handdator

Visa fullständig version : Front squats vs traditionella?


Lindrian
2011-04-20, 21:29
Hallå!

Skulle någon vilja vara vänlig och berätta vad som skiljer dessa övningar åt? Tränar de båda lika effektivt respektive muskler eller är den ena effektivare på något? Borde det inte kännas förjävligt att köra tungt med vikten på axlarna istället för trapsen?

Tack på förhand.

Pepz
2011-04-20, 21:33
front - mer bål, framsida lår
bak - mer rumpa, hamstring,

ceejay
2011-04-20, 21:37
samt övre rygg mer i fronten, för att inte säcka ihop

Lindrian
2011-04-20, 21:43
Ah ok. Då ska jag bannemig prova front squats imorgon. Men hur mår axlarna av detta? Gör det inte fruktansvärt ont när stången gräver sig in?

Kan även passa på och fråga. Hur bra går det att göra front squats i smith? Vi har dessvärre ingen ställning jag kan jobba med fria vikter på mitt gym.

ceejay
2011-04-20, 21:44
Var det inte du som förespråkade vissa krav för knäböj, och du kan inte en böja ordentligt själv?

Lindrian
2011-04-20, 21:45
Var det inte du som förespråkade vissa krav för knäböj, och du kan inte en böja ordentligt själv?
Vad är det nu för goja du snackar? Vad får dig att tro att jag inte kan utföra knäböj ordentligt? Utförandet av en traditionell squat har jag inga problem med. Jag var dock nyfiken gällande front squats och därav trådstarten. Om det är bråk du söker ber jag dig sluta.

mikaelj
2011-04-20, 21:47
Vad är det nu för goja du snackar? Vad får dig att tro att jag inte kan utföra knäböj ordentligt?

Kan även passa på och fråga. Hur bra går det att göra front squats i smith? Vi har dessvärre ingen ställning jag kan jobba med fria vikter på mitt gym.

Utförandet av en traditionell squat har jag inga problem med.

Traditionella bakböj i smith, menar du?

Exact
2011-04-20, 21:48
Tror ni att en hockeyspelare borde prioritera frontböj framför vanliga böj?

Lindrian
2011-04-20, 21:49
Traditionella bakböj i smith, menar du?

Jag gymmar i min hemstad och även i staden där jag studerar. I staden jag studerar (Lund) har vi ett större gym där de har en ställning man kan göra ordentliga böj i. Dessvärre ska jag inte in till Lund imorgon så det får bli i smith.

kettlebellGuden
2011-04-20, 22:09
Gör det inte fruktansvärt ont när stången gräver sig in?


Nej.


Vi har dessvärre ingen ställning jag kan jobba med fria vikter på mitt gym.

Clean & squat.

Lindrian
2011-04-20, 22:12
Nej.



Clean & squat.
http://www.youtube.com/watch?v=OYFXd5CDokI

Är det en sådan du syftar på?

panzerpig
2011-04-20, 22:25
Det kan göra lite ont i början men du vänjer dig (samma sak gäller ju vanliga böj på nacken/ryggen).
Träna på att köra med tyngdlyftargrepp, det är överlägset när du kommer upp i tyngre vikter (jämfört med armarna i kors), enligt mig.

kettlebellGuden
2011-04-20, 22:27
http://www.youtube.com/watch?v=OYFXd5CDokI

Är det en sådan du syftar på?

Det är en clean, korrekt.

Sen när du kommit i toppläget så reppar du loss på djupa frontböjar.

Control_61
2011-04-21, 10:40
Tror ni att en hockeyspelare borde prioritera frontböj framför vanliga böj?


Ja.

Frontböj, styrkefrivändning och marklyft är de bästa lyften för hockeyspelare i mina ögon.


Jag kan dock inte motivera valet av frontböj före knäböj med coola anatomiska termer eller studier.
Frontböj: Stabil, rörlig, stark

ceejay
2011-04-21, 10:57
bakböj: Stabil, rörlig, ännu starkare

Både och är bra att köra

Control_61
2011-04-21, 11:21
bakböj: Stabil, rörlig, ännu starkare

Både och är bra att köra


Det är fler och fler som går ifrån bakböj till förmån för frontböj när det gäller träning för ishockey.

Flera anledningar, framförallt för att skaderisken minskar och att egot spelar mindre roll.


Dan John formulerade det bra, och jag håller med honom:



The GS is the patterning move. I like the FS next, of course, and the BS purely for mass work. (Nothing else, if you are a thrower, for example)

Don't overthink the squat. I was a better athlete focusing on the FS than the BS...I went backwards doing the back squat (not meant as a pun).


GS = Goblet Squat
FS = Frontböj
BS = Bakböj

Parachutes
2011-04-21, 11:29
Är det något fel på att böja i smithen förutom att man inte tränar balans?

Inge Enveten
2011-04-21, 11:33
Lånar tråden

När jag kör frontböj gillar stången att glida bort och ner. Tips? Har prövat trycka den obehagligt nära halsen men det händer ändå. Kanske måste stå rakare?

Lindrian
2011-04-21, 11:40
Lånar tråden

När jag kör frontböj gillar stången att glida bort och ner. Tips? Har prövat trycka den obehagligt nära halsen men det händer ändå. Kanske måste stå rakare?

Rak i ryggen och se till att armbågarna är parallella med marken, skulle jag säga.

Pjotor
2011-04-21, 11:40
Lånar tråden

När jag kör frontböj gillar stången att glida bort och ner. Tips? Har prövat trycka den obehagligt nära halsen men det händer ändå. Kanske måste stå rakare?

Stå rakare och lyft armbågarna mer. Spänn axlar och armar så att stången får ett fastare underlag att ligga på.

Control_61
2011-04-21, 11:57
Lånar tråden

När jag kör frontböj gillar stången att glida bort och ner. Tips? Har prövat trycka den obehagligt nära halsen men det händer ändå. Kanske måste stå rakare?


Det enkla svaret är ju att stå rakare och fokusera på att ha ett "stort bröst".

Är man van knäböjare kan man tendera att gå bakåt även under frontböj, vilket kan ge det problem du har.
Försök att tänka på att gå ned "mellan" benen.

Stort bröst, gå ned i en rak linje och fokusera på att sätta dig mellan benen istället för bakåt.

the_matsson
2011-04-21, 12:00
För min del hjälper det lite att istället för att bara tänka att höften ska rakt ned, så föreställer jag mig istället att den ska ner i golvet framför fötterna. När jag gör rätt så känns som att jag sänker den 45 grader framåt/nedåt, men i själva verket går höften i ett vertikalt streck.

mysteak
2011-04-21, 12:03
Frontböj och vanliga knäböj på samma pass, too much?

L-Sami
2011-04-21, 12:14
Lånar tråden

När jag kör frontböj gillar stången att glida bort och ner. Tips? Har prövat trycka den obehagligt nära halsen men det händer ändå. Kanske måste stå rakare?

Upp med bröstet, försök plana ut bröstryggskurvaturen genom att dra tillbaka axlarna, fokusera på att armbågarna ska befinna sig på samma ställe rakt igenom hela rörelsen och ha tyngden lite mer på hälarna.

Guddi
2011-04-21, 12:53
Frontböj och vanliga knäböj på samma pass, too much?Det beror ju givetvis på hur många set du gör av varje :)

Per N
2011-04-21, 13:05
Lånar tråden

När jag kör frontböj gillar stången att glida bort och ner. Tips? Har prövat trycka den obehagligt nära halsen men det händer ändå. Kanske måste stå rakare?

Mark Rippetoe har gjort en instruktionsvideo som jag tyckte var riktigt bra. Du kanske kan få något tips:

http://startingstrength.com/index.php/site/platform_the_front_squat

Lindrian
2011-04-21, 13:21
Kan ju säga som så att det är ett rent helvete att få upp vikten utan ett rack och placera den korrekt på axlarna.. Lyckades kontrollera 60kg och köra på det men jag blev inte trött förens vid 15+ reps. Tyngre vikter fick jag inte upp. Det var enklare i Smith då jag inte behövede slita upp vikten men mindre tryck på hela kroppen, även med högre
vikter.

Fan då. Sitter i bensparken nu och tar ut det sista.

ceejay
2011-04-21, 13:25
Frontböj och vanliga knäböj på samma pass, too much?

Om jag skulle köra det skulle jag göra frontböj först. Exempelvis jobba mig upp till den tyngsta 2an jag klarar av i frontböjen, och sedan gå över på knäböjen.

ceejay
2011-04-21, 13:26
Det är fler och fler som går ifrån bakböj till förmån för frontböj när det gäller träning för ishockey.

Flera anledningar, framförallt för att skaderisken minskar och att egot spelar mindre roll.


Dan John formulerade det bra, och jag håller med honom:





GS = Goblet Squat
FS = Frontböj
BS = Bakböj

Det funkar kanske för dom. Men det blir ändå svårt att komma fram till om frontböj är bättre än bakböj för hockey.
Jag tror på bakböj olympic style.

Lindrian
2011-04-21, 13:43
Har nu skrivit en lapp till receptionen och bett dem slänga ut Smith-maskinen och byta ut den mot ett ordentligt rack. (liten lokal, båda får ej plats)

Hejnomax
2011-04-21, 14:51
Frontböj - bra till högreps:
Lättare att hålla ryggen
Mindre vikt (lägre skaderisk)

Håller ni med?

Lindrian
2011-04-21, 15:04
Frontböj - bra till högreps:
Lättare att hålla ryggen
Mindre vikt (lägre skaderisk)

Håller ni med?Bra till högreps vet jag inte. Det tar ju som sagt på annorlunda muskler.

Det är snarare svåra att hålla ryggen upprätt då det kräver betydligt mer rygg- & bål-styrka än traditionell böj. Så kände iaf jag idag.

ceejay
2011-04-21, 15:07
Frontböj - bra till högreps:
Lättare att hålla ryggen
Mindre vikt (lägre skaderisk)

Håller ni med?

Nä. Skaderisken är inte direkt linjär med ökande vikt. Däremot håller jag med om att om man vill träna upp stabilitet i bröstryggen för att orka hålla frontisar mer ska man göra lite fler reps. För mig är det typ 6-10 reps.

Control_61
2011-04-21, 15:21
Men det blir ändå svårt att komma fram till om frontböj är bättre än bakböj för hockey.


Har du helt rätt i. Det absolut viktigaste är antagligen att göra någon form av böjrörelsen.

Carcer
2011-04-21, 15:55
Lånar tråden

När jag kör frontböj gillar stången att glida bort och ner. Tips? Har prövat trycka den obehagligt nära halsen men det händer ändå. Kanske måste stå rakare?

Skjut fram armbågarna ifall du håller stången som efter en clean och led med brösten när du reser dig upp.

http://startingstrength.com/index.php/site/platform_the_front_squat en video på när rippetoe lär ut frontsquat

Leifallan
2011-04-21, 15:56
Clean & squat.

:thumbup:

Inge Enveten
2011-04-21, 16:13
Jädrar! Så mycket och så bra tips. Tack! Testas imorgon :)

Lindrian
2011-04-21, 16:26
Efter dagens pass blir jag osäker på huruvida jag ska köra på vanlig böj eller frontböj. Jag vet med mig att jag är betydligt starkare i framsida lår, så det kanske är dumt att lägga för mycket krut på front squats som tar mer på framsida lår?

Idag efter mina front squats satte jag mig vid bensparken och lyckades lyfta hela magasinet (100kg x 8 (technogym)). Dock så klarar jag inte av att utföra godkända böjar utöver 90kg vilket får mig att tro att det ev. är smartare att lägga mer krut på vanlig böj för att träna upp bakre lår & rumpa mer? Vad tror ni?

Och utöver detta, vad har ni för tips för att köra traditionell böj utan ett rack? Hur får man upp vikterna och placerar dem rätt? Jag tror inte de blir så glada om jag släpper vikterna i golvet heller så det är också något jag måste tänka på.

Carcer
2011-04-21, 16:46
Efter dagens pass blir jag osäker på huruvida jag ska köra på vanlig böj eller frontböj. Jag vet med mig att jag är betydligt starkare i framsida lår, så det kanske är dumt att lägga för mycket krut på front squats som tar mer på framsida lår?

Idag efter mina front squats satte jag mig vid bensparken och lyckades lyfta hela magasinet (100kg x 8 (technogym)). Dock så klarar jag inte av att utföra godkända böjar utöver 90kg vilket får mig att tro att det ev. är smartare att lägga mer krut på vanlig böj för att träna upp bakre lår & rumpa mer? Vad tror ni?

Och utöver detta, vad har ni för tips för att köra traditionell böj utan ett rack? Hur får man upp vikterna och placerar dem rätt? Jag tror inte de blir så glada om jag släpper vikterna i golvet heller så det är också något jag måste tänka på.

Knäböj
Frontböj
Utfall
Benpress

Fyra bra benövningar, kör på dom :)

Lindrian
2011-04-21, 17:26
Knäböj
Frontböj
Utfall
Benpress

Fyra bra benövningar, kör på dom :)

I den ordningen förmodar jag? Benpress sker i maskin eller är det någon annan du syftar på?

Pungis
2011-04-21, 17:35
Variera? Kör det du är sugen på. Det är skönt att kunna vara lite flexibel i gymmandet..

ceejay
2011-04-21, 18:35
Lindrian. Hur ofta tränar du böj som det är nu? Kör du böj 2 gånger i veckan kan du alternera och köra framböj en gång och bakböj en gång.

Utfall och benpress etc skulle jag skippa. Fast det är väl mer en personlig grej.

Lindrian
2011-04-21, 18:43
Lindrian. Hur ofta tränar du böj som det är nu? Kör du böj 2 gånger i veckan kan du alternera och köra framböj en gång och bakböj en gång.

Utfall och benpress etc skulle jag skippa. Fast det är väl mer en personlig grej.

Just nu blir det endast en gång i veckan, under "bendagen". Osäker på vilken annan dag jag kan slänga in böj på. Jag kör väldigt muskelindelat som det ser ut nu.

Måndag - Rygg + mage
Onsdag - Bröst + triceps
Fredag - Axlar + Biceps
Tisdag/Torsdag/Lördag/Söndag blir ben.

Leifallan
2011-04-21, 20:28
Frontböj - bra till högreps:
Lättare att hålla ryggen
Mindre vikt (lägre skaderisk)

Håller ni med?

Tvärtom skulle jag vilja säga. Svårare att ha bra teknik med högreps på front tycker jag. Dels för bålen, dels för andningen. Brukar sällan köra över 6 pers på front, utan få explosiva reps. Men det är jag.

ceejay
2011-04-21, 20:32
Just nu blir det endast en gång i veckan, under "bendagen". Osäker på vilken annan dag jag kan slänga in böj på. Jag kör väldigt muskelindelat som det ser ut nu.

Måndag - Rygg + mage
Onsdag - Bröst + triceps
Fredag - Axlar + Biceps
Tisdag/Torsdag/Lördag/Söndag blir ben.

Om du vill göra båda kan jag tipsa dig som jag gjrode i någon annan tråd tror jag.

Börja med frontböj, jobba dig upp till den tyngsta *insert 1-5 reps* du kan, gå sedan över till knäböj där du kan hantera mer vikt.

Lindrian
2011-04-21, 20:39
Om du vill göra båda kan jag tipsa dig som jag gjrode i någon annan tråd tror jag.

Börja med frontböj, jobba dig upp till den tyngsta *insert 1-5 reps* du kan, gå sedan över till knäböj där du kan hantera mer vikt.

Det låter faktiskt klokt. Ska prova detta!

Supermicke
2011-04-21, 22:13
Om du vill göra båda kan jag tipsa dig som jag gjrode i någon annan tråd tror jag.

Börja med frontböj, jobba dig upp till den tyngsta *insert 1-5 reps* du kan, gå sedan över till knäböj där du kan hantera mer vikt.

tack! bra ide, kmr också prova!!!! :)

davvvan
2011-08-02, 21:34
Kan man misslyckas totalt med frontböj? Jag får vissa känningar i nedre rygg vilket får mig att tro att jag släpper ryggen, inte spänner magen nog bra osv. Men då jag inte fäller fram ryggen någonting i princip (kör armarna i kors) och inte har några problem att få vikten att ligga kvar? Trots tunga vikter för mig, 90 kg. Är jag rätt eller fel ute tror ni? Kan man misslyckas totalt med frontböj?

ceejay
2011-08-02, 21:39
Kan man misslyckas totalt med frontböj? Jag får vissa känningar i nedre rygg vilket får mig att tro att jag släpper ryggen, inte spänner magen nog bra osv. Men då jag inte fäller fram ryggen någonting i princip (kör armarna i kors) och inte har några problem att få vikten att ligga kvar? Trots tunga vikter för mig, 90 kg. Är jag rätt eller fel ute tror ni? Kan man misslyckas totalt med frontböj?

film?

du kan ju krumma ryggen oerhört i bottenläget, gör du det?

davvvan
2011-08-02, 22:37
Eh, hur fan ska jag fixa film då... Ska böja imorgon, får köra med sidan mot spegeln så jag kan kika lite hur det ser ut. Kan man vara för stel för att frontböja också?