handdator

Visa fullständig version : Bänkpress - brygga och teknik


Zorban
2011-04-20, 09:36
Har en (till) fråga om bänkpress. Har problem med axeln för tillfället (ej orsakat av bänk men med för höga vikter så känns det i bänkpressen).

Provade en annorlunda teknik idag som är inspirerad av "You think you can bench" med Dave Tate. Har lite frågor om detta. I videon så låter Tate eleven sätta upp hälarna på bänken och pressa upp höfterna i en jättestor brygga. Han noterar sedan det stora trycket han känner på trapsen, och ber honom försöka hitta samma tryck med fötterna på marken.

Lyckades känna så för första gången idag. Genom att ligga högt upp på bänken och greppa stången med smalt underhandsgrepp så kan jag "dra mig upp i brygga". Skillnaden mot tidigare är att jag låter mycket mindre vikt vila på rumpan, och låter i princip trapsen och benen hålla upp bryggan. Jag har givetvis kontakt med rumpan mot bänken, men jag låter inte halva kroppen vila där. Dvs jag känner ett ganska stort tryck mot trapsen till skillnad mot innan.

När jag kör såhär känns det betydligt bättre, både stabilare och axeln känns bra. Är det fel att köra så? Dvs att låta röven ha kontakt med bänken men inte lägga så mycket tyngd där, i princip skulle jag kunna ta bort den nedre delen av bänken och fortfarande stå hyffsat stabilt? Eller är detta helt fel / kan leda till skador? Tränar främst för body building men har inget emot att köra lite mer SL-inspirerad bänk. Denna teknik är tänkt att användas vid vanlig träning, är inte intresserad av maxningar.

Rikard Jansson
2011-04-20, 09:40
Det är så det ska göras

Zorban
2011-04-20, 09:42
Varför måste man då ha röven i bänken vid tävling? Om man egentligen inte ska lägga någon tyngd där alls? Eller är det för att man inte ska ligga som en ostbåge? :)

Rikard Jansson
2011-04-20, 09:51
Varför måste man då ha röven i bänken vid tävling? Om man egentligen inte ska lägga någon tyngd där alls? Eller är det för att man inte ska ligga som en ostbåge? :)

Ja precis, i teorin så skulle man ju isf kunna ha röven i bänken utan nämnvärd brygga när man går ner, för att sedan med hjälp av en superbrygga kasta upp stången, alternativt skaffa sig 0 cm lyftväg, vilket vore lite märkligt

Zorban
2011-04-20, 09:53
Yups :) Men det är altså helt ok att egentligen inte ha någon tyngd alls på röven, bara man låter den nudda? Och det är inget fel/fusk/skadligt att köra så på vanlig träning, med målet att bygga bröst/triceps/främre delta, även om en hel del andra muskler nog används vid den här tekniken.

Arf Pingvin
2011-04-20, 10:09
Du kopplar ur främre delta på detta sätt. Men du kan hantera större vikter för pecs, triceps. Men om du fortfarande vill träna med längre ROM ibland så lägger du till smalbänk eller FU-bänk (fötterna uppe, ligga platt) som komplement.

Zorban
2011-04-20, 10:19
Oki tackar! Jag tränar bänk främst för pecs och triceps iofs, främre delta fixas av lutande hantelpressar.

Kommer lägga till FU-bänk såfort axlarna läkt. Detta var mest så jag inte riskerar att komplettera axelskadan med en bruten rygg eller nåt :)

Zorban
2011-04-20, 15:56
En fråga till. Kan få samma känsla (tryck mot trapsen) utan att ha benen instuckna under bänken och stå på tå? Egentligen gillar jag att ha benen "särade" ganska brett utmed kanterna, går det att få brygga och lägga tyngden på samma sätt på det viset? Vad blir skillnaden?

Rikard Jansson
2011-04-20, 16:03
En fråga till. Kan få samma känsla (tryck mot trapsen) utan att ha benen instuckna under bänken och stå på tå? Egentligen gillar jag att ha benen "särade" ganska brett utmed kanterna, går det att få brygga och lägga tyngden på samma sätt på det viset? Vad blir skillnaden?

Jag har benen extremt brett isär, vissa har dem under sig. Dock måste man vid tävlingsbänk ha hälarna i golvet, men det spelar väl ingen roll för dig så jag skulle kört på tå under bänken

Zorban
2011-04-20, 16:13
Tack! Men får du lika bra brygga trots att du har dem isär istället för under? Och du har fortfarande all tyngd på trapsen och benen och inte röven?

Rikard Jansson
2011-04-20, 16:21
Tack! Men får du lika bra brygga trots att du har dem isär istället för under? Och du har fortfarande all tyngd på trapsen och benen och inte röven?

Har sen jag gick över till superbrett bättre brygga än någonsin, då jag kunnat rotera bäckenet på ett mkt bryggeffektivt sätt, och ang röven så spelar det ingen roll hur man har benen, då man i vilket fall som helst kan "lyfta" den för att få bort trycket :)

Zorban
2011-04-20, 16:23
Tack! får laborera lite med benen på nästa pass och se vad som känns bäst.

Ett problem när jag drar mig upp i brygga genom att hålla smalt i stången är dock att jag inte riktigt vet om skulderbladen trycks ihop tillräckligt? Någon strategi för det? :)

Rikard Jansson
2011-04-20, 16:27
Tack! får laborera lite med benen på nästa pass och se vad som känns bäst.

Ett problem när jag drar mig upp i brygga genom att hålla smalt i stången är dock att jag inte riktigt vet om skulderbladen trycks ihop tillräckligt? Någon strategi för det? :)

Öva! Jag hade också problem som fan med det, men numer kan jag först lägga mig till rätta med benen och bryggan, för att sedan fixa axlarna i efterhand med händerna i luften :)

Zorban
2011-04-20, 16:29
Men du håller i stången medan du fixar benen/bryggan eller? Jag lägger mig högt upp med huvudet utanför bänken och "drar mig upp" i en brygga typ.

Hur lyckas du fixa axlarna när du har så mycket tyngd på trapsen? :)

Rikard Jansson
2011-04-20, 16:34
Men du håller i stången medan du fixar benen/bryggan eller? Jag lägger mig högt upp med huvudet utanför bänken och "drar mig upp" i en brygga typ.

Hur lyckas du fixa axlarna när du har så mycket tyngd på trapsen? :)

Nej, jag tar tag i bänken på sidorna, ovanför huvudet :) Det går med lite teknik!

Zorban
2011-04-20, 17:10
Video!!!

Har försökt nåt liknande och höll på att trilla ner, men får pröva igen :)

En annan fråga, är det bra att hålla Hårt om stången? Tyckte det kändes betydligt bättre när jag kramade stången som en galning, annars brukar jag mest låta den vila i handen.

rooz
2011-04-20, 17:17
Video!!!

Har försökt nåt liknande och höll på att trilla ner, men får pröva igen :)

En annan fråga, är det bra att hålla Hårt om stången? Tyckte det kändes betydligt bättre när jag kramade stången som en galning, annars brukar jag mest låta den vila i handen.

Dave tate vill ju att man ska försöka dra isär stången. Och ett fast grepp när man tränar tunga vikter är givet.

Zorban
2011-04-20, 18:21
Oki :)

Några andra bra tips generellt när man börjar med den här typen av bänkteknik?

Zorban
2011-04-20, 20:04
Förresten, pratas mkt i en annan tråd just nu om att Inte brygga om man inte ska tävla, hur är det med det egentligen? Har inte så mkt alternativ just nu med tanke på axeln, men i allmänhet, får jag inte bra styrkeutveckling/massa med brygga? Det är ingen gigantisk brygga, men som sagt är det främst trapsen/benen som håller upp mig. Inte direkt ute efter ben-driv heller eller att få upp så höga vikter som möjligt, vill bara ha en stabil massa/styrke-ökning på lång sikt.

exevision
2012-09-08, 13:44
Herr Tate menar ju att man ska spänna ihop skulderbladen främst genom de nedre musklerna för skulderbladen. Ska man då rotera och dra ihop skulderbladen via romberna så att axlarna kommer isär eller ska man även spänna trapz så att axlarna åker mot kroppen? Och ska axlarna komma så långt ner mot rumpan som möjligt?

exevision
2012-09-09, 07:19
bump

mikaelj
2012-09-09, 08:05
Tack! Men får du lika bra brygga trots att du har dem isär istället för under? Och du har fortfarande all tyngd på trapsen och benen och inte röven?

Beror på hur bra rörlighet du har. Jag har också så brett som möjligt. Inte direkt för bryggan utan stabiliteten.

Herr Tate menar ju att man ska spänna ihop skulderbladen främst genom de nedre musklerna för skulderbladen. Ska man då rotera och dra ihop skulderbladen via romberna så att axlarna kommer isär eller ska man även spänna trapz så att axlarna åker mot kroppen? Och ska axlarna komma så långt ner mot rumpan som möjligt?

Tänk dig att du försöker knäcka stången nedåt (mot fötterna) och bakåt (mot golvet)

mini
2012-09-09, 08:11
Tänk dig att du försöker knäcka stången nedåt (mot fötterna) och bakåt (mot golvet)

Vad menar du och vad ska man uppnå med det?

Forseti
2012-09-09, 08:20
Vad menar du och vad ska man uppnå med det?

Som jag har förstått det är det lättare att inte förlora spänningen i kroppen eftersom du "drar" ner stången mot dig istället för att bara slappna av och låta stången falla mot dig

mini
2012-09-09, 08:26
Som jag har förstått det är det lättare att inte förlora spänningen i kroppen eftersom du "drar" ner stången mot dig istället för att bara slappna av och låta stången falla mot dig

Ok. Jag är nog dålig på liknelser eftersom jag förstår "behåll spänningen på vägen ner" bättre än det där. :)

exevision
2012-09-09, 09:16
Tänk dig att du försöker knäcka stången nedåt (mot fötterna) och bakåt (mot golvet)

Typ som att dra isär stången som Tate vill man ska göra? Fast det kan man ju göra hur skulderbladen och axlar än är placerade.

exevision
2012-09-09, 18:56
Är det en fördel eller bara onödigt att medvetet hålla spänning i baksida axlar/cuffen?

Herman H
2012-09-09, 19:04
Är det en fördel eller bara onödigt att medvetet hålla spänning i baksida axlar/cuffen?


Vadå onödigt, all spänning i bänkpress är nödig, du lyfter mer vikt då och det är mindre risk att gå sönder. Lägg på mer än du egentligen orkar, lyft av men sänk inte och försök att inte spänna kroppen (gör inte detta utan safety racks eller massvis av passare).

exevision
2014-12-06, 12:30
Har sen jag gick över till superbrett bättre brygga än någonsin, då jag kunnat rotera bäckenet på ett mkt bryggeffektivt sätt, och ang röven så spelar det ingen roll hur man har benen, då man i vilket fall som helst kan "lyfta" den för att få bort trycket :)

Hur menar du att denna rotation utförs? Tänker att mer svank är ju inte alltid så bra. Eller gör du på annat sätt idag?

Rikard Jansson
2014-12-06, 12:33
Hur menar du att denna rotation utförs? Tänker att mer svank är ju inte alltid så bra. Eller gör du på annat sätt idag?

Syftade på att försöka nudda bänken med pungen när man är i position, är väl det lättaste sättet att förklara det på. (Då måste man rotera bak höften maximalt) Numer bryr jag mig inte så mycket om nedre kroppen när det kommer till bryggandet utan är mer fokuserad på att klistra nacken i bänken för att få överkroppen i rätt position.

exevision
2014-12-06, 12:38
Syftade på att försöka nudda bänken med pungen när man är i position, är väl det lättaste sättet att förklara det på. (Då måste man rotera bak höften maximalt) Numer bryr jag mig inte så mycket om nedre kroppen när det kommer till bryggandet utan är mer fokuserad på att klistra nacken i bänken för att få överkroppen i rätt position.

Sjukt snabbt svarat!
Ser man på dina filmer så verkar du inte ha så mycket svank eller roterad höft nu för tiden.

Rikard Jansson
2014-12-06, 12:42
Sjukt snabbt svarat!
Ser man på dina filmer så verkar du inte ha så mycket svank eller roterad höft nu för tiden.

Nej det är mest vid högreppare då jag vill förkorta ROM :) Annars vid ettor och liknande har jag gärna lite längre ROM för att jag ska kunna vara stoltare över lyftet.

exevision
2014-12-06, 13:42
Nej det är mest vid högreppare då jag vill förkorta ROM :) Annars vid ettor och liknande har jag gärna lite längre ROM för att jag ska kunna vara stoltare över lyftet.

Hur mycket anser du man ska ta ut i ländryggen då? Tycker det blir ostablit om man tar ut för mycket där.

Rikard Jansson
2014-12-06, 14:05
Hur mycket anser du man ska ta ut i ländryggen då? Tycker det blir ostablit om man tar ut för mycket där.

Vill man ha max brygga får man ju ta ut max överallt, sålänge man struntar i ryggont etc :)

exevision
2014-12-06, 14:25
Vill man ha max brygga får man ju ta ut max överallt, sålänge man struntar i ryggont etc :)

Men man vill ju även ha maximal stablilitet.

Rikard Jansson
2014-12-06, 14:32
Men man vill ju även ha maximal stablilitet.

Det får man ju av att ha fötterna hårt planterade i golvet och har inte så mycket med svanken att göra tycker jag :)

exevision
2014-12-06, 14:53
Det får man ju av att ha fötterna hårt planterade i golvet och har inte så mycket med svanken att göra tycker jag :)

Hmmm. Jag har ju inte hälarna i golvet. Tror du det påverkar stabiliteten negativt?

Rikard Jansson
2014-12-06, 14:59
Hmmm. Jag har ju inte hälarna i golvet. Tror du det påverkar stabiliteten negativt?

Definitivt!

exevision
2014-12-06, 16:08
Definitivt!

Tack för dina svar!
Fast man kommer väll lättare upp i bra brygga om man skjuter bak fötterna mer? Blir kanske ändå bättre med hela foten i golvet.

Ponitus
2014-12-06, 17:01
Spänn upp kroppen likt en båge.
Sen blir det, enligt mitt tycke, enklare och stabilare att göra det om man håller fötterna lite isär. Samt låta hälarna rotera lite inåt.

Gnistan
2014-12-06, 23:32
Sjukt snabbt svarat!
Ser man på dina filmer så verkar du inte ha så mycket svank eller roterad höft nu för tiden.
Få upp en bra brygga, få in axlar (läs skulderbladen) i bänken, köra utan att lyfta rumpan, köra med kontrollerat stopp i bland, explosivt, ha en bra spänning i bröstet när du sänker kontrollerat och inte för snabbt, andas in bra på nedväg och ut vid uppväg, ha ett bra grepp och så brett (vinkel på armar sett utefter sidan på kroppen) som funkar för dig personligen, placerad rätt under stången och från ställningen, bra grepp för fötter, rätt bana med stången är exempel på saker som kan förbättra din bänk.

Har ingen bild på hur jag lyfter annars kunde jag visa hur jag gör ett lyft. Dessutom lyfter jag med den så kallade J-stilen, vilket inte är allt för vanlig och jag tror du lyfter på det vanliga sättet.

Men lycka till och träna på så kommer detaljerna att funka med skall du se.

MVH
Gnistan