Visa fullständig version : Knivig sits. Hjälp!
Hej! Sitter i en lite knivig sits och kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra för att ta mig ur den.
Har, precis som många andra, gått ned massor i vikt senaste året, men utan att egentligen styrketräna. Resultatet: rätt smal, men med kagge.
Är ca 1.70 lång, väger in på 70 pannor och har en BF% på omkring 18 (uppskattat mha bilder)
Hur ska jag nu fortsätta. Deff, bulk, vad? Folk runtomkring mig har börjat gnälla om att det kanske vore dags att äta upp sig lite igen, men samtidigt finns ju en del kagge och annat smått o gott fortfarande kvar.
Min första tanke är att lägga mig antingen på ett litet energi+ eller energi-. Men är rädd att om jag lägger mig på minus försvinner den lilla muskelmassa jag har och om jag lägger mig på plus att jag ska hamna tillbaka på ruta 1.
Hur hade ni gjort? Någon med liknande erfarenheter som hittat en bra lösning? Måste göra något nu, trött på att stå o stampa.
Fortsätt äta som du gör nu och lägg in styrketräning så borde kroppen börja röra sig mot det bättre. Börjar du bulka direkt kommer du bara lägga på dig fett fort igen.
kettlebellGuden
2011-04-21, 17:36
Bra jobbat!
+/- 0 (dvs. energibalans), 2g protein / kg kroppsvikt och börja styrketräna efter vettigt program. Du kommer att få de så kallade "n00b-gainz" och bygga muskelmassa även på energibalanse, och förmodligen fortsätta att bränna en del fett.
Se till att få ett vettigt träningsupplägg bara. (vettigt betyder att det innehåller något marklyftsliknande och något knäböj som inte är i en maskin).
OK. Är konsensus att energibalans är det bästa i det här fallet? Vad säger ni andra?
mattilainen
2011-04-21, 18:08
tycker absolut du kan stanna kvar på den vikten du är och träna hårt ett tag. Sedan kan du ju välja alternativen själv.
Ok, ja... får väl bli det då. Men finns det inte risk att man blir stående o inte gör framsteg då? Har sett vissa varna för det här på forumet.
I början kommer du snudd på tveklöst göra framsteg även om du inte går upp vikt som en tok.
Ok, ja... får väl bli det då. Men finns det inte risk att man blir stående o inte gör framsteg då? Har sett vissa varna för det här på forumet.
Om du är nybörjare så kommer du bygga en del muskler även om du försöker ligga på kaloribalans.
Det skulle antagligen vara effektivare att ligga på litet kaloriöverskott, men det verkar du inte vara intresserad av.
Kör ett styrketräningsprogram som är lågvolym och tungt med relativt få reps, om du känner dig tillräckligt van i gymmet dvs har gymmat innan, annars väljer du ett vettigt nybörjarprogram, ta gärna inspiration från Z-bumbis program.
Visceralt fett kan du även löpträna bort (och gör det nog snabbare), allt som förbättrar din insulinkänslighet kommer att hjälpa. Kanske inte hyperoptimalt för kroppskompositionen men bra för hälsan och just magomfånget.
Men även om du inte går ner i fett% så kommer du se bättre ut ifall du har mer muskler, smalfet är ganska illa.
Tycker definitivt du skall ner till 12-15 BF% innan du tänker på kaloriplus...
Är mest rädd för att fettet som kommer med ökningarna på ett litet energi+ ska leda till en lång deff sedan, som får mig att hamna på ruta 1 igen- dvs inga muskler, en del fett. Å andra sidan så har jag inga referensramar när det gäller hur mycket fett som "följer med på köpet", är det lite så kanske jag kan leva med det.
EDIT: Ovanstående var från början ett svar till Fredron, men kanske förklarar situationen ytterligare.
Så inget + då, iaf. Då återstår bara att avgöra om ett litet - eller kaloribalans är bäst. Där svarar ni lite olika ser jag.
vicarious
2011-04-21, 20:13
Börja styrketräna och se till att äta mycket protein, utan att hamna på kaloriöverskott. Du behöver ju inte köra någon svältkost bara för det.
Träna hårt och du kommer se att din kroppskomposition förändras till det bättre.
Ni som rekommenderar balans - hur tänker ni att kaggen ska försvinna?
Big Sleazy
2011-04-22, 16:48
Ni som rekommenderar balans - hur tänker ni att kaggen ska försvinna?
Håller han vikten och tränar bra kommer kaggen att försvinna.
Håller han vikten och tränar bra kommer kaggen att försvinna.
Hur försvinner kaggen?
Big Sleazy
2011-04-22, 17:21
Lägre kroppsfett och mer muskler? Lol.
Verkar råda vitt skilda meningar om detta...
Och i fall någon undrar så är målet så klart att inte vara "skinny-fat" längre, så att det inte hindrar mig i min träning och förhoppningvis framtida byggning. Hur detta görs skiter jag egentligen i, bara slutresultatet blir bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.