handdator

Visa fullständig version : Citrusfrukter bryter ner protein?


Beelz
2011-04-20, 12:25
Fick höra av en kollega på jobbet nu att citrusfrukter bryter ner protein... Är väldigt skeptisk mot detta men kan någon kunnig upplysa mig kring detta :)


Sent from iPhone

HoppeR
2011-04-20, 12:33
Papain från papaya & och bromelain från ananas används för att spjälka protein har jag för mig.

King Grub
2011-04-20, 12:33
Jo, det stämmer. Det gäller många frukter, från kiwi med sitt enzym actinidin till ananas med bromelain. Hjälper till att bryta ned proteinet i maten. Det är alltså inte ditt muskelprotein det handlar om.

kalaskonrad
2011-04-20, 14:11
Antar väl att det inte är i sån stor skala va? Brukar ha i citron i min coleslaw, men det är väl ingenting att oroa sig över hoppas jag

Tolkia
2011-04-20, 14:12
Kål innehåller väl knappast så stora mängder protein att det blir något problem?

vicarious
2011-04-20, 14:12
Kål innehåller väl knappast så stora mängder protein att det blir något problem?

Precis. Du äter väl inte kålen för att få i dig mer protein, eller?

kalaskonrad
2011-04-20, 14:13
nänä men tänkte mest att jag käkar den tillsammans med min övriga måltid och beblandas i magen

Tolkia
2011-04-20, 14:15
nänä men tänkte mest att jag käkar den tillsammans med min övriga måltid och beblandas i magen
Fundera på vad som händer med proteinet i maten när det åker ned i saltsyran i magsäcken, och vidare ut i tarmen tillsammans med en miljon superaggressiva proteaser från bukspottkörteln, och om eventuella enzymer eller syra i citronsaften kan ha någon betydelse i sammanhanget.

Allt protein man äter spjälkas till aminosyror, d.v.s. bryts ned, innan det används. Kroppen bygger inte in färdiga proteiner från andra livsformer i sig själv.

kalaskonrad
2011-04-20, 14:15
Därav min tanke att det antagligen inte var någonting att opti-oroa sig över :) tack o hej

Eddie Vedder
2011-04-20, 14:22
Antar väl att det inte är i sån stor skala va? Brukar ha i citron i min coleslaw, men det är väl ingenting att oroa sig över hoppas jag

Det är ju inte ens något negativt.

Nitrometan
2011-04-20, 14:29
Det är ju inte ens något negativt.

Precis. Spjälkningen påbörjas tidigare. I de flesta fall bara bra.

Beelz
2011-04-20, 14:38
Tack för svar, :)


Sent from iPhone

Sverker
2011-04-20, 17:09
Jo, det stämmer. Det gäller många frukter, från kiwi med sitt enzym actinidin till ananas med bromelain. Hjälper till att bryta ned proteinet i maten. Det är alltså inte ditt muskelprotein det handlar om.

Att lägga kiwi på gräddtårtan några timmar innan gästerna kommer kan vara katastrof. Actinidinet bryter ned proteinet i grädden till illasmakande peptider.
Färsk frukt kan läggas på gräddtårtan precis innan den serveras.