Visa fullständig version : Mer Omega-3 kapslar vid hård diet?
nocantdo
2011-04-20, 16:26
Jag undrar om jag får någon direkt fördel av att höja mitt intag av omega-3 under en riktigt låg kalorie diet med samma mat varje dag i mitt fall Torsk.
Märket jag använder nu är Pharbio Omega-3 Forte 70% Högkoncentrerad
Står att maxdos är 2 kapslar men jag har lästa andra inta betydligt mycket mer än så.
Enlighten me
vicarious
2011-04-20, 18:30
Det har jag också undrat över. Inte ovanligt att man ser folk som ökar på sitt intag av omega-3 något extremt så fort de kliver på diet. I princip nolla allt annat fett och sen trycka typ 10-15 kapslar omega-3 om dagen och kanske på sin höjd en avokado.
Enlighten me too.
vicarious
2011-04-20, 18:32
Som jag har förstått det så är det ju viktigt med förhållandet mellan omega-3 och omega-6. Äter man då en väldigt fettsnål kost (vilket innebär en låg halt av både omega-3 och omega-6) så borde man väl teoretiskt sett behöva mindre omega-3 för att balansera upp förhållandet?
En fettrik kost (som per automatik lätt blir ganska rik på omega-6?) borde vara den kosten där man skulle behöva störst andel omega-3 för att balansera.
Bara en tanke som slog mig *jorgen*
SiSenior
2011-04-20, 18:59
Som jag har förstått det så är det ju viktigt med förhållandet mellan omega-3 och omega-6. Äter man då en väldigt fettsnål kost (vilket innebär en låg halt av både omega-3 och omega-6) så borde man väl teoretiskt sett behöva mindre omega-3 för att balansera upp förhållandet?
En fettrik kost (som per automatik lätt blir ganska rik på omega-6?) borde vara den kosten där man skulle behöva störst andel omega-3 för att balansera.
Bara en tanke som slog mig *jorgen*
Samma tanke har slagit mig. *Väntar med glädje på svar*
eriksvensson
2011-04-20, 19:07
Men det blir väl mest om man äter typ oljor och margariner, får man däremot fettet från kött, fisk, mejerier m.m. så är väl risken rätt liten för omega-6-överskott? :)
Eddie Vedder
2011-04-20, 19:07
Om det är viktigt med balansen eller den totala mängden tvistas det om. Men att äta närmast fettfritt och sedan tokdoser av fiskolja finns ingen som helst anledning till. Bortsett från "det funkar för..." naturligtvis. ;)
Sheogorath
2011-04-20, 19:29
Om det är viktigt med balansen eller den totala mängden tvistas det om. Men att äta närmast fettfritt och sedan tokdoser av fiskolja finns ingen som helst anledning till. Bortsett från "det funkar för..." naturligtvis. ;)
Det kanske bästa skrivna på Kolozzeum någonsin, fritt citerat: "Jag brukar slicka på min papegoja innan varje träningspass, det funkar för mig."
kettlebellGuden
2011-04-20, 20:00
Lyle McDonald rekommenderar rätt ordentligt med fiskolja när man kör RFL. Jag litar på honom.
nocantdo
2011-04-20, 22:05
Lyle McDonald rekommenderar rätt ordentligt med fiskolja när man kör RFL. Jag litar på honom.
Har du några direkta doser som Lyle rekommenderar.
Kör nått liknande RFL.
Man kan väll inte direkt överdosera Omega-3 har sett folk köar doser up till 10g men vad är fördelar med detta?
kettlebellGuden
2011-04-20, 22:46
Har du några direkta doser som Lyle rekommenderar.
Kör nått liknande RFL.
Man kan väll inte direkt överdosera Omega-3 har sett folk köar doser up till 10g men vad är fördelar med detta?
1.8g EPA + 1.2g DHA dagligen.
I "Pharbio Omega-3 Forte"-mått är det 6 om dagen.
Tyvärr så ger Lyle inte någon jättebra förklaring för varför man ska pressa de här mängderna.
aaah.. RFL.. good times.. "oh kyckling idag igen?" och drömmar om mat och vakna av att man tuggar på sin egen tunga. Och sen sockerkoman på refeeden i slutet. Snyft. It's so pretty.
Eddie Vedder
2011-04-21, 06:23
Definiera "överdosera". Någon toxisk dos där du får omega-3-förgiftning lär du inte uppnå men det är ju väldigt känsligt fett och väldiga mängder omega-3 ger även väldigt mycket fria radikaler.
Det finns ju som sagt inga klarlagda fördelar med så högt intag och det kan lika gärna vara dåligt med så mycket. Särskilt om du knappt äter omega-6.
1.8g EPA + 1.2g DHA dagligen.
Det är normalt han rekommenderar den dosen, under RFL skulle jag tro att det är ännu mer.
Martin rekommenderar 3 g / dygn normalt och 6 g / dygn under en extrem diet, vilket motsvarar 10 respektive 20 kapslar normalkoncentrerad fiskolja. Vet dock inte ursprunget av 6 g / dygn rekommendationen, men herrn brukar inte vara ute och cykla..
Anders The Peak
2011-04-21, 08:47
Det är normalt han rekommenderar den dosen, under RFL skulle jag tro att det är ännu mer.
Martin rekommenderar 3 g / dygn normalt och 6 g / dygn under en extrem diet, vilket motsvarar 10 respektive 20 kapslar normalkoncentrerad fiskolja. Vet dock inte ursprunget av 6 g / dygn rekommendationen, men herrn brukar inte vara ute och cykla..
Undrar om inte acetylsalicylsyra om ca 200 mg per dag kan fungera bättre och hålla sig till normala doser av EPA och DHA.
Vid de här doserna är man ute efter den antiinflammatoriska effekten som man får av 1.8g EPA + 1.2g DHA
Det finns ju som sagt inga klarlagda fördelar med så högt intag och det kan lika gärna vara dåligt med så mycket. Särskilt om du knappt äter omega-6.
Nu vet jag inte hur exakt fettsyror verkar i kroppen, så detta kanske är en irrelevant fråga.
Om man tänker sig en random västerlänning som aldrig tagit omega-3 tillskott och inte käkat mycket fet fisk. Kommer inte denne persons lagrade fett att vara omega-6, eller iaf inte omega-3? Om dessa sedan frigörs och förbrukas, följt av att man sedan äter en stor dos omega-3 fettsyror som eventuellt lagras in, borde inte detta vara fördelaktigt? Det måste ju dröja väldigt, väldigt lång tid innan man får ett förhållande omega-6:omega-3 i kroppen som inte är kraftigt förskjutet åt omega-6 hållet?
Anders The Peak
2011-04-21, 09:48
Nu vet jag inte hur exakt fettsyror verkar i kroppen, så detta kanske är en irrelevant fråga.
Om man tänker sig en random västerlänning som aldrig tagit omega-3 tillskott och inte käkat mycket fet fisk. Kommer inte denne persons lagrade fett att vara omega-6, eller iaf inte omega-3? Om dessa sedan frigörs och förbrukas, följt av att man sedan äter en stor dos omega-3 fettsyror som eventuellt lagras in, borde inte detta vara fördelaktigt? Det måste ju dröja väldigt, väldigt lång tid innan man får ett förhållande omega-6:omega-3 i kroppen som inte är kraftigt förskjutet åt omega-6 hållet?
Läs artikeln och gå vidare med referenserna (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/)
Silencer
2011-04-21, 10:18
Mellan 6-10 kapslar brukar han rekommendera om de är 35%.
Vi lagrar inte in så mycket fleromättat fett i våra fettdepåer. Det mesta av det fettet är omättat och mättat. Vi lagrar in det fleromättade fettet i cellmembranen. Därifrån plockas sedan fettsyrorna ut för att ombildas till olika protaglandiner. Har du inte ätit fisk eller Omega-3 tidigare och börjar med tillskott kommer effekterna efter 8 - 10 veckor. Minns att det kom fram ett abstrakt för några månader sedan där mer fiskolja gav effekt redan efter 4 - 5 veckor.
Effekten är egentligen att man hittar fettsyrorna i blodkropparnas cellmembran och därifrån finns en möjlighet till längre blödningstid, minskad inflamation, lägre blodtryck och annat som Omega-3 ska göra i oss.
Hur Omega-3 ska fungera under viktminskning ser jag inte riktigt. Möjligt att fettsyrorna stimulerar peroxisomerna i cellerna och gör att de förbränner mer energi.
kettlebellGuden
2011-04-21, 17:34
Undrar om inte acetylsalicylsyra om ca 200 mg per dag kan fungera bättre och hålla sig till normala doser av EPA och DHA.
Vid de här doserna är man ute efter den antiinflammatoriska effekten som man får av 1.8g EPA + 1.2g DHA
Han skriver något litet om att 1.8+1.2 är där vi når mättnad i kroppen. Intressant det med de antiinflammatoriska effekterna.. dock rekommenderar han samma doser även om man inte tränar aktivt (och då undgår inflammationer?).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.