handdator

Visa fullständig version : Visar vågen fel eller gör jag riktigt bra resultat??


Annaconda
2011-04-20, 09:36
Hej

Ny på forumet, har mest läst vad ni andra kloka människor skriver. Men nu skulle jag vilja be om hjälp.

Har kört periodisk fasta ca 6-7 veckor. Kan inte träna som jag vill då jag jobbar på ett gym och kör ca 6 pass i veckan (mycket kondition + uthållighetsstyrka) och för att jag ska kunna vila 2 dagar i vecka blir det bara 1-2 gympass. Har koll på kosten och har märkt att jag käkat för dåligt med protein före denna deff och har med andra ord blivit bättre på det.

Har kollat vikt + fettprocent på en impedansvåg (mäter både via händer/fötter så det är en av de bättre modellerna). Har alltid vägt mig på morgon/fm under fasta. Det sjuka är ju att det blir så knepiga resultat vissa dagar. Antar att det är vätskebalans/hormoner och annat skit vi tjejer har. Och det verkar som om det är uppskattad muskelmassa som påverkas då.

Min fråga är helt enkelt, kan jag lita på att jag lagt på mig muskler under deffen eller är det vågen som spelar mig ett spratt? Vad tror ni?

Så här har det sett ut senaste veckorna (en mätn/vecka)
(30 år, tjej, ca 61 kilo numera)

Fettmängd: 16,8kg, 16.3, 16.5, 15.7, 15.0, 14.8.
Uppskattad muskemassa bål: 24.4kg, 24.9, 25.0, 24.6, 25.0, 25.4.

Är det statistiskt säkerställt tycker ni att jag lagt på mig ett kilo muskler i bålen (rygg/bröst/mage) under dessa 6-7 veckor? Totalt visar kvittona att jag lagt på mig 1,6 kilo muskler. Kan det stämma?? Verkar nästan för bra för att vara sant.

rajjan_dammit
2011-04-20, 09:48
Det finns inget som kan anses säkerställt med en impedansvåg. Kör på spegel och måttband :)

Sportfiskaren
2011-04-20, 09:59
Du är säkert på rätt väg men det är högst osannolikt att du lagt på dig 1,6 kg muskelmassa på 6-7 veckor.

Annaconda
2011-04-20, 11:31
Tack för era svar. Att jag inte avfärdare mätningarna direkt är ju att det fakstiskt är ganska små förändringar vecka till vecka, inte så att den visar 1 kilo extra muskler på en vecka.

Men ni som inte tror det är möjligt, tror ni att jag ändå är på rätt väg och ska fortsätta på samma sätt eller tror ni att jag inte alls lägger på mig muskler? Känns viktnedgången i fett rimlig?

Spegel är knepigt tycker jag, men måttband kan ju vara ett komplement.

Zoidy
2011-04-20, 12:00
Tack för era svar. Att jag inte avfärdare mätningarna direkt är ju att det fakstiskt är ganska små förändringar vecka till vecka, inte så att den visar 1 kilo extra muskler på en vecka.

Men ni som inte tror det är möjligt, tror ni att jag ändå är på rätt väg och ska fortsätta på samma sätt eller tror ni att jag inte alls lägger på mig muskler? Känns viktnedgången i fett rimlig?

Spegel är knepigt tycker jag, men måttband kan ju vara ett komplement.

Du har ju haft ett halvt kg mer muskler med en veckas mellanrum, det tycker inte jag är en liten förändring

vicarious
2011-04-20, 12:09
Jag tror inte du har lagt på dig 1.6g ren muskelmassa på 6-7 veckor.

Spegeln och måttband är ju betydligt bättre än bioimpedans-vågar eller en vanlig våg. Däremot krävs det tålamod. Man kan inte hålla på och kolla sig i spegeln varje gång man går på toa och tro att det ska ha hänt något mellan varje gång.

Kranialgruff
2011-04-20, 13:12
En smula förvånande när man försöker läsa på lite om bioimpedansmätning är att det faktiskt verkar anses ha rätt god träffsäkerhet om man bara är noggrann med förutsättningarna:

Ingen mat eller dryck inom 4 timmar före mätning.
Ingen träning inom 12 timmar före mätning.
Ingen alkoholkonsumtion inom 48 timmar före mätning.
Töm blåsan 30 minuter före mätning.
Ingen diuretisk medicinering (alltså vätskedrivande medicin) inom 7 dagar före mätning.


Nu verkar du uppfylla punkt 1-2 (och sannolikt även 5), men 3-4 kanske du inte tänkt på så noga?

Vattenmängden verkar kunna få bioimpedansvågar att gå bananas (studie finns). Redan efter något glas vatten kan värdena svänga rejält. Träning, som vätskefyller musklerna, ger också diffar (vilket jag själv misstänkt efter egna mätningar).