar hindras mest utav i lumpen är att marscha med packning. Stressfrakturer uppstår ganska enkelt på en tidigare obelastad kropp. Så att marscha med packning skulle jag rekommendera att lägga in, om man nu satsar på att vara grym i militärtjänsten.

Annars springa milen och sådant är också bra men det gör du ju redan.

Everest
2011-04-22, 11:06
Den styrka som behövs är främst sådan styrka som krävs för att kunna bära relativt tungt under långa sträckor. Fokusera på att marscha med tung packning i kuperad terräng.

Vill du vara väldigt bra förbered skulle jag rekommendera dig att du testar på att marscha/springa med väldigt lite sömn och mat i magen för att du både mentalt och fysiskt vet hur du reagerar.

Crippa90
2011-04-22, 11:17
I dagsläget kör jag en hel del terränglöpning runt 10 km, en del landsvägscykel, och gym - ca 3-4 ggr/vecka.

Du verkar ha väldigt bra förutsättningar nu. Enligt mig så är kondition viktigare än styrka såvida man inte är en riktig tunnis.

mpersson
2011-04-22, 11:24
Får man fråga vilken/vilka befattningar du kollat på? :)

Exdiaq
2011-04-22, 11:25
Men det kanske bara är jag.

Ja, lumpen = värnplikten i mitt tycke.

Dax
2011-04-22, 11:40
http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/publikationer/broschyr%20Tr%C3%A4na.pdf

Har för mig det fanns någon sidan där du kunde lägga upp ett eget program speciellt inför lumpen men hittar tyvär inte den :/

nmanradnävna
2011-04-22, 11:43
http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/publikationer/broschyr%20Tr%C3%A4na.pdf

Har för mig det fanns någon sidan där du kunde lägga upp ett eget program speciellt inför lumpen men hittar tyvär inte den :/

Har för mig det hette "Luckan" var dock flera år sedan jag såg det

TyskenGBG
2011-04-22, 13:44
Bara att träna på, säg till om du kommer till skövde för GMU utb ;)

"Men det kanske bara är jag"
Ja du är nog den enda jag hört säga det

superawesome
2011-04-22, 16:27
Det är nästan bara kondition, det andra är mycket psykiskt. Med ett bra flås så kommer du långt, milen runt 40-45 är ett bra rikt-märke.

Kör milen runt 44 i mkt kuperad terräng i dagsläget. Men det är ju i bekväma träningskläder och det är ju som sagt en helt annan grej med full mundering och tung utrustning...

http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/publikationer/broschyr%20Tr%C3%A4na.pdf

Tack! Bra med lite riktlinjer. Hittade något liknande förut på försvarsmaktens hemsida men det gick inte att öppna på min dator av ngn anledning.


Rent traditionellt så kallas väl värnplikten för "rekryten". Byttes senare ut till "lumpen". Lumpen tycker jag är en rätt generell benämning för en grundläggande militärtjänst (vi har till exempel inte påstått att vi gjort lumpen när jag gjort utlandstjänster), om det skulle vara GMU eller Värnplikt känns oväsentligt. Men det kanske bara är jag.

Okej, "lumpen" kanske inte är den korrekta benämningen, vad vet jag. GMU är det jag ska göra i vilket fall.

Schysst med alla svaren här! Är riktigt taggad på att träna hårt under vår/sommar nu så jag är på topp till hösten!

hilfebre
2011-04-22, 16:31
Avslutar min GMU nu på fredag, jag råder dig att fokusera på kondition. För att överhuvudtaget bli godkänd på utbildningen konditionsmässigt ska man springa 8.8 på BEEP-test, alltså inga högra krav sålänge man är van att röra på sig. Jag har väll en medelmåttig kondition och har klarat mig bra, det jobbigaste är att springa med utrustning och kängor, en helt annan typ av löpning om man jämnför med att springa i shorts och lätta löpardojor.

Styrketesten är indelade i 5 olika sorter där man samlar poäng. Armhävningar (29 ger maxpoäng), situps (Osäker), rygghäng (2.20 min) , jämnfotahopp (50cm) och Armhäng (65 sek). Maxar man kan man samla totalt 500 poäng.

Den dagliga träningen består i huvudsak av BRAK, typ plankan och liknande som genomförs nästan varje morgon.

Undrar du något mera är det bara att PM'a.

Lycka till :thumbup:

alExz1
2011-04-22, 17:23
Ska göra lumpen. Har ni några förslag på vad man bör träna på inför detta? I dagsläget kör jag en hel del terränglöpning runt 10 km, en del landsvägscykel, och gym - ca 3-4 ggr/vecka.

Det är främst styrketräningsövningar jag behöver tips på. Vad ska man träna mest på? *flex*

Mitt bästa tips är att träna satans mycket axlar, de övningar som aktiverar trapezius. militärpressen ett måste! Det går inte att komma ifrån att bära en massa i lumpen, som ryggsäcken ksp och du är tuff nog. Sen är raka marklyft ett stor plus om du nöter innan

Kallsone
2011-04-22, 17:36
Träna på att inte ge upp. Ut och gå långt med tung packning, när du gått så långt att du inte orkar mer fortsätter du gå lika långt till och sen tillbaka. Ungefär så..

Men som sagt innan i tråden, kondition och uthållig styrka är väll bra. Man klarar av det mesta bara man inte ger upp.

Beef Porky
2011-04-22, 18:00
Du menar inte GMU ?
För värnplikten är ju avskaffad

Nu är jag inte säker på att jag har rätt, men jag tror att det är så att i övergången från värnplikt till frivilligt så är det några kullar som hamnar i kläm. En kull får göra lumpen i alla fall, en kull får välja om de ska göra den och en kull (min kull) fick mönstra men inte göra lumpen.

Eller nått

TyskenGBG
2011-04-22, 21:40
Vakt plut på P4a muckar nu om ett tag och kommer inte ersättas av värnpliktig personal tex
Så tror det är ungefär helt kört , istället blir det vi anställda som får sitta i vakten brevid våra vanliga tjänster

Menmen strunt samma nu handlar de om hans GMU

superawesome
2011-04-23, 07:10
Menmen strunt samma nu handlar de om hans GMU

*Hennes GMU om jag får be ;)

Rokey
2011-04-24, 16:59
Jag hoppas det går bra att jag lånar den här tråden.

Jag planerar att till sommaren (ev. höste) gå Gu-F (som är två veckor men annars det som tidigare kallades Tfu-G/minilumpen) och det ges som råd att man ska klara av 3 km på 15 minuter. I dagsläget känner mig totalt otränad och behöver lite tips för att komma i form till sommaren. Hur lägger jag lämpligast upp träningen för att få bättre kondition så jag fixar att springa 3 km på 15 minuter, jag gissar att det också kan vara lämpligt att träna t.ex. rygg m.m.

Känner jag mig själv rätt så är det lättare att träningen blir av om jag sticker till gymmet än ger mig ut och springer i naturen själv. Så vilka maskiner på gymmet bör jag lära mig hur de fungerar och vad för typer av gruppass kan vara vettiga? Hur ofta bör jag träna (musklerna behöver väl vila lite ibland har jag fått för mig)

weistedt
2011-04-24, 22:31
orkar inte läsa allt. har du en tjänst som inte är mesig kommer du ha världens försprång om du marschtränar. ta en väska och ett par kängor. helst försvarets, man får ofta hämta ut grejjer för just det ändamålet. knalla nåra km/mil med en 25kg betongsäck i väskan.

Godfella
2011-04-27, 11:51
Som många andra redan skrivit, ut och marschera långt. Kondition är givetvis en fördel men dina instruktörer kommer att, beroende på vart du gör din GMU, ta hand om den biten åt dig, tro mig.

z_bumbi
2011-04-27, 12:14
Som många andra redan skrivit, ut och marschera långt.

Jag skulle snarare säga börja gå bekväma distanser och öka sträcka och belastning över tiden. Ingen tjänar på att slänga på sig 25 kg packning och gå så långt som möjligt utan att ha byggt upp sig innan.

Ett annat knep är att gå lite varje dag, t ex att packa ryggsäcken till skolan/jobbet lite tyngre än vad den normalt är och lägga till någon extra runda på hemvägen. En liten viktökning varje vecka ger ganska snabbt en bättre viktvana och då inte bara vid ett enstaka tillfälle i veckan.

Att ha dunkar eller petflaskor med sig till skola/jobba och sen fylla dem innan man går hem är ett bra sätt att lasta lite mer utan att det är i vägen.