handdator

Visa fullständig version : Cykla innan frukost


Sputnik
2003-12-01, 20:08
Halloj!

En kort fråga bara:

Är det skadligt för kroppen (jag tänker då på muskelförlust) att innan frukost 06.00 varje morgon sätta sig och cykla på motionscykel ca. 40 min. i halvbra temo, ca. 25 km/h?

Min viktnedgång går segt trots att jag äter rätt mängd kcal, ca 2200 till 179cm och 89 kg. :booty:

King Grub
2003-12-01, 20:10
Inte speciellt, om det motsvarar tempot hos en rask promenad på ett ungefär. Att tokcykla är inte att rekommendera. Vill du göra det bör du vänta till du har ätit och göra det laddad; antagligen får du minst lika bra eller bättre resultat då också.

Aspan
2003-12-10, 14:08
Jag har hört att det är bra att ta en promenad eller en lugn cykeltur på morgonen innan man äter, att de ska brännas endel fett då. Men har inte kollat upp om det är så eller om det bara är skitsnack:naughty:

Cilia
2003-12-10, 15:06
jag har kört morgonpromenader och cykling i ca 3 månader nu och för mig funkar det mycket bra.

det känns som om det bara rinner av mig har gått ner stadigt utan att behöva gå hungrig.

Jag trodde inte på det innan men är förvånad hur effektivt det är.

Arwen
2003-12-10, 15:23
Originally posted by Sputnik
Halloj!

En kort fråga bara:

Är det skadligt för kroppen (jag tänker då på muskelförlust) att innan frukost 06.00 varje morgon sätta sig och cykla på motionscykel ca. 40 min. i halvbra temo, ca. 25 km/h?

Min viktnedgång går segt trots att jag äter rätt mängd kcal, ca 2200 till 179cm och 89 kg. :booty:

Kanske läge att variera kosten, har svårt att tro att kroppen förbrukar exakt xxx kcal...vad gäller tempo, så kan en pulsklocka var en vettig investering. (Om inte annat, så är prylar kul!:D )

Cykelmannen
2006-03-09, 15:24
Halloj!

En kort fråga bara:

Är det skadligt för kroppen (jag tänker då på muskelförlust) att innan frukost 06.00 varje morgon sätta sig och cykla på motionscykel ca. 40 min. i halvbra temo, ca. 25 km/h?

Min viktnedgång går segt trots att jag äter rätt mängd kcal, ca 2200 till 179cm och 89 kg. :booty:


Om du klarar av att hålla 25 km/h i snitt i 40 min så antar jag att du är hyfsat vältränad. Förstå att det handlar mer om vilket PULS du har än vilken hastighet. 25 km/h för dig kan motsvara 20 km/h hos en otränad person.

hasse36
2006-03-09, 16:37
jag har kört morgonpromenader och cykling i ca 3 månader nu och för mig funkar det mycket bra.

det känns som om det bara rinner av mig har gått ner stadigt utan att behöva gå hungrig.

Jag trodde inte på det innan men är förvånad hur effektivt det är.Kan bara instämma. Det handlar om att skapa ett rejält energiunderskott före frukosten. Då äter man inte i fatt lika lätt.

Cykelmannen
2006-03-09, 17:03
Hehe, ja du har skrivit det i alla forumets trådar nu :p Snart börjar cykelsäsongen. Då rekomenderar jag dig Hasse att sluta upp med de morgonaktiviteterna du nu utför för att istället cykla...PÅ RIKTIGT ;D

Pepz
2006-03-09, 18:41
men härregud vilken gammal tråd ni dragit upp..

hasse36
2006-03-09, 18:45
men härregud vilken gammal tråd ni dragit upp..Ja, det har du rätt i. :D

Undrar hur det gick för Sputnik...

Cykelmannen
2006-03-09, 19:10
men härregud vilken gammal tråd ni dragit upp..


Det är Grubs fel, jag sökte på "tokcykla" och fick upp den här tråden, hehe.